Podstrunnica

Share your love:

Wieloryb

Mój wieloryb świeżo po wizycie u lutnika – czeka go…

Wal Mk. II

Posiadanie basu Wal Mk. II to podróż - od złożenia zamówienia w 2010 do odbioru w 2012. Instrument, z mahoniowym 'sercem' i klonowymi topami, nie tylko wygląda imponująco, ale i brzmi.

Ibanez Roadster RS-924 TV [1980]

Ibanez Roadster RS-924 TV to bas z niesamowitymi możliwościami kreacji dźwięku, łączący w sobie zarówno oryginalny design, jak i niezwykłą funkcjonalność. Wyposażony w mnogość cech, które czynią go idealnym narzędziem do eksploracji muzycznych przestrzeni od funky po death metal.

Sterling Ray 35 by Music Man

Sterling Ray 35 jest atrakcyjną propozycją dla tych, którzy marzą o brzmieniu StingRaya, ale nie chcą lub nie mogą wydać fortuny. W mojej recenzji dzielę się wrażeniami po kilku miesiącach użytkowania tego instrumentu, poruszając kwestie brzmienia, wykonania oraz ogólnej jakości.

Yamaha TRB 1004

Yamaha TRB 1004 to bas, który zaskakuje znakomitym połączeniem jakości dźwięku i przystępnej ceny. Szczerze powiedziawszy, nie spodziewałem się po nim niczego specjalnego, ale jego brzmienie po prostu zwala z nóg.

Cort Action Bass IV

Cort Action Bass IV to instrument, który zdecydowanie zasługuje na uwagę początkujących basistów. Z racji swojej ceny i jakości wykonania, jest to jeden z lepszych wyborów dla osób rozpoczynających swoją przygodę z niskimi tonami.

Cort C5H BKS

Bass Cort C5H BKS to instrument, który sprawdzi się w ciężkiej muzyce dzięki swojemu brzmieniu, choć jego osprzęt pozostawia trochę do życzenia. Jest stosunkowo lekki, ma ładne wykończenie, ale jako basista-amator natknąłem się na kilka problemów, które wymagały drobnych poprawek.

Moje graty:]

W swojej kolekcji mam kilka wyjątkowych basów, każdy z nich charakteryzuje się unikatowym brzmieniem i budową. W szczególności Lakland 55 02 Skyline różni się znacząco od Music Mana Stingray 5, co obala popularne mity o ich podobieństwie.

Wilki [Dead spots]

W artykule omówiono zjawisko występujące na podstrunnicach basów, znane jako 'wilki'. Opisano co to są wilki, jak wpływają one na dźwięk oraz przedstawiono metody na ich eliminację.

Ibanez AEB-10 [bas elektro-akustyczny]

Recenzja basu elektroakustycznego Ibanez AEB-10, którego wybór zainspirowała płyta 'The Silent Life' Jonasa Hellborga. Po gruntownej analizie i testach, bas ten wyróżnia się na tle innych instrumentów w swoim przedziale cenowym jako godny uwagi, z kilkoma jednak ograniczeniami.

[gitara] Washburn XB 120

Washburn XB 120 to gitara basowa, która mimo klasycznego kształtu, oferuje niezwykły urok i solidną budowę. Po ponad pół roku użytkowania, mogę śmiało powiedzieć, że to świetny wybór zarówno dla początkujących jak i bardziej doświadczonych basistów, szukających wysokiej jakości w rozsądnej cenie.

Pare pytan nt 1 basidla handmade

Przygoda z tworzeniem własnego basu od zera to nie lada wyzwanie. Wybór drewna, rozmieszczenie pickupów oraz decyzja o elektronice to tylko niektóre z dylematów.

Piłować czy zmieniać?

Posiadam basówkę NT, która serwuje wyśmienity sustejn i świetnie odpowiada moim wymaganiom. Zastanawiam się, czy wymienić jeden próg, spiłować wszystkie, czy może wymienić je wszystkie, zwłaszcza że przerzucam się na cieńsze struny i zacząłem grać djent.

