Witam ladies and gentleman.
Byłem ostatnio w studiu nagrywać pierwsze dema pod drugą płytę i spotkała
mnie niemiła niespodzianka. Mianowicie po wgraniu garów musieliśmy przerwać
sesję przez problemy z móją basówką. Nasz realizator uznał, że nie ma
sensu wgrywać basów ponieważ wiosło wydaje z siebie za dużo niskiego
środka i „mało przydatnego bassu”. Piszę tu tylko i wyłącznie o gitarze
ponieważ podchodziliśmy do tematu w różnych konfiguracjach jeśli chodzi o
wzmacniacze (były kombinacje z Littlemarkiem III z paczką GK albo Ampega,
później do akcji wszedł Hartke, w którym nawet korektor pasmowy nie
pomógł, na koniec preamp MXR i dalej właściciel studia obstawał przy tym
samym, czyli: „nagranie nie ma sensu”).
Nagrywałem już na tej gitarze nie raz i wcześniej się z tym nie spotkałem,
a nie chce do sprawy podchodzić tak, że gość (realizator) się nie zna bo
znam jego referencje i wierze, że faktycznie może być coś na rzeczy.
Wstepnie ugadaliśmy się na najbliższy wolny termin, jednak wtedy mam
przyjechać nagrywac na GMRze, co mi nie bardzo leży. Jedną płytę już
nagrałem na nie swoim brzmieniu i do dziś podchodze do tego sceptycznie, a
niektórzy znajomi mi nie chcą tego wybaczyć 😛
Technikalia:
Gitara to Warwick Corvette FNA
a w niej (najprawdopodobniej, dane z włąsnego researchu)
preamp Seymour Duncan STC-3M3
pickup MEC M 60104
Stuny D’addario stalowe bodajże 45-105
Muza: rock/indie rock/pop rock
Panowie moje pytanie jest jedno ogólne: co może być tego przyczyną, jak to
rozwiązać?
Oraz dwa precyzyjne:
1. Elektronika Seymour Duncan STC-3M3 ma na płytce dwa pokrętła pod
śrubokręt gwiazdkowy, wie ktoś może co dokładnie te pokrętła robią? Czy
to high/low pass, podbicie jakichś częstotliwości czy jak? Czy mogę za ich
pomocą jakoś wyeliminować ten problem?
(na zdjęciu zaznaczyłem czerwonym kółkiem)
2. Moje wiosło jak każde z tej serii ma swoje lata, pickup MECa, a
dokładniej srebrne elementy (chyba magnesy) w różnym stopniu pokryte są
rdzą. Znajomy lutnik-amator powiedział, że to nie ma znaczenia ale w obecnej
sytuacji powracam do tematu. To może być powód?
Oto pickup: (jak będzie
trzeba to zrobię zdjęcie mojego i wrzucę)
Jeżeli to pomoże w diagnozie to mogę w tym tygodniu wrzucić jakieś próbki
brzmienia, na razie nie mam możliwości nagrania. Siedzę w pracy i nie daje
mi to spokoju :P. Liczę na was Panowie, z góry dzięki!
Pozdrawiam!
Co mogę zrobić, jeśli podczas nagrywania dema na mojej basówce występują problemy z niskimi dźwiękami?
Czy ktoś wie, co dokładnie robią pokrętła na elektornice Seymour Duncan STC 3M3?
Czy pokrętła na elektornice Seymour Duncan STC 3M3 mogą pomóc w wyeliminowaniu problemów z basami podczas nagrywania?
Czy istnieją jakieś sposoby na poprawienie brzmienia mojej basówki podczas nagrywania?
Czy mogę zastąpić elektornikę Seymour Duncan STC 3M3 inną częścią?
Czy magnesy w pickupie MECa mogą wpływać na brzmienie basu podczas nagrywania?
Czy mogą wystąpić problemy z basami podczas nagrywania, jeśli pickup MECa ma rdzewiejące elementy?
Czy znany lutnik amator może pomóc mi w obniżeniu niskich dźwięków na mojej basówce podczas nagrywania?
Co mogę zrobić, jeśli właściciel studia nie chce nagrywać mojego basu?
Czy istnieją różne sposoby na nagrywanie basu, aby uzyskać idealny dźwięk?
A brzmiało to podobnie jak podczas poprzednich nagrań?
W międzyczasie nagrywałem dużo w półprofesjonalnym studio domowym więc
nie będę się do tego odnosić.
Wcześniej w pro studiu nagrywałem 1,5 roku temu więc ciężko mi
przypomnieć sobie brzmienie, ale myślę że było przynajmniej podobnie.
To ja bym obstawiał po prostu charakterystykę basu. Raczej z tym nic nie
zrobisz. Człowiek, o którym piszesz, nie jest jedynym realizatorem w kraju,
który ma o firmie Warwick bardzo złą opiniię w kontekście brzmienia tych
instrumentów w miksie.
