Zużycie progów Squier VM
Użytkownik stawia czoło problemowi zbyt szybkiego zużycia progów na swojej 4-miesięcznej gitarze Squier VM 70 JB. Zastanawia się nad możliwymi rozwiązaniami i prosi o poradę.
Struny są kluczowym elementem każdego instrumentu strunowego, odpowiadającym za generowanie dźwięku. Artykuł przedstawia kompleksowe spojrzenie na różnorodność strun basowych, ich historię, znaczenie odpowiadającego doboru, zalecenia dotyczące wyboru producenta oraz porady dotyczące pielęgnacji. Jak wygląda struna, chyba żadnemu basiście tłumaczyć nie trzeba. Czym jest? W skrócie: to wibrator dźwięku, dzięki którego drganiom powstaje fala dźwiękowa. To najbardziej eksploatowany i podatny na zużycie element instrumentu. Równocześnie ma on niemal decydujące znaczeniu dla jego brzmienia.
Skąd się wzięły struny? Czyli krótkie wprowadzenie historyczne
Historycy podejrzewają, że pierwszym instrumentem strunowym był łuk. Jego naciągnięta cięciwa działała analogicznie do strun gitary, które znamy dziś. Doniesienia na temat pierwszych instrumentów szarpanych pochodzą sprzed niemal 3000 lat z krajów bliskiego wschodu, a następnie zostały przeniesione do Europy. W przeciągu kolejnych dziesięcioleci instrumenty strunowe ewoluowały, dzięki czemu gitara stała się najpopularniejszym spośród nich. Możemy się cieszyć jej wieloma typami, odmianami i niezliczoną ilością modeli i brzmień.
Znaczenie prawidłowego doboru strun
Prawidłowy dobór strun jest kluczowy nie tylko dla brzmienia gitary, ale także dla wygody gry.
Aspekt 1 – wygoda
Gitarzysta, który dopiero się uczy może łatwo się zniechęcić instrumentem ze zbyt twardymi strunami. Przypomnijcie sobie swoje początki – wcale nie jest tak łatwo. Gitarzysta zaawansowany natomiast nie będzie odczuwał przyjemności i nie otrzyma pełni możliwości na strunach skierowanych dla osób początkujących. Warto dobrać struny do własnego poziomu gry.
Aspekt 2 – brzmienie
To najistotniejsza sprawa, bo w końcu to o dźwięk chodzi w grze na instrumencie. Dlatego warto zapłacić nawet ciut więcej za dobre jakościowo struny, które pozwolą otworzyć nam skrzydła i napełnią brzmienie naszej gitary głębią, której nie dadzą nam kiepskie struny. Tu warto przeanalizować tworzywo (stal nierdzewna, stal niklowana, nikiel), rodzaj owijki ( round wound, halfwound, flat wound), grubość, menzurę basu, producenta i poświęcić chwilę czasu, aby dopasować jak najlepiej struny do naszych oczekiwań.
Charakterystyka strun do gitary basowej
Struny do basówki są zdecydowanie grubsze niż do pozostałych gitar. Ze względu też na różne wersje gitary basowej – 4,5 lub 6-strunowe, w sprzedaży dostępne są różne zestawy dostosowane do konkretnej wersji instrumentu. Grubość strun, wpływa na ich żywotność. Pamiętajmy, że struny basowe mają niskie dudniące nieco brzmienie charakterystyczne dla tego rodzaju instrumentu. Podczas zakupów warto zmieniać producentów w poszukiwaniu odpowiedniego dla siebie brzmienia.
Firmy strunowe polecane do gitar basowych
Oczywiście to sprawa bardzo subiektywna. Każdy gitarzysta oczekuje innego brzmienia, ma inny sprzęt i dźwięk na dwóch różnych basach, a przy tych samych strunach może brzmieć zupełnie inaczej. Jednak jest kilka firm, które warto wziąć pod uwagę podczas kolejnej wymiany strun.
