Mikrofon – gitara basowa

Witam serdecznie.

Pytanie do ludzi którzy siedzą w realizacji dźwięku więcej niż ja oraz
temat nagłośnienia i studio jest im powszedni.

Otóż:

poszukuje dobrego mikrofonu który ładnie ściągnie partie basu Live i
dopełni linie Sansampa i DI – jako, iż z linią jest dobrze, ale nie bardzo
dobrze.

Świetnie by było jeśli znajdowałby zastosowanie w studio – ładnie
przenosząc charakterystykę 5-ecią strunowego basu, głownie dołu.

Zwykle, w naszym maleńkim studio zespołowym do nagrywania używam cholernie
dobrego audio-technika AE2500 (dynamiczny i pojemnościowy w jednym, efekty z
linią – naprawdę cieszą ucho), który znajduje się w stajni mojego
gitarzysty – jednak nie stać mnie na sprzęt za 2800zł, a potrzebuje czegoś
co da rade na scenie.

Najlepiej jakby ktoś, obeznany z tematem pomógł mi, opisując parę modeli
zamykających się w przedziale 600- 1000zł lub wyżej – do wypatrzenia na
aukcjach.

Parę pochlebnych recenzji słyszałem o Sennheiser e902.

Dzięki serdecznie za pomoc – wcześniej nie znalazłem pokrewnego tematu z
odpowiedzią.

Pozdrawiam Darth.

Czy szukasz dobrego mikrofonu do nagrywania basu na żywo i w studiu?
Jaki jest najlepszy mikrofon do nagrywania partii basu na scenie?
Czy możesz polecić dobry mikrofon do nagrywania basu?
Jaki model mikrofonu ładnie przenosi charakterystykę 5-elektrowego basu?
Czy masz sugestię co do marki mikrofonu, który ładnie ściągnie partie basu na scenie i w studio?
Czy szukasz mikrofonu, który połączy partie basu z linii Sansamp i DI?
Jaki jest najlepszy mikrofon do nagrywania dołu basu w studio?
Czy potrzebujesz pomocy w znalezieniu modelu mikrofonu w przystępnej cenie?
Czy interesujesz się modelem mikrofonu Sennheiser e902?
Czy możesz polecić model mikrofonu do nagrywania basu w przedziale cenowym 600-1000zł?

15 komentarzy

  1. zakwas

    Sam na co dzień używam:
    http://www.thomann.de/pl/ev_nd868_ndymserie.htm ale do
    basu odradzam – trochę za bardzo przebasawia i ubarwia w dole brzmienie i jak
    do stopy jest świetnym mikorfonem, tak pod bas nie lubię go podstawiać, już
    wolę zwykłego SM57.

    Myślę, że dobrym strzałem byłby po prostu Shure:
    http://www.muzyczny.pl/111660_Shure-Beta-52-mikrofon-dynamiczny-do-centrali-lub-basu.html
    Spotkałem się z nim na scenie nie raz i nie dwa, mikrofon do takiego
    zastosowania o jakim mówisz. W budżecie mieści się bardzo dobrze. 🙂

  2. flaj

    Ja dorzucę swoje 5 groszy, częściowo na temat (bo z basem nie miałem okazji
    tego testować). Podejrzewam, że nie zyskam uznania tym postem, ale trudno
    🙂

    Być może mógłbyś wypróbować gdzieś i sprawdzić jakiś mikrofon
    wstęgowy? W zakresie cenowym który podałeś np.
    lub też wielki wybór tanich chińskich wynalazków, które wcale aż tak złe
    nie są, no chyba że się je z neumannem porównuje albo z colesem. Np. Nady,
    Sinn7 (ja wiem, że tu straszne nazwy wymieniam) i inne (z naciskiem na inne).
    Są te wstęgi lampowe, ale to już powyżej 1000zł.

    Nie miałem okazji sprawdzać ich na basie, natomiast na dętych i na wokalu
    parę chwil się bawiłem, nie wybitnie długo, ale różnica wstęgi i reszty
    jest niesamowita. Daje, jak by to określić, błyszczącą ciepłą
    przestrzeń (tak to jest opisywać subiektywne wrażenia). Patrząc na
    charakterystyki, pasmo przenoszenia powinna wstęga bez problemu udźwignąć 5
    strun.

    Co się dowiedziałem od ludzi, to że trzeba też patrzyć na max. SPL, bo
    wstęgi są delikatne, i jeśli nie jest za duże, to trzeba pop-filtr
    przystawiać, bo basowe podmuchy mogły by mikrofon uszkodzić.

    Oczywiście nie wiem jakie brzmienie preferujesz i jaką muzykę grasz, no i
    wypadało by wstęgę z basem sprawdzić. To tyle zasadniczo.

