Autor dzieli się swoimi doświadczeniami jako początkujący basista, wskazując na wyzwania w zrozumieniu teorii muzycznej i jej praktycznym stosowaniu. Udziela porad, jak wykorzystać teoretyczną wiedzę do realnego grania na basie.
Artykuł kierowany do młodych basistów, szukających skutecznych metod na poprawę swoich umiejętności basowych z zakresu organizacji ćwiczeń. Opisuje, jak systematyczny i świadomy trening wpływa na postępy w grze na basie.
Brad Walst to basista kanadyjskiej formacji Three Days Grace, którego sposób gry na basie w pełni mnie urzeka. Wykorzystuje różnorodne przestery, co sprawia, że bas w tej kapeli jest nie tylko wyraźnie słyszalny, ale i harmonijnie współgra z innymi instrumentami.
Artykuł eksploruje nietypowe teorie dotyczące zmiany strojenia muzyki z 432 Hz na 440 Hz w latach 50-tych i rozważa, czy strojenie na niższą częstotliwość ma rzeczywiście wpływ na jakość muzyki. Dowiadujemy się, że niektórzy muzycy oraz narzędzia medyczne nadal używają strojenia opartego na 432 Hz, co wzbudza zainteresowanie.
Autor zaczyna swoją przygodę ze skalami muzycznymi, zastanawiając się, jak dobrać skale do konkretnych akordów, np. Dmaj7. Przytacza przykłady skal, które mogą pasować do danego akordu i pyta o poprawność swojego rozumowania.
Miałem okazję uczestniczyć w warsztatach prowadzonych przez Roberta Kubiszyna w ramach Ogólnopolskich Dni Artystycznych z Gitarą w Mosinie. Spotkanie było intensywne, oferując praktyczne lekcje gry na gitarze, technik rozgrzewki, a także naukę o harmonii i znaczeniu timingu.
W artykule opowiadam o swoim doświadczeniu z basistami i pewnych umiejętnościach, które są niedoceniane ale niezbędne. Szczególnie przytoczyłem przykład Sebastiana SEB Kucharskiego, który wykazał się niezwykłą umiejętnością gry tremolo palcami, oraz Marcin Pendowski, który podczas warsztatów podkreślił znaczenie teoretycznej wiedzy muzycznej dla basistów.
Oferuję kompleksowe lekcje gry na basówce i kontrabasie dla osób na każdym poziomie zaawansowania. Materiały dydaktyczne, dostosowanie do indywidualnych potrzeb ucznia i elastyczność w kwestii dojazdu oraz godzin lekcji.
W artykule omówiono, dlaczego w utworach muzycznych pojawiają się akordy zbudowane z dźwięków nienależących do danej tonacji, podając konkretny przykład progresji akordów w tonacji F-dur. Wyjaśniono, że tonacja nie ogranicza stosowania innych dźwięków i jest rodzajem kręgosłupa harmonicznego, oferującym twórcom szerokie możliwości eksperymentalne.
Warsztaty gitarowe prowadzone przez Marcina 'Pendo' Pendowskiego w Warszawskim Ośrodku Kultury Ochoty to świetna okazja do nauki gry na gitarze basowej. Zajęcia oferują indywidualne podejście do każdego uczestnika, skupiając się na grze grupowej, harmonii, kompozycji i improwizacji.
Autor dzieli się swoją osobistą 'iluminacją' odnośnie gry na tubie, krytykując przy tym skomplikowany język podręczników i teorii muzycznej, który często odstrasza początkujących. Podkreśla znaczenie praktycznego zrozumienia muzyki i harmonii.
Z okazji 10-lecia działalności ekipy swingowej, w której gram od ponad 3 lat, w Jeleniogórskim Centrum Kultury odbędzie się wieczór jubileuszowy z jam session jako afterparty. Wykorzystując standardowe kadencje harmoniczne, przygotowaliśmy repertuar znanych utworów, które wyjątkowo zagrałyśmy w różnych składach.
