W skrócie:
Plusy
– Kontrola nad pasmem w którym ma działać efekt
– Jego transparentność i łatwość w mieszaniu z innymi efektami
– Brzmienie trochę bardziej specyficzne, nie mamy wrażenia obcowania z kolejnym klonem Mu-Trona.
– Analog, kogo to jara to na pewno będzie to dużym plusem 😛
Minusy
– Jak w praktycznie każdym efekcie Boss’a- brak True Bypassu
– Trzeba trochę pokręcić zanim ustawi się coś sensownego
– Jeżeli jakąś jeszcze znajdę to zedytuję.
Boss FT-2
Poszukiwań P-Funkowych brzmień część następna. Tym razem stwierdziłem
że przyda mi się jakiś filtr z opcją działa w górę i w dół. Przyznam
też że byłem niesamowicie nagrzany na coś co pozwoliłby dodawanie innych
efektów bez większych strat w „sterowalności” powstałą całością.
Szperałem po allegro, różnych forach gitarowych… aż w końcu dorwałem go
na Ebay’u. Zgrabnie zapakowany przez Luigi’ego z jakiegoś Włoskiego
sklepu muzycznego dotarł ekspresowo i bez problemów. No więc… wstępu już
wystarczy, czas na ogóły
1. Dane (ze strony bossarea.com).
FT-2 Dynamic Filter
The FT-2 is an Auto Wah pedal that fits into Boss line of Auto Wah’s between
the TW-1 and the AW-2. The cutoff frequency knob sets the central frequency and
gives the FT-2 more active control that goes a step beyond other Auto Wah’s. In
Manual mode, the unit has EQ-like capabilities for creating tonal effects with
a specific frequency. This pedal can be controlled by the touch sensitivity of
the guitar string or add an external expression pedal to control it like a
wah.
The Cut Off Frequency knob is the most important control on the FT-2. It sets
the center frequency where the effect occurs and can alter the effect
completely. There’s Up/Down modes as well as a manual mode where the FT-2 works
as an equalizer making it possible to create a cocked wah sound when used
without an expression pedal.
Specifications
• Controls: Sensitivity, Cutoff Frequency, Dynamic Q, 3-Way Mode Switch
• Connectors: Input, Exp. In, Output, AC Adaptor
• Current Draw: 16 mA (DC 9V)
• Weight: 400g/0.88 lbs.
• Input Impedance: 1Mohm
• Residual Noise Level: -85dBm (IHF-A)
• Recommended Load Impedance: 10kOhm or greater
• Recommended AC Adaptor: ACA Series
2. Wykonanie.
Cóż tu mówić, standardowe wykonanie Boss’a. Kostka zgrabna, gniazdo
zasilania tam gdzie zwykle, możliwość zasilania baterią, solidna metalowa
obudowa… i tyle. Z resztą, na zdjęciach widać wszystko
3. Potencjometry, tryby.
Efekt posiada 4 gałki- 3 do regulacji charakterystyki, 1 do wyboru
„kierunku” działania filtra.
– Sensitivity – gałka odpowiadająca za wrażliwość efektu, im mniej danej
wartości tym bardziej efekt „nieczuły” na atak. Coś jak trigger. Można
ustawić go tak, że będzie reagował np. tylko na agresywne granie (np.
klangiem), co też umożliwia zagranie jakiegoś spokojnego motywu delikatnie
paluszkami i nagle przyszpilenie cwaniaka z kwakającego kciuka!
– Cut Off Frequency- tutaj ustalamy zakres działa efektu, tj. w jakich
rejestrach gra. Skręcając gałkę na minimum efekt plumka w bardzo
podkreślonych dolnych rejestrach (jednak sprawia to że jest on trochę
nieczytelny). Kręcenie w stronę wskazówek zegara daje więcej górnych
rejestrów. Bardzo przydatna sprawa, gdyż jeżeli gramy np. solowo z garowym
to możemy sobie sunąć fajnym kwaczącym dołem, zaś gdy jesteśmy w miksie
możemy sobie podbić trochę te wyższe częstotliwości które zapewnią nam
przebijalność.
– Q- ta gałka służy do określania natężenia kwakliwości efektu, dając
ją na minimum nie będziemy mieli w ogóle kwakania (chociaż brzmienie nie
będzie całkowicie czyste, będzie zależeć od gałki „Cut Off Freq”), w
miarę kręcenia kwakliwość będzie coraz to wyraźniejsza.
– Up/Down/Manual- tutaj (jak każdy może się domyśleć) ustawiamy
„kierunek” działania filtra. „Up” daje nam klasyczne kwakanie,
„Down” zupełnie odwrotne (zamiast „Łaaaał” robi „Ouuuu” :P).
„Manual” włączamy jeżeli posiadamy pedał ekspresji i chcemy używać
pedału jak zwyczajnego waha. Niestety nie posiadam takowego pedału i nie
miałem okazji sprawdzenia jak to brzmi, jednak w niedalekiej przyszłości na
pewno takowy pedał zanabędę i dopiszę kilka słów na temat tego trybu.
