Gdy zaczynasz grać z bardziej doświadczonymi muzykami jazzowymi, podnoszenie tempa, szczególnie podczas solówek, może wydawać się wyzwaniem. Kluczem jest szybkie myślenie i znajomość swojego instrumentu.
Przede wszystkim, musisz znać lokalizację każdej nuty na gryfie gitary. To wiedza, która powinna być wbudowana w Twoją mentalną pamięć mięśniową. Oprócz znajdowania nut, musisz natychmiast wiedzieć, gdzie się znajdują – wymaga to lat praktyki i eksploracji instrumentu.
Zrozumienie, co mówi Ci każdy akord, jest równie kluczowe. Musisz zgłębić harmonię i skale akordów – tworzenie odpowiedniej skali, opartej na tym, co mówi symbol akordu.
Rozpoczęcie gry w szybszych tempach wymaga również komfortu z instrumentem. Rozwoj pamięci mięśniowej poprzez powtórzenia i lata gry są tu niezbędne.
Opiszemy tutaj kilka mentalnych aspektów gry w szybkim tempie:
- Oddychaj! Nie napinaj się. Umiejętność pozostania zrelaksowanym podczas gry poprawia sprawność i wytrzymałość.
- Zawsze patrz do przodu. Musisz być świadomy, gdzie potrzebujesz być, zanim tam dotrzesz.
- Możesz upraszczać zmiany. Podczas solowania i chodzenia, jeśli masz akordy, które dzielą ten sam ośrodek tonalny, możesz czasem zignorować jeden z nich.
- Twa rola to zarówno kreowanie czasu, jak i wzmacnianie harmonii. Nie pozwól, by czas cierpiał z powodu nut. Uprość swoje linie, zachowując solidny czas.
- Najważniejsze w Twojej linii będą punkty rozwiązania. Jeśli czujesz, że się gubisz, mniej martw się o nuty, trzymaj się mocno czasu i wybierz miejsce, w którym możesz silnie powrócić.
Podsumowując, upraszczaj rzeczy tak długo, jak to konieczne do dobrze wykonania swojej pracy. Koncentrując się na grze i planowaniu swoich linii, a także pracując nad słabymi stronami, wszystko zacznie składać się w całość. Nie chodzi o to, by robić wrażenie, ale o bycie solidnym. Pracuj powoli i systematycznie nad wzrostem tempa – umiejętności te stopniowo wrosną w Twój naturalny sposób grania.
Jak poprawić szybkość myślenia w improwizacji?, Jak poznać każdą nutę na gryfie gitary?, Jak zrozumieć, co mówi akord?, Jak zrelaksować się podczas gry?, Jak pracować nad słabościami w szybkiej improwizacji?