Dla początkujących – Ernie Ball Regular Slinky Bass Nickel Wound
Dla bardziej zaawansowanych – D’Addario, Curt Mangan, Ernie Ball, Warwick
Dla fanów znanych basistów znajdą się też struny sygnowane nazwiskami np. Marcusa Millera czy Billy’ego Sheehana.
Warto również pamiętać o odpowiednim czyszczeniu i konserwacji strun, aby zapewnić sobie długie użytkowanie i czyste brzmienie.
Użytkownik stawia czoło problemowi zbyt szybkiego zużycia progów na swojej 4-miesięcznej gitarze Squier VM 70 JB. Zastanawia się nad możliwymi rozwiązaniami i prosi o poradę.
Autor tekstu zmienił grubość strun na swojej gitarze na cieńsze, następnie samodzielnie regulował pręt oraz mostek, działając na akcję strun i menzurację. Nie jest pewny efektów swojej pracy i prosi o opinie na temat ustawień gryfu i akcji strun, załączając zdjęcia.
Wymiana strun na 5-strunowej basówce to nie lada wyzwanie. Szukam porad dotyczących rozmiaru, budżetu i preferencji muzycznych.
Zdecydowałem się na wykonanie własnego mostka do mojego Washburna T14, ponieważ oryginalny mostek nie pozwalał na wystarczająco niskie obniżenie strun. Nowy mostek, o wadze 192 gramy, poprawił komfort gry oraz sposób, w jaki struny układają się na mojej gitarze.
Po zakupie nowego basu i zmianie strun zauważyłem ogromną różnicę w komforcie gry oraz brzmieniu instrumentu. Grubości strun mają kluczowe znaczenie nie tylko dla wrażeń manualnych, ale i dla jakości dźwięku.
Opisuję problem niespodziewanego brzęczenia strun w mojej gitarze Yamaha RBX 170, które pojawiło się po tym, jak moja mała kuzynka bawiła się instrumentem. Zastanawiam się, czy problem leży w krzywiźnie gryfu czy wysokości mostka.
Autor zastanawia się nad wymianą strun w swoim basie na flatwound lub tapewound, poszukując odpowiedzi na pytania dotyczące długości życia, brzmienia czy wartości tych strun. Rozważa wybór między różnymi zestawami strun D'Addario, biorąc pod uwagę ich właściwości i wpływ na dźwięk instrumentu.
Kuźnia Gitarzystów relaunchuje poziom podstawowy oraz wprowadza poziom średnio zaawansowany dla basistów, pod okiem doświadczonego muzyka Tomka Gąsowskiego. Kurs obejmować będzie zarówno ćwiczenia praktyczne, jak i teoretyczne, w tym unikalne podkłady do ćwiczeń oraz indywidualnie przygotowany podręcznik.
Regularnie odwiedzam sklepy muzyczne, aby sprawdzić basy. Zazwyczaj są one nastrojone, ale setup sprawia, że trudno jest porządnie zagrać.
Rozważam wymianę mojego Washburna T14 na bas 5-strunowy, najlepiej w budżecie 800 zł, chociaż rozważę opcje do 1200 zł. Bas będzie służył przede wszystkim do nagrywania partii basowych w domowym studio, w muzyce post-rock, metal i djent.
Autor dzieli się problemem związanym z niezwykle wysoką akcją strun na nabytym basie Squier z początku lat 80. Pomimo prób regulacji, gryf wydaje się być maksymalnie wygięty, co skutkuje utratą możliwości grania na wyższych progach.
Arkad podzielił się swoją pasją do muzyki, wymieniając ulubione gatunki i kapele, oraz historię swojego sprzętu muzycznego, w tym gitary basowe i wzmacniacze.
Szukam gitary basowej i wzmacniacza dla początkującego basisty z ograniczonym budżetem do 800zł. Zależy mi na ofertach łączonych gitara+wzmacniacz i unikaniu tanich materiałów typu sklejka.
