Czytanie nut dla opornych – metoda Borga
Nie b臋d臋 was zanudza艂 historyjk膮, jak to si臋 nauczy艂em czyta膰 nuty.
W du偶ym skr贸cie jednak wygl膮da艂o to tak :
Postanowi艂em sam sobie, 偶e wr贸c臋 do szk贸艂ki Janusza Pop艂awskiego i nie
b臋d臋 si臋 przy nauce asekurowa艂 tabulaturami. Dokona艂em mocnego
postanowienia, 偶e naucz臋 si臋 nut. Po prostu, zachcia艂o mi si臋 i przez
przypadek, opracowa艂em ( jeszcze lekko chaotyczn膮 ) metod臋 na do艣膰 szybkie
nauczenie si臋 nut.
Metoda ta g艂贸wnie tyczy si臋 klucza basowego. Nie jest to metoda nie
zawodna.
To jest spos贸b w jaki ja si臋 tego nauczy艂em. I nie ma na celu wypiera膰
“starej szko艂y”.
To teraz pora na przej艣cie do cz臋艣ci pierwszej tej metody.
Pierwsza rzecz jaka jest wam potrzebna, by nauczy膰 si臋 nut to 艣wiadomo艣膰
tego, 偶e chcesz.
Teraz troch臋 autosugestii.
Powiedzcie sobie : “Chc臋 si臋 nauczy膰 czyta膰 nuty.”
Przydatne w tym momencie s膮 te偶 zdania takie jak :
“Udowodni臋 sobie 偶e potrafi臋.”
“Udowodni臋 ludziom, 偶e nie potrzebuje nauczyciela,偶eby si臋 nauczy膰 czyta膰
to cholerstwo.”
“Samoucy mog膮 si臋 r贸wnie dobrze nauczy膰 czyta膰 nut, jak ludzie ze szk贸艂
muzycznych.”
“Nie potrzebuje p艂aci膰 nikomu za to, 偶eby mnie nauczy艂.”
Improwizacja w艂asna w tym momencie jest mile widziana.
No, to motywacj臋 mamy z g艂owy.
Nast臋pnym elementem jest czas. Na nauk臋 nut trzeba po艣wi臋ci膰 troch臋
czasu. To nie przyjdzie samo. Moja metoda, pomo偶e wam troch臋 przy艣pieszy膰
nauk臋.
Wystarczy, 偶e posiedzicie przy nutkach po kilkana艣cie minut dziennie
(najlepiej jednocze艣nie z basem w 艂apkach, 偶eby ogarn膮膰 gdzie te d藕wi臋ki
znajduj膮 si臋 na gryfie). W wolnych chwilach, drukujcie sobie jakie艣
partytury, albo fragmenty jaki艣 waszych ulubionych piosenek i 膰wiczcie
czytanie.
Z element贸w w艂asnych, jakie musicie posiada膰 na starcie, to wyobra藕nia i
zdolno艣ci logicznego my艣lenia i liczenia. Muzyka, jest jak matematyka, tylko
偶e jest przyjemniejsza w odbiorze.
Dlaczego te elementy ? Poniewa偶, w trakcie czytania (w pocz膮tkowej fazie
nauki) b臋dziecie liczy膰 po kolei ka偶dy ton, a nawet i p贸艂ton. B臋dziecie
sobie wyobra偶a膰 przestrze艅 mi臋dzy tymi d藕wi臋kami i jak przenie艣膰 je na
gryf. A logiczne my艣lenie, jest po to, 偶eby艣cie zauwa偶yli wz贸r jaki si臋
p贸藕niej utworzy 馃榾
Polecam odrzucenie wszelkich zapis贸w z tabulaturami. Przydatna tutaj okazuje
si臋 szk贸艂ka Janusza Pop艂awskiego (pierwsze wydanie z lat
siedemdziesi膮tych). Na pocz膮tku s膮 tam bardzo proste 膰wiczenia, kt贸re
pomog膮 wam rozwin膮膰 zdolno艣膰 czytania nut. Zasadniczo, im mniej tab贸w tym
lepiej.
