Ciepłe brzmienie basu

Witam wszystkich,

Po raz pierwszy i proszę o wyrozumiałość 🙂 ponieważ temat, który chcę
poruszyć, był wałkowany wielokrotnie.

Szukam brzmienia, które będzie pasowało do dźwięku gitary klasycznej i
żeńskiego wokalu (męskiego w zasadzie też).

Szeroko pojęta piosenka autorska, klimat samby, bosanowy. Piosenka studencka,
poezja śpiewana etc.

Forum czytam od niedawna, jednak nie znajduję w Waszych wypowiedziach
wystarczającej dla mnie informacji co kupić?

Osłuchałem w sklepach kilka gitar. Były to głownie marki LTD, Epiphone,
Stang, Warwick, Cort, Yamacha, Ibanez, w przedziale cenowym 2000- 2500zł.

Manualnie najlepiej podchodził mi gryf Ibaneza SR 705. Brzmienie czyste i
przejrzyste, jednak zbyt metaliczne. Pozostałe gitary, pewnie o brzmieniu nie
gorszym, nie pasowały w moim odczuciu do dźwięku strun nylonowych.

To czego oczekuje to dźwięk o barwie ciepłej, może trochę powiedzmy
kontrabasowej. Trudno opisać.

Jeżeli ktoś z Was ma ochotę podzielić się własną wiedzą,
doświadczeniem, proszę o napisanie kilku słów.

Być może forum czytają instrumentaliści poruszający się muzycznie w
opisanych powyżej klimatach.

Nie miałem okazji usłyszeć GMR Bassforce, Mayones BE EXOTIC, może te gitary
spełniłyby moje oczekiwania?

Pozdrawiam

Benek

Szukam ciepłego brzmienia basu, które będzie pasować do dźwięku gitary klasycznej i żeńskiego wokalu.
Jakie brzmienie bassu będzie najlepiej pasować do muzyki autorskiej, sambowej i bosanowej?
Jakie gitary basowe polecacie dla muzyki studenckiej i poezji śpiewanej?
Który z gitar LTD, Epiphone, Stang, Warwick, Cort, Yamacha, Ibanez będzie miał najlepsze brzmienie w przedziale cenowym 2000-2500zł?
Czy ktoś może polecić gitarę basową o ciepłym dźwięku, które będzie pasować do dźwięku strun nylonowych?
Jakie gryfy podchodzą najlepiej do basu?
Czy ktoś może polecić gitary bassowe GMR Bassforce lub Mayones BE EXOTIC?
Jak opisać dźwięk basu o barwie ciepłej lub kontrabasowej?
Jakie doświadczenia macie z basem w muzyce autorskiej, sambowej i bosanowej?
Która gitara basowa ma najlepsze brzmienie dla muzyki poezji śpiewanej?

19 komentarzy

  1. Dante Morius

    Mayones Be Exotic to bardzo dobry pomysł do ogrania. Miałem proponować
    precisiona ze skręconymi tonami na flatwoundach, ale Mayones będzie chyba
    nawet lepszy. Taki cieplutki mułek.

  2. Basoofka_NET

    Precel, flaty, tłumik pod mostem i skręcone tony.

  3. mazdah

    Precel, flaty (nie Daddario) i skręcone tony. Obejdzie się bez tłumika.

  4. bratekr

    Nie słuchaj się Mazdaha. Flaty Dadario są dobre ;).

    Tudzież – coś z mahoniowym korpusem.

  5. mazdah

    Są bardzo dobre, ale nie brzmią ani ciepło, ani jak flaty 😛

  6. Muzz

    Powiedz ile masz kasy. Ja gram często gęsto takie klimaty a gram na EB-3 i
    gada jak trzeba kontrabasowo 😉

  7. Basoofka_NET

    Muzz nie chwal się bo ciężko zdobyć półwieczne basiwo tej klasy za mniej
    niż 4 średnie pensje:P

  8. Muzz

    No ale te nowe wypusty też ładnie gadają a nie są już takie drogie.

