Rozgrzewka

Autor dzieli się swoją metodą rozgrzewki przed grą na gitarze, podkreślając znaczenie rozpoczęcia od wolnego tempa oraz wykorzystanie techniki zwanej 'pająkiem'. Opisuje również, jak ważne jest, aby nie nadużywać pewnych technik, które mogą negatywnie wpłynąć na sposób gry.

Witam;]

Otóż postanowiłem opisać swoją rozgrzewkę bo wiele osób początkujących
tego szuka.

Gram w tempie 120 BPM choć na początku radze zacząć od wolnych uderzeń
nawet 60-70 BPM, robi się to długo ale przez jakiś czas tak robiłem, lepiej
zacząć od żółwiego tempa niż grać szybko a nierówno… (gram triole
czyli zamiast raz uderzać, uderzam 3 razy jeden dźwięk, ale ćwiczyłem
również 8 i 16, jak i oczywiście ćwierćnuty na początku).

Zaczynamy najprostszym z prostych ćwiczeniem 😉

E|1-2-3-4-2-3-4-5-3-4-5-6-…- i tak dalej (ja gram do 17 progu) i z powrotem
czyli:

E|17-16-15-14-16-15-14-13-…-

a później

A|1-2-3-4-2-3-4-5-3-4-5-6-…

A|24-23-22-21-23-22-21-20-…

D|1-2-3-4-2-3-4-5-3-4-5-6-…

D|24-23-22-21-23-22-21-20-…

G|1-2-3-4-2-3-4-5-3-4-5-6-…

G|24-23-22-21-23-22-21-20-…

Dalej:

G|———————1-2-3-4-4-3-2-1———————————————2-3-4-5-5-4-3-…
D|————–1-2-3-4—————4-3-2-1—————————–2-3-4-5—————-…
A|——-1-2-3-4—————————–4-3-2-1—————2-3-4-5———————–…
E|1-2-3-4——————————————-4-3-2-1-2-3-4-5——————————…

i oczywiście z powrotem:

G|———————————17-18-19-20-20-19-18-17—————————————-…
D|———————-17-18-19-20———————-20-19-18-17——————————…
A|———–17-18-19-20——————————————-20-19-18-17——————–…
E|17-18-19-20—————————————————————-20-19-18-17-16-17-18-…

Później:

G|———————4-5-6-7-7-6-5-4—————————————–5-6-7-8-8-7-6–…
D|————–3-4-5-6————–6-5-4-3—————————-4-5-6-7—————…
A|——-2-3-4-5—————————5-4-3-2—————3-4-5-6———————-…
E|1-2-3-4—————————————-4-3-2-1-2-3-4-5——————————…

z powrotem:

G|——————————-21-22-23-24-24-23-22-21————————————————-…
D|———————20-21-22-23———————23-22-21-20—————————————…
A|———-19-20-21-22——————————————22-21-20-19———————18-19-20…
E|18-19-20-21————————————————————–21-20-19-18-17-18-19-20——-…

Pająk* 1:

G|———1-2-3-4———–2-3-4-5——-…

D|——–2——-3———3——-4——…

A|——-3———2——-4———3—–…

E|1-2-3-4———–2-3-4-5———–3-4-5…

z powrotem:

G|—————20-19-18-17—————-19-18-17-16———…

D|————-19———-18————-18———-17——–…

A|———–18————-19———-17————-18——-…

E|20-19-18-17—————-19-18-17-16—————-18-17-16…

Dalej:

G|——1-2-2-1————1-3-3-1———1-4-4-1——-2-3-3-2——–2-4-4-2——-3-4-4-3—…
D|—-1-2—–2-1——–1-3—-3-1——1-4—-4-1—–2-3—3-2——2-4—4-2—–3-4—4-3—…
A|–1-2———2-1—-1-3——-3-1—1-4——-4-1—2-3—–3-2—2-4——4-2—3-4—–4-3–…
E|1-2————-2-1-1-3———3-1-1-4———4-1-2-3——-3-2-2-4——–4-2-3-4——-4-3-…

To jest pierwsza pozycja ręki.

!!!WAŻNE!!!

1 próg -> palec wskazujący

2 próg -> palec środkowy (fuckers)

3 próg -> palec serdeczny

4 próg -> palec mały

(we wszystkich ćwiczeniach!!!)

