Witam !!!
Mam kilka pytan odnosnie teorii…
Uprzedzam ze szukalem nie tylko na tym forum odpowiedzi i nie znalazłem zadnej
, która by mi wytlumaczyla pytania…
1. Czy jeżeli chce napisac solo pod akordy e-moll, a- moll, G-dur grane przez
gitarę (tonacja e-moll jak widac:D) uzywam skali e eolskiej podczas calego solo
czy przy zmienie akordow muszę zmienic skale na a eolska i G jonska ?
2. Jeśli chce zrobić tylko podklad pod gitarę (powiedzmy takie same akordy) to
muszę uzywac pentatonik i zawsze na 1 uderzenie grac pryme tego akordy i
konczyc pryma lub septyma (gdzies tak slyszalem) ?
3.Jak grałem jakiś podklad mega improwizacji bez znania zadnych skal (tak dla
funu) to gubilem się jak robilem pull off wzgledem perkusji… Jak jest np 1 i
2 i 3 i 4 (liczenia) to na i na być pull off ?
4.Jeśli macie jakieś ciekawe patenty na ogrywanie akordu (nie wiem może jacys
wielcy basiści którzy ich uzywali ja nie znalazłem) to proszę o podanie…
Z góry dzięki i proszę o pomoc:D
Pozdrawiam
Czy muszę zmieniać skalę na a eolską i G jonską, gdy chcę napisać solo pod akordy e moll, a moll i G dur grane przez gitarę?
Czy muszę zawsze grać primę akordu i kończyć primą lub septymą, gdy chcę zrobić tylko podkład pod gitarę z takimi samymi akordami?
Jak powinienem grać pull off względem perkusji, gdy gram improwizację bez znajomości skal? Czy powinienem grać pull off na „i”?
Macie jakieś ciekawe patenty na ogrywanie akordów, które mogą mi pomóc? Czy wiecie o jakichś wielkich basistach, którzy ich używali?
Czym jest skala eolska? Czy powinienem jej używać podczas całego solo?
Czy istnieją jakieś szczególne techniki gry na basie, które mogą pomóc w ogrywaniu akordów?
Jakie są najlepsze sposoby na improwizację jako basista? Czy powinienem znać wiele skal?
Czy są jakieś specjalne techniki gry na basie, które pomogą mi w napisaniu solówki?
Jakie są najlepsze sposoby na naukę teorii muzycznej jako basista?
Czy powinienem zawsze grać pull off na „i”, gdy gram improwizację?
1 – ciągle jedziesz dźwiękami z tonacji e-moll. Ale to nie znaczy musisz
się sztywno trzymać odmiany eolskiej. Możesz korzystać z odmiany doryckiej
albo harmonicznej, a jeżeli potrafisz, to nawet dźwięk obcy zabrzmi
dobrze.
2 – możesz tak grać, ale nie musisz. Najważniejsze, żeby dobrze brzmiało.
Na przykład możesz zaraz przed pojawieniem się akordu zagrać dźwięk
niższy o sekundę małą od jego prymy (dźwięk prowadzący) albo wyższy o
sekundę wielką. Możliwości jest wiele.
Ja wyznaję zasadę: jak brzmi dobrze, to co za różnica z jakiej jest skali?
🙂
Tak jak piszesz trzymanie się takich zasad jest często pomocne, ale nie
powinieneś się ograniczać. Bez kombinowania do niczego nie dojdziesz.
No wiem ale jak czasem chce coś dograc to takie cuda mi wychodza z mojej
zeschizowanej (:)) glowy i w ogóle nie brzmi … A jakbym miał coś czym moglbym
się „ograniczyc” byloby pomocne:D
Nie ograniczaj się, to najgorsze co można zrobić. Jak chcesz poćwiczyć, to
próbuj grać solo używając do E-moll eolskiej, do A-moll doryckiej a do
G-dur jońskiej (czyli graj wszystko „z jednym #”, ale właśnie sens jest w
tym, żeby stosować nie skale, a dźwięki. Tak jak napisał Mr.Bean – możesz
też używać innych skal. Spróbuj solo oprzeć bardziej na trójdźwiękach,
a nie na skalach.