A teraz cz臋艣膰 praktyczna.
Zasada pierwsza wygl膮da tak.
Musicie sobie zapami臋ta膰 kolejno艣膰 nazw d藕wi臋k贸w. Najlepiej nauczy膰
si臋 gamy C-dur, czyli C,D,E,F,G,A,H,C. Ten element jest niezwykle wa偶ny, bo
bez tego nie ruszycie dalej.
Nast臋pnie, musicie wiedzie膰 jaki d藕wi臋k znajduje si臋 na 艣rodku
pi臋ciolinii.
Dla klucza basowego jest do d藕wi臋k D. Dla wiolinowego – H.
Dzi臋ki temu, mo偶ecie teraz wyprowadzi膰 dowolny d藕wi臋k na ca艂ej
pi臋ciolinii. W wyobra藕ni przesuwacie si臋 w g贸r臋, albo w d贸艂
pi臋ciolinii.
Na pocz膮tek, polecam 偶eby艣cie nie zajmowali si臋 znakami chromatycznymi.
Krzy偶yki i bemole do艂膮czycie p贸藕niej. Wszystko przyjdzie z praktyk膮.
Na za艂膮czonym obrazku widzimy cztery d藕wi臋ki. S膮 to po kolei : E, A, D,
G.
Jak wida膰, D jest na 艣rodku pi臋ciolinii. E jest najni偶szym d藕wi臋kiem dla
standardowego stroju gitary basowej czterostrunowej.
Jako 膰wiczenie, polecam rozpisa膰 sobie wymienion膮 wcze艣niej gam臋
C-dur.
Da wam to obraz tego, jak u艂o偶one s膮 d藕wi臋ki na pi臋ciolinii w kluczu
basowym.
W nast臋pnych wpisach, wspomn臋 o znakach przygodnych i przykluczowych (
obni偶aj膮cych (bemol), lub podwy偶szaj膮cych (krzy偶yk) d藕wi臋ki).
Teraz uruchomcie swoj膮 wyobra藕nie 馃榾
Je艣li widzicie, 偶e najni偶szy d藕wi臋k w zapisie znajduje si臋 pod dodatkow膮
kresk膮 na kt贸rej znajduje si臋 E, oznacza to, 偶e utw贸r kt贸ry czytacie,
napisany zosta艂 w tonacji poza standardowym strojem. D藕wi臋k ten mo偶ecie
uzyska膰 przestrajaj膮c si臋 do tzw. “Dropped D” (obni偶enie stroju struny E o
jeden ton), albo posiadaj膮c pi臋cio – ( b膮d藕 wi臋cej – kwestia upodoba艅) –
strunowy bas.
A teraz Zagadka 馃榾 Takie w sumie 膰wiczenie przy okazji. Co jest, je艣li
najni偶szy d藕wi臋k w zapisie jest pod drug膮 dodatkow膮 kresk膮 (pod
pi臋ciolini膮 znajduj膮 si臋 dwie dodatkowe kreski) ?
Mam nadziej臋, 偶e ta metoda wydaj臋 si臋 wam r贸wnie 艂atwa i przyjemna w
obej艣ciu jak dla mnie.
Stara艂em si臋 opisa膰 to jak najja艣niej.
Serdecznie zapraszam do asymilacji tej metody 馃榾
Op贸r jest bez celowy 馃榾
Pozdrawiam
BORG
PS. Krytyczne komentarze z argumentacj膮 mile widziane.
Oficjalnie przyznaj臋 si臋 do wpadek merytorycznych w moich postach, za kt贸re
przepraszam.
40 komentarzy
Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.
podstawow膮 zasad膮 jest to, 偶e zapis nutowy graficznie przedstawia to, co
s艂ycha膰. Je艣li nuta znajduje si臋 ni偶ej, to przedstawia ni偶ej brzmi膮cy
d藕wi臋k. Je艣li dwie nuty s膮 od siebie dalej i jest ich mniej w takcie, to
tak w艂a艣nie to gramy 馃槈
Kwestia obczajenia tego dok艂adniej 馃檪
Dzi臋ki Borg, potrzebny i fajny artyku艂.