Nowy bas i odstające progi od podstrunnicy

Nowy Bas I Odstajace Progi Od Podstrunnicy
Nabyłem ręcznie robiony bas za około 3600 zł i odkryłem, że 23 progi z 24 odstają delikatnie od podstrunnicy. Po odesłaniu gryfu do Niemiec, sprzedawca stwierdził, że nie ma się czym przejmować i zamiast szukać problemów powinienem więcej ćwiczyć.

KLOCKI DO SZLIFOWANIA PODSTRUNNICY I PROGÓW

Michał planuje wykonać aluminiowe klocki do szlifowania podstrunnicy fretless. Ze względu na konieczność zakupu całości panelu i wysokie koszty, szuka osób zainteresowanych podzieleniem się materiałem.

Zaokrąglenie podstrunnicy.

Zastanawiam się, w jaki sposób wytwórcy gitar wykonują zaokrąglenie podstrunnicy, które jest jednym z najtrudniejszych i najważniejszych elementów gitary. Technika wykorzystywana do tego celu jest niezwykle interesująca, szczególnie ze względu na zmienny promień zaokrąglenia na długości gryfu.

wybrane części do basówki

Autor szuka miejsca zakupu podstrunnicy hebanowej oraz pręta regulacyjnego o przekroju 'U' dla gitary basowej. Kontaktował się z Mayonesem oraz z lutnikami, poszukiwał za granicą, ale problemem jest biurokracja i wysokie koszty.

Wasze kontrabasy

Ja gram na ok.100letnim niemieckim instrumencie.deka tylna klejonai”łamana”.Podstrunnica jest “z…

Fretless – kilka pytań

Autor przerabia swój stary bas Stagg na fretlessa, zadając pytania dotyczące wypełnienia dziur po progach, lakierowania podstrunnicy oraz jej równości.

Podstrunnica

Podstrunnica mojego basu VintageAv4 z palisandru zaczęła wykazywać oznaki zużycia, z zagłębieniami i szparami, zwłaszcza bliżej mostka. Zastanawiam się nad koniecznością konserwacji i poszukuję domowych sposobów na rozwiązanie problemu.

Sęk [lub coś imitującego sęk] w podstrunnicy

Dyskusja na temat defektu w postaci 'babolka' widocznego na podstrunnicy gitary sprzedanej przez znajomego autora. Kupujący wywołuje problemy, mimo że defekt był widoczny na zdjęciu w aukcji. Autor pyta o naturę występującego defektu.

Gitarra

Przedstawiam gitarę, która według poprzedniego właściciela pochodzi z lat 70. i ma za sobą historię pływania na statkach wycieczkowych oraz spotkań z arabami. Jest to kopia Gretscha White Falcon, która wymaga trochę pracy, ale gra wspaniale.

Renowacja fretlessa – part 1.

Kupiłem fretlessa za 100 zł z zamiarem jego renowacji. Instrument, mimo licznych wad, posiada świetny potencjał dzięki vintage kluczom i wyśmienitemu gryfowi.

Project fretlesa

Autor projektu postanowił wykorzystać pozostałe drewno jesionowe do stworzenia basu fretless zamiast telecastera. Znalazł używany gryf za 50zł, który wymagał przeszlifowania i polakierowania.

JazzAss odcinek 9 [Doszła!]

W najnowszym odcinku JazzAss dokonuję montażu podstrunnicy, która została mi podarowana przez GMR. Proces obejmuje klejenie, formowanie promienia oraz prace lakiernicze, z nadzieją na idealne dopasowanie do korpusu.

JazzAss day 2 [gryfowanie]

W drugim dniu projektu JazzAss podjąłem się wyzwania konstrukcji elementów basu. Od wyrównywania korpusu po frezowanie gryfu, każdy krok zbliża mnie do stworzenia unikalnego instrumentu.

