Poradnik

Basowe ćwiczenia

Cześć, chciałbym napisać wam co nieco o ćwiczeniach na bas, których sam
używam i mam nadzieje że się wam przydadzą.

Podzielę ten art tak jakby na dwie części dotyczące praktycznie tego
samego. A więc dlaczego podzielone? bo chciałbym tutaj pokazać dwa rodzaje
trzymania ręki na gryfie basu, zazwyczaj oba te chwyty stosuje się na przemian
ale niektórzy nie praktykują pierwszego. Są to chwyty:Kontrabasowy, oraz
gitarowy.

CZEŚĆ PIERWSZA: Chwyt Kontrabasowy

Cóż to jest? I dlaczego tak się zowie? Chwyt kontrabasowy jest to chwyt w
którym maksymalnie łapiemy 3 kolejne pozycje. Ręka jest ułożona tak, że
wskazujący palec dociska pierwszą pozycje, środkowy palec drugą, a
serdeczny i mały palec znajdują się razem na 3 pozycji. Chwyt ten głównie
stosuje się na pozycjach od 1-7 bo dalej raczej nie zmieścimy dwóch palców
na jednym progu pozycja ta wywodzi się z kontrabasu, gdzie trudniej dobrze
docisnąć strunę małym palcem i dlatego jest wspomagana palcem
serdecznym.

Proste pochody rozgrzewające rękę:

1)

g|————————–1-2-3–3-2-1————————

d|——————1-2-3——————3-2-1——————

a|———-1-2-3———————————-3-2-1———-

e|-1-2-3—————————————————3-2-1– i tak
wzdłuż całego gryfu, aż do końca.

2)

g|—————1-2-3———————————2-3-4——————
d|———1-3———1-3———————–2-4———2-4—————-
a|—-1-3——————-1-3————2-4——————–2-4———–
e|-3——————————1-2-3-4——————————-2-3-4-5-
tip…

^(palec serdeczny+mały palec)

3)tutaj ćwiczenie którym rozpisze się bardziej w drugiej części (patrz
pochód 2)

e|-1—2—3—-4—5—6——6——5—4—3——2—1–

Gramy kolejno palcami: 1 ,2, 3+4, 1, 2, 3+4, 3+4, 2, 1, 3+4, 2, 1

Akcentujemy na 3 (czyli Ta-ta-ta-Ta-ta-ta)

Tyle na ten chwyt wystarczy.

A teraz CZEŚĆ DRUGA

Chwyt gitarowy, no ze tak powiem chwyt podpieprzony z gitary, gdzie każdy
palec odpowiada kolejnemu progowi. Dzięki temu sposobowi gry możemy grać
rzeczy trudniejsze, ale palce też muszą być mocniejsze.

Po pierwsze, klasyczne pochody pozwalające rozciągnąć rękę.

1)

g|———————————1-2-3-4–

d|———————–1-2-3-4————

a|————1-2-3-4———————–

e|-1-2-3-4———————————-

a później od tyłu w dół:

g|-4-3-2-1———————————-

d|————4-3-2-1———————–

a|———————–4-3-2-1————

e|———————————-4-3-2-1-

I tak postępujemy co pół tonu aż do końca gryfu, mamy początek
rozgrzewki.

Następnie przechodzimy do wariacji pochodu nr 1)

1a) wariacji tych jest wiele ale napisze tylko parę przykładów na podstawie
których uda wam się wymyślić i dojść do innych wariacji:

g|———————————-2-3-4-1-

d|———————–2-3-4-1————

a|————2-3-4-1———————–

e|-2-3-4-1———————————-

g|———————————-3-4-1-2-

d|———————–3-4-1-2————

a|————3-4-1-2———————–

e|-3-4-1-2———————————- pochody te ćwiczymy tak jak te z
poprzedniego ćwiczenia

2) Teraz pochody które pomogą wam nauczyć się zmieniać szybko i bez
zbędnych szelestów, pozycje na basie.

Często zdarza się nam że gramy coś np. w 1 pozycji a musimy przenieść się
np na pozycje 7,kiedy staramy się przesunąć rękę po gryfie ostatni i
pierwszy dźwięk tych pozycji może być przytłumiony z powodu
niedociśnięcia progu. Proste ćwiczenie które gramy powoli i
dokładnie,akcentujemy na 4 czyli (Ta-ta-ta-ta-Ta-ta-ta-ta):

Palce prawej ręki: 1 2 3 4 1 2 3 4 4 3 2 1 4 3 2 1

e|-1-2-3-4-5-6-7-8–8-7-6-5-4-3-2-1– Napisałem to dla jednej struny ponieważ
ćwiczenie na każdej strunie wygląda tak samo. Bacznie uważamy gdy
przesuwamy rękę z pozycji 1 na 4 i pilnujemy żeby dźwięk był jednolity i
czytelny, łącznie z akcentami.