Jeśli mogę coś dodać, to niekoniecznie trzeba się trzymać nawet skal
budowanych na akordach. Mamy przecież półtony poza skalą, które można
wykorzystać. I to wcale niekoniecznie schodząc z A do G po drodze plumkając
G#. Dawno (prawie 10 lat) nie miałem gryfu w rękach, więc nie pojadę z
gotowcem. Fajnie takie rzeczy brzmią w podziałach triolowatych 😉
Znasz teorie – wyśmienicie !
ale nie zamykaj się tylko na niej, bo znajomość teorii samouka (mam to samo
jak sądzę) jest taka wąska, że skupiając się tylko na niej się
ograniczamy. Zwracaj na nią uwagę, nie dawaj tercji wielkiej jak masz akord
molowy itd itp, ale najważniejsze jest to co zagrasz i usłyszysz – jeśli
brzmi, to graj, jeśli nie – szukaj dalej. Tak dojdziesz do „swoich”
rozwiązań – bezcenne przy improwizacjach, jam session, robieniu nowego
materiału na szybko. Tutaj zamiast trzymać się kurczowo skali poleciałbym
po składowych akordów (pryma tercja kwinta) do tego czasem jakiś dźwięk
przejściowy na końcówkę taktu dawał i jest git.
A czemu? Jako półton do zejścia do molowej tercji – często idealny
dźwięk. Nie ma się czego bać 🙂 Jako półton do dalszego skakania po i za
skalą – jeszcze lepszy.
To może ktoś na forum założyłby bloga i uczył teorii ? 🙂
Dex
Super sprawa by to była. Ciężko w ogóle jest z teoria, fajnie by było jak
by była jakaś książka, blog albo coś i tam zawarta cała teoria. A tak
trzeba szukać wszędzie i wszystko jest w innym miejscu…
Nie wiem czy ktoś się czuje na tyle kompetentny żeby to robić. Jednak jest
to jakieś wyzwanie dla ewentualnego chętnego 🙂
Kurde 2 lata gram a i tak nie wiem co to pryma, kwinta itd. Dla mnie byłoby to
niezwykle pomocne i myślę, że dla innych również. Tercja wielka? Akord
molowy? WTF ? 😀
no dobra, to są podstawy, które może i byłbym w stanie wyłożyć zielonym
ludizom, ale nie chce mi się. 😛
Ktoś chętny? :>
mniej lub bardziej dokładnie wszystko zostało już wytłumaczone na tym forum
i nie tylko. w internecie można znaleźć ogromną ilość ebooków mniej lub
bardziej legalnych. są także różne strony z poradami typu
http://www.szkola.mayones.com/
http://www.kurs.bass.pl/
http://www.playbassnow.com/
http://www.studybass.com/
Mi przez to szukanie już się wszystko popierdzieliło 🙂 Major „tak” Major
„srak” i bądź mądry – pisz wiersze. Myślę, że koleżeńska pomoc w
postaci dobrego kompedium lub jak to kolega befunky robi szkółki na slap,
byłaby o wiele bardziej przydatna niż ten cały bajzel w necie. Nawet ta
szkółka mayonsa nie jest zbyt fajnie objaśniona.
Myślę, że mógłbym spróbować coś takiego stworzyć. W sensie taki
„podstawy podstaw”, naprawdę najpotrzebniejsze i proste rzeczy.
ALE:
najpierw trzeba by zrobić coś w rodzaju listy- co powinno być zawarte i w
jakiej kolejności to umieścić.
No i przydałby się ktoś, kto by mnie weryfikował 🙂
leże 😀
vicia, podałeś ciekawą rzecz, ale myślę, że osoba początkująca nic z
tego nie zrozumie.