@Such O Dolsky
Dzi臋ki za uznanie.
Tekst pisa艂em na podstawie w艂asnych do艣wiadcze艅. I zale偶a艂o mi na tym, by
odda膰 jak najprzyst臋pniej to, 偶e nuty s膮 艂atwe. I ka偶dy mo偶e si臋 ich
nauczy膰.
Te zasady, kt贸re opisa艂em, to w艂a艣nie moje do艣wiadczenia.
Maj膮 za zadanie u艂atwi膰 “m艂odym gniewnym” nauk臋 zasad muzyki.
Mo偶e w kolejnych wpisach, poka偶e zale偶no艣ci mi臋dzy zapisem, a
podstrunnic膮.
Zagadka wci膮偶 pozostaje nie rozwi膮zana 馃榾
zakwas, jest r贸偶nica tercji. E w kluczu basowym jest tam, gdzie w wiolinowym
C, D w basowym tam, gdzie w wiolinowym H. I tak dalej.
Albo inaczej – w kluczu basowym zapisuje si臋 o jedn膮 lini臋 (lub pole) ni偶ej
ni偶 we wiolinowym. We wiolinowym E masz na pierwszej linii od do艂u, w basowym
– na dodanej dolnej.
PS. Ja wiem, 偶e tam jest jeszcze jaka艣 r贸偶nica oktaw, ale to chyba
nieistotne teraz.
OK, dzi臋ki Such O Dolsky- sprobuje po tych tercjach, ale i tak czarno to
widz臋 na pocz膮tku 馃檪
No i najwi臋kszy wa艂 z nutami jest jak grasz co艣 np. w 13 pozycji :> tyle
kresk贸w trza dorysowywa膰 馃槢 dobrze , 偶e jest ten myk z klamerka podnosz膮c膮 o
oktawe.
A jeszcze trza zwraca膰 uwag臋 na po艂o偶enie klucza na pi臋ciolinii, bo
podobno ten punkt miedzy dwiema kropkami wyznacza lokalizacje d藕wi臋ku f i
zale偶y jak si臋 ten klucz przesunie to tam jest, chocia偶 nie spotka艂em si臋
z tym 馃槢 (mo偶e dlatego 偶e rzadko z nut korzystam)
roznica jest taka ze w kluczu wiolinowym i basowym takim samym d藕wi臋kiem, ale
umiejscowionym inaczej jest c1, czyli w kluczu wiolinowym c1 mamy na dolnej
dodanej, a w kluczu basowym na gornej dodanej.
Musz臋 si臋 nauczy膰 tego klucza basowego. Potrafi臋 tylko wiolinowy.
Pewnie wszystko mi si臋 pomiesza, szczeg贸lnie nazewnictwo d藕wi臋k贸w na
pi臋ciolinii. Tu, na obrazku pierwszy d藕wi臋k (klucz basowy) to E, za艣 w
wiolinowym jest to C. Czuj臋, 偶e b臋dzie ci臋偶ko to sobie pouk艂ada膰. 馃槈
Nas basistow interesuje klucz basowy, gdzie f jest umieszczone na 4 linii:
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Klucz_basowy
dla ciekawskich:
http://www.tepramu.w.interia.pl/teoria/klucze.htm
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Nuta
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Przegl%C4%85d_zagadnie%C5%84_z_zakresu_muzyki
PS: po co si臋 meczyc jak w sieci wszystko jest…
PS^2: BORG: Piszesz strasznie… niejasno, nieprecyzyjnie.
————————————————————
>> Moja strona domowa – a na niejmasa stufffu dla basistow!Ten g艂臋boki d藕wi臋k ta przenikaj膮ca wszystkie cz艂onki barwa, majestat…
@krolik
Prosz臋 o argumenty, kt贸re potwierdz膮, 偶e pisz臋 nie jasno i nie
precyzyjnie.
