Cort B4, jesion

Jestem w艂a艣cicielem basu Cort B4 Jesion od niemal trzech lat, kt贸ry wyr贸偶nia si臋 wygod膮 gry oraz jako艣ci膮 wykonania. Bas ten oferuje przyjemne brzmienie zar贸wno w aktywnym, jak i pasywnym trybie pracy, co czyni go idealnym wyborem dla fan贸w funky.

W skr贸cie:

Plusy

– wygoda
– mo偶liwo艣ci brzmieniowe
– cena (nowy poni偶ej 2000 PLN)

Minusy

– drobne buble przy wyko艅czeniu
– s艂yszalne szumy przy aktywie
– g艂贸wka (?)

Cort B4 Jesion werszyn

Od niemal trzech latek jestem w艂a艣cicielem tego wios艂a. Wielu ludzi na forum
posiada je r贸wnie偶, zar贸wno w wersji pi臋ciostrunowej jak i takowej.
Jednak偶e brak na Basoofce recenzji jest karygodny, wi臋c pora to
nadrobi膰!

Do roboty! 馃檪

www.images43.fotosik.pl/85/8a18e9ab02a93fadmed.jpg

Z czego to jest zrobione?

Korpus: jesion (lub maho艅)

Gryf: wenge i klon, pi臋ciocz臋艣ciowy,

Podstrunnica: palisander

Progi: 24 (dost臋pne te偶 wersje bezprogowe)

Klucze: olejowe na licencji Hipshota

Pickupy: 2x Bartolini MK-1

Elektronika: Przedwzmacniacz MK-1 EQ

Ga艂ki: Volume, Balance, 3x Tone

Prze艂膮cznik aktive/passive (yeah!)

Menzura: 34″

Wygl膮d

Basik wyko艅czony jest naturalnie. Wygl膮d korpusu zale偶y wi臋c w du偶ej
mierze od danego egzemplarza i us艂ojenia dechy.

Przegl膮daj膮c fotki w internecie mo偶na natkn膮膰 si臋 zar贸wno na szerokie,
nieregularne s艂oje, jak i r贸wniutko u艂o偶one drobne pr膮偶ki. W ka偶dym
przypadku wygl膮da to w moim odczuciu estetycznie i po prostu cieszy oko.

www.images39.fotosik.pl/82/63a581068f225332.jpg www.images45.fotosik.pl/85/6d9f3831708b45c2.jpg www.images43.fotosik.pl/85/bc63a94653fc9c56.jpg

Wizualnie mo偶e nie podoba膰 si臋 g艂贸wka. Wyci臋cie od spodniej strony na
pocz膮tku mnie dra偶ni艂o, ale z czasem przyzwyczai艂em si臋 do owego „Cort
design”. Sprawia, 偶e 艂atwo rozpozna膰, czy co艣 jest Cortem czy nie 馃檪

Niestety jesion ma jedn膮 wad臋. Podczas gry, gdy r臋ka nam si臋 poci i ma
styczno艣膰 z drewnem, mo偶e powodowa膰 powstawanie zielonych 艣lad贸w na
desce. Tak偶e woskowa膰 panie i panowie, nie b臋dzie problemu 馃檪

Wykonanie

Korea艅skie r膮czki si臋 postara艂y. Progi ponabijane r贸wniutko – nic nie
wystaje, nic nie przeszkadza w grze. Deska 艂adnie poklejona z trzech
kawa艂k贸w drewna, 偶adnych bubli tutaj te偶 nie znajdziemy.

Jednak偶e w moim egzemplarzu gryf jest zbyt g艂臋boko osadzony w kieszonce. Z
jednej strony to dobrze – dla producenta wa偶niejsze okaza艂o si臋 dopasowanie
go pod wzgl臋dem rezonacyjno-brzmieniowym, 偶e si臋 tak wyra偶臋, ni偶 pod
wzgl臋dem wizualnym. Przecie偶 nie obce wielu z was s膮 przypadki podk艂adania
przez producent贸w papieru, tak by gryf tylko 艂adnie wygl膮da艂 z
wierzchu.

