Wilki [Dead spots]

W artykule om贸wiono zjawisko wyst臋puj膮ce na podstrunnicach bas贸w, znane jako 'wilki'. Opisano co to s膮 wilki, jak wp艂ywaj膮 one na d藕wi臋k oraz przedstawiono metody na ich eliminacj臋.

3397-basstunerschrome.
W tym artykule chcia艂bym wam przedstawi膰 najwi臋kszego wroga basist贸w-
Wilka…

Co to jest wilk? Jest to miejsce na podstrunnicy (lub kilka miejsc), w kt贸rym
doci艣ni臋ta struna brzmi inaczej (mniej lub bardziej zauwa偶alnie) ni偶 na
wi臋kszo艣ci podstrunnicy.

Jak inaczej? Mo偶e brzmie膰 g艂ucho, mie膰 kr贸tki wyd藕wi臋k, nie brz臋cze膰
tak jak na pozosta艂ych, by膰 g艂o艣niej lub ciszej. Najcz臋sciej jest to takie
“poing!”-tak jakby st艂umiony d藕wi臋k. Wystepuj膮 przewa偶nie w okolicach 5-10
progu na strunie G.

Wilki podwstaj膮 gdy gryf gitary wpada w wibracje o tej samej cz臋stotliwo艣ci
co struna i nawzajem si臋 t艂umi膮 (czy jako艣 tak… ci臋zko by艂o znale藕膰
definicje bo dok艂adnie wiadomo sk膮d to si臋 bierze)

Czy to, 偶e mam wilka znaczy, 偶e mam kiepsk膮 gitar臋? Ot贸偶 nie. M贸wi膮c
szczerze 75% gitar, kt贸re mia艂em z wy偶szej i ni偶szej p贸艂ki zawsze mia艂y
gdzie艣 wilka. Jednym to przeszkadza bardziej, drugim mniej, inni tego nie
zauwa偶aj膮. Poza tym s膮 sposoby aby z wilkami walczy膰.

Jak walczy膰 z wilkami? Znam kilka sposob贸w. Np. w niekt贸rych basach s膮
montowane grafitowe umocnienia gryfu (np. Lakland) co prawie ca艂kowicie
eliminuje wilki (przyk艂adem mo偶e by膰 m贸j Lakland.

Drugim sposobem jest doci膮偶enie g艂贸wki (co udowodni臋, ale o tym
p贸藕niej)i tu mo偶emy si臋gn膮膰 po np FATFINGER czyli takie ustrojstwo:

www.basspartsresource.com/0992181100.JPG O ile takie co艣
na pewno sprawdzi nam si臋 w studio to 艣rednio widze latanie z takim blaszakiem
po scenie wi臋c mo偶emy doci膮偶y膰 g艂贸wk臋 w inny spos贸b – zamontowa膰
ci臋偶sze klucze! Je艣li mamy nowszego fendera pewnie nieco mniejsze klucze
ni偶 te w starych. W najlepszym wypadku mo偶emy mie膰 takie:

gorzej jak mamy jakie艣 ultra lekkie malutkie wynalazki. Najci臋偶sze klucze
wygl膮daj膮 tak:

KLIK Ci臋偶kie
stalowe klucze z wi臋ksz膮 podstawk膮 i z臋batkami, kt贸re na pewno doci膮偶膮
nam g艂贸wk臋 i nie b臋d膮 wygl膮da膰 tak szpetnie jak fat finger.

Teraz chcia艂bym udowodni膰, 偶e doci膮偶anie g艂贸wki “zabija” wilki.

Nagra艂em przyk艂adowego wilka z doci膮偶on膮 g艂贸wk膮 i normalnie. G艂贸wke
doci膮偶y艂em ma艂ym imade艂kem, kt贸re lekko dokr臋ci艂em do g艂贸wki
basu.

Oto nagranie:

www.w684.wrzuta.pl/audio/8Xkmda6c249/wilki

Rzu膰my teraz na to okiem:

W czerwonej ramce mamy nagrany d藕wi臋k D# na strunie G bez doci膮偶enia
g艂贸wki (WILK!)

W zielonej ramce dok艂adnie ten sam d藕wi臋k z doci膮偶on膮 g艂贸wk膮, wida膰 i
s艂ycha膰 r贸偶nic臋:)?

W niebieskich ramkach mamy pozosta艂e niezawilczone d藕wi臋ki, na kt贸re
doci膮偶enie g艂贸wki nie mia艂o wi臋kszego wp艂ywu (maj膮 nieco d艂u偶szy
sustain z tego co zauwa偶y艂em).

