Autor dzieli się swoimi doświadczeniami jako początkujący basista, wskazując na wyzwania w zrozumieniu teorii muzycznej i jej praktycznym stosowaniu. Udziela porad, jak wykorzystać teoretyczną wiedzę do realnego grania na basie.
Autor zaczyna swoją przygodę ze skalami muzycznymi, zastanawiając się, jak dobrać skale do konkretnych akordów, np. Dmaj7. Przytacza przykłady skal, które mogą pasować do danego akordu i pyta o poprawność swojego rozumowania.
Autor dzieli się swoim doświadczeniem w graniu na basie oraz poszukiwaniem efektywnych metod na tworzenie pochodów basowych do muzyki ska. Pyta społeczność o porady dotyczące technik i wskazówek przydatnych w tym procesie.
Autor tekstu dzieli się swoją frustracją wynikającą z braku zrozumienia, jak skale modalne są stosowane do improwizacji, i prosi o wyjaśnienie bez użycia specjalistycznych terminów muzycznych.
W tekście użytkownik porusza kwestię zrozumienia akordów w kontekście teorii muzyki, wskazując na konfuzję wynikającą z obecności dźwięków poza skalą w zapisie akordów.
Gracz basu opisuje problem bólowy kciuka lewej ręki, który pojawia się podczas grania akordów i szybkich riffów. Zastanawia się, co robi źle i czy to kwestia nie wyrobionych mięśni dłoni.
Artykuł zaczyna się od prowokacyjnego wprowadzenia, sugerującego darmowe piwo i towarzystwo, aby przyciągnąć uwagę czytelnika. Następnie przechodzi do tematu gry na gitarze i pytań dotyczących ilości dźwięków na akord.
Artykuł przybliża tematykę akordów na gitarze, wyjaśniając ich budowę, rodzaje i zastosowanie. Dowiesz się, jak łączyć ze sobą akordy, jakie mają znaczenie w grze na basie i czy możliwa jest samodzielna nauka.
Autor dzieli się swoim doświadczeniem jako basista samouk i opisuje problem z tworzeniem własnych linii basowych, pomimo umiejętności opanowania trudnych utworów. Zastanawia się nad potrzebą nauki skal i akordów, aby poprawić swoje umiejętności w komponowaniu muzyki metalowej.
Artykuł omawia kwestię improwizacji na dwóch akordach, Fm i Bb7, z zastosowaniem skali doryckiej. Zwraca uwagę na znaczenie pozostania w jednej pozycji i akcentowanie adekwatnych dźwięków akordów.
Opowiadam o mojej przygodzie z nauką gry na gitarze basowej, mimo braku znajomości nut i teorii muzycznej. Dzielę się swoimi wątpliwościami, czy jestem w stanie nauczyć się grać, słuchając i naśladując muzykę z Internetu.
Akord to zbiór kilku dźwięków oddalonych od siebie o konkretne interwały, głównie tercje. Poznajemy dwa podstawowe typy akordów: durowy i molowy oraz ich składniki.
Autor dokumentu dzieli się swoimi wątpliwościami dotyczącymi budowy i rodzajów skal muzycznych, poszukując rozwiania swoich wątpliwości. Pytania dotyczą między innymi interwałów, oktaw na gryfie gitary oraz budowania akordów na podstawie różnych skal.
W artykule omówiono, dlaczego w utworach muzycznych pojawiają się akordy zbudowane z dźwięków nienależących do danej tonacji, podając konkretny przykład progresji akordów w tonacji F-dur. Wyjaśniono, że tonacja nie ogranicza stosowania innych dźwięków i jest rodzajem kręgosłupa harmonicznego, oferującym twórcom szerokie możliwości eksperymentalne.
Artykuł zawiera szczegółowy przewodnik po gamach i akordach na basie, dostarczając dokładnych zapisów nutowych dla różnych tonacji.
Artykuł wprowadza w świat podstawowych skal muzycznych na bas, wyjaśniając ich budowę oraz zastosowanie. Zawiera przegląd siedmiu głównych typów skal - trzech durowych oraz czterech molowych, pomagając zrozumieć, jak teoria muzyki wpływa na praktyczne umiejętności gry.
Pierwsza lekcja na temat akordów na basie koncentruje się na podstawach - interwałach. W artykule wyjaśniono, czym są interwały, przedstawiono podstawowe odległości na gryfie oraz wskazano na znaczenie nazewnictwa.
Artykuł skupia się na wyjaśnieniu, jak wybrać odpowiednią skalę podczas improwizacji na basie. Znajomość kilku podstawowych skal i zrozumienie zasad ich budowy są kluczowe dla efektywnej improwizacji.