2a) a teraz pewne utrudnienie spróbujmy zagrać to ćwiczenie tak samo, ale
akcentujmy co 3 a nie co 4 uderzenie (czyli Ta-ta-ta-Ta-ta-ta). Trudno prawda?
ale zapewniam że przydatne.

Ok, teraz przejdźmy do przekładańców:

1)

g|———————————-1-3-2-4-

d|———————–1-3-2-4————

a|————1-3-2-4———————–

e|-1-3-2-4———————————-

g|-4-2-3-1———————————-

d|————4-2-3-1———————–

a|———————–4-2-3-1————

e|———————————-4-2-3-1- i tak samo aż do końca
gryfu.

1a) Tutaj także można zastosować wariacje jak w przypadku pochodu nr 1), dla
przykładu:

e|-3-2-4-1—, e|-2-3-1-4— pokombinujcie sami

2)Teraz taki tru przekładaniec:

g|—————————-2—4—
g|–4—2——————————

d|—————–2—4–1—3——
d|—–3—1–4—2——————–

a|—–2—-4–1—3—————–
a|—————-3—1–4—-2——–

e|–1—-3—————————- e|—————————3—-1—-
tutaj widzimy już troszkę plątaniny jest ale co to dla nas tr00 basistów
xP

2a) wariacje, wariacje, wariacje, wiecie o co chodzi to co będę gadał
znajdźcie sobie sami

Ok to na razie tyle (jak wam się spodoba to skrobnę może coś o prawej
ręce).

PS!!! Na koniec zostawiłem sobie dwie ważne sprawy:

1) Każde ćwiczenie grać dokładnie najlepiej z metronomem, który ma
możliwość ustawienia akcentów

2) PILNOWAĆ MAŁEGO PALCA! nasz maluszek ma to do siebie że ucieka i się
prostuje gdy nim nie gramy, co trzeba tępić poprzez granie powoli i
dokładnie i pilnowanie ażeby palec ów był zawsze jak najbliżej
podstrunnicy. I tutaj pojawia się zaleta chwytu kontrabasowego, który pomaga
nam trochę z niesfornym paluchem

Czekam na subiektywne opinie i komentarze

33 komentarzy

  1. Stecu

    ładnie,fajnie.Skrobnij coś na temat prawej ręki.Będzie git.

  2. Kaytek

    Ale akcentowanie na trzy to: ta ta Ta ta ta Ta ta ta Ta

    Zapisałeś akcentowanie na raz.

  3. mecoolski

    Zdecydowanie bardziej proponuje skale: major, minor, doryckie, lidyjskie,
    mixolidyjskie etc. Jezeli ktoś nie zna to proponuje albo kupić ksiazke albo
    grac dana grame przez jedna oktawe (w dwie strony) za kazdym razem zaczynajac
    od kolejnego dźwięku w skali. Poza tym pasaze, arpeggia, chromatycyzm… Tyle
    tego jest ze nie będę się rozpisywal (dam szanse innym ^^). Na początku może
    być to „czarna magia” ale po jakimś czasie przestaje się myslec o tym jakie
    cwiczenia grac bo opcji jest doslownie nieskonczonosc.

  4. Maciux

    Kaytek to kwestia rozłożenia akcentów. Najczęściej akcenty padają na
    dźwięk rozpoczynający vide crash perkusyjny.

  5. cube945

    A czy jeśli mój mały palec ucieka ho, ho, a mimo to nigdy nie mam problemów
    z graniem nim, to coś ze mną jest nie tak? 😉

  6. Jajo

    cube, jak ktoś się nauczy tak grać to mu i wygodniej. A to maja być
    ćwiczenia raczej dla początkujących. Kaytek, gdybym powiedzial na raz to
    byś nie wiedział czy metrum jest 4/4 czy 3/4 a o to mi chodziło właśnie w
    pisaniu ze gramy na 3 czy 4. Mysle o prawej ręce, jak dostane weny to coś
    srkbne 😀

    mecoolski, zauważ że pisałem te ćwiczenia specjalnie tak żeby ludzie
    którzy mniej się orientują w teorii nie widzieli jakichs niejasnosci. Jak bym
    pisał dalszą część to bym wszedłw temat skal :>

  7. braQweny

    jaj0 po co pisac o czyms czego jest w c*uj w sieci… jak ktoś nie ma mozgu i
    nie potrafi znaleźć najbardziej elementarnych rzeczy to i się na basoofce grac
    nie nauczy 🙂 szkoda zdrowia

  8. kusior

    heh, w sumie racja .. ale nadmiaru widzy na ten temat nikomu nie zaszkodzi 😉

  9. svenson

    braQweny weź nie kozacz co? IMO ten temat został założony jako miejsce
    skondensowanej wiedzy i porad w zakresie ćwiczeń, a co za tym idzie aby w nim
    takie nawet elementarne rzeczy umieszczać. Ja wiem, że Ty jesteś tak
    zajebisty, że takie porady to dla Ciebie ujma na honorze. Ale to forum ma
    trochę większą liczbę użytkowników.

