Jak Grac Klangiem 2

Jak grać klangiem

Artykuł wyjaśnia technikę gry klangiem na gitarze basowej, łącząc dwa podstawowe sposoby: slap i pop. Zawiera również autorską interpretację tabulatury utworu 'Zamki na piasku' zespołu Lady Punk.

„Jak grać klangiem?”

www.lodzio.ovh.org/klang2.wmv <— podstawa

www.lodzio.ovh.org/klang.wmv <— troszkę dalej

Sam klang polega na połączeniu dwóch technik slap ( lub thumbing –
kciukowanie ) oraz pop.

Slap polega na uderzaniu bokiem kciuka prawej ręki w strunę ( na początku w
B E A ) a później proponuję poeksperymentować również na D i G bo też
ciekawe efekty można uzyskać. Po uderzeniu kciukiem w np. E nie opieramy
naszego kciuka o strunę wyższą lub niższą, tylko go odsuwamy od struny. (
na początku kciuk trochę boli, ale po czasie wszsytko wraca do normy ) Pop
polega na podrywaniu strun palcem wskazującym lub dowolnym innym palcem prawej
dłoni ( poza kciukiem ). Palec wskazujący wkładamy pod strunę i ciągniemy
ją do góry ( nie pęknie ). W celu zagrania jakiejś melodii klangiem
używamy tych technik w dowolnych kombinacjach.

W klangu bardzo często stosuje się tłumienie strun ( pierwszy klip od 6
sekundy ). Polega ono na oparciu lewej dłoni na strunach na tyle mocno żeby
nie wybrzmiewały po uderzeniu kciukiem, ale na tyle lekko żeby nie
dociśnąć struny do progu. Można również tłumić struny opierając prawą
dłoń o struny ( bardzo trudno jest wtedy wytłumić struny które podrywamy –
D i G ).

Skoro umiemy już uderzyć i poderwać strunę to można by do tego jeszcze
dodać młotkowanie ( Hammer On ).

Wygląda to tak jak w pierwszym klipie w 2:30.

Najpierw uderzamy kciukiem w np. B, następnie lewą dłonią uderzamy w tą
samą strunę ale w taki sposób aby nie wydobyć dźwięku tylko odgłos
uderzenia. Kolejnym krokiem jest kolejne uderzenie kciukiem w B i dopiero
później podrywamy strunę np: G. Jeżeli chcemy zagrać tą techniką coś
więcej niż tylko tłumione stukanie o progi to zamiast uderzenia lewą ręką
w struny w taki sposób aby uzyskać puknięcie, dociskamy strunę na której
chcemy grać do progu ( Hammer On ).

Poniżej zamieszczam tab do melodii zagranej w 1:40 pierwszego klipu i 18
sekundzie drugiego klipu ( jest to moja własna interpretacja piosenki zespołu
Lady Punk „Zamki na piasku” )

A więc wygląda to tak:



G|----4----------------------------------|
D|-----------5-----7-------5-------6---|
A|2-2------------------------------------|
E|-------3-3--5-5--5-3-3--3-4-4--4-|

Struny E i A gramy slap-em a D i G pop-ingiem.

Pozdrawiam

lodzio

Podziel się swoją opinią

27 komentarzy

  1. O, dzięki lodzu! W końcu znalazłem coś w odpowiedniej (zrozumiałem dla
    mnie) formie 🙂

  2. Dobry build. Dzięki za zamieszczenie, w końcu wiem od czego zacząć.

    —————————————————————-

  3. Tab jest zły, ale ćwiczenie bardzo dobre i klarownie wytłumaczone 😉

    Powinno być tak:

    G|—-4———————————-|

    D|———–5—–7——-4——5—|

    A|2-2————————————|

    E|——-3-3–5-5–5–2-2—2–3-3–3–|

  4. Po uderzeniu kciukiem w np. E nie opieramy naszego kciuka o strunę wyższą lub niższą, tylko go odsuwamy od struny.

    Z tego co mnie uczono, kciuk powinno się zostawiać strunę wyżej
    (nastrojoną wyżej, generalnie strunę pod aktualnie slapowaną)…

  5. Nieprawda,

    oba rozwiązania są równie dobre, zalezy od techniki gry i subiektywnych
    odczuć nt. komfortu gry.

    Pzdr.

  6. Wreszcie ktoś potrafił to PROSTO i dobrze ująć.

    (Rany! Jakie wielkie ręce!) Ups, przepraszam, ale zawsze takie chciałam
    mieć.

    Artykuł jak i filmik bardzo przydadzą mi się w nauce.

