Galeria

ICS/Encore TwinSplit PP-Bass

Przed i po... gitara ics encore twinsplit

Gotowy na jazdę. gitara ics encore twinsplit

Korpus. gitara ics encore twinsplit

W całej okazałości. gitara ics encore twinsplitI oto jest, moje małe dzieło: customowa wersja kopii Precision Bass firmy
Encore, gdzieś z odmętów lat 90tych, produkcji indyjskiej.

Kupiona za śmieszne grosze (powiedzmy, że 200+ złotych), doprowadzona do
używalności i zmodyfikowana według moich dziwnych preferencji, za mniej niż
drugie tyle.

Zaczęła z rdzą na każdym metalowym kawałku poza kluczami, z trzeszczącymi
potencjometrami, krzywo przykręconym mostkiem i masą problemów. Skończyła
z podwojoną liczbą pickupów, czysta, schludna i pachnąca, ale wciąż lekko
porysowana i doświadczona. Wymienione kołki na pasek, bebechy tak
elektroniczne (okablowanie, potencjometry, gniazdo) jak i mechaniczne
(sprężyny i wkręty pickupów), dodany przetwornik z identycznej basówki,
który kupiłem lata temu właśnie w tym celu. Dodana blacha i stylowe gałki
typu chicken-head.

Założone flaty GHS Precision Flatwounds.

(EDIT: jednak lepiej się sprawdza z roundami, obecnie Ernie Ball Extra
Slinky)

Wygoda? Wcale niezły gryf, manualnie tylko ciut mniej przyjemny od moich
Fenderów. Nie za ciężki. Progi były w stanie 4+/5-, więc nie ma z nimi
problemów. Całość dość ciężka, fajnie wyważona.

Brzmienie? Jest kilka do wyboru: rasowy precel, szklisty precel z masą pazura,
oraz wariacja na temat basów MusicMan. Sprzęt w sam raz do jasnego
funk-rockowego grania, choć potrafi też zabrzmieć dość ciemno a groźnie,
więc dałby radę nawet w doomie/drone metalu.

Próbek póki co nie będzie, bo mam tylko netbooka, który z takimi zadaniami
jak rejestracja instrumentu zwyczajnie sobie nie radzi. 🙁

45 komentarzy

  1. paul

    Blacha nie pasuje.

  2. Basoofka_NET

    Miałem kiedyś takiego precla encore. Szkoda, że mojego zajumali Bardzo
    przyjemny ten Twój zazdroszczę 🙂

    Tylko czemu na TDPRI mogę więcej o tym poczytać??

  3. Basoofka_NET

    Przydałby się split pod gryfem

  4. Wojciu

    DIY 'Boxer’ 🙂

  5. paetz

    poka precla;)fajowski,zwłaszcza potki-takie oldschoolowo elektryczne.co to za
    konstrukcja bo nie kojarzę?który rocznik?

    Ciekaw jestem jak brzmi split pod mostkiem.co tam wsadziłeś diMarzio czy to
    fabryczne pikapy?

  6. Immo

    @paetz: (…)który rocznik?
    (…)co tam wsadziłeś diMarzio czy to fabryczne pikapy?

    @morphin88: Tylko czemu na TDPRI mogę więcej o tym poczytać??

    Wystarczyło zajrzeć na blogaska 🙂

    KLIK IMMO CUSTOM SHOP

  7. ulek

    Gratuluję efektu! Oby gadał tak dobrze jak wygląda, a moim zdaniem wygląda
    świetnie. Jedyne co bym zmienił, to zdjął bym blachę, ale nie dlatego, że
    mi się nie podoba, ale „optycznie” jakoś dla mnie za dużo tego wszystkiego w
    okolicach mostka.

    Ale to tylko moje subiektywne odczucie.

  8. Immo

    Jest jeszcze jedna rzecz do zrobienia – muszę wlutować kondensator o
    pojemności około .01µF na kablu sygnału z mostkowego przetwornika, żeby
    zlikwidować efekt „filtrowania grzebieniowego”. Przetworniki lekko wyciszają
    wzajemnie niektóre – zwłaszcza niższe – częstotliwości, gdy ustawione są
    na równy poziom głośności.

    @ulek: Jedyne co bym zmienił, to zdjął bym blachę, ale nie dlatego, że mi się nie podoba, ale „optycznie” jakoś dla mnie za dużo tego wszystkiego w okolicach mostka.
    Ale to tylko moje subiektywne odczucie.

