Recenzja Fender Custom Shop Limited Geddy Lee 1972 Jazz Bass
Fender Custom Shop podjął się nie lada wyzwania, odtworzając słynny bas Geddy’ego Lee z 1972 roku, model Jazz Bass. Każdy detal, od kształtu szyjki, poprzez okablowanie, aż po przetworniki – nawet ślady zużycia – zostały wiernie odwzorowane.
Geddy Lee zakupił ten bas około 1977 roku w lombardzie w Kalamazoo, Michigan, za 200 dolarów (około 900 zł). Instrument ten odegrał znaczącą rolę w historii rocka, służąc Lee do nagrania mega hitu Rush z 1981 roku – 'Moving Pictures’, a także utworów takich jak 'Vital Signs’, 'Witch Hunt’, 'Limelight’ i 'Tom Sawyer’. Pojawiał się również w teledyskach do 'Limelight’ i 'Vital Signs’.
Po sukcesie 'Moving Pictures’ bas był używany przez Lee rzadziej, jednak powrócił do niego w 1993 roku przy nagrywaniu albumu 'Counterparts’. Jak zostało to zaznaczone w dokumencie o Rush, 'Beyond the Lighted Stage’, inżynier Kevin 'the Caveman’ Shirley nalegał, aby Lee wrócił do Jazz Bassa. Od tego czasu stał się on głównym basem Lee, używanym w kolejnych albumach i trasach koncertowych.
Obecna szyjka basu jest już trzecią z kolei, wykonaną przez Fender Custom Shop. Posiada białą obwolutę, perłowe inkrustacje zastępujące oryginalne czarne, oraz oryginalne klucze, tuleje i prowadnicę strun. Lee zażyczył sobie, aby tylna część szyjki była wykończona olejem zamiast poliuretanu, co czyni ją bardziej gładką i szybszą do gry. Wszystkie jego basy koncertowe są obecnie przygotowane w ten sposób.
Nowa replika basu Fendera wyceniona jest na 8,000 dolarów (około 36,000 zł). Ceny rynkowe na razie nie są znane.
Specyfikacja Fender Limited Geddy Lee 1972 Jazz Bass:
Kolor: | Czarny |
Materiał korpusu: | Wyselekcjonowany olch |
Wykończenie korpusu: | Lakier nitrocelulozowy |
Materiał szyjki: | Klon |
Wykończenie szyjki: | Lakier nitrocelulozowy |
Kształt szyjki: | Custom 'C’ |
Obwoluta szyjki: | 1-warstwowa, biała |
Długość skali: | 35″ (889 mm) |
Podstrunnica: | Klonowa, z obwolutą |
Promień podstrunnicy: | 9.5″ (241 mm) |
Liczba progów: | 20 |
Rozmiar progów: | Średnio-jumbo |
Szerokość siodełka: | 1.5″ (38.1 mm) |
Oznaczenia pozycji: | Blokowe z masy perłowej |
Przetwornik mostkowy: | Custom ’75 Hand-Wound Single-Coil Jazz Bass |
Przetwornik przy gryfie: | Custom ’75 Hand-Wound Single-Coil Jazz Bass |
Regulatory: | Głośność 1. (Przetwornik środkowy), Głośność 2. (Przetwornik mostkowy), Główny ton |
Konfiguracja przetworników: | SS |
Mostek: | Leo Quan Badass II |
Wykończenie osprzętu: | Nikiel/Chrom |
Mechaniki: | Styl vintage, blokujące |
Osłona: | 3-warstwowa, perłowa |
Inne cechy: | Biała obwoluta podstrunnicy z białymi perłowymi blokowymi znacznikami pozycji, siodełko z kości, limitowana edycja płytki szyjki z wygrawerowanym logo 'F’ na 4 śruby, obwódka główki z lat 70., przesunięcie przetwornika przy mostku o 1/4″ bliżej do mostka, modyfikowane okablowanie Jazz Bassa z użyciem kondensatora .022uF zamiast tradycyjnego .05uF, Dunlop Dual Design Straplock na górnym rogu, oryginalny Dunlop Straplock na dole, 3 duże pokrętła Jazz Bassa |
Czy bas jest repliką modelu używanego przez Geddy’ego Lee?, Co wyróżnia model Geddy Lee 1972 Jazz Bass na tle innych basów Fendera?, Jaka jest historia basu Geddy’ego Lee?, Czy model posiada unikalne cechy konstrukcyjne nieobecne w standardowych basach Jazz?, Jakie są szczegółowe specyfikacje instrumentu?