Nagrywanie dema domowymi spodobami.

Witam!

Chciałbym prosić Was o porady i opinie dotyczące nagrywania gitar oraz
miksowania nagranych ścieżek w domowym zaciszu. Mianowicie postanowiliśmy z
kumplem zebrać kawałki, pomysły i szkice które pojawiły się przez
ostatnie kilka lat grania w różnych składach i stworzyć, powiedzmy, demo.
Jako że jestem zielony w temacie nagrywania proszę o wszelkie sugestie
dotyczące moich pomysłów. Na bazie tego co udało mi się wyczytać w
internecie zrobiłem sobie taki plan:

1. Perkusja – chciałbym użyć programu perkusyjnego. Zdaję
sobie sprawę że profesjonalne narzędzia sporo kosztują, a wolałbym
uniknąć pirackiego oprogramowania. Słyszałem o uproszczonych ale darmowych
wersjach np. Addictive Drums i zastanawiam się czy ktoś z Was miał z nimi
jakiś kontakt. A może istnieją jakieś darmowe programy które będą
wystarczająco dobre (zależy mi tylko na symulacji najprostszego, podstawowego
zestawu)?

2. Gitary – zarówno do gitar jak i basu wybrałem mikrofon
Shure SM57 LCE:

www.muzyczny.pl/111767_Shure-SM-57-LCE-mikrofon-dynamiczny.html

oraz interfejs M-Audio Fast Track II USB + Pro Tools M-Powered Essential:

www.guitarcenter.pl/catalog/studio/karty-dzwiekowe/zewnetrzne/m-audio-fast-track-ii-usb

Do przewodu mikrofonowego oraz statywu nie przywiązywałem jeszcze większej
wagi niemniej jeżeli macie jakieś godne polecenia marki i modele to bardzo
chętnie o nich poczytam.

2.5. Bas – czytałem, że dobre efekty daje nagrywanie basu
równocześnie przez mikrofon i liniowo. Dlatego zastanawiam się czy do
nagrywania drugiej (identycznej z pierwszą) ścieżki basu wystarczy
wymieniony wcześniej interfejs czy potrzebuję jeszcze di-box’a? Jeżeli
potrzebuję di-boxa to który model (w okolicach 100zł) byłby najlepszy? I
czy warto zamiast di-box’a użyć prostego multiefektu (w okolicach 200-300) to
znaczy czy warto dopłacać 200zł dla tych kilku efektów i jakiej byłyby
one jakości (chodzi już o wykorzystanie ich nie tylko podczas nagrywania)?
Korg AX3B:

www.guitarcenter.pl/catalog/bas/efekty-basowe/multiefekty/korg-ax3b

3. Wokal – zastanawiam się czy bez problemów mogę użyć
tego samego mikrofonu co do gitar?

4. Obróbka ścieżek – Pro Tools dołączony do
interfejsu.

?. Możliwe że pojawią się jakieś proste klawisze.
Keyboard to Casio ctk-900 zastanawiam się czy będzie
brzmiał lepiej nagrany mikrofonem czy bezpośrednio podpięty do komputera. A
jeżeli podpięty to jak go podpiąć? 🙂

Z góry dzięki za wszelką pomoc. 🙂

Jakie programy perkusyjne polecacie do nagrywania dema w domowym zaciszu?
Jakie mikrofony do gitar i basu polecacie do nagrywania dema?
Czy do nagrywania drugiej ścieżki basu potrzebuję di boxa?
Czy mogę użyć tego samego mikrofonu co do gitar do nagrywania wokalu?
Jakie programy do obróbki ścieżek polecacie?
Czy używacie jakichś efektów do nagrywania basu?
Jak najlepiej podłączyć keyboard Casio ctk 900 do komputera?
Czy warto inwestować w droższy sprzęt nagraniowy?
Jakie marki mikrofonów, interfejsów i di boxów polecacie?
Jakie triki i wskazówki macie dla początkujących w nagrywaniu dema w domu?

