Budowa akordów – program – [szukam chętnych do współpracy]

Omawiam swoje doświadczenia i inspirację do stworzenia programu pomagającego w nauce budowy akordów, skoncentrowanego na wizualnym oraz interwałowym podejściu. Poszukuję muzyków do współpracy w celu udoskonalenia projektu i dodania opisów teoretycznych.

Długo zastanawiałem się, w którym dziale zamieścić ten wpis, w końcu jednak zdecydowałem się na wpis w blogu. Otóż zainspirował mnie temat – lekcja futrzaka n.t budowy akordów dostępna na łamach basówki [url=https://basoofka.net/forum/kapele-dla-bassmana/8169]o tutaj właśnie” >KLIK Futrzak wykonał kawał dobrej roboty rozpisując dźwięki składowe akordów opartych na dżwięku podstawowym C. Zaproponował napisanie programu komputerowego, który by pomógł ogarnąć budowę akordów. Tak się złożyło, że akurat w tym czasie byłem na etapie nauki budowy akordów, a jednocześnie jestem programistą. Miesiąc temu wykończony psychicznie kilkudziesięciomiesięczną pracą nad pewnym programem, który zamiast przynosić zyski stał się bardziej powodem frustracji i (z uwagi na poświęcony czas) o mało co rozpadu rodziny zawiesiłem działalność gospodarczą i postanowiłem odpocząć od programowania. Mam stałą pracę, programowanie było dla mnie dodatkowym źródłem zarobku, więc mogłem sobie na to pozwolić. Tak się jednak złożyło, że nie dałem rady i po przeczytaniu postu futrzaka algorytmy same zaczęły układać się w głowie. OK. Wstęp jest nieco przydługi – przepraszam. Postaram się dalej pisać bardziej skrótowo. Otóż mój zamysł jest nieco inny od pomysłu futrzaka – bo akurat byłem w trakcie nauki interwałów. Pamięć mam słabą, za to jestem wzrokowcem, więc łatwiej mi było ogarnąć gdzie na gryfie znajdują się które interwały, zamiast liczyć dźwięki. Program ma za zadanie właśnie taką interwałowo-wzrokową naukę budowy akordów. Początkowo chciałem program napisać w PHP jako aplikację internetową, ale jako że posiadam znakomite narzędzia do pracy z moim ulubionym językiem programowania C++ postanowiłem w celach testowania algorytmów je wykorzystać. Być może w przyszłości przepiszę je na aplikację internetową – aktualnie jest to zwykły windowsowy program okienkowy(exe), który bez problemu powinien się również odpalić pod linuksem (WINE). Wygląda toto tak: (na razie obrazki z imageshack, bo coś mi się nie chcą wczytywać normalne obrazki przez mechanizmy basoofki) [URL=http://img695.imageshack.us/i/78572958.jpg/] ” >KLIK po kliknięciu w powyższe zobaczycie powiększenie. Założenia ogólne są takie: [list=1] [*]każdy interwał ma inną barwę – dla ułatwienia czerwona obwódka oznacza – wielki , zielona mały (np sekunda mała i sekunda wielka mają to samo żółte wypełnienie, różnią się tylko obwódką – wystarczy więc zapamiętać że sekunda jest żółta) [*]dla budowy akordów nie ma znaczenia czy w tym przypadku chodzi o sekundę czy nonę, więc mają one to samo oznaczenie – basista musi po prostu wiedzieć gdzie leży ten dźwięk [*]niestety nie potrafię na razie zaprogramować niuansów w nazwach dżwięków więc zakładam, że jeśli leży on na pierwszym progu struny A będzie to A#/Bb nie wnikając w to, że w budowie akordu powinien on się nazywać inaczej w zależności od kontekstu harmonicznego (sam tego nie rozumiem do końca) [/list] Ok. Program składa się z następujących elementów od góry patrząc: [list=1] [*]panel narzędziowy – na razie w wersji roboczej – posiada takie sprytne okienka z wyborem jakie progi nas interesują (0 – pusta struna do 17 progu). Czasem żeby było czytelniej łatwiej to wszystko na gryfie obejrzeć sobie np. od progu od 1 do 6. Na tym panelu znajduje się również (na razie nieopisany) przycisk – wywołujący ściąge z kolorami interwałów [*]Gryf – jakiś pierwszy lepszy wycięty z jakiegoś zdjęcia basu z internetu. Na nim będą się pojawiać kolorowe kropy dźwięków [*]ściąga z nazwami i kolorami interwałów (na obrazku ukryta) [*]w lewej dolnej części pole wyboru dźwięku podstawowego akordu (prymy) [*]zasadnicza część robocza składająca się z czterech zakładek. Pierwszą z nich widzicie na pierwszym zdjęciu. [/list] Poniżej omówię te zakładki: [list=1] [*]interwały – widoczna na pierwszym obrazku – pozwala się ogólnie zapoznać z układem interwałów. Wybieramy prymę (lewa część okienka) i sprawdzamy gdzie leżą kolejne interwały (taka zabawka). Oczywiście wszystko odbywa się w zakresie progów, które sobie przedtem ustawimy [*]akordy – ważniejsza sprawa: [URL=http://img215.imageshack.us/i/10739304.jpg/] ” >KLIK Widać o co chodzi – po prostu klikamy na odpowiedni akord dla wybranego dźwięku podstawowego. Na obrazku mamy akurat najzwyklejszy C-dur czyli major. Obok tabelki wyboru akordu znajduje się opis dźwięków go budujących. O tu macie przykład kolejnego dźwięku C7: [URL=http://img215.imageshack.us/i/52428105.jpg/] ” >KLIK Widać wyraźnie że doszła septyma i gdzie się ona znajduje. Musicie mi wybaczyć ten A#/Bb. Myślę że jako uproszczenie taki zapis dla nauki akordów wystarczy. Zauważcie że ograniczyłem widok do 6 progów. Poniżej pełne spektrum dźwiękowe dla akordu Cmaj13. [URL=http://img402.imageshack.us/i/59928259.jpg/] ” >KLIK przyznacie, że oczopląsów można dostać od tych kolorków 😉 Dobra – jak widać w prawej dolnej stronie okienka znajduje się puste pole. Chciałbym aby w przyszłości znalazły się tam opisy poszczególnych akordów wraz z alternatywnymi nazwami. Liczę tu na Waszą pomoc. [*]zakładka „Konstruktor akordów” [URL=http://img402.imageshack.us/i/68716145.jpg/] ” >KLIK myślę że po obrazku będzie wiadomo o co chodzi. Tu zamiast sprawdzać konkretny akord np Cdim7 dokładamy sobie poszczególne elementy (interwały do akordu i patrzymy co wyjdzie) . Na powyższym obrazku widać ściąge, o której pisałem wcześniej. Na obrazku mamy przykład akordu Amaj9 czyli: [list=1] [*]wybrana pryma A [*]wybrana modyfikacja podstawowa – major (dur) [*]wybrana septyma wielka [*]wybrana nona [/list] czyli wszystkie składniki akordu maj9. W przyszłości chcę żeby program wypisywał jaki to my akord stworzyliśmy [/list] Ok. Teraz główny punkt programu – czyli o co mi chodzi? Otóż potrzebuje pomocy osób znających się lepiej ode mnie na budowie akordów. Na basie gram (uczę się) dopiero od pół roku, o tym co to jest nona dowiedziałem się jakiś miesiąc temu. zgłupieć można od tych różnych nazw akordów (sam do końca nie wiedziałem jaką zasadę nazywania przyjąć). Potrzebuję osób do części opisowej akordów. Ktoś musiałby opisać teorię w sposób zrozumiały dla innych. Aha – program będzie darmowy, wszystkich chętnych do pomocy umieszcze w opisie jako współtwórców. Podsumowując – potrzebuję lepszych muzyków ode mnie, którzy ocenią co i jak i gdzie popełniłem błędy merytoryczne (a na pewno takie popełniłem). Tak więc drodzy basoofkowicze: POMOŻECIE??? Na początku przyszłego tygodnia będę mógł zamieścić instalkę aktualnej wersji programu, do ściągnięcia dla każdego zainteresowanego. Ps – wiem, że jest masa internetowych samouczków budowy akordów ale podobnego do tego (z zaznaczonymi interwałami) nie widziałem. A nawet jeśli jest i taki to i tak chcę napisać swoją wersję. Czekam na Waszę opinie. Również/szczególnie te krytyczne. Pozdrawiam

Podziel się swoją opinią

12 komentarzy

  1. czad!

    bez kitu.

    ja raczej nie pomogę z akordami, ale jako tester się nadam.

    pozdrawiam!