Artykuł skupia się na wyjaśnieniu, jak wybrać odpowiednią skalę podczas improwizacji na basie. Znajomość kilku podstawowych skal i zrozumienie zasad ich budowy są kluczowe dla efektywnej improwizacji.
Wyjaśniam znaczenie i zastosowanie skal molowych harmoniczną i melodyczną oraz jak mogą one wpływać na zmianę tonacji w muzyce. Zawarte są również przykłady praktycznego zastosowania tych skal podczas gry solo i akompaniamentu w różnych tonacjach.
Autor opisuje swoje doświadczenia z improwizacją podczas prób i sesji jamowych, podkreślając trudności i satysfakcję płynącą z jazzowej improwizacji. Zaznacza, jak ważna jest znajomość harmonii i umiejętność szybkiego dostosowania się do dynamicznych zmian w muzyce.
Omawiam znaczenie standardu AU PRIVAVE Charliego Parkera dla basistów chcących pogłębić swoje umiejętności jazzowe. Standard ten jest wprowadzeniem do gry be-bopowej i bluesowej z możliwością nauki na podstawie oryginalnych nagrań i transkrypcji nutowych.
Autor opisuje swoje doświadczenie z basem w kontekście improwizacji na tematach standardowych. Wspomina o trudnościach związanych z solówkami w różnych stylach jazzu i o swoim podejściu do ćwiczeń.
Autor opisuje swoją przygodę z nauczaniem się gry walkingiem na basie, poczynając od bluesa, przez jazz, aż po improwizację. Podkreśla ważność zrozumienia harmonii i rozbudowanych progresji w tworzeniu płynnych linii basowych.
W tekście opisano doświadczenia wspólnej gry z akordeonistami i pianistami. Ukazuje, jak odmienna szkoła gry akordeonowej wpływa pozytywnie na współpracę w zespołach rozrywkowych.
Podaję link do pliku PDF z ściągą dla basistów, która ma pomóc nieznającym nut i harmonii. Opisuję także program BAND-IN-A-BOX, który automatycznie tworzy linie basowe.
Autor podziela swoje zmagania z chęcią stworzenia uproszczonej ściągawki dla basistów, zapewniając jednocześnie przegląd wartościowych zasobów dla zainteresowanych tematem harmonii i jazzu. Przyznaje również, że choć jest pomysł, do realizacji potrzebna jest większa motywacja i zaangażowanie.
Artykuł skupia się na rozjaśnieniu niektórych common misconceptions wśród basistów, szczególnie tych, którzy chcą pogłębiać swoją wiedzę teoretyczną. Autor dzieli się swoimi przemyśleniami na temat błędów w pojmowaniu tonu, półtonu i harmonii, a także przedstawia przykłady linii basu do popularnych utworów.
Opowiadam o jednym z wyjątkowych wieczorów, kiedy moje improwizowane granie na tubie zyskało uznanie jury, pomimo że był to spontaniczny akompaniament do utworu o rozbudowanej harmonii. To było tuż przed moim pójściem do wojska, kiedy towarzyszyłem amatorom na eliminacjach do festiwalu.
Niedawno miałem okazję wrócić do korzeni bluesowych, kiedy to na spotkanie naszego zespołu przyniesiono zestaw bluesowych utworów do opanowania. Okazało się, że najlepiej odnajdujemy się w klasycznych, chicagowskich rythm&bluesach, co znacznie wzmocniło nasze brzmienie.
Podczas naszego tygodniowego jam session zdecydowaliśmy się na nietypowy eksperyment: grę bez perkusji. Okazało się, że brak tego instrumentu pozytywnie wpłynął na naszą kreatywność i pozwolił każdemu z nas wsłuchać się w partię drugiego.
Marcin Pendowski, wybitny basista i nauczyciel, zaprasza na kurs gry na basie organizowany w Studiu Prób w Warszawie. Kurs łączy naukę harmonii, kompozycji oraz improwizacji z zajęciami na sekcji rytmicznej.
