Granie trzema palcami prawej ręki – technika trójpalczasta

W artykule przedstawiona jest technika trójpalczasta, popularna wśród basistów, w tym Billy'ego Sheehana. Opisano jej podstawy, wskazówki do ćwiczeń i metody na poprawę koordynacji i szybkości gry.

Część 1 – Wstęp

Z racji wielu pytań o technikę 'trójpalczastą’ – oto mały wykładzik ze
stronki
www.cyberfretbass.com

Kilka przykładów użycia tej techniki przez Billy’ego Sheenan’a znajdziecie
Tutaj.

A teraz do roboty! Początki bywają frustrujące, ale nie zrażajcie się!

Najpierw powinniście zdecydować (i potem się tego trzymać) w jakiej
kolejności będziecie używać palców. Z mojej strony polecam
najpopularniejszą technikę – serdeczny, środkowy i wskazujący, a potem od
początku. Tak gra np. Sheenan. Oczywiście są też szkoły propagujące inną
kolejność – np. serdeczny-środkowy-wskazujący-środkowy, ale moim zdaniem
to wcale nie taki świetny pomysł (palec środkowy gra właściwie jak przy
technice 2-palcowej, czyli tak samo się męczy, a chodzi nam przecież o
szybkość i wytrzymałość.

Ok, najpierw powinieneś popracować nad tym, aby grać tą techniką w sposób
naturalny. W tym celu powinieneś 'rozłączyć’ dłonie od siebie. W czym
rzecz? Z początku pracy nad graniem 3-ma palcami zauważyłem u siebie
tendencję do ruszania tymi samymi palcami obu rąk jednocześnie. Przykładowo
grając:



G -------------
D -------------
A -------------
E -3-2-3-2-3-2-

naturalne jest że chcesz użyć palców środkowego i wskazującego u lewej i
prawej dłoni grając odpowiednio na 3 i 2 próg. Musisz pozbyć się tego
’połączenia’.

Świetne ćwiczenie specjalnie w tym celu znajdziesz w części 2 –
Koordynacja.

Ja ćwiczyłem w autobusie, do rytmu muzyki z walkmana. Najlepiej ćwiczyć to
w wolnych tempach – pomaga to mięśniom zapamiętać ruchy.

Pierwsza sprawa utrudniająca ludziom granie tą techniką to kwestia używania
nieparzystej liczby palców. W ogromnej większości przypadków gramy muzykę
w metrum parzystym (czyli np. 4/4), dlatego ogrywanie go trzema palcami wydaje
się nienaturalne. Musimy pozbyć się i tej przeszkody. Najprościej zacząć
od grania sobie na jednej strunie (oczywiście trzema palcami). Włączcie
metronom na naprawdę wolne tempo i lecimy:



G ---------------------------------|
D ---------------------------------|
A ---------------------------------|
E -0-0-0-0-2-2-2-2-4-4-4-4-5-5-5-5-|

Troche wysiłku i poczujecie się bardziej pewnie.

Ha, ale przecież nie chcemy grać na jednej strunie, prawda? Już się za to
zabieramy.

Oprócz ćwiczenia z koordynacją ręki te ćwiczenia (polska wersja) naprawdę
mi pomogły. Nadal zaznaczam – zaczynajcie wszystkie ćwiczenia WOLNO. Ja
zaczynałem je od tempa 60 lub mniej. Mięśnie dłonie 'zapamiętają’ wasze
ćwiczenia i wkrótce będziecie grali trzema palcam w ogóle o tym nie
myśląc.

Powodzenia i cierpliwości!

W razie pytań – pytajcie na
www.cyberfretbass.com/misc-wisdom/hand-coordination-exercise/index.php

Część 2 – Koordynacja

Czesć, moja ksywa to Gonzo – zapraszam na lekcję o koordynacji rąk.

Jednym z częstych problemów moich uczniów jest brak koordynacji lewej i
prawej ręki, objawiający się niepoprawnym trzymaniem time’u, metrum i
ogólnie słąbym wyczuciem rytmu.