Ten poradnik zawiera komplet informacji na temat samodzielnej regulacji gitary basowej, od krzywizny gryfu po wysokość przetworników. Opisuje niezbędny sprzęt i krok po kroku prowadzi przez proces zapewniając, że każda zmiana będzie wykonana poprawnie.
Mam problem z pożyczoną gitarką, konkretnie z gryfem i prętem w nim. Mimo luzowania sznurków i prób regulacji, nie widzę różnicy, co robic?
Przedstawiam moją nową, nietypową basówkę z menzurą 32 cale, która okazuje się być idealnym rozwiązaniem dla osób szukających wygody bez poświęcania jakości brzmienia. Bas został zbudowany z wysokiej jakości materiałów, w tym cedru, orzecha, mahoniu, klonu oraz wenge.
Nowa w świecie basów, przedstawiam swoje doświadczenia i dylemat związany z wyborem menzury gitary basowej. Zastanawiam się, czy warto inwestować w krótską skalę dla lepszej wygody gry.
Omawiam swoje doświadczenia z gitarką Fernandes Gravity 5-X, napotkane problemy z elektroniką i dźwiękiem, oraz rozważam możliwości ich rozwiązania. Zastanawiam się także nad koniecznością wymiany strun.
Oszczędź sobie bólu i zmęczenia podczas gry na basie poprzez mocny atak prawej ręki. Piotrek szuka sposobów na uzyskanie 'low-end punch' w rockowo-metalowym graniu.
Autor tekstu podzielił się swoim doświadczeniem dotyczącym planowanej modyfikacji gitary basowej Jolana Iris Bass, z naciskiem na wymianę gryfu oraz adaptację menzury. Przejawia zainteresowanie kupnem nowego gryfu o innej długości menzury, oraz zastanawia się nad możliwościami adaptacji mostka do nowych wymogów.
Kuba Qbass Wojciechowski to wszechstronnie uzdolniony basista, kompozytor, producent i manager. Ma na swoim koncie udział w wielu projektach muzycznych i dyskografię obejmującą różne gatunki muzyki.
Autor dzieli się swoją fascynacją dźwiękiem strun uderzających o progi, który jest rezultatem obniżenia akcji strun na jego gitarze. Wyraża jednak obawy, czy z czasem ten sposób gry nie spowoduje uszkodzenia progów.
Opowiadam o swoim doświadczeniu z przywracaniem do życia starego instrumentu, który przez długi czas leżał zapomniany. Po serii zabiegów odmłodzenia i wymianie strun, instrument znowu zaczął dostarczać niezwykłych doznań muzycznych.
Autor dzieli się problemem związanym z ciągłym pękanim struny E na gitarze basowej Yamashke Rbx 374. Pyta o możliwą przyczynę problemu oraz prosi o poradę dotyczącą wyboru nowych strun.
Autor opisuje problem związany ze zbyt krótką owijką strun H i E z zestawu D'Addario Prosteels 0.050 na gitarze Schecter Stiletto 5. Zauważył, że owijka na stronie E kończy się 5 mm przed siodełkiem, a na stronie H - brakuje około 6 mm do siodełka, co wpływa na jakość dźwięku.
Artykuł porusza problem słabego brzmienia techniki slap na basie elektro-akustycznym marki Harley Benton. Autor, mający wcześniejsze doświadczenie z basem elektrycznym, szuka sposobu na poprawę brzmienia slapu na swoim nowym instrumencie.
Czytelnik zgłasza problem z regulacją krzywizny gryfu basowego, który może wskazywać na poważne uszkodzenie. Pomimo próby korekty, niestandardowe zachowanie strun oraz potencjalne problemy z nakrętką zasługują na dalszą diagnostykę.
Występuje nietypowy problem z głuchą struną E w basie Ibanez Blazer, pozostałe struny brzmią dobrze. Wymiana strun na inne nie rozwiązuje problemu.
