Witam!
Chcia艂bym prosi膰 Was o porady i opinie dotycz膮ce nagrywania gitar oraz
miksowania nagranych 艣cie偶ek w domowym zaciszu. Mianowicie postanowili艣my z
kumplem zebra膰 kawa艂ki, pomys艂y i szkice kt贸re pojawi艂y si臋 przez
ostatnie kilka lat grania w r贸偶nych sk艂adach i stworzy膰, powiedzmy, demo.
Jako 偶e jestem zielony w temacie nagrywania prosz臋 o wszelkie sugestie
dotycz膮ce moich pomys艂贸w. Na bazie tego co uda艂o mi si臋 wyczyta膰 w
internecie zrobi艂em sobie taki plan:
1. Perkusja – chcia艂bym u偶y膰 programu perkusyjnego. Zdaj臋
sobie spraw臋 偶e profesjonalne narz臋dzia sporo kosztuj膮, a wola艂bym
unikn膮膰 pirackiego oprogramowania. S艂ysza艂em o uproszczonych ale darmowych
wersjach np. Addictive Drums i zastanawiam si臋 czy kto艣 z Was mia艂 z nimi
jaki艣 kontakt. A mo偶e istniej膮 jakie艣 darmowe programy kt贸re b臋d膮
wystarczaj膮co dobre (zale偶y mi tylko na symulacji najprostszego, podstawowego
zestawu)?
2. Gitary – zar贸wno do gitar jak i basu wybra艂em mikrofon
Shure SM57 LCE:
www.muzyczny.pl/111767_Shure-SM-57-LCE-mikrofon-dynamiczny.html
oraz interfejs M-Audio Fast Track II USB + Pro Tools M-Powered Essential:
www.guitarcenter.pl/catalog/studio/karty-dzwiekowe/zewnetrzne/m-audio-fast-track-ii-usb
Do przewodu mikrofonowego oraz statywu nie przywi膮zywa艂em jeszcze wi臋kszej
wagi niemniej je偶eli macie jakie艣 godne polecenia marki i modele to bardzo
ch臋tnie o nich poczytam.
2.5. Bas – czyta艂em, 偶e dobre efekty daje nagrywanie basu
r贸wnocze艣nie przez mikrofon i liniowo. Dlatego zastanawiam si臋 czy do
nagrywania drugiej (identycznej z pierwsz膮) 艣cie偶ki basu wystarczy
wymieniony wcze艣niej interfejs czy potrzebuj臋 jeszcze di-box’a? Je偶eli
potrzebuj臋 di-boxa to kt贸ry model (w okolicach 100z艂) by艂by najlepszy? I
czy warto zamiast di-box’a u偶y膰 prostego multiefektu (w okolicach 200-300) to
znaczy czy warto dop艂aca膰 200z艂 dla tych kilku efekt贸w i jakiej by艂yby
one jako艣ci (chodzi ju偶 o wykorzystanie ich nie tylko podczas nagrywania)?
Korg AX3B:
www.guitarcenter.pl/catalog/bas/efekty-basowe/multiefekty/korg-ax3b
3. Wokal – zastanawiam si臋 czy bez problem贸w mog臋 u偶y膰
tego samego mikrofonu co do gitar?
4. Obr贸bka 艣cie偶ek – Pro Tools do艂膮czony do
interfejsu.
?. Mo偶liwe 偶e pojawi膮 si臋 jakie艣 proste klawisze.
Keyboard to Casio ctk-900 zastanawiam si臋 czy b臋dzie
brzmia艂 lepiej nagrany mikrofonem czy bezpo艣rednio podpi臋ty do komputera. A
je偶eli podpi臋ty to jak go podpi膮膰? 馃檪
Z g贸ry dzi臋ki za wszelk膮 pomoc. 馃檪
Jakie programy perkusyjne polecacie do nagrywania dema w domowym zaciszu?
Jakie mikrofony do gitar i basu polecacie do nagrywania dema?
Czy do nagrywania drugiej 艣cie偶ki basu potrzebuj臋 di boxa?
Czy mog臋 u偶y膰 tego samego mikrofonu co do gitar do nagrywania wokalu?
Jakie programy do obr贸bki 艣cie偶ek polecacie?
Czy u偶ywacie jakich艣 efekt贸w do nagrywania basu?
Jak najlepiej pod艂膮czy膰 keyboard Casio ctk 900 do komputera?
Czy warto inwestowa膰 w dro偶szy sprz臋t nagraniowy?