Poniższego ćwiczenia nauczono mnie w klasie fortepianu i polecam je swoim
uczniom w celu rozwiązania problemu:

Połóż obie dłonie na nogach, jakby na klawiaturze. Teraz naciskaj
’wirtualne’ klawisze – palcami u obu rąk – kolejno od palca małego (4) do
wskazującego (1), jakbyś się niecierpliwił czekając na coś.

(4 3 2 1)

i od nowa

Proste, prawda?

Teraz odwrotna kolejność:

(1 2 3 4)

i od nowa

Trudniejsze?

A może:

Lewa ręka (4 3 2 1) a w tym samym czasie

Prawa ręka (1 2 3 4)

i od nowa

a potem odwrotnie

L (1 2 3 4) podczas gdy

P (4 3 2 1)

i od nowa

A teraz do w obie strony:

L (4 3 2 1)

P (1 2 3 4)

a potem

L (1 2 3 4)

P (4 3 2 1)

i od nowa

Teraz spróbujcie PODNOSIĆ PALEC ZANIM uderzycie następnym w 'klawisz’.

Like this-

L(4) P(1) L(3) P(2) L(2) P(3) L(1) P(4)

i od nowa

Odwrotnie

P(4) L(1) P(3) L(2) P(2) L(3) P(1) L(4)

i od nowa

Można też uderzać podwójnie

L(1-1) P(1-1) L(2-2) P(2-2) L(3-3) P(3-3) L(4-4) P(4-4)

i potem zastosować taki sposób do powyższych ćwiczeń.

Możliwości jest nieskończona ilość, ważne to pomóc w komunikacji lewej
ręki z prawą. Pracując z metronomem i zaczynając od wolnego tempa pomoże
wam w tym bardzo.

Najlepsze jest w tym ćwiczeniu to że możecie je wykonać gdziekolwiek, o
dowolnym czasie – czekając w kolejce, na nudnym wykładzie, słuchając
zrzędzenia teściowej… no chyba rozumiecie :).

Mam nadzieję że pomoże to wam tak jak moim studentom i mnie.

Dajcie znać na maila – [email protected] Albo odwiedźcie móją stronkę –
GonzoBass.com tam znajdziecie więcej o mnie, moim 'All Bass CD’ i innych
sprawach.

Aloha – Gonzo

Część 3 – Ćwiczenia

Oto garść ćwiczeń na lewą rękę, które pomogą wam w opanowaniu techniki
trójpalcowej. Powinny wzmocnić waszą lewą rękę i przyzwyczaić do grania
nie do końca zwyczajnych patentów :). BARDZO WAŻNE – grajcie z metronomem i
powoli.

Ważne jest abyś używał systemu „jeden palec na próg”. Czyli grasz
wszystkie nuty z pierwszego progu pierwszym palcem, drugi próg środkowym i
tak dalej. Nie wszystkie ćwiczenia bazują na progach 1-4 ale chyba łapiecie
o co biega. Chodzi o swobodne używanie palca małego, dobre rozciągnięcie
dłoni i unikanie niepotrzebnego ruszania się po podstrunicy.

Zaczynamy od wolnego tempa, zwiększając je co 3-5 bpm. To daje wam (przy
regularnym ćwiczeniu) 'zapamiętanie’ przez mięśnie odpowiednich
ruchów.

Powodzenia!




G ---7---8---5---6--|---7---8---5---6--|---7---8---5---6--|
D -5---6---7---8----|------------------|------------------|
A ------------------|-5---6---7---8----|------------------|
E ------------------|------------------|-5---6---7---8----|

G -------------------------3-5-3-6- i od nowa.
D -----------------3-5-3-6---------
A ---------3-5-3-6-----------------
E -3-5-3-6-------------------------

G -------------------1-3-5-5-3-1-------------------
D -------------1-3-5-------------5-3-1------------- nie używaj
A -------1-3-5-------------------------5-3-1------- serdecznego palca.
E -1-3-5-------------------------------------5-3-1-