Jak wida膰 r贸偶nica spora. Jednak doci膮偶enie g艂贸wki kluczami niekoniecznie
musi wyeliminowa膰 wilka ca艂kowicie bo w starych fenderach z wielkimi kluczami
wilki tak偶e si臋 zdarzaj膮. Ale jednak w moim preclu z wielkimi kluczami nie
mam takich wilk贸w:)

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

15 komentarzy

  1. ZONK!

    Po doci膮偶eniu wilk z C znikn膮艂, za to pojawi艂 si臋 na C-C#! To ja ju偶 nie
    wiem, chyba tylko grafitowe umocnienia zapobiegaj膮:D Doci膮偶anie tylko
    zmienia miejsce w kt贸rym wyst臋puje wilk!

  2. nawet grafitowe wzmocnienia w Fenderze nie pomagaj膮, taki urok Fender

    Lakland ma skale 35″ wiec tam wilk nie wyst膮pi

  3. Zaryzykuje stwierdzi膰, 偶e znaczna wi臋kszosc bas贸w z drewnianym gryfem ma
    conajmniej jednego wilka mniejszego lub wi臋kszego. Jak kto艣 uwa偶a sw贸j
    sprzet za najelpszy na 艣wiecie to si臋 do tego nie przyzna. Wystarczy zrobi膰
    proste badanie, nagra膰 powoli ka偶dy d藕wi臋k na strunie G i zobaczy膰 jak to
    wygl膮da wizualnie http://www.voila.pl/039/xwxu9/index.php?get=1&f=1 Wida膰 wyraxnie tu
    przyk艂adowo zdaje si臋, 偶e sa wilki z mojego Music mana. Na ka偶dym jazzie
    mam jednego, na preclu mam jednego cho膰 nie tak mocnego. Na laklandzie
    naprawd臋 nie ma. W膮tpie, 偶e to od menzury. Lakland stosuje grafitowe
    wzmocnienie gryfu, kt贸re w艂a艣nie eliminuje ded spoty. My艣le, 偶e to po prostu
    normalne w gitarach. Gorzej jak kto艣 ma zawilczony gryf np 4-5 prog贸w
    (mia艂em kiedy艣 taki bas) wtedy ju偶 si臋 doci膮偶a t膮 g艂贸wk臋 i trzeba
    odpowiednio to doci膮偶enie dobra膰, 偶eby cho膰 troch臋 je wyeliminowa膰. W
    sumie doci膮偶enie g艂贸wki na pewno dodaje troch臋 sustainu i tyle. Wilka nie
    usuniesz, mo偶esz go najwy偶ej przesun膮膰. (m贸wie tu g艂贸wnie o dzie艂ach
    leo fendera) cho膰 w basach innej firmy jak ju偶 szuka艂em wilk贸w to te偶
    znajdowa艂em za ka偶dym razem.

  4. fat finger przesuwa wilka na inny pr贸g po prostu jak wy偶ej wspomnia艂em.
    Patrzy艂e艣, 偶e potem nigdzie nie ma?

  5. Zjawisko stare jak..Fender, Gibson. Wynika to z w艂asciwosci drzewa i nawet
    stosuj膮c Fat-finger , du偶e klucze , konstrukcje neck-thru mo偶na
    zminimalizowa膰 wilki. Niestety nie da si臋 ich zupe艂nie usuna膰. Z tym
    nieporzadanym zjawiskiem b.db poradzi艂a sobie firma Modulus wykorzystujac do
    budowy gryfu materia艂 o nazwie Carbon Fiber . Jest to rodzaj specjalnego
    grafitu w kt贸rym dead spots-wilk贸w NIE MA ! Tak膮 to w艂asciwos膰 posiada ten
    materia艂 i to zjawisko go NIE dotyczy. Czyta艂em dawno temu recenzje basu
    Modulusa z gryfem grafitowym i recenzent napisa艂 偶e ma tak wyr贸wnane
    brzmienie jakby gra艂 na..jednej strunie.
    http://www.modulusguitars.com
    http://www.steinberger.com angielska
    http://www.status-graphite.com to ” przodownicy “
    produkuj膮cy basy z wykorzystaniem grafitu. Dogie to s膮 basy i wlasciwie nie
    obecne na naszym rynku. Wszyscy jakby zach艂ysneli si臋 Foder膮, Sadowskym.
    Mo偶e kiedy艣 trafi膮 do naszych sklep贸w muz. ???