Rozkr臋caj膮c puszk臋 z bebechami r贸wnie偶 uwag臋 przykuwa precyzja wykonania
i staranne ekranowanie farb膮 grafitow膮..

Wygoda

Pierwsze co uderza to wygoda gryfu. Nie dysponuj臋 nied藕wiedzimi 艂apami, a
m贸j Corcik pozwala mi na t艂umienie struny E kciukiem lewej r臋ki podczas gry
na pozosta艂ych. Struny mo偶na zawiesi膰 niemal tak nisko jak tylko si臋 chce i
gra膰 bez strasznego fretbuzza (oczywi艣cie odpowiednio delikatnie). Struny s膮
do艣膰 ciasno ustawione (cho膰 nie przesadnie) co nie ka偶demu przypasuje (np.
fanom Rybix贸w). Og贸lnie wios艂o bardzo przyjemne manualnie. Ponadto gitara
艣wietnie trzyma str贸j – tydzie艅 czy dwa w pokrowcu to dla niej 偶adne
wyzwanie. Wyjmujemy i gramy!

D藕wi臋k

Ju偶 na sucho basik bardzo 艂adnie si臋 odzywa. Du偶o ataku, sporo g贸rki, ale
decha nie gardzi r贸wnie偶 do艂em (a w zasadzie dolnym 艣rodkiem). Po
podpi臋ciu pod wzmacniacz otrzymujemy wszystko to, czego mo偶na oczekiwa膰 od
komponent贸w b臋d膮cych na pok艂adzie. Drewno daje strza艂, kt贸ry tak
przecie偶 kochamy, a Bartki otaczaj膮 go ciepe艂kiem i daj膮 odpowiedniej
g艂臋bi.

Po d艂ugim czasie zachwytu aktywn膮 elektronik膮 coraz bardziej lubi臋 ten
model za to jak brzmi bez dopalania dziewi臋cioma woltami schowanymi pod tyln膮
klapk膮. Mimo 偶e trzypasmowa equalizacja daje OGROMNE mo偶liwo艣ci
brzmieniowe, do funku pi臋knie brzmi to wios艂o na pasywnym uk艂adzie z
balansem leciutko przesuni臋tym na przystawk臋 gryfow膮. Otrzymujemy wtedy
mi臋siste brzmienie, kt贸re w po艂膮czeniu z klangiem urywa jaja kobietom
馃槈

Jednak jak ju偶 wspomnia艂em aktywny uk艂ad pozwala na niemal dowolne
manipulowanie brzmieniem. Jednak musimy si臋 liczy膰 z niewielk膮 dawk膮
dodatkowych szum贸w, zw艂aszcza je偶eli podkr臋cimy g贸rne pasmo.

Niestety, wszyscy wiemy do czego mo偶na por贸wna膰 opisywanie brzmienia, wi臋c
musicie si臋 teraz zadowoli膰 pr贸bkami.

Nie jestem w stanie obecnie nic nagra膰, wi臋c zaserwuj臋 wam cztery identyczne
pr贸bki nagrane w r贸偶ny spos贸b (bez 呕ADNEGO obrabiania na kompie!):

(Pocz膮tek jest bardzo cicho, bo tak wynika z dynamiki kawa艂ka z kt贸rego jest
wyci臋ta linia, potem macie jeszcze raz lini臋 gran膮 palcami, ale ju偶
g艂o艣niej)

Zebrane z g艂o艣nika15”

Zebrane z g艂o艣nika10”

Pojemno艣ciowy mikrofonmi臋dzy mn膮 a powy偶szymi paczkami

Linia (nic ciekawego)
馃槈

W miksie wkawa艂ku

Nagrywane na pasywnym uk艂adzie z lekk膮 korekcj膮 na piecu typu -_-

Podsumowanie

Ja osobi艣cie wios艂o polecam zw艂aszcza do klimat贸w funky. U mnie zostaje
dok膮d nie b臋dzie mnie sta膰 na lutniczy wyr贸b.