  10. hyden

    @Jajo:
    g|———————————1-2-3-4–
    d|———————–1-2-3-4————
    a|————1-2-3-4———————–
    e|-1-2-3-4———————————-
    (…)
    I tak postępujemy co pół tonu aż do końca gryfu, mamy początek rozgrzewki.

    większy sens przy rozciąganiu ma chyba schodzenie z np 12 progu na 1, bo
    coraz trudniej ;>

  11. Jajo

    powiedziałem, kombinujcie wymyślajcie swoje włąsne wariacje itepe, a
    schodzenie jest właśnie taka wariacja :>

  12. Aydyn

    A nie przypadkiem chwyt kontrabasowy to jest laczenie palca srodkowego i
    serdecznego, jak na tym zdjeciu?

  13. Jajo

    no cóż, uczył mnie kontrabasista i tak mi przedstawiłten chwyt jak
    powiedziałem.

  14. braQweny

    svenson daunie napisałem, że to można bez problemu w sieci znaleźć…
    minimalne wymagania mózg internet i przeglądarka( rekomendowany firefox 😀 )

  15. Ogrodnik

    Nigdy nie kumałem jak można grać tym chwytem kontrabasowym 😛

    Ja teraz ćwiczę takie coś

    E|-1-5-4-5-3-5-2-5| no i tak po wszystkich strunach i pozycjach (chyba
    domyślacie się jak 😛 )

    granie z pierwszej pozycji jest na razie masakryczne ale z 3 już mi idzie
    spoko 🙂

    Nie polecam ćwiczenia początkującym ani ludziom o małych łapkach.

    Jego zaletą jest to, że bardzo mocno rozciąga dłoń, wzmacnia mały palec
    no i w konsekwencji możemy grać bezproblemowo prymę i tercję wielką na
    jednej strunie co jak by nie patrzeć przydatnym może być 🙂

  16. sledz

    @braQweny: svenson daunie napisałem, że to można bez problemu w sieci znaleźć… minimalne wymagania mózg internet i przeglądarka( rekomendowany firefox 😀 )

    Ten artykuł jest po to, żeby moderatorzy (i pozostali) nie musieli
    przekierowywać pytań na inne strony, ino na Nasz Miód Portal.

  17. kiełbi

    A ja gram te ćwiczenia na mały palec powoli i w ogóle się staram i niby
    jakoś nim operuje. Tyle że nawet gdy wyginam rękę jak Xman to nie daje rady
    zagrać 1-5 trzymając rękę w jednej pozycji. Wszyscy mówią że to się
    samo rozciągnie, ale jak mam być szczery to nie chce mi się im wierzyć bo po
    pół roku ciągle mam to samo….

    Im Freak, Everyday Cause Im Freak

  18. Jajo

    Może chcesz dosięgnać od 1 progu do piatego? i może masz małe ręce? to się
    nie dziw ;] sprubuj dosiegnac od 5 progu do 9 progu

  19. Ogrodnik

    Mało osób łapie więcej niż 4 progi w jednej pozycji, niektórzy mają i z
    tym problem na pierwszej pozycji (zaczynając od 1. progu do 4.) Niektórzy
    łapią od 5 do 9 – to jest jeszcze nie takie trudne jak ma się rozciągnięte
    łapy, ale niżej to już jest masakra ( nie chodzi o to czy jesteś w stanie
    dosięgnąć tylko o to czy jesteś w stanie tak grać normalnie w miarę). Ja
    gram niżej ale to dlatego, że mam 193cm wzrostu i co za tym idzie wielgachne
    łapy 😛 (to nie jest w żaden sposób potrzebne wyjątkowo – jeśli miałbyś
    się męczyć grając w ten sposób to sobie odpuść i dobrze opanuj normalną
    grę – 4 palce – 4 progi 🙂

  20. Jajo

    Jesteśmy mniej więcej tego samego wzrostu :> też mogę dsiegnąć do 5 z
    pierwszej pozycji, ale właściwie po co? można tak grać durowe skale,
    ale…

  21. Ogrodnik

    Jak dla mnie obejmujesz większą część gryfu w jednej pozycji co daje
    znacznie więcej kombinacji ułożenia dźwięków dla osoby która jak ja nie
    potrafi bardzo szybko zmieniać pozycji na gryfie 🙂 Ale ja już mówiłem że
    to dość personalna sprawa 🙂

  22. kiełbi

    Mam krótkie palce, to dlatego. Ale kto by się tym przejmował. Żeby nikt nie
    mówił że offtop: Kozackie te ćwiczenia. Można je łączyć dobrze z Bill
    Dickens Bass Lesson -.^

    Im Freak, Everyday Cause Im Freak

  23. Jajo

    Chodzi Ci o boodo rope? Mam zamiar o tym napisaćw drugiej części :>

  24. weasel

    O właśnie, do czego to boodoo rope sluzy w ogole? I z czego to zrobić?