–Offtopic—
Wrzuci膰 link z wikipedii, czy innego 藕r贸d艂a potrafi ka偶dy.
Skomentowa膰 odpowiednio 艂膮cza, kt贸re si臋 wrzuci艂o i wypowiedzie膰 si臋 w
temacie, bez tworzenia offtopica, to ju偶 chyba nie ka偶dy.
Zalatuje lekk膮 hipokryzj膮, ale to jest ostatni post w moim wykonaniu, kt贸ry
jest nie zgodny z g艂贸wnym w膮tkiem tematu. A g艂贸wny w膮tek brzmi mniej
wi臋cej tak : Tak wygl膮da moja metoda na nauczenie si臋 nut. Co o niej
s膮dzicie i jakie wy macie/mieli艣cie metody na nauk臋 nut.
Zalecam tez nauk臋 czytania ze zrozumieniem. Z os贸b wypowiadaj膮cych si臋, jak
do tej pory, to Such O Dolsky i zakwas
wykazali si臋 ta umiej臋tno艣ci膮.
Ze gramy go na otwartej strunie H! Yeah Im good 馃槢
A tak szczerze to zajebisty artyku艂, ale mi ju偶 nie pomo偶e- nut uczy艂em
si臋 do艣膰 p贸藕no i nauczy艂em si臋 je czyta膰 (nie a vista oczywi艣cie) 馃檪
ale w kluczu wiolinowym podczas lekcji gry na gitarze klasycznej… 馃槓
Strasznie ci臋偶ko jest mi si臋 teraz przestawi膰 na basowy i prawie ka偶dy
d藕wi臋k musz臋 “liczy膰” (CDEFG itd.)… 馃檨 Mo偶e kto艣 ma na to prosty
spos贸b? (opr贸cz d艂ugiego 膰wiczenia) 馃槢 Dochodzi mi jeszcze problem, 偶e
cz臋艣ciej korzystam z nut na klasyka ni偶 na bas co mi utrudnia 偶ycie w
stopniu znacznym… XD
I jeszcze ma艂y suplement z teorii (przynajmniej mnie tak uczono): w kluczu
basowym te dwie kropki s膮 po to, 偶e to one pokazuj膮 d藕wi臋k orientacyjny-
F. Tzn nie liczymy (wg teorii) d藕wi臋k贸w od D na trzeciej linii ale od tego F
w艂a艣nie.
Co nie znaczy, 偶e ka偶da inna metoda jest z艂a of korz. 馃檪
Ja tu bulwers mog臋 zrobi膰, za nierozr贸偶nianie p艂ci.
Panowie rozkminiaj膮 tutaj takie rzeczy, bo mo偶e maj膮 tak膮 potrzeb臋? Ale
nie o tym. Wybaczcie tego offtopa.
Bijta si臋 wszyscy…
Tak na dobr膮 spraw臋 nasz klucz basowy(kt贸rego my u偶ywamy) powinien by膰
zapisywany z 8k膮 na g贸rze – jest o oktaw臋 ni偶szy ni偶 standardowy klucz
basowy na pianino. (Dlatego, 偶e nasze podstawowe d藕wi臋ki by艂oby trudno
odczyta膰 z wielu linii pod pi臋ciolini膮)
______________________________________
@zakwas
Brawo. Trafiony zatopiony.
Chodzi艂o o to , 偶e masz pi臋ciostrunowy bas 馃槢
Mo偶e spr贸buj tej mojej metody ?
Wiesz, co Ci臋 nie zabije, to Ci臋 wzmocni 馃榾
A powa偶niej teraz.
Racja. Klucz basowy wskazuje po艂o偶enie d藕wi臋ku F.
Zmiana po艂o偶enia jest wa偶na, ale nie jest to a偶 tak cz臋sto spotykane.
My i tak u偶ywamy klucza F w zwyk艂ym ustawieniu.