    Taki był estetyczny zamysł, chciałem nieco skojarzeń z dragsterem 🙂

  9. quniq

    .01uF to jest dokładnie 10nF, masz dziwną notację 😀

    Ciekaw jestem jak bardzo obetnie to pasmo przystawki gryfowej.

  10. Immo

    @quniq: .01uF to jest dokładnie 10nF, masz dziwną notację 😀

    Notacja anglojęzyczna, bo w polskim internecie nie ma prawie w ogóle
    informacji na temat układów elektroniki do basów.

    @quniq: Ciekaw jestem jak bardzo obetnie to pasmo przystawki gryfowej.

    Pożyjemy, zobaczymy. 🙂

  11. Immo

    …no i muszę chyba wymienić potencjometr barwy, bo działa w chwili obecnej
    jak przełącznik „regular tone/muddy tone” – nie wiedzieć czemu w skali od 2
    do 10 ton się nie zmienia, a cała funkcjonalność potencjometru zawarła
    się między 1 a 2 (a jest to potek LINIOWY :|).

  12. Basoofka_NET

    Ja bym go wymienił na pstryczek działający w ten sam sposób

  13. Immo

    Ale ja chce płynnej regulacji.

    W moim TeleBasie najfajniejsze brzmienie wyciągam gdy tone jest na ~6,5/10, a
    nie w jednej ze skrajnych pozycji.

  14. Basoofka_NET

    Możesz jeszcze :

    -zamontować mosiężne siodełko 🙂

    -Jeśli chodzi o potencjometr Tone warto poeksperymentować z wartością
    kondensatora (zmniejszyć do np 10nF)

    -oraz zamontować kondensator 1nf – 100 pf (polecam 500pf silvemica) pomiędzy
    nóżkami IN oraz OUT potencjometrów VOL

    -Dodać Fathead tą modyfikacje bardzo polecam

  15. zakwas

    @paul: Blacha nie pasuje.

    Popieram!

    Inna sprawa, że mi blacha nigdzie nie pasuje! 😉

  16. Kizia

    Też popieram, nie dla precla blacha 😛

    a jeśli chodzi o jeszcze bardziej subiektywne odczucia estetyczne, wolałabym
    czarne gałki i czarne pikapy, byłby precyl coły czorny niczym Cort.

  17. Immo

    @Kizia: Też popieram, nie dla precla blacha 😛
    a jeśli chodzi o jeszcze bardziej subiektywne odczucia estetyczne, wolałabym czarne gałki i czarne pikapy, byłby precyl coły czorny niczym Cort.

    Przefarbuj włosy na czarno i pomaluj sobie buzię na czarno, skoroś taka
    mądra 😉

    Bas jest zgodny z moim zamysłem estetycznym – ma być kontrast pickupów i
    pokręteł z całą resztą, a do tego pokrętła mają być fikuśne. A
    blachę lubiłem, lubię i lubić będę, poza tym, elegancko zasłania ślady
    po pierwotnie krzywo przykręconym mostku i zakołkowane dziury po tymże 😀

  18. Kizia

    no chyba, że tak. Nie mówię Ci drogi Immo, że masz coś zrobić, tylko, że
    mi się coś nie podoba – to dwie zupełnie różne rzeczy 🙂

    PS. nienawidzę farbowanych włosów, odrosty wyglądają tak, jakby jakiś
    ptak zrobił komuś rzadką kupę na głowę, blee.

  19. Immo

    @morphin88: Możesz jeszcze :
    -zamontować mosiężne siodełko 🙂
    -Jeśli chodzi o potencjometr Tone warto poeksperymentować z wartością kondensatora (zmniejszyć do np 10nF)
    -oraz zamontować kondensator 1nf – 100 pf (polecam 500pf silvemica) pomiędzy nóżkami IN oraz OUT potencjometrów VOL
    -Dodać Fathead tą modyfikacje bardzo polecam

    Na mosiężne siodełko póki co nie mam apetytu, oryginalne daje radę.
    Potencjometr tone ma oryginalny mylarowy kondensator .047µF który był w
    basie. Dopóki się coś nie spieprzyło z liniowym potkiem (chyba go
    zahaczyłem frezarką :/), regulacja barwy była super, ale wypróbuję
    zarówno nowy liniowy jak i logarytmiczny potencjometr (taki był w oryginale).
    Zostanie ten lepszy.