Skale, gamy, tonacje powinno się uczyć raczej poprzez tłumaczenie ich
budowy, a nie tabelkami 🙂 takie moje zdanie
macius: żeby to wszystko porządnie ogarnąć i zrozumieć potrzeba by rok
nauki, albo i dwa, a może jednak trzy… ;D
To może kanał youtubowy? Pożyjemy zobaczymy. Chwała tym którym się chce
uczyć innych ! 🙂
Dobrym pomysłem była by specjalnie napisana platforma do tego celu, żeby
umieszczać lekcje na własnych kanałach yt i dodawać je do bazy w
odpowiednim dziale – można by wtedy zrobić również lekcje klangu, walkingu
i tappingu w osobnych działach. Trochę na pewno było by roboty na początku,
ale później wygoda użytkowania nieporównywalnie lepsza. Tylko czy
basoofkowy serwer by wytrzymał napór tych wszystkich gitaruli co będą nasze
lekcje wykorzystywać? ];->
Co to znaczy modalna, harmoniczna, toniczna, dominantowa, półzmniejszona, i
co to za cyferki tam sa… Co to w ogole jest ?? 🙁
Super by było jak ktoś by chciał zrobić taki bajer… Wiele ludzi pewnie by
z tego korzystało 😀
Chyba na tym forum jeszcze nie było:
skala durowa i jej skale modalne:
========================
durowa (jońska) | 1 2 3 4 5 6 7 | 2212221 | E F# G# A H C# D# | durowa
dorycka (mollowa jazzowa – rzadka nazwa) | 1 2 b3 4 5 6 b7 | 2122212 | E F# G A
H C# D | mollowa | podstawowa skala mollowa w jazzie
frygijska | 1 b2 b3 4 5 b6 b7 | 1222122 | E F G A H C D | molowa | mroczne
brzmienie, dobra do metalu
lidyjska | 1 2 3 #4 5 6 7 | 2221221 | E F# G# A# H C# D# | durowa | podstawowa
skala do ogrywania akordów durowych (maj7) w jazzie i fusion
miksolidyjska | 1 2 3 4 5 6 b7 | 2212212 | E F# G# A H C# D | dominantowa
molowa naturalna (eolska) | 1 2 b3 4 5 b6 b7 | 2122122 | E F# G A H C D |
molowa
lokrycka | 1 b2 b3 4 b5 b6 b7 | 1221222 | E F G A B(A#) C D | półzmniejszona
| rzadko używana, lekko orientalne/mroczne brzmienie
skala harmoniczna molowa i jej skale modalne
=================================
harmoniczna molowa | 1 2 b3 4 5 b6 7 | 2122131 | E F# G A H C D# | molowa
(włąściwie molowa toniczna) | dobra do akordów molowych tonicznych –
Xm(maj7)
Lokrycka 13 | 1 b2 b3 4 b5 6 b7 | 1221312 | E F G A B(A#) C# D
|półzmniejszona
Jońska zwiększona (durowa zwiększona) | 1 2 3 4 #5 6 7 | 2213121 | E F# G# A
H#(C) C# D# | durowa/zwiększona | dobra do akordów Xaug(maj7) i do zwyklych
durowych (wprowadza napięcie)
Dorycka #11 | 1 2 b3 #4 5 6 b7 | 2131212 | E F# G A# H C D | molowa, dobra do
bluesa
Frygijska dominantowa (Żydowska) | 1 b2 3 4 5 b6 b7 | 1312122 | E F G# A H C D
| dominantowa | do akordów X7b9, arabskie brzmienie
Lidyjska #9| 1 #2 3 #4 5 6 7 | 3121221 | E F## (G) G# A# H C# D# | durowa |
charakterystyczne brzmienie, dużo koloru (napiecia) wprowadza
Harmoniczna zmniejszona (nie ma ustalonej jednej nazwy, daje tą której
