Ibanez Roadstar II Series RB620 BS

Przegl膮d i do艣wiadczenia zwi膮zane ze starym, japo艅skim basem Ibanez RB620 BS z lat 80. Instrument, mimo swojej 'bud偶etowo艣ci' i wieku, zachwyca jako艣ci膮 wykonania, brzmieniem i potencja艂em.

W skr贸cie:

Plusy

– Drewno – to ono tak naprawd臋 w tym instrumencie gra, reszta jest dodatkiem.
– Cena!

Minusy

– Dost臋pno艣膰 – tylko rynek wt贸rny, a instrument ma ju偶 kilka lat, i nie wida膰 go cz臋sto na aukcjach.
– Stan – je偶eli kilkudziesi臋cioletnia gitara ma tylko liczne rysy i obicia, to mo偶emy powiedzie膰, 偶e jest w stanie idealnym. Cz臋sto musimy si臋 liczy膰 z remontem.
– Osprz臋t – nie jest 藕le, jednak to on tak naprawd臋 ogranicza potencja艂 zakl臋ty w gitarze. Po ma艂ej inwestycji (pickup, jak i mostek z siode艂kiem) mamy naprawd臋 dobrze graj膮cy instrument.

gitara ibanez roadstar ii rb620 bs

gitara ibanez roadstar ii rb620 bs

gitara ibanez roadstar ii rb620 bs

gitara ibanez roadstar ii rb620 bs

gitara ibanez roadstar ii rb620 bs

gitara ibanez roadstar ii rb620 bs
Ostatnimi czasy powstaje moda na stare, japo艅skie instrumenty. Zaczyna kr膮偶y膰 opinia, 偶e niby 艣wietne, 偶e brzmienie „zjada ka偶dego meksyka艅ca”, itd, itp… ile w tym prawdy? Sam od kilku lat posiadam starego, japo艅skiego precla. Jest to Ibanez RB620BS. Powsta艂 w marcu 1983, jako raczej bud偶etowa podr贸bka legendarnego ju偶 wtedy fendera. R贸偶ni si臋 on nieco od orygina艂u, a mimo to takie kopie jak ta powoli zdobywaj膮 uznanie. Seria Roadstar produkowana by艂a w latach 1983-1986, czyli m贸j jest z pocz膮tkowego okresu produkcji. Model ten by艂 robiony chyba tylko w ’83, p贸藕niej w jej miejsce wprowadzono RB630, i nast臋pne – kt贸re to ju偶 mia艂y zmienion膮 g艂贸wk臋 na „艂y偶w臋”. Budowa: Korpus RB620 wykonany jest z jesionu. Ten model produkowano w dw贸ch wyko艅czeniach – naturalnym, i – takim jak m贸j egzemplarz – „Brown Sunburst”. W drugim przypadku korpus prawdopodobnie (ta informacja jest niepotwierdzona) klejony jest z kilku element贸w, a ca艂o艣膰 oklejono zar贸wno z frontu, jak i z drugiej strony – 艂adnym fornirem (nie mo偶na o tym powiedzie膰, 偶e jest to „top”, gdy偶 na top jest po prostu za cienki). My艣l臋, 偶e robiono to nie tylko ze wzgl臋d贸w estetycznych – g艂adki p艂at naklejony na kilka kawa艂k贸w drewna u艂atwia艂 wyko艅czenie gitary, a co za tym idzie zmniejsza艂 cen臋. Przykryty jest on czarnym pickguardem, kt贸ry kszta艂tem znacz膮co odbiega od oryginalnego fendera. Po jego odkr臋ceniu naszym oczom ukazuje si臋 du偶y frez, od pickupu a偶 do potencjometr贸w. Tu tak偶e czuje si臋 tanio艣膰 instrumentu. Gitara standardowo niestety nie by艂a ekranowana, jednak w moich sprytnych palcach nie musia艂a d艂ugo na to czeka膰. Korpus do ci臋偶kich nie nale偶y – szukaj膮c instrumentu zale偶a艂o