  6. no niestety, czasem trzeba zagra膰 zamiast cis na IV progu G – cis na XI D…
    taki ju偶 urok mojego precla, c na V progu G da si臋 za to jeszcze znie艣膰.
    jestem ciekaw czy kto艣 m贸g艂by si臋 wypowiedzie膰 w temacie lepiej m贸wi膮c o
    basach akustycznych (moja wiedza jest raczej okoliczno艣ciowa).

    wyja艣ni臋 mo偶e najpierw dlaczego.

    ot贸偶: taki Cort curbow nie ma wilk贸w, bo ma grub膮 ebonolow膮 (plastikow膮
    :)) podstrunnic臋. nie ma wilk贸w, ale te偶 nie da si臋 powiedzie膰, 偶e gitara
    ta (abstrahuj臋 tu od korpusu tej konstrukcji)brzmi..

    o co chodzi z brzmieniem?

    ano: we藕my sobie jak膮艣 w miar臋 zno艣n膮 tani膮 gitar臋 akustyczn膮 (na
    przyk艂ad yamah臋 z serii F). brzmi ca艂kiem fajnie (cho膰 dajmy na to ma jak
    je nazywamy- wilki). teraz por贸wnajmy j膮 z ta艅szymi gitarami manufakturowymi
    (np. furch). furch gdzie艣 od 0 przez I do IV progu zabija po prostu
    d藕wi臋kiem. gitara ca艂a niemal dr偶y. ogromne nasycenie basu zdaje si臋
    rozsadza膰 pud艂o rezonansowe. wra偶enie jakie nast臋puje gdy zejdziemy do
    wy偶szych prog贸w jest takie jakby ca艂a reszta by艂a w艂a艣nie wilkami:
    d藕wi臋k jest nijaki, p艂aski i nie ma to nic wsp贸lnego z du偶o mniejszym
    suistainem (wra偶enie jakby odci臋to pewne pasma).

    yamaha z serii f, jest jak ten curbow. obydwie s膮 ca艂e pe艂ne wilk贸w. nie
    maj膮 tego co wobec innych d藕wi臋k贸w nazywamy wilkami bo maj膮 obci臋ty
    d贸艂. wilk nie ma si臋 jak pojawi膰.

    wnioski?

    je艣li bardziej zale偶y nam na tym jak bas ma brzmie膰 – zagra膰 z drewna (na
    jego charakterze) zak艂adamy mu struny kt贸re najlepiej podkre艣l膮 jego
    rezonowanie – b臋d膮 to grube flaty o mocnym naci膮gu kt贸re uruchomi膮 ca艂e
    pasmo bas贸w (nie pojawi si臋 sporo g贸ry, w zale偶no艣ci od marki r贸偶nie
    b臋dzie ze 艣rodkiem). minusem tego jest ogromna przepa艣膰 mi臋dzy d藕wi臋kiem
    wilkowym a reszt膮. potrafi by膰 to naprawd臋 dead spot.

    je艣li chcemy unikn膮膰 tego zak艂adamy cie艅kie roundy o s艂abym naci膮gu
    kt贸re za pomoc膮 uwydatnienia 艣rodka zr贸wnaj膮 nam brzmienie ca艂ego
    instrumentu, lecz tak偶e zmieni膮 jego niesterowalny charakter.

    hm… troch臋 pojecha艂em, ale co wy na to? jak wasze do艣wiadczenie si臋 ma do
    przedstawionej przeze mnie zale偶no艣ci? (gdzie s膮 b艂臋dy?)

  7. Widze, 偶e mamy kolejnego u偶ytkownika od, kt贸rego mo偶emy si臋 wiele nauczyc.
    Grafitowy gryf ciekawa sprawa tylko ciekawe jak to wygl膮da od strony
    regulacji, kiedy kto艣 chce mniejsz膮 lub wi臋ksza 艂贸dk臋. Da si臋 regulowa膰
    艂贸deczk臋 w gryfach grafitowych?

  8. zrobi艂em kolejne do艣wiadczenie i zauwa偶y艂em, 偶e miejsce przymocowania
    doci膮偶enia wp艂ywa na po艂o偶enie wilk贸w.

    1.Bez doci膮偶enia wilk 8my pr贸g

    2.Doci膮偶enie w okolicy loga wilk 6 i 7 pr贸g

    3.Doci膮偶enie na ko艅cu g艂贸wki wilki 2,3,4 pr贸g

    4. Doci膮偶enie w okolicy klucza G wilki 5 i 6 pr贸g.

    Zaraz b臋d臋 eksperymentowa膰 dalej.

    Edit: obni偶y艂em str贸j struny G o ca艂y ton i wilki znikn臋艂y kompletnie,
    przy podwy偶szeniu stroju jeszcze si臋 nasili艂y czyli tak jak pisa艂 SZ
    cie艅sze i bardziej mi臋kkie/lu藕ne struny zabijaj膮 wilki. Sprawdzi艂em te偶
    doci膮偶enie mostka i nie wp艂yn臋艂o na wilka.