3 komentarzy

  1. PSIexample

    Siemanko 😉

    Bawilem się w to już parokrotnie, żeby nagrac coś domowymi sposobami i od razu
    na dzien dobry mogę Ci powiedziec, zebys nie nazywal tego szumnie „demo” tylko
    po prostu dobre nagranie. Nie licz na efekty jak ze studia, bo po prostu wkladu
    pieniedzy na poziomie 20 tys. zadna miara nie przeskoczysz elektronicznymi
    bebnami i jedna SMka. Tym samym jednak nie zrazaj się, bo taka sesja nagraniowa
    z kumplami daje naprawdę dużo frajdy i nawet jeśli stwierdzisz, ze wstyd to
    swiatu pokazac, to jednak wspomnienia z nagrywania pozostana (o ile coś
    zapamietacie…)

    Nawiazujac już bezposrednio do Twoich pytan:

    1. Zobacz sobie Hydrogen Drum Machine, ma sporo bibliotek, ja sobie z roznych
    zestawow dobieralem odpowiednio brzmiace bebny i wzglednie coś tam wychodzilo,
    to jeżeli chcesz korzystac z automatu perkusyjnego, , który w nagraniu brzmi
    pozniej dosyc kwadratowo, mozesz jeszcze wklepywac je za pomoca klawiatury
    midi, wtedy wystarczy dowolny program do sterowania vst i paczka sampli, , które
    beda Tobie odpowiadaly, ale w tym celu odsylam do wujka Google, ktoremu zdarza
    się nie gryzc 😉

    2. Gitary co do mikrofonu zastrzezen nie mam, ladny sprzecik i popularny, ale
    zastanowilbym się nad lepszym interfejsem. M-audio dziala, ale sa rzeczy, , które
    dzialaja lepiej 😉 Przewod jaki dusza zapragnie, byle nie najtanszy. Statyw ma
    być stabilny na tyle, żeby sam się nie przewracal pod ciezarem mikrofonu i to
    by było na tyle w kwestii wymagan.

    2.5 Interfejs ow nie obsluguje nagrywania wielosladowego, od razu uprzedzam,
    jeżeli mialbys takie plany i marzenia 😉 Ale oczywiście idzie to obejsc
    nagrywajac jeden kanal na kanale lewym, a drugi na kanale prawym w stereo 😉
    (jeżeli czegoś nie rozumiesz-Google :)) wtedy wystarczy puscic bas na
    wzmacniacz i line out ze wzmacniacza dac na wejscie jack, oraz podlozyc
    mikrofon pod kolumnę i puscic go na wejscie mikrofonowe. jeżeli chcesz mieć
    czysta linie, bez di-boxa się nie obedzie. Multiefekt jest fajna zabawka, tyle
    Ci mogę powiedziec, ale majac interfejs wszystkie efekty a nawet jeszcze więcej
    masz już na komputerze, a multiefekt do grania na scenie nadaje się srednio (o
    multiefektach wiele wody już wylano, wiec poszukaj).

    3. Michael Jackson nagral Billie Jeana SMka 57. Wiec się da, tylko efekty beda
    mierne. Mikrofony stodyjne pojemnosciowe istnieja nie bez przyczyny i nie bez
    przyczyny sa to najdrozsze modele mikrofonow (ot taki standardzik studyjny
    Neumann U87 – po cenę wysylam do szukajki ;)). Coz, wokal nagrasz, ale… SMka
    czasami sprawdza się dobrze przy nagrywaniu wokali „krzyczacych” (Lica w
    Luxtorpedzie chyba parę trackow tak nagrywal, ale tego nie jestem pewien, niech
    mnie ktoś w razie czego poprawi). Podsumowujac, sprobuj mikrofon studyjny
    pozyczyc chociaz od dzielnicowego rapera, , który jakiś może akurat posiadac, bo
    nawet najtanszy pojemnik sprawdzi się tu lepiej od Twojej SM57, ale najtanszego
    z kolei nie ukrywajmy nie oplaca się kupowac 😉