Obniżenie i cofnięcie strun

W tekście czytelnik dzieli się swoim zapytaniem odnośnie personalizacji jego pierwszego basu, mając na celu zbliżenie strun do podstrunnicy oraz cofnięcie strun. Poszukuje porady, jak bezpiecznie wykonać te operacje nie mając doświadczenia.

Defil Luna – Customowy

Artykuł opisuje proces customizacji gitary basowej Defil Luna, którą autor remontuje w swojej piwnicy. Przez kilka dni, bez dostępu do Internetu, autor pracuje nad gitarą, planując m.in. zmianę podstrunicy, kluczy i elektroniki.

Wizualna personalizacja sprzętu

Rozważałem wizualną personalizację mojego basu, inspirowany białym pickguardem, który przypominał mi pustą kartkę. Zaczęło się od naklejenia na pickguard obrazu „Krzyk” Muncha, ale rozmyślam o trwalszych sposobach personalizacji.

Cort Action Bass IV [RECENZJA]

Recenzja gitary basowej Cort Action Bass IV pod kątem jej wykonania, komponentów, brzmienia oraz porównania z innymi modelami basów. Wskazuje na to, że jest to interesująca opcja dla początkujących muzyków, oferująca dobry stosunek ceny do jakości.

Budujemy bas

Artykuł dotyczy kompleksowego przewodnika po budowie basu od podstaw, włączając w to konieczne narzędzia, materiały i składniki elektroniczne. Poruszono tematykę wyboru drewna, planowania konstrukcji oraz dokładnego opisu niezbędnego sprzętu.

Double Thumb – gdzie wepchac ten kciuk? :D

Double Thumb, technika gry na basie popularna dzięki Victorowi Wootenowi, polega na używaniu kciuka w sposób przypominający działanie piórka, przy jednoczesnym zachowaniu brzmienia zbliżonego do slapu. Problem polega na znalezieniu odpowiedniego miejsca na podstrunnicy, gdzie kciuk mógłby się zmieścić i jednocześnie umożliwił uzyskanie oczekiwanego efektu.

Birdland

Korpus: jesion, gryf pięcioczęściowy: klon/orzech amerykański,podstrunnica: klon.

Birdland

Korpus: Jesion, gryf i podstrunnica: klon, pickupy: Seymour-Duncan SSB-5.

Ibanez sr1500

specyfikacja: korpus padouk podstrunnica heban gryf bolt-on 5-cio częściowy bubinga/wenge…

Powstaje fretless

Właśnie jestem w trakcie produkcji mojego pierwszego całkowicie w 100%…

Pielęgnacja podstrunnicy z zestawem GHS Fingerboard Care Kit

GHS wprowadza na rynek zestaw do pielęgnacji podstrunnicy skierowany do miłośników wszelkiego rodzaju gitar i instrumentów strunowych. Komplet zawiera narzędzie do polerowania progów, roztwór do czyszczenia i kondycjonowania oraz ścierkę.

Fender prezentuje serię Player: Przegląd basówek 2018

W 2018 roku Fender zrewolucjonizował swoją ofertę, wprowadzając serię Player, która odświeża standardowe modele, lecz nadal produkowana jest w Meksyku. Do serii Player zaliczają się basy Precision, Jazz oraz Jaguar, które przeszły gruntowne zmiany, w tym nowe przetworniki i przeprojektowane mostki.

StingRay

Z 94, klonowa podstrunnica, jasne brzmienie i dynamiczny dół

Drakoo

Nazywam się Krzychu ,93 rocznik i jestem prostakiem z Mysłowic…

michalnowak

Gram od 1989-09-01 Mój sprzęt? 4 strunowy lutniczy fretless 4…

bas a podstrunnica

Witam mam pytanie odnośnie podstrunnicy w basie czy jakoś specyficzniewpływa…

Drewno podstrunnicy

Drewno Podstrunnicy

Cześć, przeglądając katalogi gitar basowych zastanawia mnie jedna rzecz.Jaki wpływ…

