Improwizacja-odpowiednie dobranie skal

Artykuł omawia kwestię improwizacji na dwóch akordach, Fm i Bb7, z zastosowaniem skali doryckiej. Zwraca uwagę na znaczenie pozostania w jednej pozycji i akcentowanie adekwatnych dźwięków akordów.

Improwizacja-odpowiednie-dobranie-skal
Witam. Chciałbym zapytać o improwizację. Załóżmy że mamy melodię
złożoną z dwóch akordów, przykładowo na I i IV stopniu, niech będą Fm i
Bb7. Powiedzmy, że chcę grać do tego skalą dorycką. I teraz moje pytanie.
Chcę grać cały czas w jednej pozycji (po jednym schemacie). Uwzględniając
przy tym dźwięki które wchodzą w skład akordu, który akurat leci w
podkładzie, chcę korzystać przede wszystkim z nich. Czy to będzie
„poprawnie” i czy nie zatracę brzmienia skali doryckiej (oczywiście
pamiętając o akcentowaniu seksty wielkiej)? Czy może lepiej będzie zrobić
inaczej? Na przykład grać najpierw dorycką F, a następnie przesunąć
schemat na dorycką Bb (z tym że czy w poprzednim przypadku nie robię
dokładnie tego samego, ale bez zmiany pozycji?). Albo w ogóle to Bb ogrywać
skalą zbudowaną na IV stopniu skali doryckiej (miksolidyjska?)?

Wiem, że nie wszystko trzeba robić podręcznikowo, ale akurat teraz o to mi
właśnie chodzi, dlatego pytam. Nie do końca jestem pewien czy ja to wszystko
dobrze rozumiem.

Czy mogę zapytać o improwizację i dobór odpowiednich skal?
Jakie skale powinienem wykorzystać podczas improwizacji?
Czy grając w jednej pozycji i uwzględniając akordy w podkładzie, wciąż zachowam brzmienie skali doryckiej?
Czy powinienem grać w jednej pozycji czy lepiej przesunąć schemat skali?
Czy powinienem grać skalę zbudowaną na IV stopniu skali doryckiej?
Czy grając w jednej pozycji, powinienem akcentować seksty wielkiej?
Jakie są najważniejsze dźwięki, które powinienem uwzględnić w akordzie podkładowym?
Czy istnieją inne sposoby na korzystanie z skal podczas improwizacji?
Czy grając skale dorycką, istnieją pewne oczekiwania co do położenia ręki i palców?
Jakie są najczęściej popełniane błędy podczas improwizacji i jak ich uniknąć?

Podziel się swoją opinią
SzklankaMleka
SzklankaMleka
Artykuły: 0

4 komentarze

  1. Absolutnie nie jestem specem od teorii i nie rozumiem w całości tego co
    napisałeś, ale przy zmianach akordu można zostać wewnątrz skali/tonacji
    nadanej przez I akord – wtedy nie zmieniasz tego, co po angielsku jest nazywane
    „tonal center”; wszystko naturalniej do siebie pasuje; trwasz w klimacie
    nadanym przez I akord, albo też możesz zmienić skalę/tonację – wtedy
    zmieniasz „tonal center” na podstawowy dźwięk z II akordu; przeskok będzie
    często wyraźnie wyczuwalny. Wszystko zależy od tego co chcesz zrobić, od
    partii pozostałych instrumentów i tego co ustalicie na początku – jeżeli
    się rozjedziecie, może wyjść źle.

    Mam nadzieję, że o to chodziło, bo jak mówiłem, nie jestem specem od
    teorii, ale z improwizacją akurat nie mam problemu 🙂

  2. To zdecydowanie pomaga, dziękuję. A jak w takim razie poradzić sobie z tym,
    żeby cały czas grać w jednej tonacji po całym gryfie (w różnych
    pozycjach)?

  3. Np. I akord to C-dur, czyli tonacją dla tego akordu są „białe klawisze”.
    Poruszając się po nich wszystko będzie z grubsza do siebie pasować. Kolejny
    akord to np. E. Jeżeli zagrasz E-mol, zostaniesz w tonacji z I akordu, czyli
    na białych klawiszach. Jeżeli zagrasz E-dur, to pojawi się dźwięk Gis,
    który jest poza tonacją narzuconą przez C-dur. W niektórych sytuacjach to
    może pasować, ale ogólnie to jest duża zmiana, która będzie brzmiała
    nienaturalnie, jeśli zrobisz ją przez przypadek. Podobnie jest pewnie z
    rodzajami skal (dorycka, jońska itp.), jednak nie znam się na nich do końca.

Możliwość komentowania została wyłączona.