Skok w bok akordem poza skale

Cz臋sto graj膮c walking czy funkowe zagrywki wychodz臋 poza ustalone skale, co robi臋 intuicyjnie. Ostatnio jednak zastanawia艂em si臋 nad pewnym zagadnieniem dotycz膮cym utworu 'Shine on your crazy diamond' od Pink Floyd, gdzie akord nie pasuje do skali, a brzmi doskonale.

Od dawna cz臋sto wychodz臋 poza skale graj膮c walking, czy te偶 jakie艣

ciekawe, funkowe zagrywki. Zawsze to robi臋 intuicyjnie, maj膮c w pami臋ci
przej艣cia (doj艣cia)

pomi臋dzy d藕wi臋kami, kt贸re brzmi膮 przyjemnie.

Jednak ostatnio zainteresowa艂o mnie, czy istnieje jakie艣 prawo rz膮dz膮ce
wychodzeniem

poza skale.

Konkretny przyk艂ad, kt贸ry mnie zagina: https://www.youtube.com/watch?v=BZSWAkJ3h8E Pink Floyd -Shine on your crazy diamond – 艣wietny kawa艂ek, 艣wietna suita. Generalnie
cz臋艣膰 pokazana na filmie jest w skali naturalnej G-mol (o ile nie
namiesza艂em).

A tu.. psikus (od 7:20 podczas zwrotki), pod g-mol pojawia si臋 akord f# („you
shone like the sun” ). Zupe艂nie nie po skali. A brzmi… 艣wietnie. I to nie
jest tylko jedyny utw贸r w kt贸rym si臋 spotka艂em z takimi wyj艣ciami.

Czy jest jaka艣 zale偶no艣膰, kt贸r膮 pos艂u偶yli si臋 muzycy wciskaj膮c ten
fis? Czy te偶 mo偶e fakt, 偶e przej艣cie brzmia艂o, to jedynie 艣wiadectwo
tego, 偶e PF wielkimi muzykami (s膮/byli)?

Znam budow臋 akord贸w, umiem je ogrywa膰. Znam skale (kilka
najpopularniejszych) i wci膮偶 nie mog臋 si臋 po艂apa膰 w Shine on your crazy
diamond.

Czy kto艣 umie mi pom贸c?

Czy cz臋sto wychodz臋 poza skal臋 graj膮c walking lub ciekawe zagrywki?
Jakie przej艣cia pomi臋dzy d藕wi臋kami brzmi膮 przyjemnie, gdy wychodz臋 poza skal臋?
Czy istnieje jakie艣 prawo rz膮dz膮ce wychodzeniem poza skal臋?
Czy znasz przyk艂ad utworu, w kt贸rym wyst臋puj膮 wyj艣cia poza skal臋?
Czy zna kto艣 zale偶no艣膰, kt贸ra pos艂u偶y艂a muzykom wciskaj膮c fis?
Jak przej艣cie brzmi艂o w utworze, w kt贸rym wyst臋puje fis, czy brzmia艂o dobrze?
Czy znasz budow臋 akord贸w i potrafisz je ogrywa膰?
Czy znasz kilka najpopularniejszych skal?
Czy kto艣 potrafi mi pom贸c w Shine on your crazy diamond?
Jakie s膮 Twoje my艣li na temat wychodzenia poza skal臋 w muzyce basowej?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

33 komentarze

  1. To je偶eli utw贸r jest w g moll harmonicznej, dlaczego
    u偶ywaj膮 r贸wnie偶 akordu F dur, kt贸ry do niej, jak
    pami臋tam nie nale偶y (to jest w艂a艣nie sedno moich rozwa偶a艅)?

  2. Nie wiem, czemu graj膮 F dur, Fis nale偶y do skali g moll, wi臋c mo偶e to nie
    skala g moll?

  3. Niez艂a kaszanka – jednym s艂owem 馃槈 Im dalej w las, tym bardziej przychylam
    si臋 do teorii

    Czy te偶 mo偶e fakt, 偶e przej艣cie brzmia艂o, to jedynie 艣wiadectwo tego, 偶e PF wielkimi muzykami (s膮/byli)?