  2. czekam z niecierpliwością, świetny pomysł 🙂 wydaje się naprawdę
    przystępny do nauki 🙂

  3. Dzięki. Testerzy też jak najbardziej się przydadzą. Jak będę miał czas w
    weekend to dopracuje na tyle aby wstępna wersja nadawała się do pracy i w
    poniedziałek umieszczę do ściągnięcia.

  4. Niestety nie jestem w stanie pomóc, ale czekam na wynik, bo to świetna
    inicjatywa!

  5. Hmmm…

    Znam podstawy C i parę lat gram na basie, chociaż wiedza moja teoretyczna
    jest znikoma. Tyle mam do zaoferowania w temacie :).

    Raczej niewiele będę w stanie pomoc, ale jak coś to wal 🙂

  6. Brawo,

    cieszę się , że ktoś to ruszył.

    w miarę mojej skromnej wiedzy postaram się pomóc, ale najpierw muszę
    zobaczyć na czym Waścina wizja programu polega „w praniu”

  7. Inicjatywa super!! :DDDD

    Ale takie małe ale – nie lepiej by było, gdyby gryf leciał w druga stronę,
    tzn. główka po lewej stronie, korpus po prawej? Tak wydaje mi się
    naturalniej, w takiej pozycji większość basistów ogląda swoje
    podstrunnice…

    Drobna sugestia, ogólnie bardzo in plus! 😀

  8. Naprawdę super, że Ci się chciało 😉 Mega browar za to, zgłaszam się na
    betatesty.

    A taki pomysł na rozróżnianie dźwięków # od b – w C++ jest coś na
    zasadzie pętli if (jak w octave, czy matlabie)?

    Bo ostatnio dopiero poznałem prostą zasadę kiedy dawać # a kiedy b, może
    dałoby się ją jednak wtrynić kosztem parudziesięciu linijek kodu ;>

  9. Ale to będzie dla leworęcznych?

    Bo po zdjęciu gryfu wnoszę, że co nieco jest poprzestawiane.

    A inicjatywa słuszna, na pewno pomoże wielu niekumatym i opornym 🙂

  10. @Dante Morius:
    Bo ostatnio dopiero poznałem prostą zasadę kiedy dawać # a kiedy b, może dałoby się ją jednak wtrynić kosztem parudziesięciu linijek kodu ;>

    No właśnie ja do końca nie znam tej zasady, ale jak ją już poznam to
    pokuszę się o przełożenie na kod 😉

    A co do gryfu – to było pierwsze lepsze zdjęcie basu w odpowiedniej
    rozdzielczości znalezione w necie. Może na basoofce jest jakiś grafik,
    który zrobiłby własny gryf, bo prawdopodobnie używając obecnego łamię
    czyjeś prawa autorskie.

    Nie ma problemu z tym, aby wybierać opcjonalny układ gryfu (lewy – prawy) –
    zostawie to na koniec, bo trochę żmudna to robota (prosta technicznie ale
    pracochłonna). Jak ktoś chce to nawet można opcjonalnie rodzaj markerów na
    podstrunnicy wybierać ;).

    Zresztą więcej będziecie mogli powiedzieć jak umieszczę plik do pobrania.
    Postaram się to zrobić na jutro, najdalej pojutrze.

  11. wg strony How Music Works ( ) zasada przedstawia się następująco:

    Here we have an interesting problem, because the last note of the scale has an
    ambiguous name. Should it be called F# or Gb? There is a simple rule to answer
    this question for any Major scale:

    Each of the seven letters of the alphabet must be used exactly once
    when naming the notes of a Major scale. Sharps and flats are added to adjust
    the notes to the correct pitch for the scale.

    czyli coś na zasadzie „jeśli jest dźwięk dźwiękiem nienaturalnym (# lub
    b) -> sprawdź dźwięk wyżej, jeśli sama litera się pokrywa wybierasz
    literę „niższą”, jeżeli nie to zostajesz przy wyższej”

  12. Ta zasada brzmi raczej: „lecisz po kole kwintowym i stosujesz skalę do której
    masz bliżej” 🙂 Generalnie nie zaciemnia się zapisu nutowego zbyt dużą
    ilością znaków przykluczowych, dlatego zazwyczaj zapisuje się B-dur z dwoma
    bemolami, a nie Ais-dur z „fchuj” krzyżykami (nie chce mi się liczyć).

    Jak ktoś chce się o to kłócić, to zeskanuję fragment podręcznika dla
    szkół muzycznych Wesołowskiego 😉

Możliwość komentowania została wyłączona.