Autor opisuje swoje doświadczenia z komponowaniem prostego pochodu harmonicznego po zakupie basówki i prosi o uwagi oraz podpowiedzi. Dzieli się swoimi przemyśleniami na temat wykorzystania akordów i skali w tworzeniu bluesa.
Autor podjął się ambitnego zadania stworzenia internetowego podręcznika do teorii muzycznej dla początkujących. Podręcznik ma obejmować szeroki zakres tematów od wartości rytmicznych po triady harmoniczne.
Warsztaty gitarowe z udziałem Marka Raduli oraz prezentacja gitar NEXUS i GITARY ROBOT firmy Gibson, odbędą się 26 stycznia w Bemowskim Centrum Kultury.
Nowa wersja popularnego efektu harmonii polifonicznej od Mooer Audio - Tender Octaver Pro, wnosi nowe możliwości do świata basistów i gitarzystów. Z dwoma niezależnymi głosami harmonii, kontrolą głośności, tonu i wysokości dźwięku, to urządzenie obiecuje nowy poziom ekspresji.
Podczas gdy wielu muzyków opuszcza scenę po swoich solówkach, basiści i perkusiści pozostają, nieustannie wspierając zespół. Ten artykuł rzuca światło na ich nieocenioną rolę.
Znajomość tradycyjnego jazzu i standardów może w znaczący sposób wpłynąć na umiejętności i styl gry muzyka, nawet jeżeli jego pasją są nowoczesne kierunki muzyczne. Sprawdzamy, czy jest to konieczny element edukacji każdego basisty.
Grając z doświadczonymi muzykami jazzowymi, szybkie tempo może stanowić wyzwanie, zarówno podczas chodzenia, jak i solowania. Odkryj, jak przyspieszyć myślenie i opanować szybkie improwizacje.
Odkrycie, że zrozumienie akordów jest kluczowe dla basisty, zmienia podejście do instrumentu i muzyki. Odkryj, jak gitarzysta basowy przekształcił swój sposób słuchania i grania.
Artykuł rozwija temat, w jaki sposób to, co ćwiczymy podczas praktyki, wpływa na naszą gry na instrumencie. Zawiera przemyślenia i techniki, które pomagają włączać nowe elementy do muzycznego słownika.
Zdobycie umiejętności improwizacji na basie może wydawać się trudne, zwłaszcza przy zmieniającej się harmonii. Jednak z odpowiednim podejściem można osiągnąć płynność i ekspresję w swojej grze.
Richard Bona jest jednym z najbardziej inspirujących basistów na świecie, łączącym w swojej grze rytmikę Afryki z jazzowymi harmoniami. Bona, ze swoim niepowtarzalnym falsetem i umiejętnościami gry na wielu instrumentach, tworzy różnorodne, pełne melodyjności i skomplikowanych rytmów albumy.
Ćwiczenie skal wydaje się łatwe, jednak podstawą jest skupienie się nie tylko na tonach, ale także na intonacji i "wrażeniu". W tym artykule podpowiadamy, jak ćwiczyć skale z większą świadomością.
Zmiana instrumentów może być życiową decyzją, która otwiera przed muzykiem zupełnie nowe horyzonty. Historia jednego z basistów, który rozpoczął swoją muzyczną podróż od perkusji, jest tego idealnym przykładem.
Tworzenie płynnych linii basowych to klucz do osiągnięcia muzycznej harmonii. Poznaj metody łączenia akordów, które pozwolą ci na swobodną grę na całej długości gryfu.
W artykule omawiamy kluczowe aspekty skupienia podczas ćwiczeń i prób dla basistów, podkreślając znaczenie słuchania, harmonii, rytmu oraz znajomości własnego instrumentu.
Zasady harmonii są fundamentem muzyki, ale czy ich ścisłe przestrzeganie jest konieczne do stworzenia wyjątkowego utworu? Profesjonalista udziela odpowiedzi, która może Cię zaskoczyć.