Jakie marki mikrofon贸w, interfejs贸w i di box贸w polecacie?
Jakie triki i wskaz贸wki macie dla pocz膮tkuj膮cych w nagrywaniu dema w domu?
Siemanko 馃槈
Bawilem si臋 w to ju偶 parokrotnie, 偶eby nagrac co艣 domowymi sposobami i od razu
na dzien dobry mog臋 Ci powiedziec, zebys nie nazywal tego szumnie “demo” tylko
po prostu dobre nagranie. Nie licz na efekty jak ze studia, bo po prostu wkladu
pieniedzy na poziomie 20 tys. zadna miara nie przeskoczysz elektronicznymi
bebnami i jedna SMka. Tym samym jednak nie zrazaj si臋, bo taka sesja nagraniowa
z kumplami daje naprawd臋 du偶o frajdy i nawet je艣li stwierdzisz, ze wstyd to
swiatu pokazac, to jednak wspomnienia z nagrywania pozostana (o ile co艣
zapamietacie…)
Nawiazujac ju偶 bezposrednio do Twoich pytan:
1. Zobacz sobie Hydrogen Drum Machine, ma sporo bibliotek, ja sobie z roznych
zestawow dobieralem odpowiednio brzmiace bebny i wzglednie co艣 tam wychodzilo,
to je偶eli chcesz korzystac z automatu perkusyjnego, , kt贸ry w nagraniu brzmi
pozniej dosyc kwadratowo, mozesz jeszcze wklepywac je za pomoca klawiatury
midi, wtedy wystarczy dowolny program do sterowania vst i paczka sampli, , kt贸re
beda Tobie odpowiadaly, ale w tym celu odsylam do wujka Google, ktoremu zdarza
si臋 nie gryzc 馃槈
2. Gitary co do mikrofonu zastrzezen nie mam, ladny sprzecik i popularny, ale
zastanowilbym si臋 nad lepszym interfejsem. M-audio dziala, ale sa rzeczy, , kt贸re
dzialaja lepiej 馃槈 Przewod jaki dusza zapragnie, byle nie najtanszy. Statyw ma
by膰 stabilny na tyle, 偶eby sam si臋 nie przewracal pod ciezarem mikrofonu i to
by by艂o na tyle w kwestii wymagan.
2.5 Interfejs ow nie obsluguje nagrywania wielosladowego, od razu uprzedzam,
je偶eli mialbys takie plany i marzenia 馃槈 Ale oczywi艣cie idzie to obejsc
nagrywajac jeden kanal na kanale lewym, a drugi na kanale prawym w stereo 馃槈
(je偶eli czego艣 nie rozumiesz-Google :)) wtedy wystarczy puscic bas na
wzmacniacz i line out ze wzmacniacza dac na wejscie jack, oraz podlozyc
mikrofon pod kolumn臋 i puscic go na wejscie mikrofonowe. je偶eli chcesz mie膰
czysta linie, bez di-boxa si臋 nie obedzie. Multiefekt jest fajna zabawka, tyle
Ci mog臋 powiedziec, ale majac interfejs wszystkie efekty a nawet jeszcze wi臋cej
masz ju偶 na komputerze, a multiefekt do grania na scenie nadaje si臋 srednio (o
multiefektach wiele wody ju偶 wylano, wiec poszukaj).
3. Michael Jackson nagral Billie Jeana SMka 57. Wiec si臋 da, tylko efekty beda
mierne. Mikrofony stodyjne pojemnosciowe istnieja nie bez przyczyny i nie bez
przyczyny sa to najdrozsze modele mikrofonow (ot taki standardzik studyjny
Neumann U87 – po cen臋 wysylam do szukajki ;)). Coz, wokal nagrasz, ale… SMka
czasami sprawdza si臋 dobrze przy nagrywaniu wokali “krzyczacych” (Lica w
Luxtorpedzie chyba par臋 trackow tak nagrywal, ale tego nie jestem pewien, niech
mnie kto艣 w razie czego poprawi). Podsumowujac, sprobuj mikrofon studyjny
pozyczyc chociaz od dzielnicowego rapera, , kt贸ry jaki艣 mo偶e akurat posiadac, bo
nawet najtanszy pojemnik sprawdzi si臋 tu lepiej od Twojej SM57, ale najtanszego
z kolei nie ukrywajmy nie oplaca si臋 kupowac 馃槈
4. Obrobka obrobka, Pro Tools si臋 do tego nadaje, efekt koncowy i tak zalezec
b臋dzie glownie od Ciebie, a dobry realizator po stokroc pobilby Twoj mix nawet
w Audacity 馃槈
?. Casio CTK-900 mozesz podpiac jack-jackiem z wyjscia Phones do wejscia
Instrument w interfesjie, je偶eli zdecydowalbys si臋 na di-boxa najlepiej w艂a艣nie
skorzystaj z niego na drodze sygnalowej i wepnij w gniazdo mikrofonowe. Pod
zadnym pozorem nie nagrywaj mikrofonem z tych glosniczkow, bo to w ogole
brzmiec nie b臋dzie.