używam) | 1 b2 3 b4 b5 b6 bb7 | 1212213 | E F G Ab(G#) B(A#) C Db(C#)|
zmniejszona
Melodyczna molowa i jej skale modalne
============================
molowa melodyczna (wersja jazzowa, bądź klasyczna w górę) | 1 2 b3 4 5 6 7
| 2122221 | E F# G A H C# D# | molowa (molowa toniczna) | dobra do akordów
molowych tonicznych – Xm(maj7)
Dorycka b9 (Frygijska 13) | 1 b2 b3 4 5 6 b7 | 1222212 | E F G A H C# D |
molowa
Lidyjska zwiększona | 1 2 3 #4 #5 6 7 |2222121 | E F# G# A# H#(C) D# |
durowa/zwiększona | do akordów Xaug(maj7), dobrze też koloruje (wprowadza
napięcie) zwykłe durowe
Lidyjska dominantowa (Miksolidyjska #11) | 1 2 3 #4 5 6 b7 | 2221212 | E F# G#
A# H C# D | dominantowa
Miksolidyjska b13 (Góralska) | 1 2 3 4 5 b6 b7 | 2212122 | E F# G# A H C D |
dominantowa
Lokrycka 9 (Eolska b5) | 1 2 b3 4 b5 b6 b7 | 2121222 | E F# G A B(A#) C D |
półzmniejszona
Alterowana (superlokrycka, całotonowa zmniejszona) | 1 b2 b3 b4 b5 b6 b7 |
1212222 | E F G Ab(G#) B(A#) C D | półzmniejszona/dominantowa| ma w sobie
wszystkie alteracje akordu dominantowego, lepiej myslec o niej jako o
(stopniami): 1 b2 #2 3 b5 #5 b7
Skale bopowe (8-tonowe)
==================
Bopowa durowa | 1 2 3 4 #4 5 6 7 | 22111221 | E F# G# A A# H C# D#| durowa
Bopowa dominantowa | 1 2 3 4 5 6 b7 7 | 22122111 | E F# G# A H C# D D# |
dominantowa | uzywajac nieeksponować D#
Bopowa molowa | 1 b2 2 b3 4 5 b6 b7 | 11122122 | E F F# G A H C D | molowa |
dobra też do metalu
Pentatoniki
========
Pentatonika molowa | 1 b3 4 5 b7 | 32232 | E G A H D | molowa
Pentatonika durowa | 1 2 3 5 6 | 22323 | E F# G# H C# | Durowa
Pentatonika molowa Parkera | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | E F# G H C# | molowa
Pentatonika indyjska (pentatonika dominantowa, pentatonika miksolidyjska, nie
ma ściśle okreslonej nazwy) | 1 3 4 5 b7 | 41232 | E G# A H D | dominantowa |
dobra do bluesa
Prometejska | 1 2 3 #4 b7 | 22242 | E F# G# A# D | dominantowa
Scriabin | 1 b2 3 5 6 | 13323 | E F G# H C# | dominantowa/durowa
Egipska | 1 2 4 5 b7 | 23232 | E F# A H D | dominantowa/molowa
Skale egzotyczne
============
In Sen | 1 b2 4 5 b7 | 14232 | E F A H D | ta skala to również rozłożony
akord frygijski
Cygańska I (Węgierska) | 1 2 b3 #4 5 b6 7 | 2131131 | E F# G A# H C D# |
molowa (molowa toniczna)
Mahometańska (Bizantyjska, Cygańska II) | 1 b2 4 5 b6 7 | 1312131 | E F G# A
H C D# |durowa | bardzo fajne brzmienie
Hiszpańska 8-tonowa (Frygijska 8-tonowa, Cygańska 8-Tonowa) | 1 b2 b3 3 4 5
b6 b7 | 12112122 | E F G G# A H C D | molowa/dominantowa
Arabska | 1 2 b3 4 #4 #5 6 7 | 21212112 || molowa (molowa toniczna)
Perska | 1 b2 3 4 b5 b6 7 | 1311231 | E F G# A B(A#) C D# | durowa | bardzo
charakterystyczne brzmienie, wprowadza dużo napięcia jeśli się ja gra nad
akordem durowym