  7. Jak zwykle polecam elementarne techniki perkusyjne, czyli dwóki, tróki i
    paradiddle grane kciukiem z gry albo z dołu naprzemiennie z młotkowaniem
    palcem serdecznym albo małym. Do tego te same ćwiczenia, tylko że grane
    samym kciukiem od góry i od dołu.

    Oj no, straszną aferę robicie z tymi technikami, w końcu to jest normalna
    technika grania palcami na gitarze, tylko że gitara basowa ma większe struny,
    więc i wymagające bardziej brutalnego traktowania 😛

  8. Co do brutalnego traktowania- boje się tak znęcać nad wiosłem. Mimo
    zapewnień, ze struny nie pękną to i tak się boje, że pękną. xD

    Przecież trzeba pochwalić za wkład pracy.

  9. Jak przywalisz kciukiem to nie pękną 😀 a jak złapiesz i zaczniesz
    ciągnąć to faktycznie możesz zerwać. Popatrz w wątek o kompresorze i
    equalizerze – tam jest omówiony częsty błąd polegający na za słabym
    slapie i za mocnym popie.

  10. Najpierw stary naucz się sam grac a potem ucz innych… jest w c*uj nie w punkt
    i nieselektywnie… pozdrawiam

  11. Moim zdaniem klang polega na tym, żeby grać klangiem :). W sumie samo
    przychodzi- nigdy nikt mnie nie uczył, jak grać. Przesłuchałem mnóstwo
    albumów, obejrzałem drugie tyle koncertów i pukanie samo przyszło. Technika
    to najmniejszy pikuś- to tylko sposób na pobudzanie struny do drgania. Sama
    gra leży w lewej ręcę.

    EDIT

    Jeżeli ktoś chce dobrą szkółkę, to polecam Stuarta Hamma (moja pierwsza
    szkółka…), wydana ładnych parę lat temu (10?). Fajnie o klangu opowiada
    też Wojtek Pilichowski w „To jest gitara basowa”.

  12. Klangiem grać mozemy na wszystkich strunach 😛

    Jedynie w slapie klangiem gra się tylko na E i A

  13. Klang składa się ze slapingu i popingu, więc w klangu „slapujemy” strunę E
    i A, a „popujemy” D i G. Nie oznacza to jednak, że trzeba się tych zasad
    trzymać. Ja się ich nie trzymam 😉

  14. Zacytuję sam siebie:

    22:44:37 sledziowy
    ap clang
    22:44:37 bot
    1 dzyń!
    22:44:40 sledziowy
    ap slap
    22:44:40 bot
    1 bac!

  15. umm..mam się przejmowac tym ze jak slapuje to strzasznie brzecze po progach?
    czy może mam podniesc struny trochę?

  16. jak chłop krowie na rowie, krótko, zwięźle i na temat, dzięki bardzo,
    pozdrucha 😛

  17. Tony Oppenheim ” SLAP IT”. Alex Sklarewski szkoła na slap. Polecam te bo je
    sam przerobiłem. Skala trudności od prostych do b.skomplikowanych i „gestych”
    grovvów. Koniecznie wolno !! i Z Metronomem !!!

  18. Odświeżam temat, bo odkąd przesiadłem się z czwórki na piątkę
    (oczywiście chodzi o ilość strun w basie) mam pewien problem z graniem na
    niej klangiem. Chodzi o pobudzanie się pustych strun a w szczególności
    dodatkowej struny H. Kiedy grałem na czwórce nie miałem z tym większych
    problemów, dlatego, że kiedy nawet nie grałem na strunie E mogłem ją
    tłumić dotykając do niej palcem lewej ręki którym dociskałem w tym czasie
    strunę A. Ale jak wytłumić wtedy pobudzającą się co rusz strunę H? Kiedy
    ktoś uczy klangu w necie, zawsze (albo prawie zawsze) pokazuje to na
    czterostrunowej gitarze a kiedy ktoś klanguje na piątce, to nie widać żeby
    się jakoś strasznie gimnastykował, żeby wytłumić tę strunę a jednak jej
    nie słychać. Próbowałem tłumić ją kciukiem lewej ręki znad gryfu, ale
    wtedy gra pozostałymi czterema palcami była prawie niemożliwa. Ktoś też
    pisał, że tłumi niższe struny ramieniem, ale u mnie jest to niemożliwe.
    Nawet prostego „Can’t stop” Red hotów nie da się czysto zagrać, bo już przy
    pierwszym slapie struna się odzywa.

    Byłbym wdzięczny za jakąś poradę, bo sam nie wiem jak temu zaradzić.

Możliwość komentowania została wyłączona.