Lekcja akcentowania
Chcę Wam, szczególnie początkującym basistom, pokazać ćwiczenie, które
stworzyłem kiedyś na własny użytek (a które może się komuś przyda).
Zaraz zobaczycie, że wraz ze wzrostem naszych umiejętności można
podwyższać sobie poprzeczkę, modyfikując tę wprawkę. Tymczasem dość
gadania, czas wziąć się do pracy (rodacy).
Ćwiczenie pokażę na przykładzie gamy D-dur, co nie jest żadnym wymogiem i
można to grać w jakiejkolwiek pozycji. Metronom ustawiamy na 40 uderzeń na
minutę lub mniej (gdzie każdy klik traktujemy jako RAZ) i gramy ćwiartkami.
Pionowe kreski oznaczają właśnie uderzenie metronomu, przerwy oczywiście
pauzę, a pogrubione znaki – akcent. Cyfry pod zapisem tabulatury oznaczają
palec, którym szarpiemy strunę (jeśli ktoś stosuje technikę
trójpalczastą, może analogicznie grać każdy dźwięk trzy razy, za każdym
razem rozpoczynając od innego palca). Cząstkę schematu, który poniżej
przedstawiam, nazwijmy sekwencją (przyda nam się to za chwilę):
G |777|777|666|666|444|444| | | | | | | | | | | (...)
D | | | | | | |777|777|555|555|444|444| | | | |
A | | | | | | | | | | | | |777|777|555|555|
E | | | | | | | | | | | | | | | | |
121 212 121 212 121 212 itd.
Rozpiskę mamy, to teraz musimy się dowiedzieć co z tym zrobić. Nie bez
powodu poleciłem każdy dźwięk grać dwa razy po trzy: Ćwiczenie, które
Wam prezentuję, ma na celu nauczyć (przybliżyć) akcentować dźwięki
znajdujące się w jakiejkolwiek pozycji w takcie niezależnie od palca,
którym przyjdzie nam szarpać mocniej/słabiej (bo właśnie tą technikę
akcentowania ćwiczenie obejmuje). Na początek akcentujemy razem z klikiem,
czyli na raz. Na pewno zauważycie, że chwilowo nie ma co akcentować. Bez
obaw. Oto dalsza część ćwiczenia (początek skróciłem, ponieważ w
całości zapis by ulegał załamaniu przy niższych rozdzielczościach
ekranu):
G (...) | | | | | 777 777 666 666 444 444 | | | | | | | | | | 777 (...)
D (...) | | | | | | | | | | | 777 777 555 555 444 444 | | | | |
A (...) |777|777|555|5555 | | | | | | | | | | | | 777 777 555 555 |
E (...) | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
uwaga, tutaj zmiana ^
… I tak dalej. Ta groźna zmiana, która ni stąd ni zowąd się pojawiła
pod schematem, to nic innego jak dodanie kolejnej ćwiartki, co powoduje
przesunięcie dźwięków w inne miejsce w takcie, co z kolei owocuje graniem
także na RAZ, co mamy zaakcentować. Na pewno już widzicie o co chodzi, więc
możecie przewidzieć dalsze posunięcia. Każdą sekwencję powtarzamy n razy
(powiedzmy, że osiem – co oczywiście może ulec zmianie), ostatnią kończąc
w taki sam sposób, jak pokazałem powyżej. Aby nie było wątpliwości,
dopiszę jeszcze fragment:
G (...) | | | | | | | | | 7777 777 666 666 444 444 |
D (...) 7 555 555 444 444 | | | | | | | | | | 777 (...)
A (...) | | | | | 777 777 555 555 | | | | | | |
E (...) | | | | | | | | | | | | | | | |
^
… I tak w kółko powracając do sekwencji pierwszej (którą dalej
prowadzimy aż do znudzenia i wyciśnięcia z siebie siódmych potów – jak to
każde ćwiczenie). Oczywiście nikt nie każe (tym bardziej ja) akcentować
ciągle na RAZ – możemy klik uznać za DWA, CZTERY, lub SIEDEM, ale rezultat
tej operacji i tak mieści się w sferze abstrakcji i w gruncie rzeczy nie
zrobi różnicy. Dla urozmaicenia pokażę jeszcze parę schematów pierwszej
sekwencji wraz z przejściem do drugiej (z drobnymi zmianami):
G |767|767|646|646|4 4|4 4| | | | | | | | | | | 767 767 (...)