mi na tym, by mo偶na by艂o sta膰 na scenie przez kilka godzin bez zm臋czenia plec贸w. Ten warunek zosta艂 spe艂niony. Wkr臋cany gryf za艣 wykonany jest z klonu, i bezpo艣rednio do niego nabite s膮 progi (nie ma tu doklejonej podstrunnicy – w zamian z ty艂u gryfu jest zaklejony frez po wstawianiu pr臋ta). G艂贸wka to oczywi艣cie wszystkim znany kszta艂t klasycznego Ibaneza z kluczami 2+2. W chwili, gdy instrument kupowa艂em, niestety by艂 troch臋 zaniedbany, gryf bardzo opornie reagowa艂 na zmiany napi臋cia, nie chcia艂 wsp贸艂pracowa膰 przy regulacji. Jednak cierpliwo艣膰 pop艂aca, i teraz mo偶na ustawi膰 go tak, jak si臋 chce. Oryginalne, zamkni臋te klucze to Valve Tune BII – te sprawuj膮 si臋 ca艂kiem dobrze, umo偶liwiaj膮c precyzyjne nastrojenie instrumentu. Cho膰 maj膮 kilkadziesi膮t lat, nie zauwa偶y艂em 偶adnych luz贸w. Nast臋pnym elementem jest „siode艂ko”, „pro偶ek”, czy te偶 inaczej m贸wi膮c pr贸g zerowy, wykonany z plastiku, kt贸ry stanowczo odbiega brzmieniem od krytych d藕wi臋k贸w. Tak偶e odchylenie g艂贸wki w ty艂 mog艂oby by膰 wi臋ksze (w艂a艣ciwie to mog艂oby w og贸le istnie膰, bo niestety g艂贸wka pochylona jest do przodu). Gdyby inaczej to skonstruowano, struny by艂yby lepiej dociskane do siode艂ka, a w tej konstrukcji trzeba po prostu nawija膰 na ko艂ki od kluczy nieco wi臋ksz膮 ilo艣膰 struny (strun E i G, gdy偶 do pozosta艂ych zamontowano docisk). Pro偶ek tak偶e kolejny raz udowadnia nam, 偶e do czynienia mamy z tanim instrumentem. Potwierdza to tak偶e konstrukcja g艂贸wki – oszcz臋dno艣膰 materia艂贸w. Kolejnym elementem jest mostek. 艢miem twierdzi膰, 偶e w moim egzemplarzu mostek zosta艂 wymieniony, jednak jest on podobny do oryginalnego, czyli kawa艂ek blachy z 艣rubami i w贸zkami do strun. Regulacja instrumentu jest stosunkowo 艂atwa, progi (a jest ich 20) s膮 nabite dobrze (cho膰 wymagaj膮 ju偶 wymiany), gitar臋 mo偶na dok艂adnie wyregulowa膰 i nastroi膰. Menzura wynosi standardowe 34″, odst臋p mi臋dzy strunami to tak偶e 19mm przy mostku, a ok. 10mm przy siode艂ku. Ca艂y instrument jest dobrze wywa偶ony, nie ma problemu z lec膮cym gryfem (przy za艂o偶eniu, 偶e trzymamy bas na 艣redniej wysoko艣ci, w innych pozycjach po prostu nie sprawdza艂em). Gitara zosta艂a wyposa偶ona w jeden, klasyczny pickup precision (Ibanez Super P4). Niekt贸rzy twierdz膮, 偶e to Dimarzio bez naklejki, inni podwa偶aj膮 ten fakt. Ibanez te偶 reklamowa艂 ten pickup jako sw贸j w艂asny. Regulacja elektryczna nale偶y do najprostszych, 100% pasywnych konstrukcji. Mamy tu tylko 2 potencjometry – g艂o艣no艣ci, oraz tonu. M贸j egzemplarz posiada dodatkowo prze艂膮cznik rozdzielaj膮cy cewki, robi膮c z precla 2 ma艂e single. Na temat wygody nie b臋d臋 si臋 wypowiada膰, ka偶da gitara jest dla mnie wygodna. Ta po prostu mi „le偶a艂a” od pocz膮tku. Mimo to nie spodziewajmy si臋 g艂臋bokiego