G -----------9--5------------------ i tak dalej...
D -----9---7------7---5---------10-
A ---7---5----------9---7-----8---- nie używaj serdecznego palca.
E -5----------------------9-6------

G -1-2---3-----4-------------------|-------------------4-----3---2-1-|
D -----1---2-----3-----4-----------|-----------4-----3-----2---1-----|
A -----------1-----2-----3---4-----|-----4---3-----2-----1-----------|
E -------------------1-----2---3-4-|-4-3---2-----1-------------------|

G -4-3---2-----1-------------------|-------------------1-----2---3-4-|
D -----4---3-----2-----1-----------|-----------1-----2-----3---4-----|
A -----------4-----3-----2---1-----|-----1---2-----3-----4-----------|
E -------------------4-----3---2-1-|-1-2---3-----4-------------------|

G -------------1-------2-----3---4-|-4---3----2-------1--------------|
D -------1-------2-------3-----4---|---4----3-------2-------1--------|
A ---1-----2-------3-------4-------|------4-------3-------2-----1----|
E -1---2-----3-------4-------------|------------4-------3-----2---1--|

G -------------4-------3-----2---1-|-1---2-----3-------4-------------|
D -------4-------3-------2-----1---|---1-----2-------3-------4-------|
A ---4-----3-------2-------1-------|-------1-------2-------3-----4---|
E -4---3-----2-------1-------------|-------------1-------2-----3---4-|

G -------------------------4-1-2-3-|-2-3-4-5-------------------------|
D -----------------3-4-1-2---------|---------3-4-5-2-----------------|
A ---------2-3-4-1-----------------|-----------------4-5-2-3---------|
E -1-2-3-4-------------------------|-------------------------5-2-3-4-|

G -1-2-3-4-|-3-4-5-2-|-5-6-3-4-|-7-4-5-6-|-5-6-7-8-|-7-8-9-6-|-9-10-7-8-|-11-8-9-10-|
D ---------|---------|---------|---------|---------|---------|----------|-----------|
A ---------|---------|---------|---------|---------|---------|----------|-----------|
E ---------|---------|---------|---------|---------|---------|----------|-----------|

G -------------------1-3-4-|-2-4-5-------------------|
D -------------1-3-4-------|-------2-4-5-------------|
A -------1-3-4-------------|-------------2-4-5-------|
E -1-3-4-------------------|-------------------2-4-5-|

G -------------------------------4-1-3-|-1-3-4-------------------------------|
D -------------4-1-3-------3-4-1-------|-------3-4-1-------1-3-4-------------|
A -------3-4-1-------1-3-4-------------|-------------4-1-3-------3-4-1-------|
E -1-3-4-------------------------------|-------------------------------4-1-3-|

G -1-3-4-|-4-5-2-|-6-3-5-|-4-6-7|-7-8-5-|-9-6-8-|-7-9-10-|-10-11-9-|
D -------|-------|-------|------|-------|-------|--------|---------|
A -------|-------|-------|------|-------|-------|--------|---------|
E -------|-------|-------|------|-------|-------|--------|---------|

G -------------4-2-|-3-5-------------| popróbuj różnie palcować,
D ---------2-4-----|-----5-3---------| wskazujący/serdeczny
A -----4-2---------|---------3-5-----| lub środkowy/mały
E -2-4-------------|-------------5-3-|

G -2-4-5-3-4-6-7-5-6-8-9-7-8-10-11-9-|
D -----------------------------------|
A -----------------------------------|
E -----------------------------------|

G -------------5-7-|-6-8-------------| jak poprzednio - wskazujący/środkowy
D ---------5-7-----|-----6-8---------| środkowy/serdeczny i serdeczny/mały
A -----5-7---------|---------6-8-----|
E -5-7-------------|-------------6-8-|

G -------------5-8-|-6-9-------------| wskazujący/serdeczny i śrdokowy/mały
D ---------5-8-----|-----6-9---------|
A -----5-8---------|---------6-9-----|
E -5-8-------------|-------------6-9-|

G ---6---5-------------------| wskazujący/środkowy środkowy/serdeczny
D -5---6-----6---5-----------| serdeczny/mały
A ---------5---6------6---5--|
E ------------------5---6----| i w dół

Powyższe artykuły są tłumaczeniami z różnych miejsc. Zgodę na
publikację każdorazowo wyrazili autorzy.