  9. Jak ju偶 napisa艂em Carbon Fiber albo Grafit ma tak膮 w艂a艣ciwo艣膰 偶e jest
    pozbawiony wilk贸w lub jak kto woli dead spots. Sprawdzcie na stronach podanych
    j/w. Mia艂em w rekach Modulusa , tylko chwile kiedy艣 w Hamburgu. I potwierdzam
    偶e zjawisko takie nie wystepuje w wios艂ach z gryfem grafitowym. Ebonol by膰
    mo偶e ma identyczna w艂asciwo艣膰. Wios艂a z grafitowymi gryfami brzmi膮
    inaczej , bardziej nowoczesnie . Spytajcie Pilicha albo najlepiej zapytajcie bo
    u偶ywa艂 kiedy艣 wios艂a STATUSA z grafitowym gryfem. Takie rozwiazanie ma
    swoich zwolennik贸w jak i przeciwnik贸w. Niekt贸rzy twierdz膮 偶e wios艂a z
    grafitem nie maj膮..duszy i s膮 jakie艣 nijakie lub plastikowe ? Niby drzewo
    j膮 ma mie膰 ? Faktem jest 偶e niewielu gra na takich basach m.in. FLEA , Oteil
    Burbridge . Dodatkowym walorem gryfu grafitowego jest jego wytrzyma艂o艣膰 i
    odporno艣膰 na wilgotno艣膰 i ..niskie temperatury. W takich gryfach NIE
    STOSUJE ! si臋 艣ruby napinaj膮cej gryf. Poprostu nie ma takiej potrzeby ,
    grafit nie wygina si臋 . Niech kt贸艣 ” po艂amie ” 艣wi臋to艣 i zainstaluje w
    swoim preclu lub jazzie gryf grafitowy ! Nie jestem na bie偶膮co , ale by艂a
    ..lub jest polska firma lutnicza kt贸ra wykorzystywa艂a w swoich wios艂ach
    grafit , ebonol. Mo偶na zam贸wi膰 i…zaspokoi膰 swoj膮/Nasz膮/ ciekawosc. Lub
    sprowdzic z USA ..MODULUSA , STATUSA itp.

  10. @jarbas: Demanufacture ma grafitowy gryf w swoim Cutlassie. Ciekawe czy te偶 ma ten problem

    Najlepiej Jego zapyta膰 .

  11. Sprawdzi艂em to… nie ma wilk贸w. Wszystkie d藕wi臋ki wybrzmiewaj膮 jak
    nale偶y.

    Owszem w gryfach z w艂贸kna w臋glowego nie stosuje si臋 pr臋t贸w napinaj膮cych
    bo… nie ma takiej potrzeby. Nie wiem nawet z czego musia艂by by膰 zrobiony
    taki pr臋t 偶eby da艂 rad臋 zmieni膰 krzywizn臋 tego gryfu (chocia偶
    s艂ysza艂em 偶e status mia艂 na to jaki艣 patent, jak si臋 dowiem to
    napisz臋).

    Je偶eli kto艣 uwa偶a 偶e w艂贸kno w臋glowe brzmi plastikowo etc. to zapraszam
    na testy, przekona si臋 偶e tak nie jest. Co wi臋cej nast臋pne moje wios艂o
    tak偶e b臋dzie mia艂o w艂贸kno w臋glowe (prawdopodobnie b臋dzie to status S2),
    a nawet zastanawia艂em si臋 nad zakupem Statusa Stealtha kt贸ry jest z niego
    ca艂y zrobiony.

    Oczywi艣cie nie ka偶demu mo偶e pasi膰 taki gryf bo dodaje on gitarze bardzo
    du偶o ataku i rozja艣nia brzmienie. Brzmienie robi si臋 twarde a nie ka偶dy to
    lubi. Ja lubi臋 to mam 馃榾

  12. Niepokoi mnie fakt 偶e wg pr贸bki mroka to m贸j precel ca艂y sk艂ada si臋 z
    wilk贸w…

    No, mo偶e poza strun膮 A, kt贸ra jest de facto zestrojona do Fis. E(w Cis)
    Brzmi g艂臋boko ale muli艣cie za艣 D(w H) i G(w E) nie daj膮 z siebie
    w艂a艣ciwie nic poza atakiem. Zw艂aszcza przy wy偶szych pozycjach. Nie wiem czy
    to jeszcze podpada pod wilki czy to ju偶 zupe艂na malfunkcja strun,
    pickup贸w, kowadelek w mostku, ca艂ego basu, czegokolwiek.

    W kontrabasie na wilki metod膮 jest pomajstrowanie n贸偶k膮. Szkoda 偶e basach
    tak 艂atwo nie ma.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.