Cze艣膰 z g贸ry uprzedzam, 偶e nie wiem czy w膮tek powinien trafi膰 akurat
tutaj, wi臋c w razie co przenie艣cie go tam gdzie powinien si臋 znale藕膰
馃槈
Ostatnio przerabiam nieco swoje brzmienie i chcia艂bym pozna膰 kilka opinii /
pomys艂贸w z zewn膮trz na osi膮gni臋cie konkretnego brzmienia, ale i nie tylko
( z ch臋ci膮 przyjm臋 i przemy艣l臋 inne porady 馃槈 ).
Ale najpierw nieco o moim rigu:
Bass – Yamaha BBG5a z Customowymi pickupami od Merlina – zamkni臋te
Humbuckery stworzone z singli Jazzowych bez mo偶liwo艣ci rozcewkowania – trzy
pozycje – mostkowy przetwornik/ oba naraz/ gryfowy przetwornik.
Efekty: Sans Amp Programmable Bass DI -> (opcjonalnie, ale u偶ywany z
rzadka) Zoom Bass 506 (ten pierwszy model) -> Fender Sublime Fuzz
Head: SWR Workiman’s 4004 i podpi臋ty do p臋tli efekt贸w Rackowy Equalizer.
Niestety w tym momencie jest on na sali a nie pami臋tam jakiej jest firmy, dla
u艂atwienia jednak podaj臋 jakimi cz臋stotliwo艣ciami mo偶na operowa膰 – w
dw贸ch zakresach -/+ 6 dB / -/+ 12 dB.
20, 25, 31, 40, 50, 63, 80, 100, 125, 160, 200, 250, 310, 400, 500, 630, 800,
1K, 1,25K, 1,6K, 2K, 2,5K, 3,1K, 4K, 5K, 6,3K 8K, 10K, 12,5K, 16K, 20K.
Paka: Na sali stosuje 2 paczki zamiennie. 4×10 od Orange’a i 1×18 od SWRa.
Strojenie: W kapeli stroimy si臋 do艣膰 nisko z racji gitar i do艣膰 ci臋偶kiej
muzyki jak膮 jest grany przez nas Post-Metal. ADGCF i w wi臋kszo艣ci
przypadk贸w GDGCF.
Brzmienia.
Poszukuje kilku konkretnych brzmie艅, tzn pomys艂贸w na uzyskanie takowych
brzmie艅 i czy w og贸le uwa偶acie drodzy wsp贸艂basi艣ci czy przy obecnym rigu
jestem w stanie je uzyska膰, a je艣li nie to o czym ewentualnie powinienem
pomy艣le膰 przy nast臋pnych zakupach 馃槈
https://www.youtube.com/watch?v=tjFNQix_cVI
https://www.youtube.com/watch?v=ogB3LL-xo0Q (bass wchodzi oko艂o 3:20
dopiero)
https://www.youtube.com/watch?v=ekmOvpoulMM (bass wchodzi oko艂o 1:37)
https://www.youtube.com/watch?v=w8KQmps-Sog (dobry kontrast dla reszty
kawa艂k贸w pod wzgl臋dem muzyczym, ale to brzmienie jest r贸wnie偶 czym艣 co
mnie bardzo interesuje)
No i tak jak pisa艂em wcze艣niej, inne rozwi膮zania te偶 mnie interesuj膮 i z
ch臋ci膮 je rozpatrz臋. 馃槈
Jakie brzmienie chcesz uzyska膰?
Czy mo偶esz opisa膰 sw贸j rig?
Czy korzystasz z jakich艣 efekt贸w?
Jaki jest tw贸j spos贸b strojenia basu?
Jakie konkretnie brzmienia poszukujesz?
Czy my艣la艂e艣 o zakupie nowych urz膮dze艅 do uzyskania po偶膮danego brzmienia?
Czy twoja paka jest wystarczaj膮ca do uzyskania po偶膮danego brzmienia?
Czy zna艂e艣 ju偶 wcze艣niej kawa艂ki, kt贸re poda艂e艣 jako przyk艂ady po偶膮danego brzmienia?
Czy ch臋tnie przyjmujesz i rozwa偶asz inne propozycje dotycz膮ce brzmienia basu?
Czy masz jakie艣 preferencje dotycz膮ce producent贸w urz膮dze艅 do uzyskania brzmienia basu?
Zlinkowa艂e艣 m.in. Ufomammut. A wiesz, na czym basista Ufomammut gra? 馃檪 Takie
klimaty to zazwyczaj konkretne lampowe wzmacniacze, na tranzystorze przester
b臋dzie jednak „ch艂odniej” brzmia艂 馃槢 (to troch臋 abstrakcyjne).