    W drodze jest też zestaw do treble bleed oraz dwa papierowe kondensatory
    bodajże .001µF. Wstawię je na próbę tak jak mówisz. Jeśli efekt nie
    będzie zadowalający, będę jeszcze eksperymentował z treble bleed lub jego
    poszczególnymi komponentami szeregowo/równolegle między sygnał z
    przetwornika mostkowego a jego potek vol (w teorii powinno usunąć/zredukować
    wytłumianie się niskich częstotliwości).

    Jeśli masz chwilkę, napisz, jak Ty to widzisz albo jeszcze lepiej – edytuj
    ten diagram:

    http://www.img62.imageshack.us/img62/4513/u7mf.png

    Zależy mi na dwóch rzeczach:

    1. płynnej regulacji barwy

    2. uśrednionym brzmieniu obu pickupów w sytuacji, gdy są na tym samym
    poziomie głośności (bez utraty sygnału i jakichkolwiek
    częstotliwości)

    Czy to powinno wyglądać tak?

    http://www.img199.imageshack.us/img199/7394/53mb.png

  20. jamek3

    Piękny bass! Zazdroszczę jak nie wiem! 🙂

  21. Immo

    @MPB: Przydałby się split pod gryfem

    Podejrzewam, że jak się natknę na pickup z Encore’a, to sobie nie
    pożałuję 🙂

  22. ulek

    @Immo: Podejrzewam, że jak się natknę na pickup z Encore’a, to sobie nie pożałuję 🙂

    Nie zgadzam się na taki zabieg! Jeśli już to przy gryfie widziałbym humba w
    chromowanej puszce – jak daragster to dragster:)

    Według mnie bardziej rozszerzyłbyś brzmienie niż trzecim splitem – no i
    zachowałbyś „symetrię materiałów” w korpusie.

  23. Immo

    @ulek:

    @Immo: Podejrzewam, że jak się natknę na pickup z Encore’a, to sobie nie pożałuję 🙂

    Nie zgadzam się na taki zabieg! Jeśli już to przy gryfie widziałbym humba w chromowanej puszce – jak daragster to dragster:)
    Według mnie bardziej rozszerzyłbyś brzmienie niż trzecim splitem – no i zachowałbyś „symetrię materiałów” w korpusie.

    Mam już bas z takim, nie potrzebuję drugiego, zresztą moim zdaniem nie
    pasuje 🙂

  24. ulek

    @Immo: Mam już bas z takim, nie potrzebuję drugiego

    Z czystej przekory zbiję ten argument Twoją bronią: masz też bas(y) ze
    splitem w środkowej pozycji, a ten piękny custom to powiela;)

    @Immo: zresztą moim zdaniem nie pasuje 🙂

    To właśnie mnie przekonuje do zakończenia polemiki n/t humba.

    Poza tym jest to jeden z najfajniej „skomponowanych” customowych precli (w tym
    przypadku można powiedzieć nawet, że „do kwadratu”) jakie widziałem. Nawet
    mimo blachy – a jakoś nie mam do blach przekonania.

    Jeśli pójdzie pod młotek, to z przyjemnością ustawię się w kolejce
    chętnych:)

  25. Immo

    @ulek:

    @Immo: Mam już bas z takim, nie potrzebuję drugiego

    Z czystej przekory zbiję ten argument Twoją bronią: masz też bas(y) ze splitem w środkowej pozycji, a ten piękny custom to powiela;)

    Cóż, precel preclowi nierówny, natomiast skrajnie gryfowa pozycja humbackera
    to właściwie pewniak w kwestii zmulania, którego więcej nie potrzebuję –
    mam T-40 i Telecaster Bass, oba mają gryfowe humbuckery, które są w stanie
    wykrzesać taki sound. Split miałby więcej punktu, poza tym ciekawe rzeczy
    działyby się z fazą 🙂

    @ulek:
    Poza tym jest to jeden z najfajniej „skomponowanych” customowych precli (w tym przypadku można powiedzieć nawet, że „do kwadratu”) jakie widziałem. Nawet mimo blachy – a jakoś nie mam do blach przekonania.
    Jeśli pójdzie pod młotek, to z przyjemnością ustawię się w kolejce chętnych:)

    Nie miewam zwyczaju sprzedawania basów, dotąd puściłem tylko jeden, bo był
    za nowoczesny i zbyt niewygodny; ten precel jest wygodny i oldschoolowy, do
    tego coś takiego mi się marzyło, więc są małe szanse. 😉

  26. Immo

    Przyszła paczusia z nowymi potencjometrami (A i B, zobaczę, co lepiej mi
    leży) oraz z kondensatorami. Będę stosował metodę prób i błędów aż
    znajdę rozwiązanie na dręczące mnie problemy 🙂