Tak jak pisa艂em, ten tekst zosta艂 opracowany na moich do艣wiadczeniach. W
moim mniemaniu, dla kogo艣 kto nie jest oczytany a偶 tak w teorii, o wiele
艂atwiej b臋dzie ogarn膮膰 nuty, maj膮c za odno艣nik 艣rodek pi臋ciolinii.
O przeno艣niku oktawowym i o kluczu subbasowym i barytonowym napisze kiedy艣
kilka s艂贸w, chyba, 偶e kto艣 mnie uprzedzi 馃槢
@Domasz i Qbasista
Ale panowie i panie, po choler臋 mi tu rozkminiacie takie rzeczy ?
Ja tu o u艂atwianiu ludziom 偶ycia, o zach臋ceniu do nauki nut. A nie o
r贸偶nicach mi臋dzy kluczem wiolinowym a basowym.
I koniec tematu 馃檪
I nie jest to 偶aden bulwers, czy co艣.
Nie odbierajcie tej wypowiedzi w ten spos贸b.
–EDIT–
@Domasz
Serdecznie przepraszam za pomylenie p艂ci.
Poprawka wstawiona.
NIe do konca, bo przyjete jest, ze gitara basowa (tak jak kontrabas) jest
instrumentem transponujacym o oktawe, przez co nie musimy tego zapisywac (bo o
tym wiemy)
Tak samo, jak klarnet / saksoofon/ trabka transponuje. (czyli w ich zapisie
nutowym C jest innym d藕wi臋kiem ni偶 C grane na fortepianie)
————————————————————
>> Moja strona domowa – a na niejmasa stufffu dla basistow!Ten g艂臋boki d藕wi臋k ta przenikaj膮ca wszystkie cz艂onki barwa, majestat…
Par臋 s艂贸w w temacie:
Je偶eli kto艣 jest oporny to niech sobie daruje rozw贸j w jakiejkolwiek
dziedzinie, nawet tak banalnej jak nauka nut.
Je偶eli kto艣 chce si臋 nauczy膰 nut to wnet odkryje metod臋, kt贸ra
艂opatologicznie wygl膮da tak:
1. Uczymy si臋, kt贸re umiejscowienie nutki na pi臋ciolinii odpowiada kt贸remu
d藕wi臋kowi. Tak, po prostu to wkuwamy. Czas – 30 minut.
2. Uczymy si臋 gdzie te d藕wi臋ki s膮 na gryfie. Tak, po prostu wkuwamy. Czas –
zale偶ny od predyspozycji. Cz艂owiek kumaty zauwa偶y powtarzaj膮cy si臋 schemat
i zajmie mu to nie wi臋cej ni偶 godzin臋.
3. Kupujemy ksi膮偶k臋 z etiudami na kontrabas i powoli gramy to czego si臋
nauczyli艣my. Czas – najlepiej jak najd艂u偶szy.
Wersja dla opornych:
1. Pr贸bujemy wykona膰 punkty 1. i 2. z metody powy偶ej, po czym dochodzimy do
wniosku, 偶e to gigantycznie trudne i wracamy do tabzduratur.
hyhy, nie ma nic gorszego ni偶 ksiazka dla basisty w ktorej pod kazdym
cwiczeniem procz nut jest tab, przez to nie idzie cwiczyc nut, a szkoda
zamazywac/zaklejac bo ksiazka traci na wartosci, powinnismy si臋 zwrocic to
kogos 偶eby usunac pisma dla ulomnych i zostawic tylko te dla muzykow 馃槢 (to tak
nawiasem, 偶eby uswiadomic ze nie tylko checi sa wazne ale tez fajne zrodla z
cwiczeniami :P) dlatego podpisuje si臋 pod postem radarro z tymi etiudami na
kontrabas, klucz basowy jest, tabu nie ma 馃榾
Dla totalnie zielonych taby si臋 przydaj膮, ju偶 nie b膮d藕my tacy, nie
usuwajmy tab贸w w og贸le…
Ja tam czyta膰 nuty umiem, ale powoooooooli strasznie, granie z nut jeszcze
daleko przede mn膮.