  25. Jajo

    tutaj jest. To jest coś co
    wsadzasz pod struny żeby akcja była wieksza przez co się trudniej gra, wiesz
    to działa jak chodzenie na siłownie na sylwetke czlowieka ;p

  26. Dyfer

    Osobiście polecam ćwiczenia 🙂 tzw, pajączki tempo 120 w ćwierćnutach i na
    przemian

    aż do 12 progu:) polecane to ćwiczenie jest w szkołach muzycznych na
    wydziale jazzu więc myślę, że warto się pomęczyć:)

    g ————-4 6

    d——– 3 5 5 7

    a—-2 4 6 8

    e– 1 3 2 4 3 5 4 6 5 7 …aż do 12 progu

    Oprócz tego polecam wszystkie skale naturalne:)

  27. Jajo

    Napisałbyś wyraźniej bo tam gdzieniegdzie wydaje się ze są dwudzwieki

  28. PanThomas

    Osobiście sądzę, że to ćwiczenie jest bez sensu. Nie rozciąga palców a w
    czasie gry nie trzymamy 2 palców na jednym progu bo to się mija z celem…
    Lepsze jest skala rozszerzona jak już na rozgrzewkę oraz już wspomniany
    wcześniej pajączek

    a skala rozszerzona to choćby

    G———————-4-5-7–

    D—————4-5-7———-

    A———3-5-7—————–

    E–3-5-7———————–

    No to jest schemat mniej więcej

    A moim ulubionym ćwiczeniem jest:

    G———————————————————-4—–4-5—4-5-4-5-7
    D———————————-4—–4-5—4-5-7-4-5-7—5-7—–7———
    A———3——3-5—3-5-7-3-5-7—5-7—–7———————————
    E–3-5-7—5-7——7————————————————————

    I w drugą stronę to samo. I na każdej pozycji. Ja zaczynam od pustych strun
    już ale na początek polecam zacząć od 5 progu rozciąganie palców tym
    sposobem. Z czasem przechodzić na szersze progi :). Przepraszam za trochę
    niewyraźną tabę ale pierwszy raz to robiłem 🙂

  29. Jajo

    Oj trzymamy dwa palce trzymamy, wielu basistow tak trzyma, pozatym jak grasz
    coś załóżmy 1-2-3 to chyba wygodniej zlapac cala reka a nie wskazujacy
    srodkowy serdeczny?

  30. PanThomas

    Jaki jest sens trzymania 2 palców na tym samym progu… To bez sens. Nie
    odciąża to ręki, mocniejszy docisk nie jest potrzebny a podciąga się
    (ciężko np na kwinte) całą dłonią ograniczając dźwięk małym palcem.
    Po drugie, gryf a basie jest za szeroki żeby palce trzymać blisko siebie,
    dlatego lepiej je rozciągać jak na siłe liczyć, im lżej dociskasz
    (uzyskując przy tym dźwięk) tym lepiej. Ja bynajmniej tak gram i ostatnio
    grałem w jamie ze 4h i mnie nie bolała ręka

  31. Jajo

    Ta

    gryf a basie jest za szeroki żeby palce trzymać blisko siebie

    ja mam duże ręce i dwa palce na jedntym progu m i się spokojnie mieszczą,
    styl gry chwytem kontrabasowym jest bardzo rozluzniajacy i wygodny i wcale nie
    ustrudnia gry a ni podciagnięć. Popatrz sobie na jakieś folmiki, np.

    (może nie
    dociska serdewcznym ale trzyma 4 palce na 3 progach)

    Kazdy na tych fimikach nie uzywa serdecznego palca do grania na 3 pozycje, bo
    to jest niewygodne i meczace…

  32. kowalwariat666

    Witam! gram już na basie dwa lata i teraz chcem się sprubowac w solowkach na
    basie.może mi ktoś pomoze cwiczeniem zebym nabral w tym wprawy

  33. Szwem

    Elo ! Mam pytanie, jeśli chodzi o latający mały palec. żeby oswoić tego
    małego cwela należy ćwiczyć bardzo wolno. Przez lata nie zadbałem o jego
    dyscypline 😛 i teraz nadrabiam. Pytanie czy powinienem ćwiczyć tylko te
    wolne tempa i zwiększać powoli wraz z jego rozwojem, czy ćwiczyć też
    szybsze mimo jego wygibasów ?

Inni czytali również