  4. te偶 to zrozumia艂em na szczescie ju偶 chwile temu:)

    a z tym to jest tak, 偶e muzyka progresywna w艂a艣nie tym si臋 charakteryzuje
    偶e progresja akord贸w jest nieprzewidywalna, 偶e w miejsce toniki zamiast
    rozwi膮za膰 dominante pakujesz jaki艣 inny np molowy akord:) i do tego
    „psowanie” akord贸w nonami czy septymami wielkimi- pi臋kna sprawa. Raczej nie
    ma co do tego regu艂y akordy si臋 pakuje np pod okre艣lon膮 melodie kt贸ra
    powstaje- polecam OPETH

    ale jest tzw kadencja zwodnicza:) zajebista sprawa jak chcesz urozmaici膰
    kawa艂ek:)

    np w D-dur b臋dzie to przejscie przez B-dur i C- dur:)

    powodzenia

  5. chwil臋 to analizowa艂em i to jest co艣 jak „G, Fis, h” (czyli takie przej艣cie
    na 3 stopie艅 skali, w C-dur jak Ci 艂atwiej patrze膰 to „C, H, e”). no i to
    wygl膮da na tego typu rozwi膮zanie, tylko w moll czyli wyjdzie „g, Fis, B”. Tak
    bym to t艂umaczy艂. Potem mo偶na by to dalej poci膮gn膮膰, nie jest to stricte
    progresja ale tak bym to widzia艂 dalej „g, Fis, B, E, As, D, g” 馃檪

    EDIT: teraz to troch臋 inaczej widz臋. 偶e jest to „g, Fis” kt贸re jakby
    wymusza przej艣cie do h, ale: to Fis (akord Fis B cis) mo偶na potraktowa膰 jako
    b ze zwi臋kszon膮 kwint膮 (akord B des=cis fis), wi臋c rozwi膮zuj膮c jakby to b
    z kwint膮 zwi臋kszon膮 otrzymujemy B.

  6. ja tam si臋 przychylam do swojego wyja艣nienia (tego z edita). wydaje si臋
    najbardziej logiczne (przynajmniej dla mnie). to oczywi艣cie w kwestii dlaczego
    to brzmi / jak to jest powi膮zane. a ju偶 niejeden wpad艂 na taki czy ciekawszy
    pomys艂, wi臋c nie gloryfikowa艂bym tak Pink Floyda. jest tyle utwor贸w w
    kt贸rych jest tyle modulacji wykonanych nie do ko艅ca konwencjonalnymi drogami,
    a brzmi膮cych ciekawie, daj膮cych fajny efekt.

  7. prawda jest taka, ze wszystkie te skale prawa itd , kt贸re z takim uporem si臋
    cwiczy nijak si臋 maja do prawdziwej muzyki…polecam posluchac maruszczyka gra
    d藕wi臋ki z przyslowiowej „d*py” a brzmi to przezajebiscie… a jak to rozwijac
    ?? nagrac sobie jaki艣 podkladzi i posluchac jak brzmi pod nim ka偶dy d藕wi臋k
    podkreslam slowo KAZDY i samemu zdecydowac czy pasuje czy nie, a nie patrzec na
    skale…

  8. @braQweny: prawda jest taka, ze wszystkie te skale prawa itd , kt贸re z takim uporem si臋 cwiczy nijak si臋 maja do prawdziwej muzyki…polecam posluchac maruszczyka gra d藕wi臋ki z przyslowiowej „d*py” a brzmi to przezajebiscie… a jak to rozwijac ?? nagrac sobie jaki艣 podkladzi i posluchac jak brzmi pod nim ka偶dy d藕wi臋k podkreslam slowo KAZDY i samemu zdecydowac czy pasuje czy nie, a nie patrzec na skale…

    Ale oczywi艣cie u偶ywanie skali zwi臋ksza szans臋 na „pasowanie” d藕wi臋ku tak
    pi razy drzwi ;p

  9. taka ktorej nie krepuje ludzka metalnosc czy rutyna 馃檪 znowu odsylam do
    maruszczyka dla niego nie ma dobrych i zlych d藕wi臋k贸w… wszystkie sa dobre i
    wszystkie pasuja

  10. Problem tylko w tym, 偶e muzycy pokroju Maruszczyka niczego nie graj膮 „na
    czuja”.

    On dobrze wie, jaki b臋dzie nast臋pny d藕wi臋k i jak to zabrzmi.

