EHX Micro Q-tron envelope filter

Electro-Harmonix Micro Q-tron to uproszczona, jednak bardzo naturalnie brzmiąca wersja filtru obwiedni, oferująca wyjątkową jakość dźwięku pomimo ograniczonych możliwości kreowania brzmienia. Jego metalowa, solidna obudowa i intuicyjna obsługa sprawiają, że jest to atrakcyjna oferta w cenie 290zł.

W skrócie:

Plusy

-naturalne brzmienie
-cena
-solidne wykonanie
-true bypass

Minusy

-brakuje gałki volume…

bass ehx micro q-tron
Dzisiaj chciałbym w kilku słowach przedstawić Wam filtr obwiedni od
Electro-Harmonix – Micro Q-tron. Jest to uproszczona wersja starszego,
większego brata Q-trona+.

Niedrogi (w chwili obecnej nowy kosztuje 290zł w Guitar Center) oferuje
jednak bardzo dużo. Nie będę rozpisywał się zbyt długo na temat brzmienia
– od tego jest próbka dołączona do artykułu. Napiszę jednak, że w
porównaniu z innymi testowanymi przeze mnie filtrami EHX wypada zdecydowanie
najnaturalniej. Pomimo stosunkowo małych możliwości kreowania brzmienia
(trzy gałki – o tym za chwilę) w porównaniu z takim, na przykład, MXRem,
Q-tron nie „usztucznia” niepotrzebnie brzmienia. Trudno o tym pisać –
najlepiej to usłyszeć w bezpośrednim starciu. 😉

Sam efekt i jego obudowa wykonane są bardzo dobrze. Metalowa, porządna
obudowa, nie ma mowy o jakiejkolwiek fuszerce i budżetówce; gałki duże,
porządne, czytelne; pstryczek standardowy, niezawodny (chyba, że gramy boso i
dostaje się między palce).

To może słów kilka o gałkologi – mamy je trzy, jedna odpowiada za pasmo
działania, kolejna za siłę działania efektu, a ostatnia za czułość
filtra (pozwala zmieniać brzmienie efektu poprzez naszą artykulację). Do
basu zastosowanie mają tak naprawdę tylko gałki „Q” i „DRIVE” –
pierwszą jak usłyszycie na demonstracji, lepiej zostawić w położeniu
„LP”.

Efekt może oczywiście działać na baterii, niestety, trzeba go rozkręcić,
żeby móc baterię zaaplikować. Po rozkręceniu ukaże nam się schludne
wnętrze efektu i niespodzianka – dodatkowy potencjometr (tzw. trimpot). W
instrukcji nie ma o nim ani słowa, Internet też milczy do czego on służy.
Metodą doświadczalną doszedłem do wniosku, że służy on do przesuwania
pasma działania efektu – dzięki temu możemy przesunąć zakres działania
gałki „Q” w jej neutralnym położeniu i zmienić dzięki temu brzmienie
efektu. W mojej opinii, najlepiej brzmi w ustawieniu fabrycznym (chyba, że
poprzedni właściciel coś zmieniał, ale w to w sumie wątpię).

Kolejną sprawą o której wart wspomnieć to największa wada Q-trona – jest
problem z wysterowaniem efektu. Z racji na charakter efekt mocno podbija
sygnał basu i potrafi łatwo przesterować sygnał na wejściu do wzmacniacza,
jeżeli nie zostawimy odpowiedniego zapasu na gainie. Niestety, zakochany w tym
EHXie jestem zmuszony dokupić kompresor/limiter, żeby móc w pełni panować
nad brzmieniem i poziomem głośności własnej gry. W opozycji do braku
możliwości wysterowania efektu stoi true bypass.