Opanowanie techniki chodzących linii basowych wymaga równowagi pomiędzy rozumieniem harmonii a słuchaniem wewnętrznej muzyki. Jak ćwiczyć, aby grać naturalnie i intuicyjnie?
Rozważając, czy warto studiować muzykę przeznaczoną dla innych instrumentów, należy zastanowić się nad tym, jak może to wpłynąć na rozwój naszych umiejętności i percepcji muzycznej. Studiowanie materiałów pochodzących z różnych dziedzin muzycznych może znacząco poszerzyć nasze horyzonty i pomóc w odkrywaniu nowych perspektyw.
Debata na temat 10 000 godzin potrzebnych do opanowania instrumentu wciąż jest żywa. Czy to prawda, że nie wszystkie godziny praktyki są sobie równe?
Odkrywamy, co sprawia, że muzyka Charliego Parkera, zwanego 'Bird', jest niezastąpionym skarbem dla każdego muzyka. Zapraszamy do poznania pięciu aspektów, które czynią jego kompozycje wyjątkowymi.
Rozwój silnego poczucia rytmu jest fundamentalny dla każdego basisty. Oto kilka sprawdzonych metod, które sprawią, że Twoje poczucie czasu osiągnie nowy poziom.
Zajmowanie się rozwijaniem perkusyjnej techniki gry na basie może być zabawne i owocne, ale jak sprawić, by doskonale wpasowała się ona w kontekst zespołu? Odkryj techniki i wskazówki, które pomogą Ci uzyskać najlepsze brzmienie.
Przesłuchanie do programu muzycznego na studiach to ważny krok dla każdego basisty. Dowiedz się, jak najlepiej się przygotować i na co zwracać szczególną uwagę.
Stosowanie lizów z transkrypcji w praktyce gry na basie może być wyzwaniem, szczególnie w kontekście jazzu. Nasz ekspert dzieli się swoimi spostrzeżeniami, jak przekształcić to wyzwanie w unikalny styl gry.
W „Ścieżce improwizatora” Damian Erskine dzieli się nie tylko swoją techniką, ale przede wszystkim podchodzi do harmonii i rytmiki w sposób, który ożywi twoją kreatywność. Ponad 180 stron wiedzy i ćwiczeń, które zabiorą Twoją grę na zupełnie nowy poziom.
Ton pedałowy to nie tylko technika, ale fundament, który może wzbogacić Twoją muzykę. Dowiedz się, jak efektywnie wykorzystać rytm podczas gry na tonach pedałowych.
Wiele osób w świecie muzyki twierdzi, że basiści nie powinni opierać się na dźwięku podstawowym podczas solówek. Jednak czy rzeczywiście istnieje uniwersalna zasada na każdą sytuację?
Czy istnieje jedna piosenka zawierająca esencję gry na basie, idealna do nauki i przekazu dla przyszłych pokoleń? Okazuje się, że tak, a jej analiza to czysta przyjemność i wiedza w jednym.
Rutyna w nauce gry na basie może być frustrująca, ale istnieją sposoby, aby proces ten stał się bardziej ekscytujący i efektywny. Odkryj, jak podejście do nauki podstrunnicy zmienia wszystko.
Dyskusja o graniu z harmonią przez basistów jest niezwykle ważna, szczególnie w kontekście feedbacku od innych członków zespołu. Artykuł porusza kwestie wybiegania poza granice tradycyjnej roli basisty i eksperymentowania z harmonią.
Analiza utworu "Where's Mumphrey?" to podróż przez unikalne połączenia rytmiczne i harmoniczne, dzięki którym Anthony Jackson i zespół Eyewitness tworzą niezapomniane brzmienie basu.
Komponowanie muzyki może stanowić wyzwanie, zwłaszcza dla basistów, którzy zazwyczaj koncentrują się na wspieraniu melodii, a nie jej tworzeniu. W artykule przedstawiono praktyczne porady, jak rozwinąć swoje umiejętności kompozytorskie, oparte na doświadczeniach profesjonalnego basisty.