Wyjaśniam znaczenie i zastosowanie skal molowych harmoniczną i melodyczną oraz jak mogą one wpływać na zmianę tonacji w muzyce. Zawarte są również przykłady praktycznego zastosowania tych skal podczas gry solo i akompaniamentu w różnych tonacjach.
Autor, chcąc zostać zawodowym basistą i zarabiać na grze na basie, dostrzega swoje braki w teorii muzycznej i chce je nadrobić. Znane linie basowe z tabulatury to jedno, ale brak znajomości skal, akordów, czy interwałów stał się problemem do pokonania.
Omawiam swoje fascynacje na temat progresji akordów w skali molowej naturalnej, dzieląc się tym, co udało mi się do tej pory odkryć. Zapraszam do wspólnej dyskusji, aby poszerzyć wiedzę na ten temat.
Autor dzieli się swoją historią dotyczącą tworzenia przewodników dla leniwych basistów oraz podróży do Pragi. Opowiada o technikach, które pomagają mu uzasadnić przed sobą lenistwo.
Autor, zajmujący się zawodowo ochroną przeciwpowodziową, powraca do hobby związanego z basem i programowaniem, prezentując ulepszoną wersję swojego programu dla basistów. Program umożliwia m.in. dostosowanie liczby strun, strojenie, prezentację skal oraz zapisywanie wyników.
Program z quizem do nauki interwałów na basie pozwala na łatwe i intuicyjne rozpoznawanie interwałów na gryfie. Zaprogramowanie zajęło zaledwie trzy godziny, a jego celem jest pomoc w znajdowaniu odpowiednich interwałów względem pozycji dłoni na gryfie.
Historia mojej muzycznej podróży zaczyna się od nauki gry na gitarze w lokalnym Ognisku Muzycznym, skąd poprzez nieoczekiwaną propozycję dołączam do pierwszego zespołu jako basista. To dopiero początek fascynującej przygody, która przeniosła mnie od amatorskich składów aż do profesjonalnego muzykowania.
Wybrałem utwór "Szła dzieweczka do laseczka" jako mój pierwszy kawałek do nauki na gitarze. Mimo prób i szukania porad online, gramienie trójdzwiękami pozostaje dla mnie zagadką.
Podaję link do pliku PDF z ściągą dla basistów, która ma pomóc nieznającym nut i harmonii. Opisuję także program BAND-IN-A-BOX, który automatycznie tworzy linie basowe.
Artykuł rozprawia o wyzwaniach w graniu polki i walczyka na basie, przedstawiając praktyczne porady dla basistów weselnych. Omawia też uproszczenia w polskiej muzyce ludowej, które ułatwiają basistom pracę.
Ostatnie dni były dla mnie wyzwaniem, wszystko przez niespodziewaną kontuzję, która zmusiła mnie do przerwy w codziennej rutynie. Pomimo to, nie straciłem ducha i postanowiłem podzielić się kolejną porcją wiedzy z moimi leniwymi basistami.
Artykuł skupia się na rozjaśnieniu niektórych common misconceptions wśród basistów, szczególnie tych, którzy chcą pogłębiać swoją wiedzę teoretyczną. Autor dzieli się swoimi przemyśleniami na temat błędów w pojmowaniu tonu, półtonu i harmonii, a także przedstawia przykłady linii basu do popularnych utworów.
Artykuł porusza problematykę aranżacji muzycznych, szczególnie w kontekście pracy basistów i ich interakcji z aranżerami. Autor dzieli się własnymi doświadczeniami, wskazując na typowe błędy aranżerów i sugerując lepsze podejście do tworzenia partii basu.
Artykuł opisuje technikę gry flażoletami na gitarze basowej, wskazując na unikalne brzmienia, które można dzięki temu uzyskać. Autor dzieli się również metodą na zmianę dźwięku flażoletowego w celu pasowania do tonacji utworu.
W artykule poruszam temat wykorzystania trytonu w akompaniamencie bluesowym, wskazując na jego wszechstronność i prostotę użycia. Tłumaczę również, jak można zaakompaniować jedną z najbardziej podstawowych progresji bluesowych, grając tylko dwa dźwięki - tercję i septymę małą.
Zastanawiając się nad różnicami między klasycznym wykształceniem muzycznym a doświadczeniem muzyków 'klezmerujących', poruszam temat ważności szczegółowego zapisu nutowego i adaptacji muzyki w różnych warunkach. Odkrywam, jak brak zrozumienia dla jazzowych i nieklasycznych form muzyki może wprowadzać chaos i niezrozumienie między muzykami o różnym wykształceniu.
