Witam forumowicz贸w!
Jako gitarzysta jeszcze (szumnie powiedziane) kupi艂em sobie kiedy艣 bas, jako,
偶e mnie ten instrument kr臋ci艂 i chcia艂em sobie w wolnych chwilach
poplumka膰 (jako艣 tak te偶 wysz艂o, 偶e to w艂a艣nie on sta艂 si臋 m贸j膮
g艂贸wn膮 pasj膮 i s艂u偶臋 w kapeli jako basista ;). By艂 to tani, kupiony
gdzie艣 w internetach Epiphone EB0. Wiadomo – bud偶et贸wka, kr贸tka skala,
czego gitarmanowi chc膮cemu „spr贸bowa膰 z basem” wi臋cej trzeba. Jednak go
do艣膰 polubi艂em – do psychodelicznych rock贸w, czy stoner贸w jak znalaz艂,
jednak gdy zacz膮艂em gra膰 w kapeli jego b膮d藕 co b膮d藕 mocno mu艂owate i
niespecjalnie klarowne brzmienie pocz臋艂o lekko mi przeszkadza膰, a kr臋cenie
ga艂ami pomaga艂o tylko troch臋. Zacz膮艂em si臋 wi臋c zastanawia膰 nad
usprawnieniem, w tej kolejno艣ci: wymian膮 mudbuckera pod gryfem (na Dimarzio?
ewentualnie czym艣 fajnym, o czym jeszcze nie wiem), dorzuceniem jakiego艣
minihumba albo singla pod mostek i wymian膮 samego mostka.
Zanim jednak z czymkolwiek zaczn臋 si臋 grzeba膰, zw艂aszcza, 偶e jakim艣
weteranem basowym nie jestem, wol臋 zapyta膰 si臋 bardziej do艣wiadczonych
basist贸w – czy w og贸le op艂aca si臋 z tym babra膰? Lubi臋 wygl膮d tego basu,
lubi臋 wygod臋 grania, ale s膮 to cechy drugorz臋dne. Na mocno treblowym
brzmieniu mi nie zale偶y specjalnie – je艣li chodzi o basist贸w, kt贸rych styl
podgl膮dam i studiuj臋, to bardziej ludzie w rodzaju Butlera, czy szczeg贸lnie
Ala Cisnerosa. Czy mo偶e nie bawi膰 si臋 w to i powoli zbiera膰 na inny bas,
kt贸ry by艂by nieco bardziej wszechstronny? Problem le偶y g艂贸wnie w
bud偶ecie, wi臋c wol臋 zwyczajnie nie pope艂ni膰 偶adnych b艂臋d贸w, kt贸rych
potem b臋d臋 偶a艂owa艂.
Z g贸ry wielkie dzi臋ki za porady, c贸偶 w tej sytuacji uczyni膰 :).
Czy powinienem usprawnia膰 swojego Epiphone EB0 czy kupi膰 inny bas?
Czy kto艣 m贸g艂by poleci膰 mi mudbuckera do wymiany w moim basie?
Jaki rodzaj mostka by艂by najlepszy dla mojego Epiphone EB0?
Czy warto dorzuci膰 jakie艣 minihumba lub singla w moim basie?
Czy zastanawia艂e艣 si臋 nad usprawnieniem swojego basu i co dok艂adnie planujesz zmieni膰?
Czy kto艣 mia艂 podobny problem z brzmieniem swojego basu Epiphone EB0 w kapeli?
Czy powinienem zmienia膰 mudbuckera, mostek i doda膰 minihumba lub singla, czy lepiej kupi膰 inny bas?
Kt贸re brzmienie bardziej mi odpowiada – mocno treblowe czy bardziej przyciemnione?
Czy powinienem gra膰 na tym samym basie lub kupi膰 inny, bardziej wszechstronny?
Czy mo偶ecie poleci膰 jakie艣 konkretniejsze rozwi膮zania dla mojego problemu z brzmieniem?
Jak dla mnie to sam odpowiedzia艂e艣 sobie na pytanie. 馃槈
No niby jest w tym troch臋 prawdy, bo gdybym nie mia艂 do niego sentymentu i go
nie lubi艂 to pewnie bym go sprzeda艂 w diab艂y i z miejsca czego艣 nowego
szuka艂 ;). Niemniej wol臋 pos艂ucha膰 opinii m膮drzejszych ode mnie.
C贸偶, z tym basem to jest tak, 偶e jak sobie sam si膮d臋 z nim w mieszkaniu i
odpal臋 piec to mam banana na twarzy – po prostu bomba, cud, mi贸d i orzeszki.
Z kolei graj膮c z kapel膮 skonsternowany co chwil臋 kr臋c臋 ga艂ami i rzucam
mi臋chem pod nosem pr贸buj膮c zmusi膰 go do zagadania sensownie. Nie chodzi o
sam膮 barw臋, co ilo艣膰 mu艂u i w艂a艣nie ma艂膮 klarowno艣膰 i ten straszny
buzz – lubi臋 czytelny d贸艂, a s艂ysza艂em, 偶e przetwornik Dimarzio mo偶e mi
to zagwarantowa膰.