Orientalna | 1 b2 3 4 b5 6 b7 | 1311312 | E F G# A B(A#) C# D |dominantowa
Rumuńska | 1 2 b3 #4 5 6 7 | 2131221 | E F# G A# H C# D# | molowa (molowa
toniczna)
Hirajoshi | 1 2 b3 5 b6 | 21414 | A H C E F | molowa | podstawowa pentatonika w
koma-gaku (japońska muzyka prawa, muzyka lewa, ga-gaku, używa zwykłej
pentatoniki durowej)
Kumoijoshi | 1 b2 4 5 b6 | 14214 | E F A H C | nieokreślone | druga co do
znaczenia pentatonika w koma-gaku
Iwato | 1 b2 4 b5 7 | 14142 | H C E F A | zmniejszona | ostatnia pentatonika z
koma-gaku
Ritusen (Ritsu, Pentatonika szkocka, Zheng, Ujo) | 1 2 4 5 6 | 23223 | G A C D
E |nieokreślony | bardzo fajna pentatonika, używana w muzyce chińskiej (od G
zwykle), arabskiej, japońskiej lewej (gagaku) i szkockiej
Piongio | 1 2 4 5 6 b7 | 232212 | E F# A H C# D | dominantowa/molowa | bardzo
nieokreślony charakter
Pelog | 1 b2 b3 5 b6 | 12414 | E F G H C | molowa
Skale symetryczne (nie piszę stopniami)
=============================
Pólton-cały ton | 12121212 | E F G G# A#H C# D |
zmniejszona/półzmniejszona/molowa/dominantowa
Cały ton – półton | 21212121 | E F# G A A# C C# D# | zmniejszona/molowa
toniczna | czasami nią ogrywa się akordy durowe
Całotonowa | 222222 | E F# G# A# C D | zwiększona/dominantowa | czasami
ogrywa się nią akordy zmniejszone
Rozłożony akord zmniejszony | 3333 | E G A# C# | zmniejszona
Pólton – półton – cały ton | 112112112 | E F F# G# A A# C C# D |
dominantowa/zwiększona
Chromatyczna | 111111111111 | E F F# G G# A A# H C C# D D# | dowolny charakter
Wink
Inne skale (nie wiem gdzie je wcisnąć Wink )
=============================
Bluesowa | 1 b3 4 #4 5 b7 | 321132 | E G A A# H D | molowa
Dorycka bluesowa | 1 2 b3 4 #4 5 6 b7 | 21211212 | E F# G A A# H C# D |
molowa
Heksatonika miksolidyjska (miksolidyjska bez 6 stopnia) | 1 2 3 4 5 b7 | 221232
| E F# G# A H D | dominantowa | dobra do bluesa
Harmoniczna durowa | 1 2 3 4 5 b6 7 | 2212131 | E F# G# A H C D# | durowa |
rzadko używana
Rozłożony akord 7sus4 | 1 4 5 b7 | 5232 | E A H D | dominantowa/molowa |
bardzo specyficzne brzmienie
Neapolitańska mała | 1 b2 b3 4 5 b6 7 | 1222131 | E F G A H C D# | molowa
(molowa toniczna) | przyjemne mroczno-wchodnie brzmienie
Neapolitańska wielka | 1 b2 b3 4 5 6 7 |1222221 | E F G A H C# D# | molowa
(molowa toniczna)
Lokrycka durowa | 1 2 3 4 b5 b6 b7 | 2211222 | E F# G# A B(A#) C D |
dominantowa | dobra jeśli w akordzie dominantowym alterujemy kwintę
Całotonowa durowa | 1 2 3 #4 #5 #6 7 | 2222211 | E F# G# A# H#(C) C##(D) D# |
durowa/dominantowa
Enigmatyczna | 1 b2 3 #4 #5 #6 7 | 1322211 | E F G# A# H#(C) C##(D) D#|
durowa/dominantowa | utwór satrianiego Enigmatic jest oparty na tej skali
format dla skal:
nazwa skala w formacie 1 2 3 … (nazwy stopni), skala w formacie 2,1….
