ROZŁOŻENIE DŹWIĘKÓW NA GRYFIE.
Piszę ten króciutki artykuł, gdyż będzie mi on pomocny przy lekcjach
związanych z nutami.
Obszerniejsze ujęcie tematu znajduje się w tekście Obywatela w dziale
Początki (zobacz). A więc do rzeczy..
Układ dźwięków na gryfie
podlega pewnej niezmiennej logice, którą wystarczy raz zapamiętać, by
później móc odnaleźć każdy potrzebny nam dźwięk.
Mianowicie dźwięki następują po sobie w ściśle określonej kolejności, a
wygląda ona tak (przecinki oznaczają kolejne progi – odległość pół
tonu):
C, Cis/Des, D, Dis/Es, E, F, Fis/Ges, G, Gis/As, A, Ais/B, H, C, Cis… itd,
itp.
Dalej kolejność owa się powtarza. Pamiętając powyższą zasadę możemy
już bez wahania określić, jakie dźwięki znajdują się na kolejnych
progach danej struny. Dla przykładu – najgrubsza struna w czterostrunowym
basie zagrana bez naciskania któregokolwiek progu (pusta) wydaje dźwięk E.
Zatem – korzystając z podanej wyżej kolejności – na pierwszym progu wychodzi
nam F. Drugi próg – fis albo ges, trzeci – G, czwarty Gis i tak dalej.
Po jakimś czasie umiejscowienie dźwięków na gryfie wejdzie nam w nawyk i
nie będziemy musieli się długo zastanawiać, jednak zanim to nastąpi
dźwięki można „liczyć” kolejno progami, by dojść do tego, który nam jest
potrzebny.
Co oznaczają te Cis/Des, Dis/Es i tym podobne..
Kolejne dźwięki pełne (C, D, E i tak dalej) oddalone są od siebie w
odstępach całego tonu, czyli dwa progi. Wyjątkiem jest tutaj odległość
między E i F, oraz H i C, która wynosi pół tonu (jeden próg). Natomiast
cała reszta to obniżone (z bemolem, czyli np Gb = Ges) lub podwyższone (z
krzyżykiem, G# = Gis) dźwięki. Na instrumencie tzw temperowanym (na
przykład jest nim bas z progami) podwyższony dźwięk poprzedni (czyli np
Gis) brzmi tak samo, jak obniżony dźwięk następny (czyli w tym przypadku
As). Gis i As znajdują się na tym samym progu, różniąc się jedynie
nazwą.
Mała uwaga: w użytym wyżej nazewnictwie H obniżone o pół tonu, czyli z
bemolem, nie zapisujemy Hb ani nie nazywamy „Hes”, tylko B.
Dla pewności – mała ściągawka z rozłożenia dźwięków na gryfie.
Nie trzeba jednak wkuwać tego na pamięć – wystarczy znać podaną przeze
mnie kolejność a wszystko można obliczyć samemu 🙂
(z lewej podane nazwy strun a na dole rzymskimi numery progów, ponieważ
chwilowo jest to wersja amerykańska, B zastąpcie H)
(obrazek pochodzi z ActiveBass)
a tu moja wersja Lol
http://www.img238.imageshack.us/img238/9532/fingerboardld0.th.jpgNo to moja wersja też niechaj tu będzie 😉 Z dwoma dodatkowymi strojami –
pół tonu i ton w dół 🙂 Proszę:
To ja dorzucę swoją wersję, wzorowaną na Popławskim. ~1MB PDF klik (www.strony.aster.pl/riccardo/bassboard.pdf) ,
a tu jpg
http://www.img15.imageshack.us/img15/984/bassboard.th.jpgPozdrawiam
Riccardo
Ricardo ma najlepszy wersyję! Ustawiłem na tapetę. Coby sobie popatrzeć
czasem 😀
(www.efotek.pl/viewer.php?file=9v0bgfjjelcbvmkh9ye.jpg)http://www.sendspace.pl/file/9b087290b82a0607d897a26
Excelowa wersja tabelki Qbaneza, gotowa do druku i modyfikacji (jakby kto
wolał inną czcionkę) ^^
Gdyby hosting wygasł, pisać na PW, wystawię na nowo.
dzięki, Kyuu, tabelka okazała się bardzo przydatna.
Daje swoją ściągę z układem dźwięków na gryfie.
Dwustronna:
[*]Strona 1 (www.img706.imageshack.us/img706/9431/sciaga1.jpg) (klik!) – tak jak u Riccardo wzorowana na tej z
Popławskiego.
[*]Strona 2 (www.img62.imageshack.us/img62/7247/sciaga2.jpg) (klik!)
– 5 dodatkowych strojeń i gratisy.
sorki że nawiązuję do posta sprzed prawie 4 lat, ale chodzi mi o tabelkę
qbaneza – dlaczego po A masz B, a po B masz H? z tego co mi wiadomo dźwięk B
to jest właśnie H tylko w amerykańskim zapisie, a po samym a występuje
A#/Bb