    Linia brzmi w g艂owie zanim zacznie j膮 gra膰 na basie.

    Poza tym po choler臋 si臋 m臋czy膰? Nie znaj膮c teorii i tak najpierw
    „odkrywasz” co艣, co dawno jest odkryte, dopiero znaj膮c zasady da si臋 je
    艂ama膰.

    Przez ostatnie 7 lat mia艂em podej艣cie sko艅czonego idioty – na choler臋 mi ta
    g艂upia teoria, wol臋 gra膰 muzyk臋. Dzi艣 jestem cienki i cholernie
    zawiedziony swoj膮 gr膮. Nie jestem Pastoriusem, potrzebuj臋 skal i harmonii –
    po 7 latach „grania” na basie kupuj臋 sobie szk贸艂ki i przerabiam OD PODSTAW
    偶eby jako艣 poprawi膰 swoj膮 miern膮 gr臋. I dopiero wyrabiaj膮c sobie w ten
    spos贸b 艣wiadomo艣膰 muzyczn膮 czerpi臋 rado艣膰 z grania.

    „Racja jest jak d*pa, ka偶dy ma w艂asn膮.”

  11. najpopularniejsze wyjj艣ci poza skale np. w tonacji C. je偶eli chcemy wyj艣膰
    poza skale mo偶emy zagra膰 skale mixolidyjsk膮 od d藕wi臋ku cis.

    Cis eis gis h

    G H D F

    Inaczej akrod ten jest po prostu akordem dminantowym kt贸ry jest alterowany
    (b5). Brzmi to do艣膰 jazzowo

    Innym ze sposob贸w na wyjazd z tonacji jest np przesuni臋czie na chwil臋
    tonacji

    np. Jeste艣my w tonacji c moll (pentatonika c moll) i na chile odchodzimy od
    tonacji i gramy pentatonik臋 cis – moll.

  12. Mo偶e co艣 mieszam i myl臋 (to mnie poprawcie), ale jak dla mnie nie jest
    problemem Fis, bo Fis nale偶y przecie偶 do skali G moll. To 偶e jest F dur to
    jest jakby wyj艣ciem ze skali, bo to chyba jest po prostu septyma zmniejszona?
    A Fis nale偶y do tej skali i rozwi膮zuje si臋 na prym臋, czyli G… Nie jest
    tak?

  13. Fis przechodzi w tym kawa艂ku do B, a nie F 馃檪 Z tym nale偶eniem do skali to
    tak ostro偶niej bym to rozpatrywa艂, bo bierzemy pod uwag臋 jednak harmoni臋 i
    jej zasady.

  14. @Aga: Mo偶e co艣 mieszam i myl臋 (to mnie poprawcie), ale jak dla mnie nie jest problemem Fis, bo Fis nale偶y przecie偶 do skali G moll. To 偶e jest F dur to jest jakby wyj艣ciem ze skali, bo to chyba jest po prostu septyma zmniejszona? A Fis nale偶y do tej skali i rozwi膮zuje si臋 na prym臋, czyli G… Nie jest tak?

    Skali g-moll jest kilka, np. dorycka, eolska (czyli moll naturalny), harmoniczna itd. W harmonicznej wyst臋puje d藕wi臋k fis, natomiast w naturalnej ju偶 nie. W muzyce rozrywkowej (pop, rock) du偶o cz臋艣ciej stosuje si臋 moll naturalny. Harmoniczny zosta艂 stworzony przez teoretyk贸w dawno temu po to, aby w tonacji molowej pozostawi膰 durow膮 dominant臋, kt贸ra dzi臋ki d藕wi臋kowi prowadz膮cemu fis (tercja dominanty durowej w g-moll – d fis a) brzmi bardziej „dominantowo” ni偶 dominanta molowa oparta o skal臋 naturaln膮 (d f a).