wpuszczenia gryfu, czy sportowego radiusu, spotykanego w nowych instrumentach. Do艣膰 ju偶 szczeg贸艂贸w na temat budowy gitary, przejd藕my wi臋c do najwa偶niejszego tematu, przez kt贸ry tak du偶o m贸wi si臋 o starych Ibanezach. BRZMIENIE: Drzewo u偶yte do stworzenia mojego egzemplarza odzywa si臋 do nas… bogato. Kieruj膮c si臋 wyborem przy kupnie gitary, jednym z wa偶niejszych kryteri贸w by艂o brzmienie „na sucho”, czyli bez pod艂膮czenia do amplifikacji. I tu spotyka nas mi艂a niespodzianka. Ka偶dy d藕wi臋k posiada szerokie spektrum, s艂yszymy tu selektywny bas, mi艂y i pe艂ny 艣rodek, wype艂niony szlachetn膮 g贸rk膮. Czuje si臋 potencja艂. Po pod艂膮czeniu do nag艂o艣nienia urzeka nas prawdziwe, rasowe brzmienie precla. 呕adnego mulenia, za to charakterek 偶ywego 艣rodka, i czystej g贸ry. A偶 prosi si臋, by za艂o偶y膰 jej flaty, i odp艂yn膮膰 w funkowych groovach. I w tym momencie wszystkie s艂owa, kt贸re padaj膮 na temat starych, japo艅skich instrument贸w, maj膮 pokrycie w d藕wi臋ku, jaki do nas dobiega. Ta gitara naprawd臋 gra, i naprawd臋 brzmieniem mo偶e konkurowa膰 z ta艅szymi, meksyka艅skimi fenderami, a po niewielkim tuningu (pickup, siode艂ko, mostek) staje si臋 zawodowym instrumentem, kt贸ry genialnie odnajdzie si臋 zar贸wno w bluesie, jak i r’n’r czy reggae. Ze wzgl臋du na sw贸j vintage’owy wyd藕wi臋k na pewno nie jest on skierowany do nowoczesnych, hi-endowych nagra艅, jednak wsz臋dzie tam, gdzie potrzeba klasycznego brzmienia, sprawdzi si臋 doskonale! Podsumowuj膮c – instrument, kt贸rego cena na rynku waha si臋 w granicach 900-1500 z艂 (zale偶nie od stanu, jak i modyfikacji w nim poczynionych) jest doskona艂膮 alternatyw膮 dla oryginalnych, ta艅szych fender贸w. Wyko艅czenie i osprz臋t, cho膰 bud偶etowy, nie jest a偶 tak z艂y (por贸wnuj膮c do dzisiejszych, tanich gitar, to ten Ibanez to klasa 艣rednia wy偶sza). Wykonanie stoi na dobrym poziomie, wszystko jest bardzo dobrze spasowane, nie ma niedor贸bek. Staranna robota. Kupuj膮c taki bas, mo偶emy si臋 spodziewa膰 drewna naprawd臋 dobrej jako艣ci, kt贸re 艣piewnie do nas przemawia ka偶dym wydobywanym d藕wi臋kiem. Dok艂adaj膮c kilka z艂otych mamy dobrze graj膮c膮 gitar臋, kt贸ra pos艂u偶y jeszcze wiele lat. Przy czym i tak wielu powie: co z tego, skoro na g艂贸wce nie ma s艂ynnego na ca艂ym 艣wiecie, rozpoznawalnego nawet przez niewtajemniczonych w tajniki muzyki napisu: „fender”… I oczywi艣cie standardowe s艂owo na koniec: Pr贸bki dodam, jak nagram (w chwili, gdy zmieni臋 struny. Ostatnio za to wrzuci艂em jego pr贸bki na prawie 10 miesi臋cznych strunach…) Micha艂 „krolik” Kr贸l EDIT: Obiecana pr贸bka: KLIK Z racji ograniczen wielkosci probka ma gorsza jakosc. Oryginalne nagranie tu: Dobry Patent – Ile jestes wart (www.krolik.cal.pl/pliki/dobry%20patent%20-%20ile%20jeste%20wart(probka).mp3)