Podziel się swoją opinią

8 komentarzy

  1. witam wszystkich bassmanow. Wlasnie zaczynam przyswajac te technike i
    zastanawia mnie jedna rzecz: czy granie w kolejnosci 3212 nie jest lepsze i
    bardziej wygodne przy graniu w standardowym metrum 4/4? jeśli gramy w
    kolejnosci 321321.. to akcent na inny palec przypada, wiec czy ta kolejnosc nie
    jest uzywana bardziej przy graniu triol i przy mykaniu szybkich solowek? Lepiej
    jest obrac jedna z kolejnosci czy po prostu stosowac je do wyzej wymienioch
    sytuacji? Jak myślicie?

    pozdrawiam

  2. Dla mnie więcej sensu ma 321321 ale to chyba już jest kwestia tego jak kto to
    czuje.

    Argument z akcentami jest sensowny ale tylko tak długo jak masz regularne
    akcenty na jeden. Bo generalnie to powinno się dążyć do tego aby każdym
    palcem operować w tak samo sprawny sposób.

    Inna sprawa, że wydaje mi się, że granie w jednym kierunku (321321) pozwala
    rozwinąć większą prędkość. Po prostu taki ruch jest dla dłoni bardziej
    naturalny niż ta wersja z cofaniem się na palec środkowy.

    Także jest to sprawa dyskusyjna a z racji, że nikt nie ma monopolu na prawdę
    to pozostaje ci robić według własnego uznania.

  3. dzięki McGregor, masz racje 321 jest bardziej naturalne w grze i wieksza
    szybkosc można uzyskac.

    pozdrawiam

  4. Witam wszystkich. Jakiś czas temu (koło miesiąca) zacząłem intensywnie
    ćwiczyć z tą techniką i mam do Was pytanie. Jakieś konkretne utwory
    polecacie, żeby ćwiczyć tą technikę?

  5. Myślę że burzum – war jest fajne do ćwiczenia trzech palców jak i the
    trooper maidenów 😉

  6. Chce ogarnąć technike na 3 palce (idzie to w parze z poprawą techniki
    palcowania). Ale nie do końca rozumiem opis.

    Jeżeli gram już na basie, nie mówię co jest wyżej opisane to:

    Prawa ręka 3 palce

    Lewa ręka 4 palce (na gryfie)

    to gram na strunie G jednocześnie przyciskając ręką L i ręką P
    szarpiąc

    używając palców prawej ręki w kolejności serdeczny-środkowy-wskazujący
    jak większość radzi

    L dociskam wskazującym próg 1,

    P szarpię serdecznym,

    L dociskam środkowym próg 2,

    P szarpię środkowym,

    L dociskam serdecznym próg 3

    P szarpię wskazującym

    L dociskam małym próg 4

    P (znów) szarpię serdecznym

    oraz w drugą stronę

    L dociskam małym próg 4

    P szarpię serdecznym,

    L dociskam serdecznym próg 3

    P szarpię środkowym,

    L dociskam środkowym próg 2

    P dociskam wskazującym,

    L dociskam wskazującym próg 1

    P (znów) szarpię serdecznym

    Dobrze rozumiem?

    ( i czy w ogóle ktoś mnie rozumie? ;/)

  7. Jestem dziwny. Nigdy nie miałem problemu z ruchem tego samego palca w obu
    dłoniach i technika 3-2-1 jest dla mnie strasznie nienaturalna i preferuje
    właśnie 3-1-2-1. Ale może dlatego, że bardzo długo ćwiczyłem dwoma
    palcami.

Możliwość komentowania została wyłączona.