wysokosc

Wysokosc

mam pytanko, w moim basie nad 12 progiem odlegosc struny…

Podstrunnica

Podstrunnica to kluczowy element instrumentów strunowych, wykonany zazwyczaj z twardych gatunków drewna jak heban, klon, palisander lub mahon. Jej konstrukcja, w tym obecność progów oraz kształt, ma ogromny wpływ na wygodę gry, czystość dźwięku oraz możliwości brzmieniowe. Podstrunnica w instrumentach szarpanych lub smyczkowych to nic innego jak listwa z twardego drewna – najczęściej z hebanu, klonu, palisandru lub mahoniu. Umieszczona jest po górnej stronie gryfu połączonego z korpusem instrumentu lub z pudłem rezonansowym.
Progi na podstrunnicy
W zależności od rodzaju instrumentu podstrunnica może posiadać poprzeczne metalowe sztabki – tak zwane progi – w miejscu, w którym skraca się strunę. Próg to łatwa do wyczucia wypukłość na podstrunnicy. Progi ułatwiają uzyskanie czystego brzmienia. Instrumentami posiadającymi takie progi lub inaczej bonty są między innymi banjo, gitara, cytra, ukulele czy mandolina. Progów nie posiadają za to skrzypce, kontrabas, altówka, wiolonczela. W związku z tym struna może być skracana w dowolnej długości. Daje to możliwość uzyskiwania brzmień o dowolnej wysokości, które są niemożliwe do uzyskania na instrumentach o stroju temperowanym np. ćwierćtonów. Z drugiej strony instrumenty te wymagają dużego doświadczenia, umiejętności oraz muzykalności od użytkownika. Przede wszystkim jednak wymagają bardzo dobrego słuchu.
Czemu kształt podstrunnicy ma znaczenie?
Typowa podstrunnica gitarowa nie jest płaska. Nasze palce nie są proste, dlatego łatwiej jest chwytać akordy na zaokrąglonej podstrunnicy niż na całkowicie płaskiej. Im mniejszy radius tym podstrunnica jest bardziej wypukła, im większy, tym bardziej płaska. Ma to ogromny wpływ na wygodę podczas gry jak i jej prędkość. Jednak jest powód, dla którego produkuje się zdecydowanie płaskie podstrunnice – takim powodem jest możliwość podciągania strun B i E przy bardzo niskiej akcji strun. Podciągając je, sprawiamy, że wspinają się one na środek podstrunnicy, ale w mostku pozostają na wstępnej wysokości.
Zużywanie się podstrunnicy w czasie
Podstrunnica jest najszybciej zużywającą się częścią i najbardziej narażoną na zabrudzenia. Ponadto niezakonserwowana podstrunnica wysycha o wiele łatwiej, co w konsekwencji może doprowadzić do “wybicia” się progów a co za tym idzie – gitara po prostu przestanie grać. Przynajmniej raz na trzy lub cztery miesiące powinniśmy czyścić podstrunnicę. Jeśli użytkujemy instrument z większą częstotliwością, to ilość czyszczeń powinniśmy również zwiększyć. Trzeba pamiętać, że w tym przypadku również musimy zadbać o delikatną pielęgnację. Czyszczenie tego elementu często stresuje gitarzystów, którzy nie do końca wiedzą, jak poradzić sobie z tym problemem. Na rynku dostępne są płyny do pielęgnacji określonego rodzaju drewna. Dobiera się je w zależności od gatunku, z jakiego wykonana jest konkretna podstrunnica. Takie płyny znakomicie czyszczą i nawilżają drewno, lecz należy mieć na uwadze, że preparaty tego typu są przy tym mocno reagujące, więc nie powinniśmy używać ich też zbyt często.

Zabieg, jakiemu również możemy poddać tę część instrumentu to szlifowanie. Szlif podstrunnicy nie tylko wyrówna jej powierzchnie i przywróci naturalny kolor, ale również wpływa pozytywnie, na jakość nacięć pod progi. Profesjonalnie wykonany szlif podstrunnicy to same korzyści.