Rozważam zmianę basu dedykowanego graczom praworęcznym na wersję leworęczną, przy czym głównym problemem jest konstrukcja główki podobna do Fender Precision. Jest to bas z 1991 roku, który mogę kupić za symboliczną kwotę, lecz obawiam się o możliwość uszkodzenia instrumentu.
Autor zastanawia się nad wyborem między Fender Jazz Bass a tzw. 'preclem'. Rozważa trzy opcje: modyfikację swojego pasywnego Jazz Bassa, zamianę na aktywnego Jazz Bassa lub precela, z preferencją na wersję amerykańską/japońską.
Pomimo prostego gryfu, na mojej gitarze występowali problem brzęczenia strun. Po dokładnym zbadaniu problemu, okazało się, że przyczyną była poluzowana śrubka przy kluczu struny D.
Zespół Raging Death nie zwalnia tempa - od stycznia do teraz zagrali 5 koncertów, nagrali demo i przygotowują się do nadchodzących występów. Mimo krótkiej przerwy spowodowanej maturą jednego z członków, zespół zaprasza na koncert w Sosnowcu już 26 maja.
Otrzymałem od znajomego starą gitarę basową marki Luna i zastanawiam się, ile może być warta i z jakiego okresu pochodzi. Uszkodzenie dotyczy jedynie strun i jednego klucza.
Przedstawiam gitarę, która według poprzedniego właściciela pochodzi z lat 70. i ma za sobą historię pływania na statkach wycieczkowych oraz spotkań z arabami. Jest to kopia Gretscha White Falcon, która wymaga trochę pracy, ale gra wspaniale.
W artykule poruszam problemy nowego gitarzysty - obijanie się strun o progi i niemożność nastrojenia struny E na gitarze Washburn T14. Zastanawiam się, co może być przyczyną i jakie są możliwe rozwiązania.
Autor, będąc leworęcznym, zmaga się z dylematem wyboru między gitarą leworęczną a praworęczną. Doświadczenia i rady innych wprowadzają chaos i zastanawia, jak znaleźć optymalne rozwiązanie.
Rozprawiam się z nieśmiertelnymi mitami otaczającymi świat basu, takimi jak strojenie basóweczki, wyższość pewnych strun, tabulatur nad zapisem nutowym i przydatność wiedzy muzycznej. Warto dodać, że te tematy wracają na forum dyskusyjnym jak upiory, pomimo braku uzasadnienia ich ciągłego poruszania.
Ten artykuł rozwiązuje typowe zagadki i mity dotyczące Jazz Bassów z lat 70', w tym klucze, pickguardy, rozmiar strun oraz wpływ metalowych części na brzmienie. Rozpatrujemy przyczyny problemów oraz ich wpływ na muzykę.
Artykuł porusza temat wyboru odpowiednich strun do gitar basowych i elektrycznych strojonych w bardzo niskie stroje. Autor, będący gitarzystą, dzieli się swoim doświadczeniem w poszukiwaniu idealnych strun do strojenia A standard i Drop G, a także rozważa alternatywy dostępne na rynku.
Autor dzieli się swoją fascynacją strunami piccolo i prosi o radę dotyczącą odpowiedniego sprzętu basowego oraz nagłośnienia, do którego najlepiej by pasowały. Zwraca się z prośbą o polecenie instrumentów średniej klasy.
Autor rozważa wymianę przetworników w swoim basie Hohner The Jack V na set Bartolini 59J1. Następuje problem z rozstawem strun, który może wpłynąć na jakość dźwięku.
W tym epizodzie przygarniam basa, który miał posłużyć za podpałkę do pieca, od mojego teścia. Nawlokłem struny i pomimo wyzwań, bas nawet stroi!
Artykuł porusza temat korzystania z pustych strun podczas gry na basie, podkreślając ich ważność i właściwe wykorzystanie. Autor wyjaśnia, jak świadome używanie pustych strun może poprawić artykulację i dodać unikalnego brzmienia do gry, zachęcając do eksperymentowania.