Później oczywiście próg dalej i tak do 17 progu (z powrotem oczywiście
można ale mi się nie chce 😉 )

Dodam jeszcze, że to ćwiczenie jest dosyć nudne ale warto się z tym
pobawić. Dla urozmaicenia tego ćwiczenie można jeszcze pierwszy dźwięk
grać ćwierćnutą, drugi ósemką, trzeci triolą i czwarty szesnastką –
też się przydaje…

Pająk* 2:

G|—-4-2-3-1————-5-3-4-2———–6-4-5-3———-…

D|-3———–2——–4———3——-5———-4——-…

A|–2———3———-3——-4———4——-5———…

E|1————–4-2-3-2———–5-3-4-3————6-4-5-4…

z powrotem:

G|——20-18-19-17——————–19-17-18-16—————…

D|–19—————-18———–18—————17———–…

A|—-18———–19—————-17———–18————-…

E|17——————–20-18-19-16——————-19-17-18-15…

Później mniejsze tempo (ja 95BPM)

I wracamy do pierwszego ćwiczenia, tylko, że gram do progu 12 (wszystkie
struny). I gram palcem wskazującym prawej ręki a z powrotem “fuckersem” (tak
sobie wymyśliłem dla wzmocnienia palcy które uderzają – tak, gram
dwoma).

Wolniej dlatego, że nie nadążyłbym jednym palcem triol w tempie 120
(ogólnie gram w tym ćw. ósemkami) a też w 95 lepiej się słyszy czy gra
się równo i dźwięki trwają dłużej co pozwala nam na porównanie
dźwięków z pierwszego jak i drugiego palca.

Pająk* 3:

G|-3-4–1-2—-4-5-…

D|1-2—-3-4–2-3–… z powrotem:

G|–14–15–12–13——13–14-…

D|12–13——14–15–11–12–…

D|-3-4–1-2—-4-5-…

A|1-2—-3-4–2-3–… z powrotem:

D|–14–15–12–13——13–14-…

A|12–13——14–15–11–12—…

G|-3-4–1-2—-4-5-…

A|1-2—-3-4–2-3–… z powrotem:

G|–14–15–12–13——13–14-…

A|12–13——14–15–11–12—…

A|-3-4–1-2—-4-5-…

E|1-2—-3-4–2-3–… z powrotem:

A|–14–15–12–13——13–14-…

E|12–13——14–15–11–12—…

D|-3-4–1-2—-4-5-…

E|1-2—-3-4–2-3–… z powrotem:

D|–14–15–12–13——13–14-…

E|12–13——14–15–11–12—…

G|-3-4–1-2—-4-5-…

E|1-2—-3-4–2-3–… z powrotem:

G|–14–15–12–13——13–14-…

E|12–13——14–15–11–12—…

*PAJĄK – w tych ćwiczeniach nie odrywamy palców od gryfu, na początku jest
ciężko ale później idzie dobrze. Odrywamy przy przejściu dalej 😉 (w
pająku nr.1 “do przodu” odrywam od 12 progu w górę bo nie daje rady nie
odrywać dalej [teraz dochodze tak do 14 ale często i tak po 12 odrywam, bo
lepiej nie przesadzać])

I jest b. ważne żebyście nie przesadzali z pająkami, na początku to trzeba
się ich nauczyć ale żeby je grać to się przyjmuje pozycje palców
używaną przez gitarzystów (tzw. młoteczki) a basiści nie mogą robic
“młoteczków”. Więc uważajcie żeby one nie weszły wam w “krew”. Ja przez
jakiś czas myślałem, że trzeba je robić i się nauczyłem co jak później
się okazało jest niepotrzebne a nawet “wadliwe” bo lewa ręka nie tłumi
dźwięków). Uważajcie na nie:)

Pozdrawiam;]

Podziel się swoją opinią

14 komentarzy

  1. Sam podobnie się rozgrzewam i polecam zaczynać od wyższych dźwięków w
    przebieżkach typu pająk, ponieważ tam mamy mniejsze odległości od
    kolejnych progów i rozgrzewamy się stopniowo utrudniając sobie grę,
    przechodząc na niższe dźwięki. Bo tak to zaczynamy od trudniejszych
    ćwiczeń, później przechodząc do prostych, a powinno chyba być na
    odwrót;)

  2. No oczywiście, zapomniałem o tym. Po prostu napisałem jak ćwicze, ale w
    sumie te pająki nie są trudne, dwóch pierwszych nauczyłem się bez
    problemów i robiłem od razu od 1 progu a z trzecim miałem już lekki problem
    ale sprawdziłem co i jak na 5 progu(struny G i D) i ogarniając to od razu
    przeszedłem do 1 progu i tam wyćwiczyłem tego pająka – znajomy mi
    powiedział, że jak ogarnę pierwszy próg to później pójdzie już z górki
    – i tego się trzymałem.