D | | | | | 7 | 7 |757|757|545|545|4 4|4 4| | | | | | |
A | | | | | | | | | | | 7 | 7 |757|757|545|5454 | |
E | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
G |765| | 7|64 | | 76|4 | 7 64| | 76 (...)
D | |754| | 7|54 | | 75|4 | 7 54| |
A | | |75 | | 7|5 | | 75| | 7 5 |
E | | | | | | | | | | | |
Tuszę sobie, że się podoba i ktoś skorzysta z moich wypocin. Aby grało
się przyjemniej, można pobawić się z automatem perkusyjnym i czerpać
radochę także z akcentowania poprzez pauzę. Możliwości jest wiele, to
ćwiczenie nie zamyka się na tych kilku schematach które przedstawiłem. Mam
nadzieję, że nie strzeliłem żadnej gafy, w razie jakichś wątpliwości –
pytać i krytykować 🙂
20 komentarzy
Możliwość komentowania została wyłączona.
yeah, jutro z rana posiedzę z basidłem i 5 minut potem o coś zapytam 😀
daj nuty bo nie czaje tych twoich wypocin
Z całym szacunkiem, ale żeby nie rozumieć tabulatur to….
😉
widzisz towarzyszu:) nawet takie cuda się zdarzają.Może gość chce bardziej
dokładne rozpisanie tego na rytmike albo najlepiej taba w gp….
😀
Bardzo, bardzo przydatna lekcja. Właśnie się za nią zabieram.
Przyda się na pewno:) Bardzo dobre ćwiczenie!;]
przecież podał że w ćwiartkach należy to grać i w gamie D-dur:) albo i w
innej.:) więc na co komu nuty ?? a akcentowanie zawszę jest na ostatnią
ćwiartkę:) taka ciekawostka jak to WOoten radzi:)
:d*pa:
sam jesteś d*pa:P wiem swoje
Ćwiczenie ma rozwinąć technicznie, a nie ograniczyć mentalnie.
To spójrz sobie na podstawowe bity perkusyjne, np. hihat+stopa,
hihat+stopa, werbel+stopa, hihat+stopa. Masz tu akcent na III ćwiartkę.
no i to jest właśnie Gówno Prawda! bo jak już coś to w tzw “muzyce
popularnej” akcentowanie jest najczęsciej (ale wcale nie zawsze) na drugą i
czwartą (a nie tylko na czwartą) ćwierćnute czyli odwrotnie jak w muzyce
marszowej. A jak ktoś nie chce koniecznie grać disco i pop/rock 😉 to
akcentuje tak jak pasuje w kawałku i na te część taktu jaką mu się
podoba
___________________________
Charlie, dont surf!
[quote=Kąpot](…)to akcentuje tak jak pasuje w kawałku i na te część
taktu jaką mu się podoba
+10
Akcentowanie pauzą na 1 i stopą na 3 jest dość niepopularne ale się
świetnie sprawdza.
(zamiast bębna moża używać kołbla)
hub in dub
podziwiam ze Ci się chciało ja bym nie umiał tak tego wyłożyć:)
Ćwiczyłam wczesniej podobny motyw. Ten tez jest dobry =)
Cieszę się, że się podoba.
to moje pierwsze podejście do nauki akcentowania. Uświadomiło mi to, że mam
nad czym popracować:D
Fajne ćwiczenie i bardzo przydatne:)
dzięki;) przydaje się:)
Jakie to metrum jest 3/4 czy 4/4? Te pionowe kreski traktujemy jako dźwięk?
Jak jest na przykład, pionowa kreska i to trzy razy siedem (na pierwszym
obrazku “pierwszym zapisie tabulaturowym”) to gramy cztery razy ćwierćnutę
dźwięku d (tej siódemki)i akcentujemy na raz (na te kreski pionowe)? Czy te
kreski traktujemy jako pauzę ćwierćnutową i później dochodzą te trzy
ćwierćnutowe siódemki i wychodzi metrum 4/4?
W zapisach rytmu chyba o wiele łatwiej i logiczniej zapisywać w nutach:)
PS. Moje pytania chyba są mega bardziej zawiłe niż ten zapis powyżej:D