Użytkownik opisuje problem z nieprawidłowymi dźwiękami występującymi na niektórych progach swojej gitary basowej Yamaha RBX 374. Mimo prób regulacji i zmiany strun, problem nadal występuje.
Dwa lata temu zakupiłem gitarę Washburn XB120, którą po roku użytkowania postanowiłem sprzedać. Po sprzedaży niespodziewanie kupujący zarzucił mi, że struny są za wysoko i domagał się zwrotu pieniędzy, podczas gdy ja problemu nie zauważyłem.
Jacek W., utalentowany basista, zabiera nas w podróż przez swoją muzyczną karierę rozpoczętą w 1990 roku, przedstawiając używany przez siebie sprzęt. Od pierwszego basu Defil, przez serię Ibaneza, aż po pełne lampowe wzmacniacze - Jacek dzieli się swoimi przemyśleniami na temat każdego kawałka sprzętu.
Niedawno nabyłem Jazz Bass Vintage w średnim stanie, ale za okazyjną cenę. Po gruntownej renowacji, gitara brzmi znakomicie, choć napotkałem kilka problemów podczas remontu.
W artykule opisano problem z nowymi strunami Fendera 8250M, które nie pasują do basu z powodu zbyt krótkiego taperwound. Autor porównuje także zmiany w designie i wykonaniu z poprzednimi modelami.
Rozmawiam o moich wyzwaniach jako początkującego basisty z precyzją przyciskania struny na progach i szarpania strun. Poruszałem problem braku czasu na ćwiczenia i moje poszukiwanie rozwiązań, które mogłyby poprawić moją grę na basie Ibanez BTB 405 w kontraście do Hohner B Bass V.
Jędrzej opowiada o swojej pasji do gry na basie, zaczynając od Iron Maiden aż po ambitniejsze klimaty jazzowe i funky. Obecnie korzysta z Epiphone Thunderbird IV i wzmacniacza Hartke B200, planując przyszłe zakupy.
W tekście czytelnik dzieli się swoim zapytaniem odnośnie personalizacji jego pierwszego basu, mając na celu zbliżenie strun do podstrunnicy oraz cofnięcie strun. Poszukuje porady, jak bezpiecznie wykonać te operacje nie mając doświadczenia.
Autor opisuje problem z głośnością i przesterowanym sygnałem w swoim sprzęcie basowym, wskazując na potencjalne przyczyny i szuka rozwiązania.
Opisałem, jak moja gitara basowa Ibanez GSR 180 doznała wgniecenia po tym, jak przypadkowo spadła na chodnik. Zastanawiam się, czy można to jakoś zakonserwować, by zminimalizować szkody.
Kazik Kaszubowski, uzdolniony basista, kompozytor i aranżer, zasłynął w latach 90-tych jako członek czołowego trójmiejskiego zespołu sceny alternatywnej. Obecnie aktywnie uczestniczy w wielu projektach muzycznych o różnorodnej stylistyce, od rocka po jazz.
Znalazłem stary bas i postanowiłem go wyrestaurować. Nie będzie to szybki proces, ale mam zamiar zrobić to porządnie.
Gitarzysta akustyczny zastanawia się nad możliwością zastosowania strun basowych w swojej gitarze akustycznej, aby uzyskać tony niższe o oktawę. Szuka informacji na temat brzmienia i materiałów, które zdecydują o jakości basu.
Novy, basista i wokalista z ponad 15 letnim doświadczeniem scenicznym, znany z występów z takimi zespołami jak Vader czy Behemoth. Szalenie wszechstronny muzyk, którego inspiracje sięgają od heavy metalu, przez jazz po muzykę klasyczną.
Dyskusja dotyczy ciekawego zjawiska w muzyce - gotowania strun basowych, które mogą stracić swoje pierwotne brzmienie. Francuz, samouk i początkujący basista, zastanawia się, czy taki proces może przywrócić strunom ich metaliczny dźwięk i czy warto się na to decydować.
