Basiści godni uwagi: Nick Movshon
Kim jest Nick Movshon?
Rodowity mieszkaniec Manhattanu, Nick Movshon, zaczął grać na basie w młodym wieku, szybko ulegając urokowi klasycznej muzyki soul i funk. Jako nastolatek założył zespół The Mighty Imperials, eksplorując brzmienia charakterystyczne dla The Meters i występował w Nowym Jorku. W 1998 roku dołączył do zespołu Antibalas, współpracował przy muzyce do broadwayowskiego spektaklu Fela! i niebawem rozpoczął pracę z producentem Markiem Ronsonem. Pod koniec lat 2000 współpracował przy wielu projektach Ronsona, w tym przy płytach dla Amy Winehouse (Rehab i Back in Black), Bruno Marsa i Rufus Wainwrighta.
Dodatkowo, oprócz współpracy z Ronsonem, Movshon brał udział w sesjach z wieloma artystami, w tym z Michaelem Buble, Aloe Blacc i Foreigner. Jego praca jako basista i kompozytor z producentem Thomasem Brenneckiem i instrumentalną grupą Menahan Street Band, umożliwiła mu pełne wykorzystanie wibracji klasycznego soulu i R&B, sprawiając, że stał się oczywistym wyborem do współpracy z cenionym soulowym wokalistą, Charlesem Bradleyem. Kolejna owocna współpraca rozwinęła się z Danem Auerbachem, dzięki której Movshon brał udział w nagrywaniu płyt z Dr. Johnem i Laną Del Rey. Kontynuuje bycie aktywnym sesyjnym basistą, wspierając nagrania prezentujące nowe pokolenie muzyków oddających hołd legendarnym sesyjnym mistrzom soulu.
O stylu gry
Jako zapalony słuchacz klasycznego soulu, funk i R&B, czerpię ogromną radość słuchając basisty, jakim jest Movshon. Idealnie łączy on w sobie prostotę Ducka Dunna i Davida Hooda z rytmiczną złożonością i śmiałością Tommy’ego Cogbilla i Jamesa Jamersona. Zanurzony w funkowych brzmieniach z Nowego Orleanu i bardziej wyszukanych rytmach afro-kubańskich, jest chodzącą bazą danych linii basowych, które przy uważnym słuchaniu ujawniają równie silne wpływy, co osobisty styl.
Jego zdolność do odtwarzania zarówno tonu, jak i uczucia klasycznych nagrań czyni go idealnym basistą sesyjnym, co jasno widać w jego bogatym CV. Często uzbrojony w bas Gibson Ripper z 1973 roku i vintage’owy Fender Precision, osiąga ciepłe, retrobrzmiące tony, które są jeszcze bardziej wzmacniane przez jego wszechstronną, gotową do tłumienia, prawą rękę. Z pasją angażuje się w muzykę, stanowiąc idealną kotwicę dla każdej sekcji rytmicznej.
Gdzie go usłyszeć?
„Locked Out Of Heaven” (Bruno Mars: Unorthodox Jukebox)
Jedna z najbardziej wpadających w ucho linii basowych w nowoczesnej muzyce pop, wykonana przez Movshona z czystą i wyrazistą artykulacją, przypominającą Stinga i The Police. Wzmacnia przedrefreny pedałującym rytmem, dodając groove’owi płaską siódemkę z oktawą hammer on, i kontynuuje pedałowanie przez refreny, tworząc kontrast z wersem.
Posłuchaj: iTunes | Amazon MP3
„Nobody But You” (Charles Bradley: Changes)
Na tym utworze Movshon wykorzystuje magię klasycznych basistów soulu i R&B. Elegancko przygotowuje podłoże pod emocjonalny wokal Bradleya, umiejętnie umieszczając groove zwrotek poprzez przełączanie się między trójką a jedynką.
Posłuchaj: iTunes | Amazon MP3
„Eleggua” (Dr. John: Locked Down)
To nagranie, wyprodukowane przez Dana Auerbacha z The Black Keys, przypomina bagienny, wczesny okres solowej kariery Dr. Johna. Movshon łączy nasycone voodoo rytmy perkusji i basu z chórkami w tle, fletami i wyraźnie nowoczesno-retro styl produkcji.
Posłuchaj: iTunes | Amazon MP3
A co ty sądzisz? Jakie są twoje ulubione utwory lub albumy z udziałem Nicka Movshona? Podziel się z nami w komentarzach.
Kim jest Nick Movshon?, W jakich projektach brał udział Nick Movshon?, W jakim stylu gra Nick Movshon?, Gdzie można usłyszeć Nicka Movshona?, Dlaczego Nick Movshon jest istotny w świecie nowoczesnej muzyki soulowej i R&B?