  27. Basoofka_NET

    -zamiast papierowego kondensatora 1uf zastosuj lepiej poliestrowy , a najlepiej
    silvermica (mikowe bardzo fajnie rozjaśniają brzmienie

    -Ogólnie schemat jest ok Z doświadczenia wiem ,że kondensatory mylar nie są
    zbyt dobre Zamiast mylara zastosuj malloty 150 lub oil bee

    -Montowałem w kilku gitarach treble blend szczerze to lepiej układ moim
    zdaniem zachowuje się bez rezystora

    – spróbuj tez przystawki połączyć bezpośrednio do gniazda omijając cały
    układ Wiele przystawek dostaje w ten sposób drugiego życia

    – a jak masz ustawione pickupy fazowo względem siebie??

  28. Immo

    @morphin88: – spróbuj tez przystawki połączyć bezpośrednio do gniazda omijając cały układ Wiele przystawek dostaje w ten sposób drugiego życia

    Wolę jednak oldschool i tradycję. Zresztą, testowałem oba pickupy bez
    układu, różnica w ich wypadku nie była miażdżąca.

    @morphin88:
    – a jak masz ustawione pickupy fazowo względem siebie??

    Dokładnie tak, jak rozrysowałem (czerwony sygnał, czarna masa) – równolegle
    i w fazie. Z tego wynika filtr grzebieniowy i wycięcie dołu: sygnał z obu ma
    bardzo zbliżone parametry 🙂

  29. quniq

    @morphin88: -zamiast papierowego kondensatora 1uf zastosuj lepiej poliestrowy , a najlepiej silvermica (mikowe bardzo fajnie rozjaśniają brzmienie

    -Ogólnie schemat jest ok Z doświadczenia wiem ,że kondensatory mylar nie są zbyt dobre Zamiast mylara zastosuj malloty 150 lub oil bee

    Porównywałeś wprost te typy kondensatorów? Tj te same pojemności na tej
    samej gitarze.

  30. Immo

    @quniq:

    @morphin88: -zamiast papierowego kondensatora 1uf zastosuj lepiej poliestrowy , a najlepiej silvermica (mikowe bardzo fajnie rozjaśniają brzmienie

    -Ogólnie schemat jest ok Z doświadczenia wiem ,że kondensatory mylar nie są zbyt dobre Zamiast mylara zastosuj malloty 150 lub oil bee

    Porównywałeś wprost te typy kondensatorów? Tj te same pojemności na tej samej gitarze.

    W sumie też chciałem o to spytać.

    Ale generalnie wolę rozwiązania prymitywne i low-fi, żeby utrzymać brudny
    klimat. Jeśli w typie, który mnie inspirował były mylary, biorę mylary.
    Jeśli w oryginalnym rozwiązaniu były papierowe, biorę papierowe. 🙂

  31. Basoofka_NET

    tak sprawdzałem ale jest to odsłuch subiektywny i inny dla różnych
    pickupów więc warto popróbować … Powiem szczerze, że te różnice
    najlepiej słychać gdy gitarę wepnie się we wzmacniacz lampowy Tranzystory
    zabijają niektóre smaczki brzmieniowe.

    Zresztą dla leniwych w internecie jest wiele filmików porównawczych i
    kondensatorów i róznych rozwiązań

    https://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4

    ten koleś ma wiele filmików na temat elektroniki gitarowej

  32. Immo

    @morphin88: tak sprawdzałem ale jest to odsłuch subiektywny i inny dla różnych przetworników więc warto popróbować … Powiem szczerze, że te różnice najlepiej słychać gdy gitarę wepnie się we wzmacniacz lampowy Tranzystory zabijają niektóre smaczki brzmieniowe.

    Zresztą dla leniwych w internecie jest wiele filmików porównawczych i kondensatorów i róznych rozwiązań

    https://www.youtube.com/watch?v=92G-jw4TqS4
    ten koleś ma wiele filmików na temat elektroniki gitarowej

    Mi odpowiada oryginalny mylarowy kondensator i efekt, który daje.

    A, jeszcze jedno – pomyliłem się, to nie papierowe kondensatory kupiłem, a
    ceramiczne.

  33. Basoofka_NET

    ceramiczne kondensatory szumią nie powinno się ich stosować w układach
    audio ale są dużo tańsze od silver mica i producenci sobie na nich
    oszczędzają

  34. Immo

    @morphin88: lepiej układ moim zdaniem zachowuje się bez rezystora

    Bez rezystora potencjometr TONE wycisza prawie całość brzmienia pickupa
    (sam kondensator przy potencjometrze VOL wycina dół, a potencjometr TONE
    wycina górkę).