Na zwieńczenie próbki w kilku(nastu) ustawieniach, nagrywane z paczki ZOOMem
H1

https://www.youtube.com/watch?v=Kx0RTnCpoKg

W skrócie:

Plusy

-naturalne brzmienie
-cena
-solidne wykonanie
-true bypass

Minusy

-brakuje gałki volume…

Podziel się swoją opinią

41 komentarzy

  1. Ja bym wolał jednak EHX BassBalls, bo nieco mniej wysterowuje brzmienie, chyba
    że sami chcemy tego i dajemy „Distortion” na ON. 😀

  2. całkiem fajnie brzmi. dla funkowców idealna, niemniej mnie by się nie
    przydała. dobre próbki;)

  3. @Immo: Ja bym wolał jednak EHX BassBalls, bo nieco mniej wysterowuje brzmienie, chyba że sami chcemy tego i dajemy „Distortion” na ON. 😀

    Zgadzam się, sam mam BassBalls i uwielbiam jego brzmienie, nie da się go
    pomylić z innym filtrem. Niedawno też na byłem DOD envelope filter (to ten
    używany przez Flea w Master Sessions), jak do mnie przyjdzie to podzielę się
    wrażeniami.

  4. BassBalls ma zupełnie inny charakter, momentami bardzo blisko mu wręcz do
    talkera.

    Poza tym jest moim zdaniem zbyt nachalny.

  5. Jasne, ma zupełnie inny charakter. A co do jego nachalności, no cóż mi się
    ta jego nachalność właśnie podoba. O to w nim właśnie chodzi, moim
    zdaniem. No ale wiadomo to subiektywna opinia – co kto lubi 🙂

  6. Nie mówię, że Qtron jest zły.

    Ogólnie, mogę o sobie powiedzieć, że jestem fanem superrzadkich efektów
    oraz efektów EHX. 😀

    W chwili obecnej mój pedalboard idealny to (kolejność przypadkowa): Polish
    Love, Polish Hate, EHX BassBalls, EHX Bass
    Micro Synth, EHX Micro POG, EHX Knockout
    Attack Equalizer i Death By Audio Robot.

  7. Najfajniej brzmi:lp, ten środkowy do połowy a drive do oporu 😀

    Fajny efekt, fajna recka, ale nie dla mnie zabawka.

  8. No, zapomniałem, że marzy mi się kompresor z opcją Slow Attack. Ale póki
    co, Precluch nie potrzebuje kompresora, więc nie rozglądam się.

  9. Muszę sobie kupić to cudo jak tylko dostanę kasę, po prostu cel na
    następne 2 miesiące!

  10. Nie napisałeś o jednej z najważniejszych rzeczy, jakie – moim zdaniem –
    powinny się znaleźć w recenzjach efektów. Czy ma true bypass?

    Dodatkowo to zdanie:

    @zakwas: Pomimo małej ilości możliwości kreowania brzmienia

    To jakiś koszmarek :D. Po co tam te „ilości”? 😀

    Ale ogólnie recenzja możliwa, więc daję 2/5.

  11. Ma true bypass, zdanie mi się jakoś zafiksowało przy edycji pewnie –
    poprawiam. 😛

  12. Nie wiem na co czekasz. 😉

    Ja od siebie już zapowiadam kolejne testy El Grande i BOSSa CE-5 – możecie
    się wypowiedzieć co najpierw, bo mi bez różnicy. 😉

  13. Kurcze myślałem,że się napalę, ale jednak wole mieć kwakę.

    Recenzja dobra, próbki git. 🙂

  14. Najpierw ciupnij El Grande!

    ZNAKOMICIE zrobione próbki na Youtube!!! Ozdjęciowane,
    opisane, cud malina! A efekt na tyle tani, że mnie zainteresowałeś 🙂

  15. ja bym raczej celował w MXR Envelope filter, bo to mnie jakoś takoś nie
    przekonuje do końca

    Zakwas jak będziesz nagrywał na YT EL GRANDE to rozumiem ze kapelusz z dużym
    rondlem i kocyk na plecy będziesz miał ?

  16. Następny będzie el Grande, ale chyba bez kocyka, kapelusz zależeć będzie
    od nastroju… 😉

  17. @zakwas: Nie wiem na co czekasz. 😉

    Na dzień wolnego, żebym mógł kupić nowe wtyczki do zasilacza do efektów.
    I na nowy piec, na którym wszystko zabrzmi lepiej. 😛

  18. Bardzo fajna zabawka. Posłuchałem też próbek BassBalls i wolał bym ten
    Zakwasowy brzęczyk. BassBalls jest dziwiaczne. Zakwasowa zabawka + jakiś
    syntezator w kostce i jest zabawa na każdą okazję 😀

  19. Fajnie to zrobiłeś jest opis, pokaz gałek i brak zbędnego pitolenia przez
    pierwsze 3/4 części prezentacji. Tak trzymać!

