Zaokrąglone a płaskie podstrunnice w basach: analiza

Wybór pomiędzy zaokrągloną a płaską podstrunnicą może mieć znaczący wpływ na grę na basie. Przyjrzyjmy się różnicom i preferencjom basistów w tej kwestii.

W wielu dyskusjach na temat instrumentów basowych często pojawia się pytanie dotyczące kształtu podstrunnicy – powinna być zaokrąglona czy płaska? Odpowiedź na to pytanie może być kluczowa dla basistów, zarówno początkujących, jak i profesjonalnych. W tym artykule przyjrzymy się różnicom między tymi dwoma rodzajami podstrunnicy i ich wpływowi na grę.

Podstrunnica z promieniem, czyli zaokrągleniem, niewątpliwie pasuje do naturalnej krzywizny dłoni. Jest to rozwiązanie szczególnie cenione przez gitarzystów, którzy używają akordów barowych, ponieważ ułatwia ich utrzymanie. Z kolei klasyczne gitary często mają płaskie podstrunnice, co jest również charakterystyczne dla wielu basów elektrycznych.

Nie zastanawiałem się nad tym aż do momentu, kiedy nabyłem używanego Modulusa 6-strunowego. Stał się on moim głównym instrumentem na trasach koncertowych przez wiele lat. Był to pierwszy bas w mojej kolekcji z płaską podstrunnicą, który, jak zauważyłem, ułatwiał granie technicznych linii melodycznych. Płaska podstrunnica okazała się również bardziej przyjazna dla mojej prawej (szarpiącej) ręki, szczególnie że bas posiadał płaskie przetworniki.

Niemniej jednak, wiele osób budujących basy zdaje się ignorować idealne dopasowanie promienia przetworników do promienia podstrunnicy. Ja osobiście nie mogę zliczyć, ile wspaniałych basów z zaokrągloną podstrunnicą i płaskimi przetwornikami miałem okazję wypróbować – co wydawało się być przeoczeniem. Wynikają z tego dwa problemy: środkowe struny są zawsze dalej od przetworników niż struny zewnętrzne i jeśli grasz nad przetwornikami, głębokość pod palcami zmienia się w zależności od granej struny.

Na szczęście wiele firm produkujących przetworniki oferuje obecnie produkty z zaokrąglonymi przetwornikami, co jest prostym rozwiązaniem problemu, jeśli stać cię na wymianę kilku części.

Osobiście uważam, że zaokrąglona podstrunnica to tradycja przeniesiona z instrumentów akustycznych wymagających smyczka – kontrabasów, skrzypiec, wiolonczel itp. W moim przekonaniu płaska podstrunnica ułatwia szybkość i zręczność, podczas gdy zaokrąglone mogą być – możliwe – łatwiejsze w początkowej fazie nauki.

Jeśli chodzi o mnie, różnica ta nie ma ogromnego znaczenia. Moje basy marki Skjold wszystkie mają zaokrąglone podstrunnice i nigdy nie rozważałem, aby Pete zmienił je na płaskie specjalnie dla mnie. Moim jedynym wymogiem jest, aby promień, ustawienie mostka i kształt przetworników współgrały ze sobą, tworząc jednolite wrażenie.

Wiem, że wielu z Was miało do czynienia z tą kwestią i ma swoje przemyślenia oraz preferencje. Jaki jest Wasz punkt widzenia na temat „zaokrąglonej vs. płaskiej podstrunnicy”? Proszę, podzielcie się nimi w komentarzach.

Czym jest promień podstrunnicy?, Dlaczego niektóre podstrunnice są zaokrąglone a inne płaskie?, Jak zaokrąglona podstrunnica wpływa na grę?, Czy płaska podstrunnica jest lepsza dla technicznych linii melodycznych?, Jak dopasować promień przetworników do promienia podstrunnicy?

Podziel się swoją opinią
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artykuły: 3402