    A ćwiczenia ogólnie są od najłatwiejszego do najtrudniejszego, tylko można
    jeszcze dać pająki jeden po drugim bo one są trudniejsze od zwykłego
    ćwiczenia ale właśnie sobie ustawiłem tak aby nie były jeden po drugim bo
    robie tą rozgrzewke bez przerw więc jak bym doszedł to samych pająków to
    bym przegiął z intensywnością pracowania lewej łapy, a tak sobie ją
    rozluźniam zwykłymi ćwiczonkami 🙂

    No i początkujący nie będą się na mnie wzorowali bo również zaczynam
    więc też na pewno każdy sobie przemyśli to co jest i będzie robił po
    swojemu. Chciałem tylko aby takie osoby miały już jakieś ćwiczenia
    przedstawione bo jak ja całkowicie zaczynałem nie mogłem tego znaleźć i
    kombinowałem, wymyślałem, szukałem różnych rzeczy…

    Pozdrawiam;]

  3. ja bym czas siedzenia w wolnych tepach 60-70 przedłużył na ” do końca
    życia” fajnie tak grac przynajmniej 30 minut dziennie

  4. Ja dotychczas miałem troszke inną technikę rozgrzewania się, ta jest o
    wiele lepsza :). Ze swojej strony chce tylko podziękować i powiedzieć że
    ten temacik mi się przydał 🙂 DZIEKI 😀

  5. Hmm, nigdy się nie rozgrzewam przeg grą. Rozciągam czasem tylko lekko palce,
    i dłonie tak na sucho i tyle w sumie. Ale może spróbuje, zobaczymy co z tego
    będzie 😉

  6. może nie którym wyda się to głupie ale co to są te młoteczki ?? po prostu
    nie wiem czy robie dobrze 🙂

  7. Witam;]

    Młoteczek (nie wiem czy dokładnie tak się to nazywa, po prostu tak mówił
    mój kumpel) to jest taka technika gitarzystów palcy w lewej ręce.
    Przyciskają tak strune aby nie dotykać jednocześnie innych, Robią właśnie
    z palca taki młoteczek. Na tym zdjęciu
    http://www.gramnagitarze.pl/artykuly/a22/foto11_1.jpg palec mały i trochę
    serdeczny robią właśnie tzw. młoteczek, ale na gitarze basowej jest ważne
    aby starać się ich nie robić, staraj się grać “płasko”. Wiadomo, że
    takie młoteczki wychodzą same z siebie czasem, bo ręka nie jest aż tak
    elastyczna aby się od tego uwolnić ale staraj się zwracaj uwagę na takie
    błedy.

    Właśnie robiąc takie pająki aby nie odrywać palcy od gryfu to chcąc nie
    chcąc musisz zrobić taki młoteczek aby dobrze ćwiczenie wyszło więc ucz
    się tych młotków przy tym ale w normalnej grze już o nich zapominaj…

    Mam nadzieję, że conieco wytłumaczyłem…sorry ale nie wiem jak
    inaczej…

    Pozdrawiam;]

  8. nie no łape już wszystko. gram trochę na akustyku. wystarczyło mi to
    określenie “płasko” 🙂

  9. Tak imo to bym radził poprawić artykuł i te wszystkie zapisy
    tabulaturowe

    wstawić w [*code] bo wtedy byłoby lepiej wyglądające toto i czytelne 🙂

    świetne ćwiczonka btw.

  10. G|-3-4–1-2—-4-5-…

    D|1-2—-3-4–2-3–

    hmm a jak mam to powyzej wiec mam grać

    1palec próg jeden na D

    2palec próg trzeci na G???

    3palec próg drugi na D ??

    4 palec próg 4 na G ??

    jak na razie to dla mnie impossible (:

    ale może źle zinterpretowałem (:

    albo tutaj :

    G|——1-2-2-1————1-3-3-1———1-4-4-1——-2-3-3-2——–2-4-4-2——-3-4-4-3—…
    D|—-1-2—–2-1——–1-3—-3-1——1-4—-4-1—–2-3—3-2——2-4—4-2—–3-4—4-3—…
    A|–1-2———2-1—-1-3——-3-1—1-4——-4-1—2-3—–3-2—2-4——4-2—3-4—–4-3–…
    E|1-2————-2-1-1-3———3-1-1-4———4-1-2-3——-3-2-2-4——–4-2-3-4——-4-3-..
    czy to jest tak że:

    1palec próg jeden E

    2palec próg dwa na E

    3 palec próg jeden na A ???