  9. benek

    Forum jak widać żywe

    Dzięki za odpowiedzi 🙂

    Mogę na basa wydać 2000-2500, reszta na piec

    Z tym kontrabasowym brzmieniem to mocno zasugerowałem

    Ale jak sadzę od takiego brzmienia są basy bez progowe

    Chciałbym tu podać przykład tylko jakoś nie znajduję w pamięci

    Na ostatniej płycie Raz Dwa Trzy, w kilku kawałkach słychać … ale raczej
    kontrabas

    Za to w pozostałych fajnie wybrzmiewa zwykły bass i nie jest to EB-3

    Czy takie brzmienie wychodzi z linii?

    Czy to kwestia efektu, stołu mikserskiego, obróbki dźwięku?

    Domyślam się, z przeczytanych wątków, że nie mały wpływ ma tu drewno,
    przystawki.

    Struny chyba również?

    No właśnie?

    Co można wykręcić za pomocą dobrego efektu?

    I czy w ogóle są efekty dla basów?

    Pozdrawiam i dobrej nocy życzę

  10. Muzz

    Na 123 większość grana jest na kontrabasie z tego co mi wiadomo.

    A propos efektów, brzmienia linii, stołu, nośnika, mikrofonów, strun,
    realizatorów, przetworników, artykulacji, drewna, obróbki, itd.itp. jest
    tyle wątków i książek, że może zycia zabraknąć na ogarniecie tego.

  11. jakubbaranowski

    Ja też ostatnio szukam ciepłego brzmienia w moim SR-e ale nie wiem jak
    kręcić gałkami.

    Czy najpierw ustawić preamp w basie i dopiero potem, gałkami na wzmaku a na
    końcu jeszcze suwakowym equalizerem (mam SVT 4 pro) ? Jak usatwiać gąły i
    suwaki żeby było tłusto ale ciepło 😉 Chyba, że ciężo będzie usatwić
    na takim sprzęcie ? aktualnie mam set 50-105 Daddario niklowane.

  12. benek

    O, to może jeszcze i ja skorzystam na odpowiedzi

    Pozdr.

    p.s.

    Basu jeszcze nie kupiłem ale … zasadzam się na Mayonesa 🙂

  13. pinio

    Ja robię tak. Najpierw wszystko na płasko, zero korekcji. Podchodzisz do
    pieca i kręcisz gałami bez tykania suwaków. Odchodzisz kilka kroków i
    robisz drobne korekty na basie. Jeśli brakuje Ci czegoś w paśmie lub coś za
    bardzo buczy/dzwoni to delikatnie możesz suwakami podbić/obciąć jakiś
    zakres. Generalnie staram się nie używać korekcji graficznej.

    Ważna uwaga. Wzmacniacze i kolumny o większej mocy (powiedzmy powyżej 80W)
    aby dobrze zagrały trzeba trochę podgłosić. Poniżej pewnej granicy sprzęt
    po prostu nie brzmi, gra płasko i tekturowo. Czasem wystarczy przekręcić
    gałkę gain (volume) o 2 kreski i od razu dźwięk dostaje kopa. Najlepiej
    ustawić żądaną głośność i dopiero potem kręcić pozostałymi
    gałkami.

    To samo z Volume na gitarze, szczególnie pasywnej. wiosło najlepiej gada jak
    jest odkręcone na max.

  14. Gurf

    Bracia w flatach:

    Mam zastrzyk kasy i myślę o zmianie flatów. Teraz tak, wariantów jest
    sporo, a więc:

    1. Nie sprzedaję chromów:

    a. kupno fenderów – dla brzmienia bliżej takiego:
    https://www.youtube.com/watch?v=tu4XawBelwg (sztywność strun)

    b. kupuję nylony fendera,

    2.sprzedaję chromy:

    a. kupno labelli/thomastików – dla czegoś bardziej takiego:
    https://www.youtube.com/watch?v=sFgFFNXahcg

    b. kupuję inne flaty firmy ….. ? rotosy?

    najbardziej się skłaniam ku wariantowi 1.a. kupiłbym jakieś bardzo sztywne
    fendery może 55-105 nawet, gryf jakoś to przeboleje.