Często początkujący gitarzyści oraz basiści mogą wpadać w pułapkę, myśląc, że tonacja utworu określana jest przez pierwszy akord akompaniamentu. W artykule omawiane są powszechne błędy i sposoby, aby ich unikać, a także wskazówki, jak prawidłowo rozpoznać tonację utworu.
Artykuł porusza zagadnienie teoretycznych aspektów improwizacji i skali modalnej w muzyce. Tłumaczy, jak stosować skale modalne do różnych akordów oraz porusza kwestię różnic pomiędzy skalami harmonizowanymi.
Opowieść 17-latka o tym, jak zaczął grać na basie i założył zespół 'Walking At The Roadside'. Inspiracja, nauka samodzielna i plany na przyszłość.
Autor podziela swoje doświadczenia związane z konwertowaniem klipu z jazzowego wieczoru, opisując również swoje zaangażowanie jako basista. Podkreśla radość płynącą z muzykowania pomimo niedoskonałości.
Artykuł zawiera kompendium wiedzy dla początkujących basistów, od wyboru pierwszego instrumentu, przez techniki gry, aż po konserwację sprzętu. Przybliża również tematykę dobierania wzmacniaczy i efektów, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania.
Autor opisuje swoje doświadczenia z komponowaniem prostego pochodu harmonicznego po zakupie basówki i prosi o uwagi oraz podpowiedzi. Dzieli się swoimi przemyśleniami na temat wykorzystania akordów i skali w tworzeniu bluesa.
Blog poświęcony analizie teoretycznej utworu Orion zespołu Metallica, autorstwa Cliffa Burtona. Omówienie konstrukcji utworu, teorii muzycznej i wykorzystanych w nim akordów.
Omawiam swoje doświadczenia i inspirację do stworzenia programu pomagającego w nauce budowy akordów, skoncentrowanego na wizualnym oraz interwałowym podejściu. Poszukuję muzyków do współpracy w celu udoskonalenia projektu i dodania opisów teoretycznych.
Nowa wersja programu do budowy akordów, tryton v.0.0.1 beta, przynosi szereg zmian usprawniających pracę z akordami. Przeanalizowano problemy wynikłe w trakcie pracy oraz zaproponowano rozwiązania dotyczące sprzeczności w konstrukcji akordów.
W pierwszym odcinku mojego bloga analizuję partię basu Flea w słynnym utworze Red Hot Chili Peppers - Californication. Przedstawiam teoretyczne rozkładanie partii na części oraz próbuję znaleźć logiczne uzasadnienie dla wyborów Flea.
Autor podjął się ambitnego zadania stworzenia internetowego podręcznika do teorii muzycznej dla początkujących. Podręcznik ma obejmować szeroki zakres tematów od wartości rytmicznych po triady harmoniczne.
Zastanawiasz się, jak grać solo basowe do akordów e-moll, a-moll, G-dur, i czy zmieniać skalę? A może interesuje cię, jak tworzyć podkład pod gitarę używając pentatonik? Ten artykuł pomoże rozwiązać twoje wątpliwości.
Często grając walking czy funkowe zagrywki wychodzę poza ustalone skale, co robię intuicyjnie. Ostatnio jednak zastanawiałem się nad pewnym zagadnieniem dotyczącym utworu 'Shine on your crazy diamond' od Pink Floyd, gdzie akord nie pasuje do skali, a brzmi doskonale.
Artykuł przedstawia bardziej rozbudowane spojrzenie na budowanie akordów na czterostrunowej basówce. Skupiam się na praktycznych przykładach oraz metodach chwytania akordów molowych i durowych, wykorzystując schematy i porady.
Jako samouk na basie, miałem do czynienia tylko z tabulaturami i nutami. Teraz, stanąłem przed wyzwaniem gry z akordów w zespole na imprezach.
Ear Master Pro to program do ćwiczenia słuchu, który dedykowany jest zarówno zawodowym muzykom, jak i amatorom. Jego celem jest poprawa jakości i komfortu gry, komponowania oraz ogólnego postrzegania muzyki.
Ibanez BTB33 to wyjątkowy bas dla muzyków ceniących solówki i akordy. Z pięcioma strunami i wyższym C zamiast niskiego B, został zaprojektowany z myślą o wyjątkowej klarowności i komforcie gry.
W artykule omawiamy kluczowe aspekty skupienia podczas ćwiczeń i prób dla basistów, podkreślając znaczenie słuchania, harmonii, rytmu oraz znajomości własnego instrumentu.
Tworzenie płynnych linii basowych to klucz do osiągnięcia muzycznej harmonii. Poznaj metody łączenia akordów, które pozwolą ci na swobodną grę na całej długości gryfu.