A najlepszym wyj艣ciem IMO jest po艂膮czenie metod Radarro i BORGa -> nie
wkuwamy, uruchamiamy wyobra藕ni臋, jednocze艣nie gramy etiudy; po pewnym czasie
znamy na pami臋膰 podstawowe d藕wi臋ki na pi臋ciolinii i gryfie. Tak tylko
rzucam pomys艂em, nie bijcie ;P
Aha, i ja z tego pomys艂u nie korzysta艂em, przed basem gra艂em 4 lata na
pianinie, wi臋c nuty musia艂em umie膰 czyta膰… ale dalej nie umiem gra膰
bezpo艣rednio z nich :/
****************************
http://www.lastfm.pl/user/RomanPiroman/
…co do艣膰 miarodajnie przedstawia skuteczno艣膰 metody “nie wkuwamy,
uruchamiamy wyobra藕ni臋:…;)
Jakby nie patrzec, nauka nut jest najtrudniejsza na pocz膮tku.
Potem idzie z gorki
Dokladnie TAK SAMO JAK W PODSTAWOWCE z literkami. Pani narysowala troszke
krzywo – dzieci nie poznaly, ze to “a”… A pozniej mo偶na czytac tekst bez
przygotowania przed setkami sluchaczy – TAK SAMO Z GRANIEM! to jest czytanie
nut, organizm pozniej nawet nie mysli jaki to d藕wi臋k (tak, jakbysmy myslelli,
jakie litery czytamy ??), tylko sklada cale takty, a pozniej i frazy w jednosc
i wystarczy tylko rzut oka dla prostszych melodii i si臋 gra.
POLECAM. bo to si臋 oplaci.
————————————————————
>> Moja strona domowa – a na niejmasa stufffu dla basistow!Ten g艂臋boki d藕wi臋k ta przenikaj膮ca wszystkie cz艂onki barwa, majestat…
Dok艂adnie tak krolik! To przecie偶 jest tylko alfabet.Przecie偶 nikt z nas nie
zastanawia si臋 nad literami czytaj膮c tekst literacki.i to samo z
muzycznym.Kiedy艣
gdy du偶o jezdzi艂em poci膮giem, wyci膮ga艂em nuty i je “czyta艂em”.To “tylko
alfabet.
nigdy nie zastanawia艂am si臋, czy nuty na bas wygl膮daj膮 tak samo jak te z
kluczem wiolinowym. Psikus! 4lata w szkole muzycznej na nic.
ja mog臋 tylko powiedzie膰, 偶e Pop艂awski jasno to wyt艂umaczy艂 i warto mie膰
jego ksi膮偶k臋 馃槈 偶adnych tab贸w tylko nuty w starym wydaniu ;d (w nowym nie
wiem jak jest). a przestawi膰 si臋 z klucza wiolinowego do basowego jest w
pocz膮tkach trudno rzeczywi艣cie..trzeba si臋 o wiele bardziej
przyk艂ada膰.
mam problemy z czytaniem nut na basie. jestem pianist膮 z wykszta艂ecenia i
nigdty nie mia艂em problemu z d藕wiekiem gdzie go zagra膰.(ma pianinie jest
jeden kaliwsz kt贸ry ma okre艣lon膮 wysoko艣c d藕wi臋ku, a na basie jeden d藕wiek
mo偶na zagra膰 w dowolny spos贸b). Chcia艂bym nauczy膰 si臋 szybko czytania nut
avista, ale na basie nie wiem dok艂adnie jak to si臋 robi. Naprweno trzba
czytac z wyprzedzeniem jak na pianie, ale co z d藕wiekami na gryfie?? Jak jest
dobiera膰 do nut ??
@michu9908
Dzisiaj si膮d臋, i wykmini臋 co艣.
