Hughes & Kettner Bassmaster – lampowy przedwzmacniacz do basu

Hughes & Kettner Bassmaster to lampowy przedwzmacniacz do basu wsp贸艂tworzony z niemieckim basist膮 Peterem Sonntagiem. Zawiera unikatowe elementy takie jak lampy 12AX7 i EL84, zapewniaj膮ce wyj膮tkowe brzmienie oraz oferuje r贸偶norodne opcje pod艂膮cze艅 i regulacji tonu dla elastycznego i spersonalizowanego d藕wi臋ku.

wzmacniacz hughes kettner bassmaster
HISTORIA Przed laty szuka艂em por臋cznego przedwzmacniacza, kt贸ry w po艂膮czeniu z neutraln膮 brzmieniowo ko艅c贸wk膮 potrafi艂by mo偶liwie wiernie przekaza膰 „feeling鈥 pe艂nolampowego wzmacniacza. Wiele firm chwali艂o si臋, 偶e potrafi膮 odtworzy膰 d藕wi臋k lampowych 鈥瀊olid贸w鈥. Dosta艂em do test贸w model basowego SansAmpa i gdy w艂a艣ciwie by艂em przekonany, 偶e znalaz艂em „to co艣” w prasie bran偶owej pojawi艂y si臋 zapowiedzi firmy Hughes&Kettner wprowadzenia na rynek (na fali handlowego sukcesu lampowych przedwzmacniaczy gitarowych CreamMachine i CrunchMaster) r贸wnie偶 lampowego preamp’u do basu. Szybka decyzja: zaryzykuj臋. Potem korespondencja z producentem zako艅czona odpowiedzi膮: „musisz poczeka膰, bo zaczniemy rozsy艂a膰 do sprzedawc贸w po F.Messe”. Uzgodni艂em cen臋, zrobi艂em przedp艂at臋 i czeka艂em. W ko艅cu dotar艂: H&K BASSMASTER [*]. I to o nim jest ten tekst. REGULACJE Bass-boost: 80-400 Hz +6dB; Middle-boost: 500Hz-2kHz +12dB; Treble-boost: 1kHz-20kHz +8dB; Tone: 30Hz-150Hz +4dB/18dB; 3kHz-15kHz +4dB/22dB; KLIK BUDOWA Konstrukcja: 9,5″, 1 U, g艂臋boko艣膰: 20 cm, obudowa z blachy stalowej; Lampy: 1x 12AX7, 1x EL84; Potencjometry: Gain, Master, Tone; Prze艂膮czniki: Bass-boost, Middle-boost i Treble-boost; Wej艣cia: 2x (prz贸d lub ty艂) 300 mV / -10 dB; Wyj艣cia: Speaker, PA-Out, Line-Out, Out-instrument; Inne: gniazdo Prze艂膮cznika No偶nego; KLIK POMYS艁 Podczas konstruowania Bassmaster’a z in偶ynierami z H&K wsp贸艂pracowa艂 znany niemiecki basista Peter Sonntag – wsp贸艂za艂o偶yciel firmy ESH. Ale „Ad聽Rem”: Bassmaster nie jest czystym pe艂nolampowym preamp’em i to mo偶e przeszkadza膰 lampowym purystom. [1]: nie ma lampy prostowniczej; [2]: je艣li spojrze膰 na wn臋trze i schemat Bassmaster’a, mo偶na zauwa偶y膰 w torze sygna艂owym trzy uk艂ady scalone (2x op’amp i multiplexer). Na szcz臋艣cie w 偶aden spos贸b nie szkodzi to d藕wi臋kowi. Bassmaster nie jest te偶 wy艂膮cznie przedwzmacniaczem. Mo偶e by膰 stosowany r贸wnie偶 jako wzmacniacz o mocy ~5 watt. Oczywi艣cie to za ma艂o, aby by膰 s艂yszalnym na pr贸bie gitarowej kapeli lub koncercie, ale jako wzmacniacz do 膰wicze艅 zupe艂nie wystarcza. W聽moim przypadku Bassmaster sprawdzi艂 si臋 w roli wzmacniacza w r贸偶nych sytuacjach losowych: w du偶ym sk艂adzie akustycznym, sprosta艂 oczekiwaniom stawianym mu w聽teatralnym Mini-Combo (2聽d臋te + sekcja), da艂 nawet rad臋 na pr贸bach jazz’gotliwej kapeli graj膮cej dixi, czyli generalnie w sk艂adach, gdzie bas nie jest przesadnie eksponowany. KLIK PRAKTYKA Na pocz膮tku spora liczba gniazd i prze艂膮cznik贸w wprawia w zak艂opotanie. Jest dost臋pne np. wyj艣cie g艂o艣nikowe, do kt贸rego mo偶e by膰 pod艂膮czona kolumna i jak wspomnia艂em Bassmaster mo偶e by膰 u偶yty jako zwyk艂y, „samowystarczalny鈥 wzmacniacz. S膮 wyj艣cia „Instrument Out”, „PA Out” i „Line Out”. Sygna艂 na wyj艣ciu „Instrument Out” jest na poziomie instrumentalnym i mo偶e by膰 podany bezpo艣rednio na wej艣cie innego (przed)wzmacniacza basowego. Wyj艣cia „PA Out” i „Line Out” podaj膮 sygna艂 na poziomie liniowym i mog膮 by膰 pod艂膮czane do wzmacniacza instrumentalnego lub do PA. Wielko艣膰 sygna艂u „PA Out” nie zale偶y od ustawienia Master. Za pomoc膮 prze艂膮cznika no偶nego (lub prze艂膮cznika z ty艂u obudowy) mo偶na omija膰 lampy BassMaster’a i jednocze艣nie wy艂膮czy膰 „PA Out”. KLIK Na pierwszy rzut oka regulacja ton贸w wygl膮da na do艣膰 prymitywn膮: jeden potencjometr plus trzy przyciski. Prze艂膮czniki „boost” podbijaj膮 d贸艂, 艣rodek, g贸r臋. Jednak g艂贸wnym narz臋dziem regulacji barwy jest pokr臋t艂o „Tone” steruj膮ce filtrem przesuwnym. Kr臋c膮c nim, mo偶na uzyska膰 brzmienie: od st艂umionego, pozbawionego sopran贸w, po jasne, przepe艂nione natr臋tn膮 g贸r膮. Przy r贸偶nych kombinacjach wci艣ni臋tych prze艂膮cznik贸w BassMaster brzmi zupe艂nie odmiennie, a w po艂膮czeniu z regulacj膮 „Tone” daje do dyspozycji palet臋 barw na tyle bogat膮, by znale藕膰 t膮 szukan膮. – Co r贸偶ni ten lampowy preamp od innych, to trafiony pomys艂, aby lamp臋 mocy EL84 wstawi膰 w tor sygna艂owy i wykorzysta膰 jako element formuj膮cy brzmienie. Dobrodziejstwo tej innowacji mo偶na odczu膰 zmieniaj膮c ustawienia z „Pre” na „Post”. Je艣li u偶yjemy jedynie 12AX7, otrzymamy czyste, mi艂e dla ucha klarowne spektrum. Ale ten oczekiwany, prawdziwie „Lampowy Sound” otrzymamy dopiero z pomoc膮 EL84. S艂yszalne jest wtedy szlachetne, „mi臋siste” brzmienie z solidnym „tchnieniem lampy”. D藕wi臋k staje si臋 bardzo konkretny, zdefiniowany. – PODSUMOWANIE Naprawd臋 niewiele brakuje, by z pomoc膮 Bassmaster’a mo偶na by艂o uzyska膰 100% brzmienia pe艂nolampowego wzmacniacza. Koncepcja wbudowania EL84 jest godna uznania. Por贸wnanie sygna艂贸w „z” i „bez” lampy mocy nie pozostawia niedom贸wie艅. Po jakim艣 czasie „pr贸b i b艂臋d贸w” w poszukiwaniu spersonalizowanych ustawie艅 polubi艂em jego wyraziste sterowanie d藕wi臋kiem. Genialna w swojej prostocie, zbudowana w my艣l zasady: „minimum ga艂kologii, maksimum muzyki” regulacja tego przedwzmacniacza jest efektywna i dedykowana nie tylko mi艂o艣nikom „skrajnie uproszczonej obs艂ugi”. Przypominaj膮 mi si臋 s艂owa Charles’a Mingus’a: „Komplikowanie rzeczy prostych jest powszechne, podczas gdy kreatywno艣膰, to robienie rzeczy skomplikowanych w prosty spos贸b”. Mnogo艣膰 opcji pod艂膮czenia daje mo偶liwo艣膰 wyboru tej najbardziej korzystnej w聽ka偶dej przytrafiaj膮cej si臋 sytuacji. Wygoda przemieszczania si臋 z zachowaniem „osobistego brzmienia”, ale bez potrzeby wleczenia ze sob膮 skrzy艅, paczek, itp, jest dla mnie jako艣ci膮 sam膮 w sobie i dodatkowym plusem. Drobnym minusem jest brak wbudowanego DI. Teoretycznie k艂opotliwe mo偶e by膰 jednoczesne korzystanie z g艂o艣nika i tzw transmisji, bo potencjometr Gain reguluje jednocze艣nie czu艂o艣膰 wej艣ciow膮 i wielko艣膰 sygna艂u na wyj艣ciu g艂o艣nikowym. – | LK | ______ [*] BASSMASTER znany jest te偶 pod nazw膮 BATT = Bass Advanced Tube Technology.