Skrupulatnie przekazując esencję amerykańskiej muzyki korzeni, Mark Schatz prezentuje, jak bardzo rozbudowaną rolę może odgrywać basista w zespole bluegrassowym. Jego fenomenalna kariera u boku legend gatunku zadziwia swoją różnorodnością i talentem.
Rozważania na temat znaczenia teorii muzycznej dla basistów. Omówienie, jak wiedza (lub jej brak) wpływa na rozwój muzyczny.
Zmiana tonacji może całkowicie odmienić charakter utworu, dodając mu energii i nowego brzmienia. Przeczytaj jak rozpoznać i docenić ten niezwykły moment.
Ostatnie lekcje z serii na temat rozkładania substytucji harmonicznych wniosły niesamowitą wartość do gry ucznia, kładąc nacisk na techniki słuchowe i teoretyczne w jazzie.
W tym tygodniu ktoś zapytał mnie, jak poradzić sobie z wykonaniem utworu „Giant Steps”. Oto film, który dokładnie wyjaśnia mój proces.
Solowanie na basie jest unikatowym doświadczeniem, które wymaga nie tylko techniki, ale również pewnego rodzaju muzycznej intuicji. Jak zatem podejść do solówki, aby była ona niezapomnianym przeżyciem zarówno dla słuchaczy, jak i dla samego muzyka?
Poradnik dla basistów, którzy chcą zrezygnować z nut i tabulatur, skupiając się na rytmie, uczuciu i harmonii. Odkryj techniki, które pozwolą Ci grać płynnie, reagując na zmiany akordów i kluczy.
Basista z Szwajcarii, Stéphane Tuni, zapytał, czy gra na klawiszach może pomóc basistom w treningu słuchu. Odpowiedź na to pytanie otworzyła szerokie możliwości na doskonalenie umiejętności muzycznych.
Artykuł przybliża tematykę wykorzystania trybów i skal w grze na basie. Pokazuje, jak właściwe podejście do nich może ulepszyć tworzenie basowych linii melodycznych.
Gra nad długotrwałymi akordami może stanowić wyzwanie dla wielu basistów. Explorujemy różne metody i podejścia, które pomogą Ci przezwyciężyć te problemy i podnieść Twoje umiejętności improwizacji na nowy poziom.
Poruszanie się po basie wymaga nie tylko techniki, ale również muzycznej wrażliwości i umiejętności adaptacji. W tym artykule przyjrzymy się, jak nadać Twoim liniom spacerowym większą swobodę i melodyjność, podtrzymując przy tym harmonię.
Wybór odpowiedniej skali podczas gry na basie zależy od kontekstu harmonijnego utworu. W tym artykule przyglądamy się, jakie gamy stosować nad poszczególnymi akordami, by w pełni wyrazić zamierzony nastrój muzyczny.
W świecie muzyki, szczególnie basowej, sposób podejścia do tworzenia muzyki może wykazywać zasadnicze różnice. Niektórzy artyści pozwalają, aby to muzyka prowadziła ich, inni zaś dokładnie planują każdy dźwięk.
Harmonia jazzowa pełna jest zawiłości, jednak znajomość stosowania skal melodycznych moll i skal zmniejszonych nad akordami dominantnymi może otworzyć przed Tobą nowe wymiary improwizacji. Odkrywamy, jak te skale wpływają na dźwięk i jak można je stosować, aby osiągnąć niepowtarzalne efekty.
Substytucje harmoniczne otwierają przed basistami nowe perspektywy muzyczne, pozwalając na eksperymentowanie z dźwiękami i tworzenie bogatszych harmonii.
Aranżacja dla kwintetu jazzowego może być wyzwaniem z uwagi na ograniczoną liczbę instrumentów dętych. Odkrywamy, jak osiągnąć pełne brzmienie i w pełni wykorzystać potencjał sekcji dętej.