Autor podjął się nagrania próbki brzmienia gitary basowej Ibanez BTB 405QM z nowymi strunami DR Fat Beams sygnatury Marcusa Millera, mimo, że jest początkującym w technice slapowania. Nagrał próbki z różnymi ustawieniami pickupów i z nałożoną wtyczką Ampega, porównując też krótko ze strunami Rotosound SwingBass RS 665LD.
Immo, wielbiciel fantastyki i gier, z zamiłowaniem do tworzenia historii, jest także pasjonatem basu i vintage instrumentów. Posiada unikalną kolekcję basów i efektów, które używa do kreowania niepowtarzalnych dźwięków.
Artykuł zawiera kompendium wiedzy dla początkujących basistów, od wyboru pierwszego instrumentu, przez techniki gry, aż po konserwację sprzętu. Przybliża również tematykę dobierania wzmacniaczy i efektów, odpowiadając na najczęściej zadawane pytania.
Autor dzieli się swoimi doświadczeniami i rozterkami związanymi z zamiarem zakupu basu sześciostrunowego. Opisuje swoje doświadczenia w sklepie muzycznym, preferencje dotyczące gry na basie oraz możliwości modyfikacji instrumentów.
W tej części serii opowiadam o swojej przygodzie z tuningu mojego basu. Od stosunkowo prostej wymiany elektroniki, przez eksperymenty z potencjometrami, aż po plany na przyszłość.
Autor rozważa stworzenie własnego, spersonalizowanego basu z pomocą lutnika. Rozważa różne opcje konstrukcji, od liczby strun, przez elektronikę, aż po szczegóły wykończenia.
Po trzech miesiącach intensywnych ulepszeń, mój Stagg BC300 przeszedł przez wiele zmian, często osiągając skrajne skutki. Ostatecznie udało mi się zrozumieć, że najlepszy dźwięk oferował w wersji fabrycznej.
Opowiadam o moim drugim, niezwykłym spotkaniu z gitarą basową, które było pełne niespodzianek i wyzwań. Od improwizowanych ćwiczeń na akustycznej gitarze po nagrania w profesjonalnym studiu z zespołem.
Konkurs organizowany przez Firmę Muzyczną zakończył się 21 kwietnia. Struny Fodera zostały przyznane użytkownikowi Jarq po ekspresowym losowaniu.
Autor poszukuje specjalnych strun basowych, które pozwolą mu osiągnąć charakterystyczne, ostre i szkliste, lecz zarazem potężne brzmienie znane z utworów Blink-182 i Farben Lehre. Problem stanowi różnica w brzmieniu poszczególnych strun standardowego zestawu, z których grubsze szybko tracą świeżość.
W tym odcinku opisuję swoje ostatnie perypetie z basem, w tym kupno wirtualnie pozłacanych strun oraz batalie z elektroniką i sprzętem. Szereg nieoczekiwanych wyzwań i zabawnych sytuacji przybliża mnie do celu - sprawienia, aby Basia w końcu brzmiała akceptowalnie.
Autor wyraża swoje pragnienie uzyskania idealnego, ciepłego, mruczącego brzmienia basu, prosząc o porady dotyczące wyboru gitary, pickupów, wzmacniaczy, strun i korektorów. Wspomina o swoich dwuletnich doświadczeniach muzycznych i chęci ulepszenia brzmienia swojego instrumentu.
Autor dzieli się swoimi pierwszymi doświadczeniami jako początkujący basista, grając na gitarze Dimavery SB-201 Black. Zawiera pytania dotyczące wyboru kolejnej gitary, technik gry, zasobów edukacyjnych, wyboru stylu muzycznego i metody grania.
Rozważamy koncepcję hybrydowego basu, który w nowoczesnej formie przenosi duszę kontrabasu. Stworzony prototyp łączy elegancję mahoniu i bubingi, obiecując lekkość i wyjątkowy ton.
