Dobra intonacja jest wiecznym zmartwieniem każdego kontrabasisty. Kształtujemy nasze uszy, nieustannie pracujemy nad dopasowywaniem tonów i poświęcamy dużo czasu na indywidualne sesje ćwiczeń, aby ją ulepszyć. Wymaga tego między innymi ogromny rozmiar instrumentu, który wymaga od nas ciągłej uwagi na dźwięk.
Czasami jednak nawet muzycy, którzy zwykle mają nienaganną intonację, mogą mieć problemy podczas gry na żywo. Zazwyczaj sprowadza się to do problemu z wyraźnym słyszeniem siebie i innych. Niektóre typowe problemy, z którymi musimy się uporać, to:
Kontrabas nie jest natura głośnym instrumentem.
Grając akustycznie, instrument często nie jest w stanie grać tak głośno jak inne instrumenty w zespole. Nie możemy konkurować z głośnością trąbki, fortepianu czy perkusji. Nawet przy umiarkowanych głośnościach trudno jest nam słyszeć drobne różnice w tonacji. Nawet pojedynczy fortepian może całkowicie zagłuszyć dźwięk kontrabasu. Taka dysproporcja utrudnia utrzymanie dobrej intonacji.
Dźwięk kontrabasu jest kierowany z dala od nas.
Nawet gdy ogólna głośność akustyczna instrumentów jest dobrze dopasowana, nasze otwory rezonansowe znajdują się kilka stóp poniżej naszych uszu i są skierowane od nas. Nie jest rzadkością, że słyszymy naszych kolegów wyraźniej niż siebie. Jest to typowe na przykład w sytuacji orkiestrowej. Możemy słyszeć naszego partnera z pulpitnu i skrzypce z przeciwnej strony sceny wyraźniej niż siebie. Stanowi to unikalne wyzwanie intonacyjne.
Dobra głośność na scenie czasami nie sprzyja wyraźnemu słyszeniu tonów.
Kiedy jesteśmy wzmacniani, głośność pozwalająca nam słyszeć drobne różnice w tonacji może być niezgodna z dobrą ogólną głośnością na scenie, czy dla publiczności. Oczywiście, publiczność wygrywa.
Jak zatem możemy poprawić nasze szanse i naszą intonację na żywo? Znalazłem następujące strategie pomocne:
- Wzmocnij dźwięk, kiedy tylko jest to możliwe. Nawet gdy inne instrumenty są akustyczne, małe wzmocnienie basu może wyrównać sytuację dźwiękową. Jeśli nie jest stosowne kierować głośnik na publiczność, skieruj go na siebie lub umieść mały głośnik na poziomie głowy.
- Jeśli używasz monitorów, upewnij się, że słyszysz siebie i swoich kolegów wyraźnie. Kiedy to możliwe, sugeruję być w stanie słyszeć zarówno własny wzmacniacz na scenie, jak i monitor.
- Zostań złagodzony z rezonansem swojego instrumentu. Oczywiście niektóre okoliczności (jak orkiestra) nie pozwolą na jakiekolwiek wzmacniacze w pobliżu naszej głowy. W takich sytuacjach musimy polegać na możliwości odczuwania rezonansu naszego instrumentu. Jako basiści, musimy być bardzo wyczuleni na to, jak instrument brzmi, gdy jesteśmy nastrojeni. Kiedy kontrabas jest strojony, będzie miał rezonans, który można usłyszeć, a także poczuć przez gracza. Umiejętność rozpoznania tego uczucia jest niezbędna w niektórych sytuacjach koncertowych.
- Pochyl głowę w stronę gryfu basu. Nie chciałbyś robić tego cały czas, ale, od czasu do czasu, możesz umieścić ucho na gryfie basu, aby słyszeć siebie wyraźniej.
- Miej wizualne odniesienie. Niektórzy gracze używają również „kropek” lub markerów. Oczywiście, nie mogą one zastąpić złego ucha, i nie powinniśmy polegać wyłącznie na aspekcie wizualnym. Jednak markery mogą pomóc w końcowym produkcie, zwłaszcza gdy trudno nam jest słyszeć siebie, naszych kolegów, lub oboje. Mogą być również ratunkiem, gdy sytuacja dźwiękowa na scenie jest całkowicie nie do przyjęcia.
Słyszenie wyraźnie podczas występów na żywo jest wyzwaniem, z którym każdy wykonawca musi się zmierzyć. Czasami po prostu nie jest to możliwe. Bez względu na specyfikę danej sytuacji koncertowej, nadal musimy być nastrojeni, nawet jeśli nasze okoliczności nie są idealne. Publiczność nie będzie wiedzieć, że nie możemy słyszeć siebie lub naszych kolegów tak dobrze, jak oni. Usłyszą tylko efekt końcowy.
Jakie są twoje strategie, aby zapewnić dobrą intonację na scenie? Podziel się w komentarzach.
Dr Donovan Stokes jest wykładowcą na Shenandoah University-Conservatory. Odwiedź go online na www.donovanstokes.com i sprawdź Bass Coalition na www.basscoalition.com.
Dlaczego intonacja jest wyzwaniem podczas gry na kontrabasie?, Jakie są główne problemy związane z intonacją podczas występów na żywo?, W jaki sposób basiści mogą poprawić swoją intonację na scenie?, Jakie znaczenie ma słyszenie siebie i innych na scenie?, Jakie są pomocne narzędzia i techniki dla basistów, aby zachować dobrą intonację?