    4. Obrobka obrobka, Pro Tools się do tego nadaje, efekt koncowy i tak zalezec
    będzie glownie od Ciebie, a dobry realizator po stokroc pobilby Twoj mix nawet
    w Audacity 😉

    ?. Casio CTK-900 mozesz podpiac jack-jackiem z wyjscia Phones do wejscia
    Instrument w interfesjie, jeżeli zdecydowalbys się na di-boxa najlepiej właśnie
    skorzystaj z niego na drodze sygnalowej i wepnij w gniazdo mikrofonowe. Pod
    zadnym pozorem nie nagrywaj mikrofonem z tych glosniczkow, bo to w ogole
    brzmiec nie będzie.

    Na koniec – uwierz, ze profesjonalne studia cenia się tak nie dlatego, ze maja
    taki kaprys, ale glownie dlatego, ze dobre nagranie wymaga sporego nakladu
    pracy, umiejetnosci sprzętu, a w konsekwencji finansow wydanych przez zespół.
    Moze uda Ci się zrobić dobre nagranie i zycze Ci powodzenia, polecam przeczytac
    http://www.zakamarkiaudio.pl sporo tam jest wyjasnione, a takze dużo szukac w
    sieci. No i zycze Wam, zebyscie jak najwiecej zapamietali z sesji „nagraniowej”
    😀

  2. Basoofka_NET

    Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź. 🙂 Zdecydowałem się na zakup
    mikrofonu Shure – było sporo ofert „podróbek” ale znalazłem „oryginał” w
    bardzo dobrej cenie. Mam już też jasność jeżeli o chodzi o nagrywanie
    klawiszy i basu przez linię. Na chwilę obecną jestem przekonany do zakupu
    di-boxa jednak najpierw chciałbym wybrać interfejs audio. Ten podany przeze
    mnie w poprzednim poście przekonał mnie popularnością marki i dołączonym
    softem jednak chętnie dowiedziałbym się jakie Wy polecacie (cena max 400zł
    ale jeżeli zmieściłby się w 300zł byłoby super). No i bębny,
    zastanawiam się czy istnieje jakieś bardziej przyjazne dla początkującego
    środowisko? 🙂

    PS

    I tylko chciałem się upewnić czy dobrze sobie wyobrażam „drogę” nagrywania
    każdego z instrumentów:

    bębny -> w programie perkusyjnym tworzę podkład który
    później otwieram w programie do obróbki jako ścieżkę perkusji i dodaję
    do niej ścieżki pozostałych instrumentów.

    bas -> kabel jack-jack -> di-box -> kabel jack-jack
    -> interfejs -> program do obróbki

    lub

    bas -> kabel jack-jack -> wzmacniacz -> mikrofon -> kabel
    mikrofonowy -> interfejs -> program do obróbki

    lub

    bas -> kabel jack-jack -> wzmacniacz ->

    //teraz następuje rozgałęzienie

    -> mikrofon -> kabel mikrofonowy ->

    -> wyjście line out -> di-box -> kabel jack-jack ->

    //teraz następuje połączenie

    interfejs -> program do obróbki w którym powstają dwie osobne
    ścieżki

    gitara -> kabel jack-jack -> wzmacniacz -> mikrofon
    -> kabel mikrofonowy -> interfejs -> program do obróbki

    klawisze -> wyjście słuchawkowe -> kabel jack-jack
    -> di-box -> kabel jack-jack -> interfejs -> program do
    obróbki

    wokal -> mikrofon -> kabel mikrofonowy -> interfejs
    -> program do obróbki

    dobrze myślę?

  3. kovaln

    Z tego co piszesz – ma to ręce i nogi … za wiele doświadczenia nie mam z
    domowym nagrywaniem … ale z tego co zdążyłem na własnym przykładzie i
    przykładzie kilku znajomych bawiących się w home rekording bardziej
    poważnie zauważyć… to na efekt finałowy bardzo duży wpływ ma
    późniejsza obróbka nagranych ścieżek i umiejętny mix .

Inni czytali również