  15. ja nie twierdze ze teoria jest do niczego niepotrzeba wrecz
    przecwinie(szczegolnie na moim poziomie rozwoju muzycznego)… chodzi o to, ze
    tak naprawd臋 jedyna rzecza jaka nalezy cwiczyc to sluch i umiejscowienie tego
    co sobie wymyslimy na gryfie… nic innego do szczescia potrzebne nie jest

  16. ale znajomo艣膰 teorii mo偶e znacznie przyspieszy膰 nauk臋 gry. w dodatku
    lepiej rozumie膰 co si臋 gra i sk膮d to si臋 bierze. ale rozmowa o tym dlaczego
    warto si臋 uczy膰 teorii ju偶 by艂a. jest jeszcze kwestia czy umiesz wiedz臋
    wykorzysta膰, odnie艣膰 do praktyki.

  17. Dok艂adnie. Palce i s艂uch bez 艣wiadomo艣ci muzycznej IMO niewiele dadz膮

    „Racja jest jak d*pa, ka偶dy ma w艂asn膮.”

  18. Dzi臋ki Goonio, teraz to bardziej rozumiem. Mia艂am w g艂owie
    tylko skal臋 mollow膮 harmoniczn膮, przez ksi膮偶k臋 Pluszcza, od kt贸rej
    zaczyna艂am nauk臋. To ciekawe te偶 jest, czemu Pluszcz zignorowa艂 w niej
    skale mollowe naturalne, opieraj膮c si臋 tylko na harmonicznych i melodycznych.
    I ja si臋 nauczy艂am, 偶e w艂a艣nie te s膮 istotne. Ka偶dego dnia cz艂owiek
    czego艣 si臋 uczy. 馃檪

    braQweny, nie wiem, czemu Ty my艣lisz, 偶e jak kto艣 uczy si臋
    teorii, to nie ma nic wsp贸lnego z praktyk膮? Prawda jest taka, 偶e teoria
    pomaga w nauce praktyki, na pewno nie przeszkadza, wi臋c czemu tak bardzo
    chcesz innych przekona膰, 偶e to niepotrzebne?

    Z reszt膮 je艣li Tobie si臋 chce odkrywa膰 to, co ju偶 kto艣 kiedy艣 odkry艂,
    to Tw贸j w艂asny interes. 馃榾

  19. aga naucz si臋 czytac co pisze to b臋dzie fajnie… to raz, a dwa ze sluch i
    ogranie tego co si臋 slyszy da ci du偶o wi臋cej na dluzsza mete ni偶 cwiczenie skal
    i innych ogranych patentow… no ale co ja mog臋 wiedziec :)dla tych co chca si臋
    troch臋 porozwijac polecam du偶o siedziec przy klawiszach i sluchac ….

  20. braQweny, najpierw tej teorii si臋 naucz, potem b臋dziesz m贸g艂 oceni膰, czy
    by艂a Ci potrzebna. 馃檪

  21. aga nie lubi臋 si臋 powtarza膰 ale dla ciebie zrobie wyjatek bo widze, ze
    czytanie ze zrozumieniem to nie jest twoj konik… a wiec „aga, a kto
    powiedzia艂, ze nie umiem ?”… widzisz tu gdzies slowo „wszystko” ?

  22. Przede wszystkim Ty nie umiesz czyta膰 mi臋dzy wierszami i nie 艂apiesz aluzji
    (nie chce mi si臋 t艂umaczy膰, w jakim celu tak napisa艂am posta, KA呕DE s艂owo
    by艂o na miejscu)…

    Ko艅cz臋 t臋 dyskusj臋, bo nic nie wnosi do tematu, temat nie jest o Tobie ani
    o Twoich umiej臋tno艣ciach, jak chcesz poklacha膰, to na priv, albo na
    gadu.

  23. ej ludzie ale jak napisa艂em (chyba) w艂a艣nie tym si臋 charakteryzuje progresja,
    偶e grasz akord NIE nale偶膮cy do skali kt贸ra ciupiesz… i to jest ta
    nieprzewidywalno艣膰. W funku na przyk艂ad jak budujesz bass to si臋 nie uzywa
    skal bo przy podejsciu do innego akordu walisz po 3 p贸艂tony pod rz膮d na
    ka偶dej strunie a to chyba chromatyczna tylko skala jest:P

    jak kto艣 ma jakie艣 pytania to 艣mia艂o, pomy艣limy

  24. progresja to co innego 馃檪

    a to 偶e w funku s膮 jakie艣 d藕wi臋ki poboczne to nic niezwyk艂ego, bo zwykle
    to tworzy przej艣cie do d藕wi臋ku w skali i og贸lnie linia porusza si臋 po
    skali 馃檪 to 偶e w melodii w C-dur raz wsadzisz sobie fis nie znaczy 偶e ju偶
    jeste艣 zajebisty i wychodzisz poza skal臋, bo w ca艂ej reszcie si臋 jednak jej
    trzymasz i na niej opierasz.