Bo to dobry temat jest 馃檪
I b臋d臋 mia艂 nowy wpis w blogu 馃槢
Borg, tak sobie my艣l臋, 偶e skoro masz t膮 szk贸艂k臋 Pop艂awskiego, to mo偶e
wrzucisz kilka takich najwa偶niejszych skan贸w, co?;)
bo z wiolinowym sobie radz臋, za to z basowym gorzej..
@Natallis
Wiesz, ze skanami mo偶e by膰 taki problem, 偶e tutaj w gr臋 wchodz膮 prawa
autorskie.
Ale ju偶 ja mam spos贸b na to 馃榾
Kt贸ry co najmniej raz ju偶 wykorzysta艂em 馃榾
Tylko, czy ja mam ten plik gdzie艣 na dysku jeszcze …
Musz臋 przetrzepa膰 dyski w obydwu kompach 馃槢
Ja przy艂膮czam si臋, 偶e warto naprawd臋 naby膰 Pop艂awskiego, dzi臋ki czemu
szybciej mo偶na nauczy膰 si臋 czyta膰 nuty.
Stare wydanie jest 艣wiene, wszystko klarownie wyja艣nione. Cierpliwo艣ci a da
si臋 to rozkmini膰 馃檪
BORG wa偶ny w膮tek; nuty s膮 naprawd臋 przydatne
nut chcia艂em i chce si臋 nauczy膰, jednak nigdy nie wiedzia艂em jak si臋 za to
zabra膰 ale ten w膮tek jest genialny ale… Borg w sumie nic ciekawego si臋 nie
dowiedzia艂em z tego co napisa艂e艣 (nie obra藕 si臋 xP) ale sambady nie chce
mi si臋 szuka膰 kto to pisa艂 i napisa艂 偶e czytanie nut jest jak alfabet i
teraz po prostu wystarczy usi膮艣膰 i sobie czyta膰 na g艂os nuty jak
ksi膮偶k臋 i to chyba b臋dzie najlepszy spos贸b dzi臋ki w ko艅cu si臋 naucze
;P
@romeokamil
Nie mam si臋 o co obra偶a膰 馃槢
Jakby艣 m贸g艂 skonkretyzowa膰, gdzie si臋 nie podoba艂o.
Tekst mia艂 zach臋ci膰 do czytania nut i wskaza膰 jak膮艣 metod臋.
Nie upieram si臋, 偶e jest doskona艂a. Bo nie jest.
Mi pomog艂a, wi臋c dziel臋 si臋 ni膮 z innymi.
A konstruktywne komentarze, pomog膮 mi z kolejnymi tekstami. Przynajmniej mam
taka nadziej臋 馃槢
hmm.. Jak ci臋偶ko dosta膰 ksi膮偶k臋 Pop艂awskiego np, albo owe etiudy na
kontrabas (co jest, b膮d藕 co b膮d藕 fajnym pomyslem) to mo偶na wy艂膮czy膰 w gp
taby i gra膰 z samych nut 馃檪 taka bud偶etowa wersja. Tak czy inaczej BORG.
