Dobry,
dziś na próbie moja kolumna zaczęła pierdzieć. Działo się to od
dłuższego czasu, ale pierdneły tylko kilka dźwięki a potem było już ok.
Dziś wzmacniacz popierdział i odmówił współpracy. Kolumna jest ok, gitarzysta
(zna się koleś) powiedział, że trzeba wymienić lampy. Mój wzmacniacz to Ampeg
SVT4pro. Lamp nigdy nie wymieniałem, ale wiem, że ma on trzy 12AX7.
Poszukałem w necie i nie ogarniam tematu lamp, czy 12AX7 to jakiś typ, który
ma swoje podtypy? W necie takich lamp jest od groma i nie różnią się tylko
nazwą. Może ktoś poratować które wybrać i czym się te lampy od siebie
różnią? 🙂
Czy wymieniłeś już kiedyś lampy w swoim wzmacniaczu basowym?
Czy zdarzyło Ci się, że po pewnym czasie Twoja kolumna zaczęła pierdzieć podczas prób?
Czy orientujesz się, jakie lampy są wymagane do Twojego wzmacniacza Ampeg SVT4pro?
Czy wiesz, jakie są podtypy lamp 12AX7 i jakie są między nimi różnice?
Czy próbowałeś już wymienić zepsute lampy w swoim wzmacniaczu basowym?
Czy skonsultowałeś się ze swoim gitarzystą w sprawie wymiany lamp w Twoim wzmacniaczu?
Czy masz doświadczenie w naprawianiu wzmacniaczy basowych?
Czy wybór odpowiednich lamp do Twojego wzmacniacza wydaje Ci się skomplikowany?
Czy zastanawiałeś się nad wymianą kolumny, zamiast lamp?
Czy wiesz, gdzie możesz znaleźć fachowców, którzy pomogą Ci w wymianie lamp w Twoim wzmacniaczu?
12AX7 to typ lampy, tak, jak każdy inny komponent ma swoją nazwę kodową.
Ogólnie, wszystkie mają zbliżone specyfikacje, ale jedne są lepsze od
drugich. Więc to na pewno nie tak, że możesz kupić dowolne i efekt będzie
ten sam. Ale żadne też nie sprawią, że piec się zjara.
Z tego, co wiem, ludzie cenią sobie Sovteki. Electro Harmonix też ponoć są
dobre. To tak odpowiedź „na już”, żebyś mniej więcej wiedział, o co
chodzi, ale poczekaj, aż wypowie się dyplomowany lampoznawca. 😀
A skąd od razu wiadomo, że są to lampy. Fakt, że nigdy nie wymieniałeś
lamp nie oznacza, że z definicji trzeba je wymienić.
Najlepiej jeśli na wzmacniacz rzuciłby okiem jakiś elektronik. Tylko dla
kontrastu napiszę, że zepsuty potencjometr głośności może podobnie się
objawiać.
12AX7 to tak jak pisał przedmówca rodzaj (typ) konkretnej lampy.
Wykorzystywane są one głównie w przedwzmacniaczach (są to lampy małej
mocy). Najłatwiej będzie jak zdejmiesz obudowę i zobaczysz jakiej marki
lampy zostały zamontowane. Zamów takie same i po sprawie.
Nie jestem znawcą lamp, ale zwróciłbym jeszcze uwagę, czy 12AX7 powinny
być parowane (odpowiednio dobierane w pary) czy też nie.
A gdzie są „pary” w przedwzmacniaczu?
12AX7 występują też pod nazwą ECC83, tak na marginesie.
Dodatkowo: wiele firm, które handlują lampami tak naprawdę sprzedaje lampy
Sovteka, tylko wyselekcjonowane, pod swoją nazwą :).
Do tego można zastąpić ECC83 (czyli właśnie 12AX7) rosyjskim militarnym
odpowiednikiem 6N2P-EW – wymagana jest tylko mikroingerencja w układ żarzenia
tej lampy. W ECC83 nogi 4 i 5 są zwarte i właśnie żarzenie podłączone
jest pod nogi 4 (i 5) oraz 9. 6N2P ma żarzenie na nogach 4 i 5, noga nr 9
stanowi tutaj ekran między dwoma połówkami triody.