  25. a jak przyszp膮cisz 偶e co nieco wiesz to te偶 zajebisty nie b臋dziesz…
    WI臉KSZO艢膯 pocz膮tkuj膮cych basist贸w jest przekonana 偶e mo偶e si臋
    porusza膰 WY艁膭CZNIE po danej skali. Temat ten jest po to, aby komu艣
    u艣wiadomi膰 偶e nie zawsze musi tak by膰, 偶e ja o tym wiem to moja sprawa,
    ale po to si臋 odzywam 偶eby komu艣 poja艣ni膰 bo dla tego kogo艣 to mo偶e by膰
    akurat co艣 niezwyk艂ego. Mnie jak to odkry艂em bardzo to poci膮gn臋艂o. Bo ta
    gadka z fis w g moll ze skala harmoniczna to blu藕nierstwo i czasem warto
    komu艣 poja艣ni膰 zamiast m贸wi膰 偶e to oczywiste

    pozdrawiam

  26. ale sam piszesz g艂upoty „w艂a艣nie tym si臋 charakteryzuje progresja, 偶e grasz
    akord NIE nale偶膮cy do skali kt贸ra ciupiesz…”

    odno艣nie g i fis chodzi艂o przecie偶 o wyja艣nienie dlaczego to brzmi (bo
    chyba to by艂 g艂贸wny cel w膮tku), 偶e to nie jest wzi臋te z kosmosu i sk艂ada
    si臋 w logiczn膮 ca艂o艣膰. w og贸le wiesz co to blu藕nierstwo..?

    stara艂em si臋 nieco poja艣ni膰. co do tego, 偶e „wi臋kszo艣膰 pocz膮tkuj膮cych
    basist贸w jest przekonana, 偶e mo偶e si臋 porusza膰 wy艂膮cznie po danej skali”
    mam troch臋 w膮tpliwo艣ci 馃檪 chyba wi臋kszo艣膰 pocz膮tkuj膮cych basist贸w nie
    wie co to skala, a jak ju偶 wie traktuje to jako dodatek a nie jako sztywn膮
    regu艂臋 wg kt贸rej nale偶y gra膰.

    masz z艂y dzie艅? 馃檪

  27. przepraszam nie chcia艂em Cie urazic! ale chodzi o to 偶e D殴WI臉K fis nalezy
    do g-moll harmonicznej ale akord czyli fis-a-cis nie nale偶y… no ale jak
    pos艂uchasz cho膰by dream贸w czy floyd贸w czy Opeth (Drapery Falls) to
    zauwa偶ysz tam swoiste „zmiany” tonacji gdy po chwili wracaj膮 do pierwotnej
    tonacji. Gdyby艣 chcia艂 rozpisa膰 na to skale po jakich d藕wi臋kach chcesz si臋
    porusza膰. Fakt s膮 logiczne jak to uj膮艂 Kolega puciak ca艂o艣ci w takich
    progresjach ale to ju偶 trzeba o tym poczyta膰 i to m.in wspomniana przeze mnie
    wy偶ej k.zwodnicza. U偶ywa si臋 akordu kt贸rego d藕wi臋ki nie nale偶膮 do skali
    wyrysowanej na gryfie w guitar pro i pocz膮tkuj膮cy basista/ gitarzysta nie
    przyjmie do wiadomo艣ci 偶e mo偶na wyskoczy膰 poza skale, bez sta艂ej modulacji
    tylko na chwile… Bo w艂a艣nie skale jak ju偶 si臋 je pozna czesto si臋 traktuje
    jako sztywny wyznacznik grania, oj nie wiem czy jasno to powiedzia艂em

    pozdrawiam

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.