    4 palec próg 2 na A ??

    i to wszystko bez odrywania palców? tzn. dwa ostatnie progi bez odrywania
    palców z dwóch pierwszych?? bo nie kumam jak narazie guuupi widać jestem

  11. Jak ma mój dziewczyński rozum to:

    G|-3-4–1-2—-4-5-…

    D|1-2—-3-4–2-3–

    powinieneś grać to:

    wskazujący – D próg 1

    środkowy – D próg 2

    serdeczny – G próg 3

    mały – G próg 4

    ja tak gram i chociaż nie do końca moje palce są rozciągnięte, to co ma
    zabrzmieć, to brzmi 🙂

    natomiast co do pająka, to jest to proste: używasz 2 dowolnych palców, że
    tak powiem, ja np gram następująco, używając wskazującego i
    środkowego:

    wskazujący – E próg 1 (po uderzeniu w strunę odrywam od progu)

    środkowy – E próg 2

    wskazujący – A próg 1

    środkowy – A próg 2

    można powiedzieć, że wskazującym palcem trzymam strunę na 1 progu, a
    środkowym – na 2. Palce można oczywiście zmienić, żeby sobie wszystkie
    rozciągnąć, że tak powiem, po równo 🙂

    ktoś coś skapował z mojej wypowiedzi? 😛

  12. okie dokie już kapuje, w tym pierwszym zmyliła mnie kolejność bo powinno
    być:

    G|—-3-4—-1-2—–4-5-…

    D|1-2—-3-4—–2-3-

    a nie:

    G|-3-4–1-2—-4-5-…

    D|1-2—-3-4–2-3-

    ..chyba xd

    a pająka to sobie sam kombinuje więc to już nieaktualne (;

    ale dzięki za odpowiedź regularkate (:

  13. Sorry za problem ale pisałem tak wszystko naraz bo tak to by brzydko
    wyglądało i zupełnie nieczytelnie…a pająk to tak:

    G|-3-4–1-2—-4-5-…

    D|1-2—-3-4–2-3-

    ten Twój sposób to trochę takie za proste i raczej nieużyteczne, zresztą
    jak pisałem wcześniej pająki to nic poważnego…

    Pozdrawiam;]

  14. Bardzo gorąco polecam metodę niejakiego “Buddhy” Dickensa na ćwiczenie dla
    prawej ręki (w przypadku praworęcznych basistów). Filmik prezentujący to
    ćwiczenie był na Youtubie, a l e ! od jakiegoś czasu go nie ma (nie
    pisałbym tylko wkleiłbym link gdyż uważam, że ćwiczenie jest rewelacyjne
    – wyjutjubcie sobie tego “Buddhę” Dickensa i sprawdźcie jak pomyka :).
    Ćwiczenie jest ćwiczeniem codziennym, dobrą rozgrzewką przed innymi. Trwa 5
    minut na strunę (może dlatego wróciłem do czwórki:).

    Co jest potrzebne?

    1. Gitara basowa ze strunami 🙂

    2. Voodoo rope (facet używa kawałka średnio grubej linki o długości 10cm,
    ja polecam także szmatkę którą wycierasz korpus po graniu.

    3. Zegarek

    Jak ćwiczymy?

    To banalne

    1. Wkładamy szmatę pod XIII próg pod wszystkimi strunami (podwyższa je to i
    przypominają nam się wszystkie toporne basy na jakich nie chcielibyśmy
    grać, ale nie zrażamy się).

    2. Układamy prawą łapę tak jak gramy zazwyczaj (zobaczcie jak gra Dickens –
    ja zastosowłem jego zwyczaj – nie opieram o nic ręki (jest to trudniejsze w
    przypadku szerokiej piątki, wtedy opierałem często na H)

    3. Naprzemiennie podciągamy normalnie struny w tempie jakie uważamy za
    słuszne) zaczynając od strun G przez D, A i E.

    Sprawdźcie – moim zdaniem już po trzech dniach łapka nabiera siły i zaczyna
    służyć także jako kompresor 😉 Staram się ćwiczyć tak codzienie.

    Potem następuje ćwiczenie slapu kxiukowanego (przesuwamy szmatę na ostatnie
    progi, opieramy łapę o mostek i walimy kciuxem korzystając z wymachu
    nadgarstka jeno – ćwicznie niemożliwe w przypadku blachy na mostku w
    historycznych basidłach, także całkiem słuszne). Jeśliby ktoś znalazł
    (albo ściągnął wcześniej filmik gdzie Dickens to prezentuje, proszę niech
    to wrzuci na basóffkę.

Możliwość komentowania została wyłączona.