Jeśli śledzisz moje wskazówki od jakiegoś czasu, powinieneś już mieć całkiem niezłe pojęcie o tym, jak podchodzę do nagrywania i miksowania basu. Mam nadzieję, że te porady pomogły Ci poprawić brzmienie twojego basu w miksie, a także ogólnie cały miks. Co jednak zrobić, gdy wypróbowałeś już wszystko, a twój bas nadal jest niesłyszalny lub ginie wśród innych elementów miksu? Jak temu zaradzić?
Na początku warto zadać sobie pytanie, czy naprawdę wypróbowałeś już wszystko? Poniżej przedstawię kilka przykładów, które można potraktować jako checklistę. Zanim przejdziesz dalej, zapoznaj się z niektórymi z tych porad.
Czy używasz DI, mikrofonu, czy może obu?
Wszystkie te elementy mogą być ważne dla twojego miksu. Tutaj znajdziesz artykuł na ten temat.
Czy stosowałeś moją technikę Deep Bass?
Jeśli nie jesteś z nią zaznajomiony, oto ona.
Czy stosujesz właściwe korekty EQ i kompresję dla swojego basu?
W tym artykule przedstawiłem wiele moich sprawdzonych metod na korekty EQ i kompresję, jak również wyjaśniłem, jak dokładnie ich używam.
Czy stosujesz filtr górnoprzepustowy dla innych instrumentów i właściwie balansujesz je z werblem?
To kolejny artykuł, w którym opisałem znaczenie odpowiedniego balansu, jak również zastosowanie filtra górnoprzepustowego na innych instrumentach.
Co jednak zrobić, kiedy wykonałeś już wszystkie te kroki, a twój bas nadal zostaje przykryty w miksie? W takiej sytuacji nadal masz do czynienia z zbyt wieloma konkurującymi ze sobą częstotliwościami w miksie. Inne instrumenty walczą o miejsce, w którym powinien żyć twój bas. Istnieją dwa sposoby radzenia sobie z tym problemem. Możesz albo obciąć te częstotliwości z innych instrumentów, albo możesz je wzmocnić na ścieżce basu. Zawsze wolę najpierw ciąć. Zobacz, jak twój miks będzie się przekładał po obcięciu tej (lub tych) częstotliwości z innych instrumentów. Jeśli nadal nie osiągasz pożądanych rezultatów, wtedy próbowałbym wzmocnić je na ścieżce basu.
Więc, jak się za to zabrać?
Najpierw wyselekcjonuj instrumenty najbardziej konkurujące z basem. Najprawdopodobniejszymi sprawcami będą pianino, syntezatory, gitary (elektryczne i akustyczne) oraz werbel.
Technika będzie ta sama dla każdego instrumentu, ale skoncentrujemy się na pianinie jako przykładzie.
Aby zacząć, musisz umieścić bas i pianino w trybie solo. Chcesz słyszeć tylko te dwa instrumenty. Umieść na ścieżce pianina twój ulubiony equalizer, najlepiej taki, który pozwala na skupienie się na konkretnych częstotliwościach. Pokręć jednym z pasm EQ, wzmocnij je do maksimum, a następnie przesuń częstotliwość od niskiej do wysokiej. Stanie się oczywiste, która częstotliwość w ścieżce pianina konkuruję z twoim basem. Gdy znajdziesz tę częstotliwość, obetnij jak najwięcej z pianina, nie psując brzmienia instrumentu.
Powtórz ten proces dla syntezatora, gitar elektrycznych, gitar akustycznych, a także werbla, a uzyskasz lepszą ścieżkę basu w swoim miksie. Jeśli mimo wszystko nadal nie uzyskasz efektu 'wow’, to czas na wzmocnienie na ścieżce basu.
Proces ten jest podobny do procesu cięcia, ale nieco inny. Słuchając całego miksu, umieść na ścieżce basu ten sam typ EQ, co wcześniej. Pokręć jednym z pasm, wzmocnij je do maksimum, a następnie przesuń częstotliwość od niskiej do wysokiej. Odkryjesz 'magiczną’ częstotliwość, której szukałeś. Bas z pewnością ożyje w twoim miksie, gdy przejdziesz przez te częstotliwości. Prawdopodobnie nie będziesz chciał wzmocnienia tej częstotliwości do maksimum. Dopasuj je, aż nadal będzie brzmiało naturalnie w twoim miksie.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania, śmiało się ze mną skontaktuj, a będę szczęśliwy, by pomóc ci dokładniej!
Jak poprawić brzmienie basu w miksie?, Co robić, gdy bas ginie wśród innych dźwięków?, Czy stosowanie EQ i kompresji jest ważne dla basu?, Jakie są sposoby na radzenie sobie z konkurującymi częstotliwościami?, Jak wzmocnić bas w miksie?