    Czekam na El Grande 😀

  20. To ja od siebie napiszę (używam go ponda 1,5 roku):

    + bardzo naturalne i soczyste brzmienie, potrafi zarówno być subtelny, jak i
    mocniej zakwakać

    + true bypass

    + cena

    + świetnie brzmi z basem, gitarą, klawiszami. bardzo fajny jest wybór
    pasma

    + bardzo solidne wykonanie (i ładny projekt)

    – brak volume (to duży minus – po włączeniu efektu gramy dużo
    głośniej)

    – trudny dostęp do baterii (trzeba odkręcić 4 śrubki, ma to 1 plus – brak
    problemu z jakimiś rozwalającymi się plastikowymi klapkami)

    jeszcze jeden minus, ale nie dla samego efektu, a raczej dla dystrybutora –
    kiedy chciałem kupić efekt, akurat rozeszły się wszystkie micro z chyba
    całej polski bo obdzwoniłem chyba ze 20 sklepów (były co najwyżej normalne
    lub +) a dystrybutor kazał mi czekać 2 tygodnie, później miesiąc, a na
    końcu – przynajmniej 2 miesiące. olałem go i sprowadziłem z Anglii. w
    każdym razie – minusem ( nie wiem czy dalej, ale swego czasu…) jest/była
    dostępność w polskich sklepach.

  21. @em.smalec: To ja od siebie napiszę (używam go ponda 1,5 roku):
    + bardzo naturalne i soczyste brzmienie, potrafi zarówno być subtelny, jak i mocniej zakwakać
    + true bypass
    + cena
    + świetnie brzmi z basem, gitarą, klawiszami. bardzo fajny jest wybór pasma
    + bardzo solidne wykonanie (i ładny projekt)

    – brak volume (to duży minus – po włączeniu efektu gramy dużo głośniej)
    – trudny dostęp do baterii (trzeba odkręcić 4 śrubki, ma to 1 plus – brak problemu z jakimiś rozwalającymi się plastikowymi klapkami)

    Jak widać w zasadzie wszystko się zgadza w naszych opiniach. Wymiana baterii
    za pomocą śrubokręta wielce uciążliwa nie jest, chociaż w BOSSach jest ta
    sprawa fajniej rozwiązania. Ale od czego mamy w końcu zasilacze? 😉

  22. Hej Zakwasie, przeczytałem Twoją recenzje, a swoje plusy i minusy napisałem
    na drugi dzień, nie zdając sobie sprawy z czynienia niemal plagiatu.

    Potwierdza to jednak obiektywność Twojej recenzji.

    co do zasilacza – ja używam niemal tylko zasilacza, ale przy okazji kolejny
    plus

    + wytrzymuje całkiem sporo na jednej baterii

    a co do „małej możliwości kreowania brzmienia”

    zawsze można kupić wersje normalną, albo +

    :]

    EDIT:

    Zakwas:

    Możliwości kreowania małe, ale za to co można ukręcić! 😀

    mam dokładnie takie samo zdanie

  23. Odświerzę bo się z czymś nie zgadzam:

    Do basu zastosowanie mają tak naprawdę tylko gałki „Q” i „DRIVE” – pierwszą jak usłyszycie na demonstracji, lepiej zostawić w położeniu „BP”.

    przy małym rozkręceniu q i drive efekt może bardziej buczeć dołem – ale
    gdy się da dużo q i driva – envelope działa dużo głębiej i już przy
    słabszym ataku i może brakować dołu – wtedy lp (low pass) jest bardzo
    przydatny.

    mamy z zespołem jeden numer gdzie mam q i drive ostro rozkręcone i w refrenie
    gdy włączam efekt ma być disco-funky pier***, gdy gram na bp to nagle robi
    się dziura – dopiero na lp daje dołem jak trzeba

    hp (high pass) jedynie, jest mało przydatny do basu – można go wykorzystać
    raczej sporadycznie

