(Temat jest absolutn膮 win膮 Muzzego, kt贸ry kupi艂 Emfa艂k臋! 馃槈 ) Wiele staroci by艂o tematami d艂ugich rozm贸w i wspomnie艅 na forum. Wiadomo, 偶e cz臋艣膰 tych sprz臋t贸w ma warto艣膰 g艂贸wnie sentymentaln膮. Instrumenty kt贸re kaleczy艂y r臋ce i wzmacniacze, kt贸re trzeba by艂o wystawia膰 co 30 minut na dw贸r, 偶eby si臋 nie spali艂y wci膮偶 s膮 szanowane, poniewa偶 “kiedy艣 nie by艂o nic innego”. No i w艂a艣nie, teraz jest… i nasuwa si臋 pytanie – kt贸re z relikt贸w PRLu, NRD (i nie tylko) nawet dzisiaj s膮 sprz臋tami, kt贸re warto pozna膰, a nawet posiada膰? Sam mia艂em przej艣ciow膮 przyjemno艣膰 pogra膰 par臋 minut na odnowionej Verominie MV3, w pierwszej kapeli perkusista mia艂 艣wietny egzemplarz perkusji Amati, kt贸r膮 w艂asnor臋cznie odnowili艣my i chyba gra na niej do dzisiaj… LDMa nawet nie wspominaj膮c! A jakie cuda Wy spotykali艣cie i ile wg Was s膮 warte?
Jakie s膮 pere艂ki minionej epoki, kt贸re warto zna膰 i posiada膰 jako basista?
Czy warto poznawa膰 i posiada膰 stare sprz臋ty basowe z czas贸w PRLu i NRD?
Jakie instrumenty basowe i wzmacniacze s膮 szanowane mimo swojego wieku?
Czy spotkali艣cie si臋 z jakimi艣 unikatowymi sprz臋tami basowymi z przesz艂o艣ci?
Co s膮dzicie o odnowionych instrumentach basowych, takich jak Veromina MV3?
Czy znacie kogo艣, kto gra na starszych instrumentach basowych i jak to wp艂ywa na brzmienie?
Jakie unikatowe elementy sprz臋tu basowego warto doda膰 do swojej kolekcji?
Czy warto przestawi膰 si臋 na starsze wzmacniacze basowe zamiast nowych?
Co s膮dzicie o odnowieniu i wykorzystaniu starych instrument贸w basowych w dzisiejszych czasach?
Jak oceniacie warto艣膰 sprz臋tu basowego z przesz艂o艣ci i jak dope艂ni on Wasz膮 kolekcj臋?
Na pewno Jolana Diamant. Szanowana i z dobrym setupem rwie portki z ty艂ka.
Wiem, mia艂em, sprzeda艂em, 偶a艂uj臋 do dzisiaj, bo wyzby艂em si臋 tylko ze
wzgl臋du na sytuacj臋 finansow膮 i nie mog臋 teraz znale藕膰 by kupi膰 sobie
tak膮 ponownie.
I tu nasuwa si臋 dygresja, kt贸ra niech b臋dzie przestrog膮!
Sprzeda偶 instrumentu to najgorszy spos贸b na podratowanie bud偶etu!
Zapierdziela膰 z ulotkami, ale NIE sprzedawa膰 instrumentu! AAA!!
Ja bym wskaza艂 na dwie Musimy.
Action Bass – kopia Precisiona, wykonana na bardzo zno艣nym poziomie, dobry
precel dla pocz膮tkuj膮cych, mo偶na wyrwa膰 tanio.
Top Star – te偶 kopia Precisiona, wykonana na wysokim poziomie, ostatnio na
pewnym brytyjskim forum 90% user贸w by艂a przekonana, 偶e to japo艅ski
precel.
Amen.
Musima Action Bass , tylko 偶e u mnie gryf ju偶 nie wyrabia… ale z dop艂ywem
floty mo偶e go zrobi臋. Zakupiona za 222z艂 na alledrogo, by艂 jeszcze DEFIL
baston, kt贸ry to jak dla mnie fajnie brzmia艂 z pickup贸w kt贸re tam by艂y
montowane, a luny mia艂em jak膮s rusk膮 wersj臋 z dziwnego tworzywa – nie
brzmia艂o to w og贸le, ale mo偶e po cz臋艣ci przez zdech艂膮 elektrownie.