Na koniec – uwierz, ze profesjonalne studia cenia si臋 tak nie dlatego, ze maja
taki kaprys, ale glownie dlatego, ze dobre nagranie wymaga sporego nakladu
pracy, umiejetnosci sprz臋tu, a w konsekwencji finansow wydanych przez zesp贸艂.
Moze uda Ci si臋 zrobi膰 dobre nagranie i zycze Ci powodzenia, polecam przeczytac
http://www.zakamarkiaudio.pl sporo tam jest wyjasnione, a takze du偶o szukac w
sieci. No i zycze Wam, zebyscie jak najwiecej zapamietali z sesji “nagraniowej”
馃榾
Wielkie dzi臋ki za wyczerpuj膮c膮 odpowied藕. 馃檪 Zdecydowa艂em si臋 na zakup
mikrofonu Shure – by艂o sporo ofert “podr贸bek” ale znalaz艂em “orygina艂” w
bardzo dobrej cenie. Mam ju偶 te偶 jasno艣膰 je偶eli o chodzi o nagrywanie
klawiszy i basu przez lini臋. Na chwil臋 obecn膮 jestem przekonany do zakupu
di-boxa jednak najpierw chcia艂bym wybra膰 interfejs audio. Ten podany przeze
mnie w poprzednim po艣cie przekona艂 mnie popularno艣ci膮 marki i do艂膮czonym
softem jednak ch臋tnie dowiedzia艂bym si臋 jakie Wy polecacie (cena max 400z艂
ale je偶eli zmie艣ci艂by si臋 w 300z艂 by艂oby super). No i b臋bny,
zastanawiam si臋 czy istnieje jakie艣 bardziej przyjazne dla pocz膮tkuj膮cego
艣rodowisko? 馃檪
PS
I tylko chcia艂em si臋 upewni膰 czy dobrze sobie wyobra偶am “drog臋” nagrywania
ka偶dego z instrument贸w:
b臋bny -> w programie perkusyjnym tworz臋 podk艂ad kt贸ry
p贸藕niej otwieram w programie do obr贸bki jako 艣cie偶k臋 perkusji i dodaj臋
do niej 艣cie偶ki pozosta艂ych instrument贸w.
bas -> kabel jack-jack -> di-box -> kabel jack-jack
-> interfejs -> program do obr贸bki
lub
bas -> kabel jack-jack -> wzmacniacz -> mikrofon -> kabel
mikrofonowy -> interfejs -> program do obr贸bki
lub
bas -> kabel jack-jack -> wzmacniacz ->
//teraz nast臋puje rozga艂臋zienie
-> mikrofon -> kabel mikrofonowy ->
-> wyj艣cie line out -> di-box -> kabel jack-jack ->
//teraz nast臋puje po艂膮czenie
interfejs -> program do obr贸bki w kt贸rym powstaj膮 dwie osobne
艣cie偶ki
gitara -> kabel jack-jack -> wzmacniacz -> mikrofon
-> kabel mikrofonowy -> interfejs -> program do obr贸bki
klawisze -> wyj艣cie s艂uchawkowe -> kabel jack-jack
-> di-box -> kabel jack-jack -> interfejs -> program do
obr贸bki
wokal -> mikrofon -> kabel mikrofonowy -> interfejs
-> program do obr贸bki
dobrze my艣l臋?
Z tego co piszesz – ma to r臋ce i nogi … za wiele do艣wiadczenia nie mam z
domowym nagrywaniem … ale z tego co zd膮偶y艂em na w艂asnym przyk艂adzie i
przyk艂adzie kilku znajomych bawi膮cych si臋 w home rekording bardziej
powa偶nie zauwa偶y膰… to na efekt fina艂owy bardzo du偶y wp艂yw ma
p贸藕niejsza obr贸bka nagranych 艣cie偶ek i umiej臋tny mix .