Autor podzielił się problemem pierdzenia basu podczas nagrywaniu, szczególnie na strunach H i E. Pomimo prób regulacji i zastosowania różnych technik nagraniowych, problem pozostawał nierozwiązany. Rozważa, że przyczyną może być elektronika, pickupy lub struny.
Autor opisuje problemy z regulacją swojego basu, który po miesiącu użytkowania zaczął mieć problemy z akcją. Lutnik zasugerował problemy z osadzeniem gryfu lub mostka, co może wpłynąć na jakość dźwięku i komfort gry.
Autor dzieli się swoimi obserwacjami nt. problemów z niepożądanym dźwiękiem strun na gitarze i proponuje nietypowe rozwiązanie polegające na regulacji pozycji gryfu i strun. Pomysł ten wykracza poza tradycyjne podejścia, sugerując podniesienie strun na mostku i odgięcie gryfu do tyłu.
Dokonując adjustacji wysokości strun nad przetwornikami w basie, możemy znacząco wpłynąć na brzmienie instrumentu. Eksperymentując z różnymi ustawieniami, odkryłem, że mniejsza odległość strun od przetworników zwiększa atak w stosunku do wybrzmiewania.
Autorka wyraża swoje wątpliwości odnośnie gry na skalach muzycznych na gitarze, zastanawiając się, czy można zacząć grę na skali od dowolnego miejsca na gryfie i dowolnej struny, zachowując odpowiednie interwały.
Zmieniając zespół i repertuar, rozważam modyfikację mojego Epiphone Thunderbird Goth w celu lepszego dostosowania do niskiego strojenia. Planuję zastosowanie grubych strun z basu pięciostrunowego, ale potrzebuję porad dotyczących możliwych przeróbek i opinii na ten temat.
Pierwsze wrażenia po otrzymaniu zamówień z internetu; jedno z zakupów okazało się niezgodne z oczekiwaniami, ale szybka reakcja sprzedawcy zamieniła rozczarowanie w przyjemną niespodziankę.
Zastanawiam się, jak skonstruować funk fingers samodzielnie, ponieważ nie są one już nigdzie dostępne. Zastanawiam się nad materiałem na końcówki, który by nie niszczył strun ani samych pałeczek.
Czytelnik stoi przed dylematem dotyczącym przestrajania swojej 5-strunowej gitary Mayones B5, z uwagi na różnice w strojeniu między zespołami, w których gra. Zastanawia się, czy przestrajać instrument na każdą próbę, czy też przestroić tylko niektóre struny.
Autor podjął się napisania FAQ skierowanego do młodych basistów, aby rozwiać ich wątpliwości i przewodnik po tym, co zrobić, gdy spotkają się z problemami typowymi dla początkujących muzyków, np. zerwana struna czy uszkodzone części instrumentu.
Autor dzieli się pierwszymi wrażeniami po zakupie basu Jolana Iris Bass, opisując jego stan oraz przemyślenia dotyczące potencjalnych modyfikacji. Z początku rozważał zniszczenie instrumentu po koncercie, ale po krótkim czasie użytkowania postanowił zainwestować w jego remont.
W trakcie mojej pierwszej lekcji w Wrocławskiej Szkole Jazzu i Muzyki Rozrywkowej, napotkałem na interesującą kwestię dotyczącą pozycji kciuka przy grze na basie. Zostałem poinformowany, że kciuk powinien leżeć luźno na przystawce lub na strunie E, aby pomóc w tłumieniu innych strun podczas gry. To zmieniało podejście, do którego byłem przyzwyczajony, polegające na opieraniu kciuka o przystawkę lub strunę E, i od tego momentu zacząłem zastanawiać się, jak inni basiści radzą sobie z tłumieniem auto-buczących strun.
Po roku gry na basie postanowiłem zakupić drugi instrument. Zdziwiłem się, kiedy zakupiona na aukcji gitara basowa, mimo swoich wad, zaskoczyła mnie pozytywnie swoimi możliwościami brzmieniowymi.
