Naucz si臋 nowych utwor贸w: Nie ograniczaj si臋 do basu

Poznaj tajniki uczenia si臋 nowych utwor贸w muzycznych, kt贸re wykraczaj膮 poza granice tradycyjnej gry na basie. Dowiedz si臋, jak pe艂na znajomo艣膰 melodii i frazowania wokalnego mo偶e odmieni膰 spos贸b, w jaki postrzegasz i wykonujesz muzyk臋.

Chocia偶 nie wszyscy z nas czujemy si臋 艣piewakami, a niekt贸rzy wybrali do艂膮czenie do zespo艂u szkolnego zamiast ch贸ru, z pewno艣ci膮 mo偶emy doskonali膰 swoje umiej臋tno艣ci muzyczne w inny spos贸b. Poznaj膮c melodi臋 oraz frazowanie wokalne utworu, otwieramy przed sob膮 nowe mo偶liwo艣ci interpretacji i wykonania materia艂u muzycznego.

Nie ka偶dy z nas chce stan膮膰 na scenie jako wokalista. Jednak odpowiedzialno艣膰 za poznanie melodii i fraz wokalnych spoczywa tak偶e na barkach basisty. Koncentracja wy艂膮cznie na partii basowej podczas pracy nad nowym materia艂em jest powszechna, lecz umiej臋tno艣膰 odtworzenia melodii i struktury utworu z pewno艣ci膮 oznacza r贸偶nic臋 mi臋dzy ‘graniem piosenki’ a ‘rozumieniem piosenki’.

W swoich do艣wiadczeniach znalaz艂em si臋 w inspiruj膮cej sytuacji… Pr贸ba do koncertu country bez wokalisty. Sp臋dziwszy kilka dni na uczeniu si臋 materia艂u, by艂艂em przekonany o swojej umiej臋tno艣ci wykonania utwor贸w bez podgl膮dania nut. Jednak podczas pr贸by zda艂em sobie spraw臋, jak bardzo opieram si臋 na wokalu. Ta muzyka by艂a zr臋cznie zaaran偶owana, z uwzgl臋dnieniem pauz, skr贸conych takt贸w, konkretnych sekcji solowych i odmian w refrenach.

Dzi臋ki s艂uchaniu i ‘pseudo-艣piewaniu’ razem z muzyk膮 w samochodzie, by艂艂em w stanie poprowadzi膰 siebie i innych cz艂onk贸w zespo艂u przez kilka utwor贸w. Ta pr贸ba by艂a przypomnieniem, dlaczego po艣wi臋cam wystarczaj膮co du偶o czasu na nauk臋 materia艂u.

Podsumowuj膮c, rozwijanie umiej臋tno艣ci 艣ledzenia formy mo偶e by膰 ogromnym atutem, zw艂aszcza w muzyce instrumentalnej, jazzie lub groove’owym utworze z rozszerzonymi sol贸wkami. Jako basista nie masz luksusu zwolnienia na bit i oczekiwania na sygna艂 zmiany akord贸w, zw艂aszcza je艣li grasz w duecie lub trio. To twoje zadanie, aby trafi膰 w pierwszy bit, dyktowa膰 form臋 i utrzyma膰 groove utworu.

Wspania艂ym sposobem na 膰wiczenie tego jest wzi臋cie prostego utworu, takiego jak ‘Lay Down Sally’ Claptona, i zastanowienie si臋, jak zagra艂by艣 przez sekcj臋 solow膮. Po膰wicz gr臋 w formie refrenu, 艣piewaj膮c j膮 w my艣lach, a nast臋pnie powt贸rz to samo z zwrotk膮. Je艣li pr贸bujesz nauczy膰 si臋 kilku utwor贸w, zawsze zwracaj uwag臋 na form臋 solow膮 i jak by si臋 powtarza艂a dla wielu solist贸w.

Kiedy pracujesz nad utworami, po艣wi臋膰 troch臋 czasu melodii, a tw贸j m贸zg polepszy umiej臋tno艣膰 wype艂niania luk. Wa偶ne jest, aby zachowa膰 integralno艣膰 gatunku muzycznego i by膰 odpowiedzialnym za swoj膮 parti臋 basow膮, ale ostatecznie musisz trafi膰 w w艂a艣ciwy korze艅, kiedy melodia si臋 zmieni. Nie po艣wi臋caj groove’u zespo艂u dla grania swojego ulubionego licka. Przyjmij swoje wewn臋trzne ‘ja’ Stevena Tylera. Kto wie, mo偶e pewnego dnia nauczysz si臋 tekst贸w i zdecydujesz pracowa膰 nad dykcj膮. Do tego czasu po prostu 艣piewaj piosenk臋.

Jak nauka melodii i frazowania wokalnego wp艂ywa na gr臋 na basie?, Czym jest frazowanie wokalne w kontek艣cie gry na basie?, Jakie s膮 korzy艣ci z umiej臋tno艣ci 艣ledzenia formy muzycznej?, Jakie techniki mog膮 pom贸c w nauce utwor贸w na basie?, Dlaczego wa偶ne jest, aby basista zna艂 wi臋cej ni偶 tylko basow膮 lini臋 nut?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artyku艂y: 3402