(odległości), skala w jednej tonacji dźwiękami (zwykle E, za wyjątkiem
niektórych egzotycznych), zastosowanie (durowa/molowa/dominantowa itd), uwagi
GruBass: Koszt takiego czegoś w profesjonalnej firmie nie powinien
przekroczyć 1000zł, ale wierzę w basistów i to że znalazła by się ekipa,
która by stworzyła coś takiego. Ostatnio ktoś w shoucie pisał, że na
informatykę idzie, a nuż coś już umie?
Kapuch89: Dokleiłem format skal.
Vicia to pokaż mi książkę zawierająca cała basowa teorie za 100zł
koniecznie po polsku… Tylko teoria bez rożnych ćwiczeń itp
Cała teoria? Stary, Ty nie wiesz o co pytasz 😛 tego jest w cholere dużo i
nie ma tak łatwo 😛
No dlatego chciałbym zgromadzić jakąś tam cześć tej teorii w jednym
miejscu żeby było łatwo i sprawnie 😀
GruBass: Dlaczego ja? ;o Poza tym to nie ma teorii basowej i niebasowej, jest
teoria muzyki.
macius ma racje, `całej teorii` ludzie po akademiach nie znają.
Proponuję zacząć od książki Podstawy harmonii funkcyjnej Jacka Targosza.
Nie zrażajcie się rozpisem na czterogłosowy chór 😉
witt – po mojemu świetny pomysł.
Ktoś rzucił pytanie co powinien taki blog zawierać. Po mojemu na żywca
myśląc:
– dźwięki na gryfie
– interwały
– budowa akordów
– pentatoniki durowa i molowa
– skale modalne
to kropla w morzu teorii, ale i tak potężny zastrzyk dla kogoś kto mówi
„piąty próg na drugiej strunie”. Potem można pododawać np. blues 12taktowy,
podczepić jakieś schematy ćwiczeń, podstawy walkingu… jeżeli ktoś
mógłby mnie redagować z bredni jakie bym wypisywał (bez wrzasku tylko z
korektą) to mógłbym spróbować się tego podjąć.
Wszycho wyjaśnione na nuty+tabulatura, może nagrania przykładów, z
metronomem.
ps. faktycznie, do podejścia pod tercje małą można użyć dużej 😉
ej, a może zróbmy to tak – założymy kanał youtube o nazwie np Basoofka
albo podstawy basu i kilka osób mogłoby zamieszczać tam filmiki, te co się
nieco bardziej znają, jak np zakwas czy macius czy kto jeszcze byłby
chętny
to ma same zalety bo:
– po 1 nie będzie się męczyć z tym jedna osoba
– powstanie fajna współpraca między basoofkowiczami
– można będzie ułożyć plan i podzielić się konkretnymi filmikami do
zrobienia
– w końcu będzie coś od ludzi dla ludzi i po ludzku 😀
– bo to jest super pomysł
do dzieła! 🙂
e: to może być pierwsza opensourceowa szkółka basowa!
Tylko pewnie mało osób będzie chętnych na zrobienie tych lekcji…
No właśnie się zgłaszam, jeno potrzebuję tolerancji na wiedzę samouka i
jakąś jedną-dwie osoby które są obeznane i tylko by sprawdziły, czy
bredni nie piszę, przed publikacją na blogu 😀
lepsze byłoby video, może qbanez by coś nagrał, zakwas z jeden filmik
szalejot też coś lololnik by też coś mógł dorzucić, ogólnie wszyscy
którzy mają znośną kamerę i coś tam wiedzą i się nie wstydzą, potem
można załóżmy popytać i zamieścić dany materiał, tak to widzę 🙂
Wiem, że nie po polsku… Ale teoria bez ćwiczeń jest w tej książce (może
komuś się kiedyś przyda): „The Melodic Bass Library. Scales & Modes for the
bass gitarist” by Jimmy Haslip.
Nawet jeśli ktoś słabo zna angielski, język nie powinien być dużą
barierą. Można dzięki tej książce zrozumieć więcej o skalach zamiast
wkuwać bezsensownie na pamięć.