Vermona jak najbardziej. Doda艂bym jeszcze Jolan臋 D-bass.
Dodam jeszcze musima de luxe 25b,z kt贸rej w czasie grania odklei艂a mi si臋
podstrunnica.
Temat na d艂ugie godziny rozmowy.
Basy:
DEFIL Baston
DEFIL Mamba
Oleszkin Jazz Bass
Jaki艣 Jazz Bass (podobno z Tczewa)
Znowu Oleszkin Jazz Bass.
Wzmacniacze (z tych co pamietam)- kolejno艣膰 przypadkowa
Telos
Eltron 30
MV3
Eltron 100
Contra 60
Regent 60
Kilka wyprodukowanych nie wiadomo gdzie.
Struny z Gda艅ska – Presto (jak pamietam)
G艂osniki – Tonsil lub RFT.
Edit. Dante, z tym ch艂odzeniem co 30 minut wzmacniacza to chyba jaka艣 legenda.
Pomijaj膮c wyroby, kt贸re “znajomy Pan Mietek z Zurt-u” zbudowa艂, to dobrze
utrzymane wzmacniacze fabryczne nie wymaga艂y wykonywania takich operacji.
Takie np. Eltrony czy BISy by艂y niedobite. Sam mam kilkudziesi臋cioletniego
Eltrona, kt贸ry dzia艂a bez 偶adnych napraw (i specjalnej dba艂o艣ci o niego)
do tej pory.
DEFIL LUNA 2
Matko boska, dosta艂em taki egzemplarz w tzw “przechowanie” daaawno temu.
Wymiana nakr臋tki na pr臋t od gryfu nie da艂a 偶adnych rezultat贸w, wobec
powy偶szego pozosta艂o mi jedynie wci膮偶 granie na 艂uku Robin Hooda. Mimo
wszystko wspominam bardzo dobrze. Jedna z naj艂adniejszych bas贸wek jakie
mia艂em.
Ze szko艂y wspominam sprz臋t nag艂o艣nieniowy Gran i perkusje Polmuza. Gran nie
dawa艂 rady w 偶adnym zestawie i na jakichkolwiek ustawieniach – po prostu
muli艂.
Za to Polmuz to klasa sama w sobie, do dzi艣 mam werbel w szafie 馃榾
Polecam:
http://www.cheesyguitars.com/index.html
呕eby nie by艂o, 偶e jak膮艣 plot臋 siej臋. Zaimprowizowany przyk艂ad
uci膮偶liwo艣ci sprz臋tu elektronicznego, nie spotka艂em si臋 z 偶adnym
wzmacniaczem, kt贸ry tak ma (dzi臋ki Bogu) 馃檪
To o perkusjach te偶?
Polmuz zestaw “d偶ezowy”.
Takton (a mo偶e tacton?)
Szpaderski (ale wypas!!!!)
Znajomy mia艂 w tych czasach ca艂y zestaw Amati. By艂 bogiem w艣r贸d
perkusist贸w na ca艂y powiat:D
R贸wnie dobry by艂by temat ile to wtedy kosztowa艂o.
Mam 100W g艂owe zrobion膮 w 1984r. w Pabianicach, da艂em za ni膮 trzy lata temu
200, 00z艂.