    EDIT: tutaj bardziej fachowo napisane, co chciałem przekazać – Estrada i
    Studio

    Wygląda na to, że na thomannie dużo tańszy niż podają na eis, a na necie
    są używki (allegro.pl/mikrofon-wstegowy-electro-harmonix-eh-r1-oktava-i1598140079.html)

  3. DARTH

    Nie próbowałem wstęgowych – właśnie z tego powodu – aby nie uszkodzić
    mikrofonu, który nawet przy nagrywaniu wokalu potrzebuje pop filtrów.

    Posiadamy takowy – wokalistka znaczy – jednak firmy nie p[amietam, ale przyznam
    racje ze ciepło i jasnośc nagran na tym mikrofoni jest zdecydowanie wieksza
    niż ze standardowych mikrofonów wokalnych.

    Dzieki chłopaki za odpowiedź. Jak się ktoś więcej rozpisze to podsumuje
    temat jakimś… podsumowanie i listą sprzętu chwalonego w poslce i za
    granicą.

  4. flaj

    @DARTH: Nie próbowałem wstęgowych – właśnie z tego powodu – aby nie uszkodzić mikrofonu, który nawet przy nagrywaniu wokalu potrzebuje pop filtrów.
    Posiadamy takowy – wokalistka znaczy – jednak firmy nie p[amietam, ale przyznam racje ze ciepło i jasnośc nagran na tym mikrofoni jest zdecydowanie wieksza niż ze standardowych mikrofonów wokalnych.

    Może byś spróbował z tą wstęgą, zawsze mnie ciekawiło jaki był by
    efekt. Nie żebym namawiał, ale mógłbyś potem podsumować taką
    konfigurację ku chwale ludzkości 🙂

  5. DARTH

    pytanie tylko czy przy takim natężeniu dźwięku pop filtr wokalowy to nie
    będzie „troszkę mało”. Obawiam się, ze mogę spieprzyć mikrofon przez
    takie zabawy.

  6. flaj

    Można by sprawdzić co to za mikrofon, zobaczyć charakterystyki, i zapytać
    kogoś mądrego czy można spróbować z basem. Ale to tylko jak ci się chce,
    nie namawiam 🙂 sam raczej nie będę miał w najbliższym czasie możliwości
    przetestowania takiego zestawu. W każdym razie temat jest 🙂

  7. smus

    Minęło półtora roku od ostatniego wpisu i ciekawi mnie czy ktoś na forum
    wzbogacił się o nowe doświadczenia w mikrofonowej transmisji basu live.
    Wdzięczny byłbym również za sugestie odnośnie ustawienia mikrofonu przy
    kolumnie/głośniku.

  8. Krzych_w

    Wstęgę raczej bym odradzał do basu, chyba ze jakiś daleki ambient. Łatwo
    porostu zerwać wstęgę dynamicznym podmuchem, a z basu takich co nie miara. Z
    mojego niezbyt obszernego doświadczenia do nagrywania basu mikrofonem
    dynamicznym to się dobrze sprawdzają jakieś szybkie mikrofony
    mało-membranowe, typu perkusyjne do kotłów np Shure pg59 itd., jeżeli
    chcemy złapać odpowiedź paczki i podkolorować, domiksować sobie trochę
    tego do sygnału z linii. Natomiast stawiając na sam sygnał z paczki no to
    trzeba iść w typowo basowe mikrofony, typu Shure beta52 czy akg d112, albo
    próbować wielkomembranowych pojemnościówek, aczkolwiek nagrywanie kolumny
    basowej w słabo zaadoptowanym pomieszczeniu trochę wychodzi słabo, jeżeli
    trafimy na rezonanse pomieszczenia, trzeba dobrze kombinować z ustawieniem
    samej kolumny w pomieszczeniu żeby tego uniknąć.

  9. flaj

    Na Gearslutz jest dość nowa dyskusja na ten temat. Parę modeli wymieniają
    http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/766270-favorite-low-end-mic-bass-cabs.html

  10. zakwas

    Ja się wzbogaciłem o doświadczenie – zamiast SM57 stosuję Audixa i5 – ta
    sama pólka cenowa, zupełnie inne efekty – dla mnie lepsze, ale to trzeba
    posłuchać i samemu ocenić co się komu podoba…

  11. Bolo1978

    Witam, a ja kiedyś pracując w teatrze znalazłem w szafie mikrofon Shure Beta
    Green 2.0 i zacząłem go używać. Świetnie brzmiał bas z pieca i kontrabas
    był też fajnie słyszalny

  12. Mateusz Piotrowski

    sm57, md421

  13. dubisz

    Jako sygnał do domiksowania do linii fajnie sprawdza się też AKG P2 –
    stosunkowo tani mikrofon a bardzo ładnie zbiera.

  14. nem0pl

    Dobrze sprawdzają się mikrofony dedykowane do stopy perkusyjnej. Ja sam
    nagrywam przed dibox i AKG D112 przed kolumną.

  15. paul

    Uzywam do basu, gitary, werbla, tomow Sennheiser MD421 – w kazdym przypadku
    swietny!

Inni czytali również