4. Jak to brzmi, jak działa, krótki opis.
Pierwsze co daje o sobie znać to „transparentność” tego filtra. Grając
np. na filtrach EHX’a (Q-Tron) czy też DOD (FX25/FX25B) słychać wyraźną
inspirację legendarnym Mu-Tron’em. W tym efekcie tego nie odczuwamy, filtr
ma trochę inną charakterystykę. Bardziej sterylną, zbitą. Tak jak już na
wstępie wspomniałem, zależało mi na efekcie który będzie dobrze mieszał
się z innymi efektami. No i ten zaspokoił moje oczekiwania. Głównym jego
atutem jest to że nie ścina pasma tak drastycznie jak np. DOD (gałka „Cut
off Freq”). DOD kwacze fajnie, ale kiepsko miesza się z innymi efektami
(właśnie przez to żarcie całego pasma), trzeba go bardzo mocno atakować
żeby wszystko było słyszalne. FT-2 świetnie miesza się z innymi efektami.
Niestety nie miałem przyjemności grania z jakimś delay’em, ale podejrzewam
że efekt końcowy były wart uwagi. Taka mała ciekawostka- stawiając FT-2
przed DOD FX25B i ustawiając mniej więcej ten sam zakres działania da się
uzyskać świetny, tłusty filtr, brzmiący „bąbelkowością” DOD i
„transparentnością i zbitością” Boss’a.
5. Próbki brzmienia.
1. Próbka czystego brzmienia. EB Musicc Man Stingray 4 wpięty w Trace Elliot
SMX AH350 + Trace Elliot 1048, nagrywane mikrofonem Shure C606, wpięte w
mikser i w linię komputera. Nie liczcie na taki poziom grania jak u Muzza
😛
www.w994.wrzuta.pl/audio/aw3Pr6l8GAE/czysty
2. KLIK
www.w994.wrzuta.pl/audio/1esC8Bdzk2Q/1
3. KLIK
www.w994.wrzuta.pl/audio/1H0MuC5nDBK/51212
4. KLIK
www.w994.wrzuta.pl/audio/0IXpIeZMSda/12512
5. KLIK
www.w994.wrzuta.pl/audio/6OZRbUU0NHG/12125
6. KLIK
Moje ulubione ustawienie efektu.
www.w994.wrzuta.pl/audio/4WlTy0ZXyzu/fav
7. KLIK
Tutaj efekt w moim ulubionym ustawieniu z oktawerem Boss’a OC-2. 1 oktawa w
dół, pełna głośność, 100% czysty sygnał.
www.w994.wrzuta.pl/audio/7RpMz1LQ64o/fav_oc2
8.
To samo co wcześniej + przester z Boss’a ODB-3.
www.w994.wrzuta.pl/audio/03yNgFucwfm/fav_oc2_odb
9.
Moje ulubione ustawienie po raz kolejny, tym razem w trybie „Down” + połowa
głośności 1 oktawy w OC-2. 100% czysty sygnał.
www.w994.wrzuta.pl/audio/4wOeLstR2vC/downoc2half
10.
Jak wyżej + cała głośność 1 oktawy w OC-2.
www.w994.wrzuta.pl/audio/0dDHaODNp4k/downoc2full
11. Połączenie DOD FX25B + Boss FT-2. Boss w moim ulubionym ustawieniu, DOD
blend na godzinę 10, sens na 2, range również na 2.
www.w199.wrzuta.pl/audio/9afJuwVJXRu/mothaship_nfav
6. Podsumowanie.
Efekt jest godny uwagi dla osób które wiedzą czego szukają. Nie jest to
typowy envelope filter, ma swoją dość specyficzną charakterystykę która
nie każdemu musi się podobać. Mi podoba się bardzo, w połączeniu z innymi
efektami daje mi przeróżne możliwości kreowania brzmienia. Jeden z tych
efektów które jeżeli musiałbym, to sprzedałbym ostatni 🙂
Miłego czytania. Pozdrawiam!
W skrócie:
Plusy
– Kontrola nad pasmem w którym ma działać efekt
– Jego transparentność i łatwość w mieszaniu z innymi efektami
– Brzmienie trochę bardziej specyficzne, nie mamy wrażenia obcowania z kolejnym klonem Mu-Trona.
– Analog, kogo to jara to na pewno będzie to dużym plusem 😛
Minusy
– Jak w praktycznie każdym efekcie Boss’a- brak True Bypassu
– Trzeba trochę pokręcić zanim ustawi się coś sensownego
– Jeżeli jakąś jeszcze znajdę to zedytuję.
Dobra recka, propsy, chociaż ja wolałbym MXR envelope filter albo się
szarpnąć od razu na EHX microsynth. Swoją drogą uwazam ze kupno takich
Funkadelicowych zabawek lepiej dokładnie przemyslec.
Swing down, sweet chariot Stop, and let me ride….
Mam też Microsyntha, ale to zupełnie inny efekt. Daje co prawda podobne
możliwości ustawiania filtra, ale ma zupełnie inną charakterystykę.
me luv it
Czy tylko mi się wydaje, że music man brzmi padacznie?
To nie jest recenzja Music Mana.
Namawiam resztę moderatorów do kasowania dalszych postów o MM.
Dobra recenzja i fajny efekt. Ja jednak wolę mieć pod nogą kontrolę
całkowita, co jest tu osiągalne poprzez podłączenie pedała.
Fap fap fap ! Uwielbiam to ! 😀 Jaka jest cena tego cudeńka?
Ja dałem 350zł przesyłką do Polski… I to był najtańszy obecny wtedy
deal na ebayu. Później same za 400zł z przesyłką.
To dobra cena, aczkolwiek ja zdecydowanie polował bym na MXR envelope filter,
albo Auto Q tegoż. ceny oscylują podobnie jak ten boss.
Dla mnie brzmienie nr 10 miażdży. Gdybym grał coś ala Ozrici Tentacles to
tylko takie połączenie 😀
E: No i oczywiście genialnie ten trejs chodzi… ehh..