Ca艂kiem niedawno uda艂o mi si臋 pozna膰 kolesia, kt贸ry j膮 WTEDY zamawia艂 –
da艂 dwie 艣rednie pensj臋.
combo 2×12 gitarowe vermony z fajnym reverbem na rtfach
powermikser vermony 100w z 4ma kanalami
wieeeeelka lodkwa z 15″ i 8″ z tego co pamietam
Paczka eltrona 12″ jaka艣 wymontowana z comba
DEFIL malwa – dalem dziewczynie do malowania martwej natury;d teraz lezy gdzies
za lozkiem u niej
efekty KODA – eq i compressor
Perkusje Polmuza nawet mia艂em na wlasnosc ( za 50z艂 kupilem i gra艂em w piwnicy
w moim liceum)
Panowie, fajny zestawik z epoki
http://www.trojmiasto.gumtree.pl/c-Sprzedam-instrumenty-muzyczne-Gitara-basowa-lotos-Kolumna-Regent-Wzmacniacz-Vermona600b-W0QQAdIdZ384306926
馃檪
Sko艅czcie z tymi wzmacniaczami, do jasnej cholery, bo mi wraca ch臋tka na
z艂o偶enie w艂asnego combo lampowego z jakie艣 MV-ki i mojego 15″ g艂o艣nika
RFT… 馃槢
mia艂em takie. 100W g艂o艣nik
Celestion seria pod bas, wzmacniacz wzorowany na marsza艂ku albo pi艂eju.
Naprawd臋 g艂o艣ne, skuteczne i nie do zdarcia.
Efekty gitarowe z 艂贸dzkiej manufaktury. Porz膮dne, na dobrych podzespo艂ach i
brzmi膮ce jak nale偶y. Na przyk艂ad
http://www.effectsdatabase.com/model/pue/talker
Mysle, ze do perelek z epoki mo偶na zdecydowanie doliczyc legendarne combo LDM
BA100 na 15″ 馃檪
Nie jest az tak stare, nie brzmi fantastycznie, nie zabija wdziekiem ale
kuuurcze! W , kt贸ry domu kultury albo kanjpie si臋 nie gralo to zawsze to stalo.
Ile koncertow na tym by艂o zagrane ile pr贸b?! Do dzis pamietam jak desperacko
si臋 szukalo pieca do basu na koncert bo to co by艂o na stanie akurat by艂o za
ciche i taka ulga gdy si臋 dowiadywalismy, ze kto艣 przywozi starego eldeema albo
stoi ju偶 na stanie, albo pani Halinki stryj gra na balach w przedszkolu i mo偶na
pozyczyc!
LDM BA100 FTW!!!!!
Mia艂em Vermon臋 Regent b1000 czy jako艣 tak. Brzmia艂a pi臋knie dop贸ki si臋
nie rozpad艂a i sprzeda艂em jakiemu艣 dziadu z lasu z 2 pakami za st贸wk臋 czy
2. Nie gra艂em na bardziej 艣piewnym tranzystorze.
Gra艂em na kilku Eltronach ale do Regenta im daleko by艂o.
Mam krajowego Leoparda lampowego 100w co艣 jak podrasowany Marsza艂
jotceemco艣tam (4xEL34 + 3x12AX7). Co prawda to ju偶 wczesne lata 90 ale to
te偶 ju偶 na tyle dawno, 偶e dzieci internetu nie pami臋taj膮. Nie gra艂em na
fajniejszym wzmaku, chc臋 drugi taki sam do drugiej takiej samej paki jak膮
mam!
Mam 40letni膮 wschodnioniemieck膮 kopi臋 grecza white falcon dablkat, kt贸ra ma
niesamowit膮 w艂a艣ciwo艣膰 zestrajania graj膮cego z wibracjami wszech艣wiata.
W sumie to nic o niej nie wiem pr贸cz tego, 偶e sama gra i to tak jakby j膮
diabe艂 op臋ta艂. Zakrzywia czasoprzestrze艅 i sam nie wiem na ile w tym
czynnie uczestnicz臋 a na ile jestem tylko stojakiem.
A co najlepsze m贸j lampiak, paka i gitara kosztowa艂y mniej ni偶 sam m贸j bas
馃檪 A graj膮 na 偶ywo tak
https://basoofka.net/forum/583,pochwalcie-sie-jak-gracie-d/
Przepraszam za jako艣膰, musia艂em wyci膮膰 piski setek nastolatek, kt贸re
dopingowa艂y mnie pod scen膮.