I pamiętaj, dopóki nie nagrywasz płyty z basem jako jedynym źródłem
dźwięków, nie ma czegoś takiego jak „Twoje brzmienie”. Wszystkie
instrumenty muszą współbrzmieć, i wzajemnie do siebie dostosować EQ.
1. Możesz wziąć sobie do serca zdanie realizatora – skoro nagrywał inne
płyty na tym GMR i podoba ci się brzmienie tych płyt, to nie widzę problemu
w zagraniu na GMR. Najważniejsze jest brzmienie całości.
2. Możesz postawić na swoim – masz swoje brzmienie i chcesz je zachować.
Bierzesz wtedy na siebie trochę większą odpowiedzialność, w efekcie
większe ryzyko.
Niezależnie od wariantu warto nagrywać bas jako ostatni. Można przygotować
pilota wcześniej żeby harmoniczni mieli do czego grać. Ja osobiście bardzo
lubię nagrywać piloty basowe przy okazji nagrywania bębnów. Pałker nagrywa
„na serio”, bas gra na żywo w słuchawki przez wejście liniowe i przy okazji
jest nagrywany na dodatkowy ślad. Po dograniu reszty instrumentów sprawdzam
czy ścieżkę basu nagraną przy okazji garów można wykorzystać i jeśli
nie (brzmienie, zmiany itp.) to na końcu nagrywam bas jeszcze raz. Bas wbrew
pozorom jest jednym z najtrudniejszych do nagrania instrumentów.
Realiztor słyszał jakieś wasze demo albo koncert? Wie jak brzmicie jako
całość? Wie jak chcecie zabrzmieć i robi to pod was czy nagina was do
swojej wizji brzmienia?
Witam.
Poproszę o numer seryjny gitary.
Te dwa małe pokrętła na zdjęciu odpowiadają za dodatkową korekcję
częstotliwości.
Czy próbował Pan delikatnie przekręcać te małe gałki na śrubokręt? Ten
bliżej krawędzi to Mid Cut , a dalej od krawędzi to Bass Boost (obie gałki
polecam delikatnie zredukować. Być może między nimi są „szalone”
proporcje, i brzmienie nie jest zrównoważone. To takie „pierwotne” regulatory
ważne przy „budowie” sygnału dalej przetwarzanego.
Mała rdza na nadbiegunnikach nie przeszkadza.
Czy jest Pan pierwszym właścicielem tego basu/jego części?
Proszę o bieżące info, postaramy się jakoś Pana wesprzeć, by tym razem
ścieżka basu nie wzbudziła żalu wśród Pana znajomych 🙂
@Michał II – słyszałem to też kiedyś, jednak kiedyś nagrywałem też
jednego singla z gościem, który był tą gitarą zachwycony…
@tapchan – rozważam obecnie 1 i 2 wariant. Jeden z dwóch numerów będzie
prowadzić fajny groove po zwrotkach dlatego chciałbym go wpykać na swoim
wiośle, drugi będzie głęboko pulsować wtedy no problem with GMR. Btw, też
tak nagrywam z drummerem, on twierdzi, że jak gram z nim na żywca to lepiej
mu panować nad dynamiką i ma lepszy feeling, a ja w międzyczasie układam
sobie wszystkie nutki do końca :D. Dobra opcja.
@Warwick distribution, odpiszę na facebooku
edit do tapchan: Tak, realizator nasłuchał się nas już…
Na koniec nie zapomnij napisać jak rozwiązałeś sprawę i czy Warwick
Distribution pomógł. Bo imho jak już zakładasz temat to pisz tu nie na
fejsach.
Stawiam na to, że to nie wina basu, preampu, połączeń, ustawień, tylko
gówniany realizator z zapędami producenckimi.
Te dwa „mikro potki” służą do ustawiania tzw. „slap konturu”. Przestawianie
ich ma sens wyłącznie gdy grasz na „wyciągniętym” potencjometrze
głośności.
Sam używam takiego właśnie preampu (z dedykowanym do niego pickiem SD
SMB-5A) i nie zaobserwowałem żadnych trudności z uzyskaniem brzmienia.
Edit
Na ile żył ma wyprowadzenie ten przetwornik? Jak jest połączony?
Podłącz go równolegle, będzie miał więcej dołu i bardziej MM brzmienie.
Warwick distribution w pewnym sensie już pomógł bo podesłał mi to:
http://www.seymourduncan.com/images/products/basslines/501040-110.pdf
Pozatym pozostajemy w kontakcie…
Nie ogarniam elektronicznym spraw na poziomie ekspercim dlatego pik23 jeśli
możesz, mając ten schemat powyżej powiedz proszę co to znaczy „podłącz
równolegle”.
Równolegle czyli tak jak na obrazku „wyższym” Standard Parallel Wiring
Ok, pokombinuje coś i w piątek podeśle jakieś próbki, posłuchacie,
ocenicie 🙂
Ja oczywiście nie twierdzę, że masz połączone szeregowo, ale wiem że przy
szeregowym połączeniu jest więcej środka a mniej dołu.