Artykuł porusza temat gitar basowych z różnicowaną menzurą produkowanych przez firmy NOVAX i DINGWALL. Zjawisko to polega na tym, że grubość strun wpływa na długość menzury, co przekłada się na różnorodność tonalną instrumentu.
Dyskusja na temat strun basowych i ich zdolności do zachowania metalicznego brzmienia podczas gry kostką. Uczestnicy dzielą się doświadczeniami z używania strun Olimpia i Every Play.
Recenzuję niezwykłą gitarę basową lutniczą wykonaną przez Zdzisława Langowskiego, 6-strunowy model z klonu. Gitara oferuje wyjątkową jakość wykonania, komfort gry dzięki cienkiemu i niezbyt szerokiemu gryfowi, a także znakomite brzmienie za sprawą elektroniki Bartolini.
Dziś autor dzieli się z nami swoimi przemyśleniami na temat codziennych wyzwań - od braku ciepłej wody przez zamieszanie związane z nowym sprzętem muzycznym, aż po plany zmiany samochodu. Całość snuje się w zastanawiająco swobodnej formie, ukazując zwykłe, lecz znaczące dla autora dylematy.
Autor porównuje swoje oczekiwanie na nową płytę główną do różnych stresujących sytuacji doświadczanych przez muzyków i innych osób. Wykorzystuje ten czas dodatkowo na grę na gitarze.
W tym artykule dzielę się swoimi przemyśleniami na temat związku między akcją strun a techniką klangu na basie. Zastanawiam się, czy problem z klangu w wyższych progach wynika z niskiej akcji strun, czy też jest to kwestia wyćwiczenia.
W drugiej części serii o budowie basu skupiamy się na projektowaniu główki instrumentu, rozmieszczeniu stroików, kształcie korpusu i umieszczeniu przetwornika. Podkreślone zostaje znaczenie dokładnego projektowania i umiejętnego umiejscowienia komponentów dla osiągnięcia optimalnego brzmienia.
Autor rozpoczyna swoją przygodę z basem, wybierając jako pierwszy instrument Ibaneza AEB 8BK. Opisuje swoje wcześniejsze doświadczenia z muzyką i plany dotyczące rozwijania swoich umiejętności na basie.
Historia nagrania płyty z zespołem pokazuje, że nawet z nieświeżymi strunami, dzięki dobremu sprzętowi i zdolnemu realizatorowi, można osiągnąć zadziwiająco dobre rezultaty. Całe nagranie zajęło znacznie mniej czasu niż oczekiwano, a efekt końcowy przeszedł najśmielsze oczekiwania.
Double Thumb, technika gry na basie popularna dzięki Victorowi Wootenowi, polega na używaniu kciuka w sposób przypominający działanie piórka, przy jednoczesnym zachowaniu brzmienia zbliżonego do slapu. Problem polega na znalezieniu odpowiedniego miejsca na podstrunnicy, gdzie kciuk mógłby się zmieścić i jednocześnie umożliwił uzyskanie oczekiwanego efektu.
Strojenie basu to nie lada wyzwanie - wszystko idealnie stroi oprócz jednej pozycji. Dwudźwięk na 11. progu struny G i zerowym progu struny D sprawia problem, mimo że cała reszta instrumentu jest idealnie nastrojona.
Stoję przed wyborem nowych strun do mojego basu OLP. Zastanawiam się nad czarnymi strunami od Warwick, Markley lub D'Addario, wszystkie w cenie do 90zł.
Dyskusja na temat preferencji dotyczących liczby strun w basie od strony nieco innej niż zwykle. Autor dzieli się swoimi przemyśleniami na temat wyboru pomiędzy basem cztero- a pięciostrunowym, uwzględniając aspekty praktyczne i emocjonalne.
Washburn T12 zmodyfikowany przez pana. A. Pierożaka 😉 W między czasie Hartke A25 zostało zastąpione naszym Krajowym BOX’em BA-75,jest moc panowie, jest moc! ;D