Z doświadczeń z gitarą (elektryczną) i lampami wiem, że rosyjskie 6N2P-EW
są po pierwsze zdecydowanie żywotniejsze, a po drugie (moim zdaniem) lepiej
sprawdzają się w czystych kanałach.
Pozdrawiam
Adam
Dzięki za odpowiedzi, rozejrzę się za tymi Sovtekami. lobisomem myślę, że
to lampy, bo kolumna jest ok, wzmacniacz hybrydowy, więc nie sądzę, żeby
końcówce mocy mogło się coś stać a jak pisałem na przestrzeni miesięcy
wzmacniacz tracił moc i zaczynał pierdzieć.
Jeszcze jedno pytanie- czy nowe lampy mogą w jakikolwiek sposób poprawić
brzmienie, czy to jest coś, co słyszą tylko fanatycy? 😉
Liszu – osobiście testowałem różne lampy rodziny ECC83 (czyli 12ax7) we
wzmacniaczu do gitary elektrycznej (preapm był kopią mesy DR z
semiklonowanymi kanałami – czyli kanał czysty w pewnym sensie był częścią
kanału przesterowanego).
Jako 2,3 czy kolejna lampa w preampie (czyli przester)- dla mnie zero różnicy
w dźwięku dla różnych producentów lampy. Różnice natomiast są, gdy
podmieniamy pierwszą lampę – tę od kanału czystego (w graniu na przesterze
znaczenia to już nie miało).
Różni producenci lamp – różne brzmienia.
Mnie najbardziej przypadły do gustu: 6N2P-EW (właściwie to nie wiem, czy
sovtek to właśnie nie jest 6n2p tylko ze zmienionym żarzeniem na
„standardowe”) i NOS (czyli new old stock – lampy tzw. „nowe”, nieużywane, ale
stare) od RFT.
Podobno warto zwrócić uwagę na lampy od JJ – czeski producent, zakłady
byłej tesli.
Cóż – fanatykiem, audiofilem, ani innym filem nie jestem, a różnice w
brzmieniu były – i to między różnymi lampami tej samej serii, nowymi. Zatem
różnica po zmianie starych na nowe też być powinna.
Dawno temu obiło mi się o uszy (ile w tym prawdy – nie wiem, ale dociekliwi
mogą w sieci pogrzebać i zweryfikować), że na JJ (z własnym logo) robi
wzmacniacze marshall, a na sovtekach (z logo messa) właśnie messa.
Jednak lampy w preampie nie powinny zbyt szybko wyzionąć ducha – ważne jest
aby się dobrze wygrzały zanim dostaną napięcie anodowe i sygnał do
wzmacniania.
Pytanie, czy Twój wzmacniacz posiada taki przełącznik jak stand-by??
Lub czy jest inne sterowanie, aby sygnał na preamp dołączać dopiero po
30-60s??
Pozdrawiam
Adam
Jest jeszcze 7025, która jest niskoszumową wersją 12ax7 i można ją
pakować w miejsce 12ax7. U mnie we wzmacniaczu powinny być dwie 7025 zgodnie
ze schematem, a zdaje się (sprawdzę jak będę przy sprzęcie), że zamiast
jednej jest 12ax7 i wszystko gra bardzo dobrze – problem w tym, że „7025 to
niskoszumowa 12ax7″ mówią na różnych forach. Natomiast w sklepie, na
przykład TYM 7025 jest dopisana do 12ax7 i ECC83, więc trochę mnie to wprawia w
konfuzję. Komu wierzyć, kruca bomba?!
edit: jak powiedział, tak zrobił. Jest nawet lepiej – według schematu mają
być dwie 7025 a są dwie ecc83 (u mnie JJ). Wszystko gra jak najlepiej.
Kilan stanbya nie mam, mam tylko wyciszenie mute, ale na pewno to nie o to
chodzi, bo myślę, że tylko odcina sygnał do kolumny, a nie przedwzmacniacz.
Kupiłem ten wzmacniacz jako używany, więc nie wiadomo co lampy przeszły po
drodze 😉