Zach臋ci艂e艣 mnie. Mo偶e teraz, a mo偶e po maturze si臋 zajm臋 馃檪
wiesz co jak zacz膮艂em czyta膰 tego posta to czytaj膮c wst臋p my艣la艂em sobie
“no z tym wst臋pem to m贸g艂 da膰 sobie spok贸j albo napisa膰 jakie艣 jedno
albo dwa kr贸tkie proste mi艂e zdania”. Potem si臋 troch臋 powtarza艂e艣 chyba
3 albo cztery razy m贸wi艂e艣 o d藕wi臋ku na 艣rodku pi臋ciolini. Og贸lnie jak
zaczynam czyta膰 temat to czytam wszystkie posty + ca艂y temat i wtedy zaczynam
pisa膰, ale wi臋kszo艣膰 czyta temat i kilka wybranych post贸w. Og贸艂em to
ludziom si臋 nie chce korzysta膰 z wyszukiwarki co og贸lnie stwierdzi艂y
badania Obop albo inne, w ka偶dym razie nie chce mi si臋 szuka膰 kolejnej lekcji
w kt贸rej piszesz o znakach przykluczowych, aczkolwiek chce si臋 o nich co艣
dowiedzie膰, m贸g艂by艣 edytowa膰 temat i tutaj dawa膰 nast臋pne cz臋艣ci i
m贸g艂by艣 da膰 pi臋ciolinie na kt贸rej wida膰 jak wygl膮da bemol i krzy偶yk,
ludzie mog膮 nie rozr贸偶ni膰 jak nigdy nut wcze艣niej nie widzieli pomyl膮 z
kasownikiem alby tym czym艣 co jest x(krzy偶yk) lecz nie jest to krzy偶yk lecz
t艂umiony d藕wi臋k (ale nie jestem pewiem 50/50). Poza tym to od wczoraj
siedz臋 z nutkami i szczerze to mam problem z bemolami bo ca艂y czas dodaje -es
np. ges des fes i si臋 gubie xP wiem 偶e jak do bemola des powiem cis to
nauczyciel u kt贸rego si臋 kiedy艣 uczy艂em by mnie zaciuka艂 馃槢 a tak szczerze
to polecam bardzo fajn膮 metod臋 na nauczenie si臋 nutek (trza mie膰
wyobra藕nie) my艣limy jaki艣 d藕wi臋k i wyobra偶amy gdzie le偶y na pi臋ciolini
i na odwr贸t wybieramy nutk臋 i my艣limy co to za d藕wi臋k 馃檪 膰wiczenie dobre
jak si臋 basu nie ma pod r臋k膮 馃槢
Ps. wiem 偶e komentarz mo偶e jest d艂ugi ale chcia艂e艣 konkrety jako 偶e ja
sam teorii mam ma艂o ale teraz ostatnio si臋 biore za teori臋, wi臋c nie
napisze 偶adnych takich profesjonalnych porad ale jako s艂uchacz mog臋 da膰
rade jak je wyg艂osi膰 偶eby mi艂o si臋 czyta艂o
Dobr膮 spraw膮 jest ta strona.
http://www.musictheory.net/translations.html#pl
Ucz臋 si臋 z tego nut.(tzn. w艂a艣nie zaczynam, hihi)
Mam pewien problem. Posiadam ksi膮偶k臋 Pop艂awskiego, bardzo stare wydanie.
Ch臋tnie bym si臋 z niej pouczy艂, ale jest po powa偶nych przej艣ciach i
brakuje kilku stron. Czy posiada mo偶e kto艣 pdf i m贸g艂by si臋 podzieli膰?
ciekawa ta metoda cho膰 przyznam, 偶e nie wszystko za艂apa艂am, a do tego
troch臋 zgubi艂o mnie to, 偶e korzystamy z r贸偶nych instrument贸w ;). Swoj膮
drog膮 powiem szczerze, 偶e Ci臋 polubi艂am chyba dlatego 偶e masz ciekawy styl
pisania :).
Post usuni臋ty w celu ochrony wzroku. /Dante
ru偶ni gury … kole艣 u偶yj autokorekty w przegl膮darce !!
Ja mam bemolowo-kropeczkowy problem: ot贸偶 mam przy basowym kluczu bemol, a
dwukropek obejmuje 2g膮 lini臋 od g贸ry (czyli F na drugiej linii od g贸ry), w
nast臋pnym takcie te kropeczki obejmuj膮 ju偶 lini臋 ni偶ej…jak definiowa膰
d藕wi臋ki znajduj膮ce si臋 po obni偶onych kropeczkach? Czy wie kto艣 o co z tym
chodzi ? czy s膮 to po prostu nic nie znacz膮ce kropeczki po znaku powt贸rzenia
taktu ?
Te “kropeczki” nale偶膮 w dalszej cz臋艣ci do znaku repetycji, nie odwo艂uj膮
si臋 do klucza basowego.
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Repetycja
dzi臋kuj臋