Zdobycie umiejętności improwizacji na basie może wydawać się trudne, zwłaszcza przy zmieniającej się harmonii. Jednak z odpowiednim podejściem można osiągnąć płynność i ekspresję w swojej grze.
Odkrycie, że zrozumienie akordów jest kluczowe dla basisty, zmienia podejście do instrumentu i muzyki. Odkryj, jak gitarzysta basowy przekształcił swój sposób słuchania i grania.
Grając z doświadczonymi muzykami jazzowymi, szybkie tempo może stanowić wyzwanie, zarówno podczas chodzenia, jak i solowania. Odkryj, jak przyspieszyć myślenie i opanować szybkie improwizacje.
Shell Voicings to technika, która pozwala basistom urozmaicić ich paletę tonalną oraz wzmocnić znajomość utworu i instrumentu. Ta technika bazuje na graniu tylko korzenia, tercji i/lub septymy akordu.
W części drugiej naszego przewodnika po eksploracji harmonicznych substytucji, skupiamy się na skalach molowych – harmonicznym i melodycznym, oraz ich wpływie na grę. Odkrywamy również, jak te zmiany wpływają na różne mody.
Zasady harmonii są fundamentem muzyki, ale czy ich ścisłe przestrzeganie jest konieczne do stworzenia wyjątkowego utworu? Profesjonalista udziela odpowiedzi, która może Cię zaskoczyć.
Wiele osób w świecie muzyki twierdzi, że basiści nie powinni opierać się na dźwięku podstawowym podczas solówek. Jednak czy rzeczywiście istnieje uniwersalna zasada na każdą sytuację?
Przejście od muzyki klasycznej do jazzu to droga pełna wyzwań, szczególnie dla basistów. Oto kompleksowa lista kroków, która pomoże Ci przebrnąć przez ten proces.
Trzecia część serii poświęconej substytucjom harmonycznym oferuje praktyczne materiały ćwiczeniowe, które pomogą zagłębić się w świat zaawansowanych technik improwizacji.
Bas i looper to kombinacja, która otwiera przed muzykami nowe horyzonty kreatywności. Odkryjmy 7 sposobów, jak używanie loopera może wzbogacić Twoją praktykę.
Nauka gry na basie obejmuje wiele technik, jednak jednym z kluczowych elementów jest opanowanie akordów. Artykuł podpowiada, jak podejść do nauki akordów, by stała się ona skuteczniejsza i przyniosła trwałe efekty.
Zmagasz się z określeniem, które nuty są dostępne dla danego typu akordu? Przedstawiamy kilka prostych zasad, które pomogą Ci to zrozumieć.
Kiedy muzyk z zespołu woła "Jedynka, Czwórka, Piątka" wie, co robi... ale czy Ty też? Odkryj, jak ta prosta fraza może kompletnie zmienić Twoje podejście do gry na basie.
Moda muzyczna może wydawać się złożonym tematem dla wielu muzyków, ale rozmowa na ten temat ujawnia, że może mieć ona znaczący wpływ na improwizację i ogólną zdolność do nawigacji po instrumencie.
Wybór odpowiedniej skali podczas gry na basie zależy od kontekstu harmonijnego utworu. W tym artykule przyglądamy się, jakie gamy stosować nad poszczególnymi akordami, by w pełni wyrazić zamierzony nastrój muzyczny.
Artykuł przybliża tematykę wykorzystania trybów i skal w grze na basie. Pokazuje, jak właściwe podejście do nich może ulepszyć tworzenie basowych linii melodycznych.
Rozstrzyganie, w jakim kluczu jest utwór, wydaje się banalnie proste, jednak może być niesamowicie skomplikowane. Przez zgłębianie teorii muzycznej możemy jednak znaleźć odpowiedzi, które uprościca nasze podejście do grania i interpretacji.
Zapamiętywanie akordów i skal jest kluczowym elementem dla basistów jazzowych i nie tylko. Oto kilka metod, które ułatwią Ci ten proces.
Zrozumienie roli makro- i mikroruchu w muzyce to klucz do efektywnej gry na basie. Odkryj, jak różnorodne nuty wpływają na harmonię i rytmikę utworów.
Zapamiętywanie nowych utworów na miejscu może być wyzwaniem, zwłaszcza w kontekście improwizowanym, takim jak jazz. Istnieją jednak sprawdzone metody, dzięki którym ten proces staje się znacznie łatwiejszy.
Odkryj unikalne ćwiczenie na basie, inspirowane techniką wybitnego puzonisty, Dave'a Glen'a, które pozwoli Ci płynnie przejść między skalami a arpeggiami i zrozumieć ich związek z różnymi akordami.