Sekrety nagrywania kontrabasu: Klasyczne brzmienie versus rockowa energia

Nagrywanie kontrabasu to nie lada wyzwanie, bior膮c pod uwag臋 jego zastosowanie zar贸wno w muzyce klasycznej, jak i w rocku. Dzi臋ki odpowiednim technikom i sprz臋towi mo偶emy jednak uzyska膰 znakomite brzmienie w obu gatunkach.

Zawsze ceni艂em rozmowy i opinie na temat moich poprzednich artyku艂贸w na temat kontrabasu. Dzi臋ki waszym zapytaniom mia艂em okazj臋 podzieli膰 si臋 do艣wiadczeniem w nagrywaniu tego wyj膮tkowego instrumentu, zar贸wno w kontek艣cie muzyki klasycznej, jak i rockowej.

Zaczynaj膮c od podstaw, do nagrania kontrabasu u偶ywam mikrofonu AKG C12. Istnieje wiele mikrofon贸w, kt贸re mog艂yby spe艂ni膰 podobn膮 rol臋, ale to jest m贸j wyb贸r. Wa偶ne jest, aby u偶y膰 mikrofonu wielkomembranowego kondensatorowego z dobr膮 obecno艣ci膮 wysokich ton贸w. Najlepsz膮 pozycj膮 do umieszczenia mikrofonu jest miejsce, gdzie palce muzyka dotykaj膮 strun. Ustawiam mikrofon r贸wnolegle do gryfu instrumentu, oko艂o 15 cm od niego, co pozwala na r贸wnomierne roz艂o偶enie cz臋stotliwo艣ci.

W przypadku nagrania kontrabasu w utworze klasycznym, gdzie instrument dostarcza du偶膮 cz臋艣膰 podstawowych niskich ton贸w, u偶ywam przedwzmacniacza mikrofonowego z dobr膮 charakterystyk膮 niskich cz臋stotliwo艣ci. Moje pierwsze wybory to zazwyczaj przedwzmacniacze Neve lub Chandler. Staram si臋 minimalizowa膰 kompresj臋, prowadz膮c sygna艂 bezpo艣rednio do Pro Tools, gdzie p贸藕niej mo偶na wyr贸wna膰 dynamik臋 za pomoc膮 艣cie偶ek fader贸w i automatyzacji.

Umieszczaj膮c kontrabas w miksie rockowym/popowym, podej艣cie jest nieco inne. Nadal stosuj臋 technik臋 z mikrofonem C12, jednak kontrabas nie dostarcza tutaj podstawy niskich ton贸w – rol臋 t臋 przejmuj膮 b臋ben basowy i gitara basowa. W takim wypadku u偶ywam przedwzmacniacza o bardziej wyr贸偶niaj膮cych si臋 艣rednich tonach, na przyk艂ad API. Sygna艂 przez przedwzmacniacz trafia nast臋pnie do kompresora Manley Vari Mu, kt贸ry jest doskona艂y do pracy z kontrabasem.

Ostatnim etapem przed zapisem na no艣nik jest filtracja niskich ton贸w przy oko艂o 90Hz, aby unika膰 konflikt贸w fazowych i zamulenia miksu. Dzi臋ki temu gitara basowa i b臋ben basowy wci膮偶 dominuj膮 w zakresie g艂臋bokich niskich ton贸w.

Mam nadziej臋, 偶e te techniki pomog膮 Wam przy nast臋pnych nagraniach kontrabasu!

Jakie mikrofony u偶y膰 do nagrywania kontrabasu?, Jak nagrywa膰 kontrabas w muzyce klasycznej?, Jak nagrywa膰 kontrabas w muzyce rockowej?, Jakie przedwzmacniacze najlepiej sprawdzaj膮 si臋 przy nagrywaniu kontrabasu?, Jakie s膮 kluczowe r贸偶nice w nagrywaniu kontrabasu do r贸偶nych gatunk贸w muzycznych?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
Basoofka_NET
Basoofka_NET
Artyku艂y: 3402