Stare sprz臋ty s膮 dobre bo s膮 stare i dobre. heady dziel臋 od d艂u偶szego
czasu na wzmacniacze (wyr贸偶niaj膮 si臋 lampow膮 konstrukcj膮) i ca艂膮
reszt臋 o kt贸rej nie warto wspomina膰 (konstrukcje inne ni偶 lampowe).
Nie rozumiem te偶 odtr膮cania wszelkich basowych zabytk贸w. Niejeden DEFIL czy
jolana urzek艂y mnie brzmieniowo bardziej ni偶 fodera czy inne cuda niewidy na
kt贸rych mia艂em okazj臋 pogra膰. Wygoda? Wszystko do zrobienia. Zreszt膮 jak
zaczyna艂em gra膰 to m贸j bas mia艂 akcj臋 prawie 2cm a most by艂 jakie艣 2-3cm
za blisko gryfu i nie da艂o si臋 menzury ustawi膰.
A warte s膮 ogromu naszej mi艂o艣ci jak ju偶 wyhaczymy tak膮 pere艂k臋 za
艣mieszn膮 kas臋;)
Ja aktualnie mam Jolan臋 Vikomt Bass 73. Nieco pozmieniana wzgledem orygina艂u
(nowy, per艂owozielony lakier ma, wola艂bym oryginalny, ale c贸偶). wios艂o o
dziwo wygod膮 rozk艂ada wiekszosc budzet贸wek. No i ma zalet臋 – to wios艂o ma
dusz臋. I to jako艣 si臋 czuje grajac, zw艂aszcza, , 偶e jest prawie 2x starsze ode
mnie 馃榾
Jasny gwint DEFIL Romeo i Orlik… jakie to fajne by艂o i jak gada艂o na paczce
Wermony z g艂owa Regenta…
A pami臋ta kto艣 wzmacniacze Ampli?
W zesz艂ym roku dosta艂em Orlika… nie wiem czy wszystkie, ale od VII progu w
g贸re m贸j jest nie grywalny… i chyba mam najgorsze pickupy 馃檨 (co艣 jak
czarne plastikowe soapbary).. nie mam czasu si臋 za niego wzi膮艣膰.. ale jakby
mu akcje strun obni偶y艂 i wszystkie luty przelutowa艂 na nowo, to mo偶e by
wysz艂a z niego jaka艣 “klasyka rocka” 馃檪
Aha.. i w moim przypadku bez rozwiercenia gniazda o jakie艣 0,5 mm si臋 nie
obesz艂o 馃檪
Tak wi臋c, ostatnio przypomnia艂em sobie o takim sprz臋cie B枚hm-VERST脛RKER
Regent 15 rocznik 68. Troch臋 poszed艂 w odstawk臋 na jakie艣 16 lat. Ale
doczeka艂 si臋 z艂otej jesieni 馃檪 Skaj zmieni艂em na Tolex, ga艂ki wymienione,
chassis odnowiony, trafa doczyszczone, kondzio艂ki wymieniane zgodnie ze
sztuk膮 co by parametr贸w nie zmieni膰(kilka pozosta艂o). Dla ch臋tnych – Fotka
w profilu. Chyba najwa偶niejsze – ponownie do mnie s艂odko gada 馃檪
Skoro tak rozmawiamy o sprz臋tach…
Jakie艣 40 lat temu pojecha艂em stopem na W臋gry i tam kupi艂em pi臋kn膮
czerwon膮 Jolan臋 Tornado (gitar臋)za ca艂膮 kas臋, kt贸r膮 uda艂o mi si臋
uzbiera膰 a by艂o tego ze 4000 forint贸w (fortuna).
Je艣li si臋 nie myl臋, w Polsce by艂y wtedy tylko dwie. Na jednej gra艂
Pop艂awski a na drugiej ja 馃檪 Potem jednak przerzuci艂em si臋 na jedyny
s艂uszny instrument, czyli na bas.
