Sztuka uczenia się utworu ‘na miejscu’ – porady dla basistów

Zapamiętywanie nowych utworów na miejscu może być wyzwaniem, zwłaszcza w kontekście improwizowanym, takim jak jazz. Istnieją jednak sprawdzone metody, dzięki którym ten proces staje się znacznie łatwiejszy.

W zeszłym tygodniu otrzymałem pytanie dotyczące szybkiego zapamiętywania utworów:

“…Na przykład [basista] grający jazzowy utwór, którego nigdy wcześniej nie grałeś, z pianistą, który podczas jednego przewodnika krzyczy zmiany akordów, a następnie zatrzymuje się na drugim. Jak możemy rozwijać umiejętności, aby zapamiętywać te zmiany natychmiast?”

Bez wątpienia opisana sytuacja może być stresująca, jednak istnieją sposoby, aby przetrwać ten utwór, zachowując większość naszego godności. Poniższe sugestie są skierowane głównie do jazzu, ale równie dobrze sprawdzają się w każdym innym gatunku muzycznym.

Rozwijaj słuch.

Czasami nikt nie będzie krzyczał zmian do Ciebie, będziesz po prostu musiał to usłyszeć, jak to mija i zapamiętać na kolejne podejście. Umiejętność rozpoznawania indywidualnej jakości akordów i ruchu harmonicznego bardzo pomoże w takich sytuacjach. Sugeruję uczenie się utworów na słuch z nagrań, jak również tradycyjne programy szkolenia słuchu, takie jak te, które można znaleźć w środowisku akademickim. Istnieją również liczne zasoby online. Im bardziej rozwinę nasz słuch, tym lepiej nam pójdzie.

Znaj znajome formy utworów w gatunku.

Zawsze znajdą się wyjątki, ale wiele utworów w ramach gatunku muzycznego wykorzystuje podobne formy. Aby odpowiedzieć na zadane powyżej pytanie, niektóre z bardziej powszechnych form utworów standardowych w jazzie to A A B A, A B A C, A-A1 i 12 taktowy blues. Istnieje oczywiście wiele innych, ale te cztery pojawiają się często. Jeśli masz szczęście, tuż przed odliczeniem, pianista powie Ci, jaka jest forma, zwłaszcza jeśli jest niezwykła. W przeciwnym razie, słuchaj uważnie, jak sobie radzisz.

Znaj znajome kadencje/progresje.

Zapoznaj się z powszechnymi sposobami, w jakie akordy przemieszczają się w Twoim wybranym gatunku. Przez zapoznanie mam na myśli, że powinieneś być w stanie rozpoznać ruch harmoniczn y i nazwać poszczególne akordy “na słuch” podczas słuchania. Jazz ma tendencję do bycia bardziej złożonym harmoniczn ie niż inne gatunki, ale ruch harmoniczn y nie jest nieprzenikniony.

Jeśli dopiero zaczynasz, zacznij od zapoznania się z kilkoma różnymi progresjami Bluesa oraz kilkoma zestawami “Rhythm Changes”. Nie ograniczaj się tylko do B? durowego, znajomość tych progresji w każdym kluczu jest ważna. Gdy będziesz to potrafił, zaczniesz słyszeć te zmiany, lub części z nich, wszędzie.

Znaj dużo utworów.

Im więcej utworów w wybranym gatunku znasz, tym więcej wzorców zauważysz. Łatwiej jest komuś, kto zna 100 utworów na pamięć, nauczyć się nowego utworu niż komuś, kto zna tylko 2. Im więcej utworów poznasz, tym łatwiejsze stanie się nauka nowego utworu.

Ćwicz naukę utworów, grając je.

Najlepszym sposobem (przynajmniej z minimalnym potencjałem dla publicznej…

Jak szybko zapamiętać nowy utwór na basie?, Jakie umiejętności są kluczowe przy uczeniu się utworów ‘na bieżąco’?, Jakie strategie pomagają w zapamiętywaniu zmian akordów?, Jak rozwijać słuch w kontekście nauki nowych utworów?, Jaki wpływ ma znajomość form muzycznych na szybkość uczenia się utworów?

Podziel się swoją opinią
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artykuły: 3402