W skr贸cie:

Plusy

– Drewno – to ono tak naprawd臋 w tym instrumencie gra, reszta jest dodatkiem.
– Cena!

Minusy

– Dost臋pno艣膰 – tylko rynek wt贸rny, a instrument ma ju偶 kilka lat, i nie wida膰 go cz臋sto na aukcjach.
– Stan – je偶eli kilkudziesi臋cioletnia gitara ma tylko liczne rysy i obicia, to mo偶emy powiedzie膰, 偶e jest w stanie idealnym. Cz臋sto musimy si臋 liczy膰 z remontem.
– Osprz臋t – nie jest 藕le, jednak to on tak naprawd臋 ogranicza potencja艂 zakl臋ty w gitarze. Po ma艂ej inwestycji (pickup, jak i mostek z siode艂kiem) mamy naprawd臋 dobrze graj膮cy instrument.

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

13 komentarzy

  1. soray ale pierdzilsiz g艂upoty z t膮 cen膮:) powiedz mi jakie gitary za tak膮
    kase za jak膮 mo偶na dosta膰 teog Ibanez to nie budzet贸wki? Od tanich
    ibanez贸w zaczynaj膮膰 przez corty i inne chi艅skie wynalazki, po meksykanskie
    fendery. A za taka kase mamy bu偶etowy bas do tego rozegrany i robiony w
    swietnej fabryce. Pamietam ten tw贸j basik, wymaga艂 setupu faktycznie, ale
    gada艂 przednio.

  2. To by艂y podr贸bki, kt贸re kosztowa艂y mniej ni偶 po艂ow臋 ceny gitar, na
    kt贸rych si臋 wzorowali. Jednoczesnie oferuj膮c jak najlepsz膮 jako艣膰 – to
    by艂o wyznacznikiem serii roadstar II – by jako艣ci膮 zbli偶y膰 si臋 do
    orygina艂u. I co do wykonania nie ma pretensji.

  3. Jakby g艂贸wki w tych basach by艂y wi臋ksze, to by zyska艂y na sustainie, to
    taka bol膮czka, moim zdaniem.

  4. Znam ten instrument. Dok艂adnie taki, ale lekko zmodyfikowany (szyjka
    wymieniona na replik臋 fenderowskiego precla) jest dy偶urnym basem na jamach
    bluesowych w mojej ulubionej knajpie. Bardzo fajna gitara, nie do wszystkiego,
    ale vintage ma pi臋kny. No i trzeba umie膰 gra膰, 偶eby j膮 doceni膰 – bardzo
    wyra藕nie s艂ycha膰 na niej r贸偶nice artykulacyjne mi臋dzy basistami na
    r贸偶nych poziomach wtajemniczenia.

  5. Dlatego tez od nastepnego roku (czyli od 1984) zaczeto robic roadstary z glowka
    „lyzwa” – by艂a ona projektowana na komputerach, z uzyciem systemu VMA
    (Vibration Modal Analysis – Analiza drga艅 modalnych). Na podstawie tych badan
    stwierdzono, ze wieksza glowka rezonuje jeszcze pelniej. Korpusy takze tworzono
    przy uzyciu tegoz systemu.

  6. Fajnie, tylko kszta艂t mogli zostawi膰, bo te p贸藕niejsze s膮 obrzydliwie
    nowoczesne :P.

  7. Tak si臋 zastanawiam, czy zmiana ksztaltu nie by艂a podazaniem za wymaganiami
    konsumentow.

    Bo je偶eli powodem by艂a wyrazna poprawa rezonansu, to czemu zmienili ksztalt
    tylko w serii roadstar, powracajac do starej glowki, , kt贸ra uzywali kilka lat
    wczesniej?

    A flagowa seria musician, jak i dosyc dobra studio – glowki pozostaly
    klasyczne, jak moja. A przeciez chyba tu najistotniejsza jest jakosc
    instrumentu…

    Z drugiej jednak strony glowka w musicianie est zdecydowanie wieksza, ksztalt
    ma po prostu klasyczny, 2+2.

  8. Mam RB620 w wyko艅czeniu naturalnym.

    Jestem z niej bardzo zadowolony. Pot臋偶ny d贸艂. Gdy przepinam si臋 na niego z
    2-humbowego RB 850 musz臋 ostro skr臋ca膰 basy na wzmacniaczu. Siode艂ko
    wymieni艂em od razu na hebanowe, na mostek mo偶e przyjdzie kiedy艣 czas, nie
    boli mnie to tak bardzo.

    Ciekawa recenzja, trafnie uj臋te wady i zalety.

    Roadstary maj膮 fantastyczny stosunek jako艣ci do ceny. Polecam wszystkim,
    jestem im wierny ju偶 prawie 15 lat.

    @krolik: Dlatego tez od nastepnego roku (czyli od 1984) zaczeto robic roadstary z glowka „lyzwa”

    Obydwie wersje g艂贸wek wychodzi艂y r贸wnolegle w r贸偶nych modelach do ko艅ca
    ich produkcji. Uk艂ad 2+2 mia艂y np RB850, 960, 920, 760

  9. Przypomnialem sobie o nagraniu, , kt贸re zrobilem ok 3 miesiecy temu.

    Dobry Patent – Ile jestes wart (www.krolik.cal.pl/pliki/dobry%20patent%20-%20ile%20jeste%20wart(probka).mp3)

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.