No i kilkana艣cie dni temu zajrza艂em do Klubu 55 na jam session i patrz臋, a
gitarzysta ma co艣 czerwonego. Podchodz臋 a to Tornado. Pytam sk膮d je ma –
kupi艂 od kogo艣 z Saskiej K臋py (te偶 za ca艂膮 kas臋, jak膮 dysponowa艂)I
wygl膮da na to, 偶e to ta moja w臋gierska i to w 艣wietnym stanie.
No i obudzi艂y si臋 dawne wspomnienia.
W Bieszczadach, latem ciep艂ym i przyjemnym, drog膮 zakupu, naby艂em instrument
marki DEFIL, model Orlik II, w cenie kompletu strun. To chyba m贸j najlepszy
interes. Wymontowa艂em z niego pickupy (swoj膮 drog膮 – beznadziejne, fakt
偶e ich jeszcze nie wy膰pn膮艂em do kosza przepe艂nia mnie l臋kiem i odraz膮),
potencjometry, wszystko co brz臋cza艂o, zrobi艂em sobie mahoniowy mostek i gram
na nim niemal bez przerwy. Ma flaty marki Muza, akcj臋 strun 4 mm, brzmi bardzo
twardo, ergonomia w niczym nie przeszkadza a wykonanie mam w nosie, bo to
wios艂o gada, no, inspiruj膮co – po prostu chce si臋 gra膰.
O to to. Inspiracja do grania to dobra sprawa!
Sam bym ch臋tnie przygarn膮艂 jakiego艣 Orlika. Mostek fajna rzecz, regulacja
rozbudowana 馃槈 Mo偶e skoro jeszcze nie wyrzuci艂e艣 pickup贸w, to Wertey
m贸g艂by Ci na ich bazie co艣 fajnego nawin膮膰 馃檪 Jak nie to zostaw, mo偶e na
jakim艣 strychu znajdzie si臋 niekompletny to wtedy si臋 do Ciebie
u艣miechn臋.
PS. mam gdzie艣 do DEFILa tr贸jk膮tn膮 blaszk臋 pod 艣ruby mocoeania gryfu i
chyba ten zaczep do strunoci膮gu, jakby kto艣 potrzebowa艂.
Do Otli: a ch臋膰 krzyczenia – to moja Basia! 馃檪
Stoi takie jeszcze u mnie w pokoju 馃檪
O, ciekawy temat. A pamietacie jak jeszcze u schy艂kowej komuny i we wczesnych
l. 90-tych w sklepach muzycznych bywa艂y do zakupu polskie pick-upy
typu “precel” (firmy … MUZA? nie pamietam) o bia艂ej, a raczej
kremowej obudowie z gwintowanymi nadbiegunnikami? W opakowaniu by艂a jebitna
instrukcja, wydrukowana na koszmarnym papierze z nieudolnego recyklingu,
zgodnie z kt贸r膮 贸w pick-up mia艂 by膰 w pe艂ni por贸wnywalny z oryginalnym
fenderowskim Precision (w rzeczonej wk艂adce informacyjnej producent nawet
pokusi艂 si臋 o por贸wnawczy wykres krzywej czego艣 tam). Kupi艂em go.
Kosztowa艂 grosze, nawet dla dzieciaka jakim wtedy by艂em. Czy by艂 zaprawd臋
tak zajebisty tego nie wiem, bo w*eba艂em go do wielokrotnie tu przeze mnie
krytykowanego basu z nie艣wietej bydgoskiej fabryki akordeon贸w (“Samba” ,
“Lotos” czy jak toto si臋 nazywa艂o to ku*estwo z podziurawion膮 blach膮
mi臋dzy pseudo jazzowymi singlami?)
Anyway Eltrony (wzmaki i kolumny) oraz Tonsile (g艂osniki) naprawd臋 by艂y
艣wietne, a wzgardzanych w贸wczas Regent贸w i Vermon to ju偶 w og贸le
偶a艂uj臋, nie tylko przez sentyment historyczny.
I nie by艂 z艂ym basem Presto-Lang, chocia偶 zmiana na pi臋ciostrunow膮 Yamah臋
w 97 przenios艂a mnie w inny wymiar do艣wiadcze艅 astralnych, choc to ju偶
zupe艂nie insza opowie艣膰.