W Cult of Luna to w og贸le ten „blaszany” charakter brzmienia jest z dw贸ch
singli lub dw贸ch humbucker贸w i grania kostk膮. Blindead to brzmienie z
podobnego kierunku, a jak wy偶ej wspomnia艂em, Ufomammut to zupe艂nie inna
bajka.
Muse to w og贸le bym poza nawias wystawi艂, bo ten bas to mocno mi syntezatorem
brzmi, mo偶e jest 偶ywy, a mo偶e nie.
PS. Ufomammut i post-metal? 馃榾
PPS. Trzeci link jest zrypany.
Bardziej chodzi艂o mi o przyk艂ad samego brzmienia i jego charakteru na czym mi
zale偶y, wiem na czym Ufomammut gra i wiem jaki to gatunek muzyczny, niemniej
jednak brzmienie ich basu jest mi bardzo bliskie. Nijak nie uwa偶am, 偶e graj膮
post-metal inaczej id膮c tym samym tropem zalicza艂bym do tego te偶 Muse, wi臋c
kaman 馃槈
M贸j SWR to hybryda tranzystora i lampy, wi臋c jest to te偶 nieco sporna
kwestia jak brzmi na nim przester.
W Muse bas mo偶e lecie膰 z podw贸jnej linii tak na dobr膮 spraw臋 z 偶ywego i
syntezowanego, tym nie mniej s膮 odpowiednie efekty do zsytnezowania
brzmienia.
Brzmienia z Blindead i CoL s膮 mi tak na prawd臋 najbli偶sze, pytanie tylko
jaki mix, jakich warto艣ci na eq powoduje ten punch i jak to okre艣li艂e艣
blaszany charakter. Jest mocno przesycony przesterem, ale nie traci
mi臋sisto艣ci.
PS
Trzeci link naprawiony 馃槈
Yyyyy… to ostatnie pytanie jest w sumie g艂upie o tyle, 偶e jest pewne
prawdopodobie艅stwo (by膰 mo偶e du偶e), 偶e oni nie nagrywali na swoich
gratach, tylko na jakich艣 studyjnych cudach. Wtedy po prostu kr臋cisz ga艂kami
we wzmacniaczu, a偶 „na ucho” uda Ci si臋 uzyska膰 co艣 podobnego. Tutaj
ludziom ci臋偶ko b臋dzie udzieli膰 takiej porady, bo Twoje pytanie tylko w
ograniczonym zakresie dotyczy gitary basowej, raczej numer贸w, kt贸re si臋
odstawia w studio b膮d藕 przy konsoli na koncercie :D.
Inne kolumny, inne g艂o艣niki, struny, basy. To wszystko sk艂ada si臋 na
znaczn膮 z艂o偶ono艣膰 takiego zagadnienia :P.
Odnosze wra偶enie, 偶e nie do ko艅ca zrozumia艂e艣 o co mi konkretnie chodzi,
albo ja napisa艂em to zbyt zawile. Nie przyszed艂em tu po to, 偶eby
powiedzie膰: „Panie ukr臋膰 mi pan TO brzmienie.”. Chcia艂em jedynie
posi艂kuj膮c si臋 wiedz膮 innych dowiedzie膰 co zrobi膰, w jakim kierunku
i艣膰, 偶eby sobie ukr臋ci膰, takie brzmienie. Jakimi cz臋stotliwo艣ciami
operowa膰, co podbi膰, co wyciszy膰, czy da膰, wi臋cej drive’u czy nie, czy
mo偶e warto zainwestowa膰 w jaki艣 efekt/kompresor/zmieni膰 head itp.
Porada na zasadzie kr臋膰 ga艂kami dop贸ki tego nie uzyskasz jest jakby to
powiedzie膰, odpowiedzi膮 totalnie na odczepnego… Sorry, nie chc臋 jako艣
wzbudza膰 niemi艂ych uczu膰, ale kostkowanie 偶eby uzyska膰 wi臋cej punchu…
Powiedz mi co艣 czego nie wiem ziom.
Skupi艂e艣 si臋 totalnie na podanych przeze mnie linkach, kt贸re mia艂y by膰
jedynie przyk艂adami tego co chcia艂bym osi膮gn膮膰.
Pozdrawiam i no bad feelings. 馃槈
Cult of luna i blindead to maes brzmienie mm sr;)
„Czy da膰 wi臋cej drajwu” – yyyy… no nie m贸w mi, 偶e tego nie s艂yszysz
:D.