  24. Tam się wkradła literówka – miałem na myśli LP – skrajnie prawe
    położenie tej gałki, co widać na próbkach… 😐

    Zaedytuję to zaraz…

    Poza tym brzmienie efektu zależy też w dużej mierze, o czym pisałem, od
    ustawienia trimpota w środku, możliwe, że masz ciut inaczej, więc nie ma co
    dyskutować na temat ustawień gałek optymalnych do basu – są próbki, tam
    słychać co można wyciągnąć. 🙂

  25. Podobno envelop,y się czasem palą od aktywnych basów bo za mocny sygnał
    idzie. Czy to możliwe, czekam właśnie na Q trona i nie chciałbym go spalić
    🙁

  26. Ja katowałem swojego BassBalls bardzo dużym gainem i nic mu się nie stało.
    To chyba raczej miejska legenda.

  27. O tu
    https://basoofka.net/forum/16456,bas-aktywny-a-efekt-gitarowy/

    Klejpull napisał:

    „Aktywne basy gorzej gadają z efektami niż pasywne. Maja za mocny sygnał i
    od startu jest on nieco skompresowany. Najbardziej od mocnego sygnału
    cierpią envelope filtry
    które lubią się od niego przepalać. Z
    wszelkimi przestarami nie powinno być tego problemu- w takich przypadkach po
    prostu co najwyżej brzydko pierdzą, ale niczego nie wykluczam, choć
    stawiałbym na kostkę.”

    Nadmienię iż mowa tam była o firmie Exar, i raczej nie powinno się to
    tyczyć produktów od EHx

    Skoro BassBalls żyje to jestem spokojny.

  28. Witam, wiem ze odswierzam ale mam pytanie co do zasilania tego cuda, a chyba
    warto żeby było tutaj a nie gdzies zakopane na forum (właśnie kupilem nowke w
    szkocji w sklepie za 53£) mam zasilacz do mojego chorusa Bossa i overdrive-a
    Digitecha i pamietam, ze one chyba maja roznie +/- w gniezdzie, jak ten EHX ma?
    Koncowka do Bossa czy do Digitecha będzie dzialac w tym przypadku? Nie chce nic
    spalic a skoro mam zasilacz to nie chce pchac baterii.

  29. Późna odpowiedź ale napisze. Należy porównać obrazki na obudowie
    efektów, ewentualnie zmierzyć miernikiem. Albo spróbować na chybił trafił
    ja kilkakrotnie pomyliłem zasilacze i nic się nie stało.

  30. Witam. Przepraszam najmocniej za odgrzanie kotleta ale na talkbass znalazłem
    to o czym Zakwas wspominał co znajduje się wewnątrz pudełka
    (potencjometr)

    „Największy problem z mikro jest to, że skok głośności.
    Istnieje wewnętrzny potencjometr, który obniża
    maksymalną rezonans, która ułatwi skok głośności, ale nie sprawiają, że
    odejdzie.
    Inne niż myślałem Micro brzmiało
    wspaniale. Nie mieszanka na trybów BP i HP kastratów je na bas, choć.
    Kiedyś moje z równoległym chwytacza.”

    Literatura (soreczko że z wujkiem google tłumaczem) 😀

    http://www.translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=threads/mxr-m82-bass-envelope-filter-v-s-electro-harmonix-micro-q-tron.685002/&prev=/search%3Fq%3DEHX%2BMicro%2BQ-tron%2Benvelope%2Bfilter%2Bopinie%26client%3Dfirefox-a%26hs%3DqXI%26rls%3Dorg.mozilla:pl:official%26channel%3Drcs%26biw%3D1366%26bih%3D657

  31. ledwo to zrozumiałem. Jest tam mikro pot. kręciłem nim ale barwa mi się nie
    podobała więc wróciłem do original setings

  32. Odkopię trochę – na rynku widzę wersję Micro i wersję Plus. Za to nie
    mogę znaleźć podstawowej (istniała taka?) Różnica cenowa to praktycznie
    100% – pytanie dla kogoś grał – warto bulić aż prawie 5 stów? Różnica to
    jedynie wachlarz brzmień czy bazowe brzmienie też jest różne?

Możliwość komentowania została wyłączona.