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

5 komentarzy

  1. Konstrukcja znana mi臋dzy innymi z Warwicka Quad 馃檪 Mia艂em wspomniany head i
    dawa艂 sporo lampowego nasycenia przy niekt贸rych ustawieniach a dodatkowo
    regulacja napi臋cia na lamp臋 el84 pozwala na usztywnienie b膮d藕 wyg艂adzenie
    soundu. W Quadzie dysponujemy moc膮 400W lub 600W. Zakup Quada powinien obecnie
    zamkn膮膰 si臋 w przedziale 1500- 2000z艂 w zale偶no艣ci od stanu i wersji ale
    widywa艂em te heady r贸wnie偶 i taniej. Nie wiem jak wypadaj膮 oba obok siebie
    w bezpo艣rednim por贸wnaniu ale pocz膮tkuj膮cym i 艣redniozaawansowanym
    u偶ytkownikom polecam model Quad 馃檪 My艣l臋, 偶e r贸wnie偶 bardziej wymagaj膮cy
    znajd膮 w nim co艣 dla siebie cho膰 Warwick nale偶y do grupy do艣膰
    niedocenianych head贸w.

  2. W przeliczeniu by艂o to oko艂o tysi膮ca PLN.

    Ca艂kiem niedawno na niemieckiej aukcji taki sam poszed艂 za ponad dwie艣cie
    EU.

  3. I tak to du偶a kwota, zw艂aszcza, 偶e SVP Ampega chodz膮 (mimo i偶 to bia艂e
    kruki) w okolicy 1300-1400.

  4. Jaki g艂o艣nik (moc, firma, model)\paczka by艂aby do tego wzmacniacza dobra na
    warunki domowe – piwniczne tak aby by艂o fajne brzemienie kt贸re przy okazji
    mo偶na by te偶 np zarejestrowa膰 majkiem?

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.