Poza tym m贸wi臋 Ci, w zwi膮zku z tym, 偶e Tw贸j sprz臋t ma okre艣lon膮
charakterystyk臋, a sprz臋t, kt贸ry u偶ywaj膮 w/w ma inn膮 charakterystyk臋,
przez co np. kiedy on musi przekr臋ci膰 dan膮 ga艂k臋, Ty musisz zostawi膰 w
pozycji neutralnej (bo preampy s膮 r贸偶ne), wi臋c lepiej to robi膰 „na
ucho”.
Je偶eli chcesz wi臋cej „punchu” z danego sprz臋tu, to najlepiej kupi膰
kompresor, a jak nie chcesz kompresora, to kup porz膮dny bas z dobrymi
przetwornikami, wymieniaj cz臋sto struny (najlepiej stalowe).
I to nie by艂a odpowied藕 na odczepnego, wierz mi, pr贸bowa艂em zg艂臋bi膰
problem – dla mnie odpowiedzi膮 „na odczepnego” by艂oby w艂a艣nie „wymie艅
sprz臋t”.
Podr臋cznikowo sobie zaprzeczasz. Nie bardzo rozumiem jak mo偶emy ci pom贸c
skoro mamy ci powiedzie膰 jak ukr臋ci膰 brzmienie nie m贸wi膮c ci jak je
ukr臋ci膰.
To jest najbardziej uczciwa odpowied藕 jak膮 mo偶esz dosta膰 w kwestii
kr臋cenia brzmienia. Wrzuci艂e艣 par臋 zupe艂nie r贸偶nych od siebie brzmie艅,
kt贸re nie interesuj膮 ci臋 konkretnie, tylko w jakim艣 tam nieokre艣lonym
stopniu oddaj膮 ide臋 brzmienia, kt贸re siedzi ci w g艂owie. Czekaj, ju偶
wyci膮gam m贸j膮 Yamah臋 z szafy, podpinam trzydziesto-suwakowy EQ do mojego
Workingmana, odpalam Sansampa, wpinam pak臋 Orange, 艂膮cz臋 si臋 z twoj膮
ja藕ni膮 strumieniem 艣wiadomo艣ci i za par臋 minut wracam do ciebie z
konkretnymi, sprawdzonymi w praktyce rozwi膮zaniami.
No sorki, ale je艣li przy takim postawieniu sprawy oczekiwa艂e艣 konkretnych
odpowiedzi, to musisz zgubi膰 r贸偶owe okulary. Konkretne pytanie = konkretna
odpowied藕. Inaczej to filozofia.
Chcesz operowa膰 og贸lnikami? Ok. Wszystkie przedstawione brzmienia s膮
przesterowane. Sansamp to przester. Masz Sansampa. Problem rozwi膮zany. Ustawia
ci臋 taki stopie艅 abstrakcji?
Has艂a do googlania na podstawie za艂膮czonych film贸w:
„ZVEX Woolly Mammoth”
„Catalinbread SFT”
„Sunn”
„Ampeg SVT-CL”
A poza tym poszukaj na jakim sprz臋cie graj膮 te zespo艂y, w wi臋kszo艣ci
przypadk贸w nie jest to jaka艣 wielka tajemnica.
Klasyczny przyk艂ad „przyjd臋 zadam pytanie ale wiem lepiej”. Ja dodam od
siebie, 偶e jak ci nie brzmi po pod艂膮czeniu basu pod wzmacniacz zanim
cokolwiek ruszysz w eq, efektach czy czymkolwiek to znaczy, 偶e og贸lnie
brzmisz s艂abo i ustawianie eq i efekt贸w w magicznych pozycjach to tylko
przykrywanie tego faktu.
A tak na marginesie maj膮c lampowy wzmacniacz tarzam si臋 ze 艣miechu widz膮c
te wszystkie cz臋stotliwo艣ci, kt贸re wymieni艂e艣. W moim s膮 ga艂ki volume,
fuzz, mid, bass, treble, gain 2x. I s艂u偶膮 mi do uzyskiwania 4 podstawowych
brzmie艅: BUM, WRR, BWW, D呕呕. Przy czym ka偶de brzmi z*ebi艣cie i nie musz臋
szuka膰 z艂otych ustawie艅, po prostu tam s膮, w ka偶dej pozycji.
Przepraszam za off-top.
Bardzo mi si臋 to podoba.
Czy mog臋 u偶y膰 tego cytatu na jutrzejszym spotkaniu z moim znajomym
(maniakiem kr臋cenia wszystkim i ca艂y czas tylko po, by uzyska膰 najbardziej
zajebiaszcze brzmienie na 艣wiecie)?
Nie mam absolutnie nic przeciw, to stara ludowa prawda 馃槈