W skr贸cie:

Plusy

– wygoda
– mo偶liwo艣ci brzmieniowe
– cena (nowy poni偶ej 2000 PLN)

Minusy

– drobne buble przy wyko艅czeniu
– s艂yszalne szumy przy aktywie
– g艂贸wka (?)

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

56 komentarzy

  1. Witam, czy m贸g艂by mi kto艣 powiedzie膰 jak ten bas ma si臋 w stosunku do
    Corta C4Z? Du偶o zale偶y od preferencji na pewno ale jak wypadaj膮 te bas贸wki w
    praniu? C4Z jest du偶o gorszy od B4? Jakby kto艣 m贸g艂 odpowiedzie膰 to b臋d臋
    wdzi臋czny. Pozdrawiam

  2. W艂a艣nie si臋 zastanawiam nad kupnem Corta B4 w wersji Fretless. Na codzie艅
    jestem kontrabasist膮, gram w klimatach blues/jazz/fusion, od 2 miesi臋cy gram
    na bas贸wce progowej Mayonesa i rozumiem, 偶e brzmienie jest w艂a艣nie l偶ejsze
    w wypadku B4? Czy na bezprogowym basie r贸wnie偶 mo偶na u偶ywa膰 slapu i czy ma
    on jakie艣 rozs膮dne brzmienie?

  3. Jak interesuje Ci臋 slapowanie na fretlessie to zapoznaj si臋 z tw贸rczo艣ci膮
    Primusa i sam oce艅. 馃槈

  4. Tak szczerze, to nie by艂em jako艣 specjalnie przekonany do Cort贸w, ale po
    „praniu m贸zgu” jakie sobie dzisiaj zafundowa艂em, to jestem przekonany do tego
    B4 bardziej ni偶 do RBX 374. 馃槈 Dopiero zaczynam przygod臋 i szukam jakiej艣
    dobrej gitary do nauki. Bardzo mi si臋 podoba (jak go zwiecie) RyBiX i
    w艂a艣nie by艂em bardzo przekonany do tej gitary.

    Wchodz臋 se dzi艣 do muzycznego. Kulturka. Witam si臋, m贸wi臋 偶e interesuj膮
    mnie basy. To pokazuje mi Corta. Patrz臋, no ciekawy design, sama decha
    praktycznie, zero lakieru. Bardzo mnie zaintrygowa艂o ile pokr臋te艂 on mia艂,
    i jeszcze prze艂膮cznik. 馃榾 Potem mi sprzedawca powiedzia艂, 偶e to B4. Tak
    tylko spojrza艂em na gitar臋, przejecha艂em po progach, i wydawa艂a si臋 dobrze
    wyko艅czona. Nic nie wadzi艂o. Nie mia艂em czasu go ogra膰, ale po tym co tu
    przeczyta艂em, co us艂ysza艂em, to wiem jedno. Przed sylwkiem go jeszcze
    kupi臋, bo w mojej okolicy jest dost臋pny od razu. 馃榾

  5. A co powiecie na temat bezprogowej wersji wzmiankowanego modelu jako pierwszym
    fretlessie w 偶yciu? Ogrywa艂em to cudo w RnR w Katowicach, le偶y w 艂apie
    podobnie jak Ibanezy SR (a mam takiego pi臋ciostrunowego). Kusi niska cena – 1400z艂 w Guitar Center za now膮 gitar臋 do艣膰 sprawdzonej marki to nie za
    du偶o, na Allegro pod has艂em „fretless” niestety kr贸luje marka Harley Benton,
    o kt贸rej za wiele nie wiem, ale chyba nie mo偶na si臋 po niej zbyt wiele
    spodziewa膰.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.