    Z rezystorem filtr grzebieniowy „przesuwa się” na pozycję potencjometru
    głośności gryfowego pickupu odpowiadającą oporności rezystora.

    Więc generalnie całe to lutowanie wprowadziło tylko więcej elementów w
    układ, ale nie naprawiło problemu – jedynie go „przemieściło”

  35. Basoofka_NET

    Chodziło mi o treble blend Bo w tej modyfkacji stosuje się rezystor i
    kondensator źle mnie zrozumiałeś

  36. Immo

    To się nazywa „treble BLEED” 😉

    No, dobra, ja mówiłem o wlutowaniu kondensatora w sygnał, nie pomiędzy
    terminalami (co jest wszędzie sugerowanym rozwiązaniem na ten problem z
    filtrowaniem grzebieniowym).

  37. Basoofka_NET

    A nie myślałeś żeby zamiast 2 potencjometrów Vol dać 1 Vol i 1 Blend
    (potencjometr stereo) ?

    Fender na stronie 25 z 2 pickupami P oraz strony 355 i 341

    ogólnie baza

    http://www.161589.homepagemodules.de/file.php?url=http%3A%2F%2Ffiles.homepagemodules.de%2Fb161589%2Ff2t29p70n2.pdf&r=&content=RE%3A+Cadfaels+kleine+Schaltplan-Sammlung+f%26uuml%3Br+passive+E-B%26auml%3Bsse+

  38. Immo

    Ale to w dalszym ciągu da efekt filtra, czyż nie?

  39. Basoofka_NET

    a sprawdzałes co się stanie gdy sciszysz oba pickupy? no i zalukaj na ten
    schemat co Ci podesłałem

    https://www.youtube.com/watch?v=1tXSTqoChfA

    tak ten bass brzmi na tym układzie

  40. Immo

    Jak ściszam oba pickupy, to… bas jest cichy. Po świętach kupię
    balance i zrobię nowy układ w środku, całe okablowanie od nowa oraz nowe
    potki i kondensatory.

    Układ VOL – BLEND Push-Push – TONE). W moim sklepie są tylko potencjometry
    balansu typu PUSH-PUSH, więc muszę wymyślić jakieś zastosowanie dla tego
    przełącznika DPDT… Szeregowo/równolegle czy przepinanie fazy raczej nie da
    jakiegoś fenomenalnego rezultatu. Chyba użyję to jako włącznik dodatkowego
    kondensatora/opornika do mostkowego pickupu, choć muszę to przemyśleć
    dobrze 😛

  41. Basoofka_NET

    ja u siebie jeden pstryczek mam do wyciszania gitary … sygnał do masy

  42. Immo

    Okej, basóweczka naprawiona i śmiga aż miło. Z pomocą kumpla i w oparciu o
    jedną dobrą radę znalezioną w necie, naprawiliśmy ją.

    Pozostała konfiguracja VOL+VOL+TONE. Środkowy pickup podpięty jest do
    swojego potka VOL normalnie. Mostkowy – w odwróconej polaryzacji (sygnał do
    masy, masa do środkowego terminala), dodatkowo dla „zabezpieczenia” brzmienia
    dodaliśmy treble bleed pomiędzy wejście i wyjście sygnału z potka VOL
    mostkowego pickupu.

    Uwielbiam jego brzmienie. Pickup środkowy to rasowy precel. Pickup mostkowy ma
    strzał i górkę a’la JB, nawet więcej szkła, ale za to bez śladu brumu.
    Dwa pickupy na raz dają cudne basowe brzmienie warcząc środkiem i uderzając
    nieco jak MM’owy humbucker. Wreszcie jestem ukontentowany. 🙂

  43. Immo

    Próbka nagranaprzez kumpla w pracy.

    Założone flaty GHS Precision Flatwound. Linia, kostka, oba pickupy na full,
    ton otwarty.

  44. Kizia

    O jaki fajny klekot 😀 ale i tak bardziej mnie ciekawi, jak brzmi z palucha.

  45. Immo

    Założyłem na niej roundy, Ernie Balle Extra Slinky (niebieskie) i jednak
    lepiej brzmi z takowymi (flaty trafiły do mojego Fendera P i tamten też brzmi
    lepiej).

    Może wreszcie uda mi się nagrać jakieś sample.

Inni czytali również