  15. mazdah

    @Gurf: Bracia w flatach:

    Mam zastrzyk kasy i myślę o zmianie flatów. Teraz tak, wariantów jest sporo, a więc:
    1. Nie sprzedaję chromów:
    a. kupno fenderów – dla brzmienia bliżej takiego:
    https://www.youtube.com/watch?v=tu4XawBelwg (sztywność strun)
    b. kupuję nylony fendera,
    2.sprzedaję chromy:
    a. kupno labelli/thomastików – dla czegoś bardziej takiego:
    https://www.youtube.com/watch?v=sFgFFNXahcg
    b. kupuję inne flaty firmy ….. ? rotosy?

    najbardziej się skłaniam ku wariantowi 1.a. kupiłbym jakieś bardzo sztywne fendery może 55-105 nawet, gryf jakoś to przeboleje.

    1a – dobra opcja, natomiast czy najlepsza – nie wiem. Raz, że nie masz
    humbuckera przy gryfie, dwa że Fendery teraz robi ktoś inny i nie wszędzie
    trafisz stare. A tu raczej grają stare. Obecnie struny Fender robi DAddario.
    Co prawda z tego co lud pisze, flaty DAddario-Fender nie brzmią jak Chromy,
    tylko cieplej.

    1b – nylony są bardzo miękkie. Basista Bena Harpera takich używa, nie
    pamiętam tylko nazwy kapeli :/

    2a – albo labelle:

    https://www.youtube.com/watch?v=NfjkgoMC9x4

    https://www.youtube.com/watch?v=zLiw5Az7hR8

    https://www.youtube.com/watch?v=HCTJeT2i9QU

    albo Thomastiki jak Pino :]

    2b – nie wiem. Ja nie kupuję flatów innej firmy 😉

  16. Gurf

    1b. nylony odpadają, nie wspominam ich za dobrze, a jednak palcami w 100% nie
    gram, potrzebuję czegoś sztywnego w miarę..

    – tu znalazłem, z trudem, choć
    nie do końca normalnie kostkowane, bo wskazującym palcem :< fajnie brzmią
    la belle.. cholera, trza będzie ciężką rozkminę zrobić. A najlepiej
    spotkać się z Tobą, mazdahu, i ograć:)

  17. Kapitan

    benk, na twoim miejscu bym pomyślał o basie typu półpudło ,sam mam taką
    basówkę z początku lat 60tych Harmony H22.

    Tutaj kilka przykładów brzmienia takich basów.

    https://www.youtube.com/watch?v=YjzkppZGUVY

    https://www.youtube.com/watch?v=K9K4LQ2Nh94

    https://www.youtube.com/watch?v=15HvA-HEglQ

    W cenie trochę ponad 2,5k warto się np zainteresować Epiphonem Jack
    Casady

    Tutaj Baardzo dobra cena

    allegro.pl/epiphone-jack-casady-eb-gitara-basowa-gratis-i1337588489.html
    a tutaj używka

    allegro.pl/gitara-basowa-epiphone-jack-casady-i1342751801.html

    I trochę tańszy Allen Woody ale na nim nie grałem

    allegro.pl/epiphone-allen-woody-rumblekat-bass-piekny-i1355633632.html
    Na allegro jest też wspomniany przez Muzza Gibson EB w okazyjnej cenie

    allegro.pl/bas-gibson-ebo-rocznik-1970-i1355949608.html

  18. Muzz

    szkoda, ze ten EB ma jeden pikap i do tego nieoryginalny…

  19. benek

    Witam ponownie,

    Może to nie istotne, ale ponieważ prosiłem o rade i wiele osób życzliwie
    odpowiadało na moje posty, pragnę poinformować, że zakupiłem
    pięciostrunowego Mayonesa be5 exotic

    Jeszcze raz dzięki za pomoc

    Pozdrawiam

    Benek

    p.s.

    Pewnie niebawem zapytam o piec, póki co kasy wystarczyło na bassa 🙂

Inni czytali również