Poza tym nie ma si臋 te偶 co oszukiwa膰 – to chi艅ski, bud偶etowy bas, tak偶e
czy inwestowanie w usprawnienia nie b臋dzie po prostu mocnym chybieniem, za
kt贸re kieeedy艣 b臋d臋 sobie plu艂 w brod臋.
w takim razie nie masz wyj艣cia – musisz dokupi膰 drugi bas!
Generalnie „z g***a bata nie ukr臋cisz” (takie przys艂owie, nie chodzi o Tw贸j
bas), a instrument o zupe艂nie innym charakterze by膰 mo偶e spe艂ni Twoje
potrzeby
Rozumiem, 偶e to tylko czysta kurtuazja?:)
I nie do ko艅ca zgadzam si臋 z przedm贸wc膮, bo s艂ysza艂em ostatnio
bud偶etowego Corta (gitar臋 z niskiej serii o bardzo przeci臋tnym brzmieniu
„fabrycznym”) po wymianie pickup贸w na EMG. R贸偶nica niewiarygodna, a deska
tam by艂a z agathisu jedynie…
Ka偶da opinia b臋dzie czysto subiektywna – ja akurat lubi臋 grzeba膰 w basach
(i gitarach), wi臋c bym pr贸bowa艂 co艣 d艂uba膰.
Najpierw wymiana pickupa – niekoniecznie na DiMarzio od razu – mo偶na
pomy艣le膰 np. o Tesli.
Je艣li nadal b臋dziesz niezadowolony, to mo偶esz dorzuci膰 preamp i zrobi膰
„aktywa” – da Ci to mo偶liwo艣膰 du偶o wi臋kszego wp艂ywu na brzmienie.
To tylko moje zdanie, ale „metoda ma艂ych krok贸w” nie jest g艂upia (zw艂aszcza
jak instrument pasuje Ci wizualnie i manualnie, a do tego ma prosty gryf i
dobrze nabite progi).
Niezale偶nie od tego i tak mo偶esz my艣le膰 o drugim basie o ca艂kiem innej
charakterystyce.
E tam kurtuazja – po prostu nie zgrywam m膮drali siedz膮c w basowym 艣wiecie
nie tak wcale d艂ugo, bo moje basowanie to mo偶e z rok najwy偶ej, a doceniam
do艣wiadczenie innych ;).
C贸偶, z godzink臋 temu zn贸w posiedzia艂em z moim basem na osobno艣ci i znowu
odlecia艂em – normalnie co艣 w stylu Om ukr臋ci艂em, czyli moje klimaty. Z
kolei z kumplami gramy prostego, energicznego rocka, czasami co艣 z reagge si臋
popr贸buje i wtedy ten buzzz i nieco przymulone brzmienie 艣rednio zdaje
egzamin. Coraz bardziej si臋 zastanawiam, jak du偶e ma znacznie tutaj wzmacniacz i
akustyka pomieszczenia – w mieszkaniu na Hartke A100 jest bosko, za艣 na
wyt艂umionej salce, gdzie gram na 300 watowym Line6 Low Down (za kt贸rym coraz
mniej przepadam, nie m贸j zreszt膮) jest o wiele gorzej. Na pewno ma, ale
zastanawiam si臋, czy jak wstawi臋 tam swojego hartkacza to b臋dzie podobnie.
Generalnie podbijaj膮c 80-100Hz przy obcinaniu 160-315Hz i pozostawieniu reszty
na p艂asko daje mi mocny d贸艂 przy niewielkiej ilo艣ci mu艂u, co na tamtym
Line6 zwyczajnie nie dzia艂a, cho膰bym nie wiem, jak kr臋ci艂, r贸偶nica jest
ledwo s艂yszalna.
My艣l臋 te偶 o zostawieniu sidewindera w spokoju, dorzuceniu pod mostek albo w
centrum jakiego艣 humba (albo co艣 w stylu przetwornika od P-bass贸w?) i
za艂atwieniu do tego switcha/osobnego pokr臋t艂a voume, coby uciszy膰 mu艂a,
gdy jest potrzeba. Tylko, 偶e nie wiem, jak du偶e to b臋dzie mia艂o znaczenie w
przypadku kr贸tkoskalowca – zielony w tym temacie jestem.
C贸偶, my艣le膰 o drugim basie to oczywi艣cie my艣l臋, ale chcia艂bym jako艣 w
ci膮gu miecha-dw贸ch spraw臋 za艂atwi膰, wi臋c albo pobawi臋 si臋 przy epim,
albo porozgl膮dam za innym, bud偶et mi na obie opcje nie pozwoli ;). Jednak
bardziej przemawia za mn膮 pobawienie si臋 EB0 (si艂a sentymentu zapewne),
skoro, jak piszesz, da si臋 tak 艂adne efekty uzyska膰.
Wielkie dzi臋ki za odpowiedzi w ka偶dym razie 馃檪
Tyle razy to s艂ysza艂em, a rozp艂ywam si臋 w艂a艣nie nad basem, kt贸ry z
przer贸bkami kosztowa艂 mnie ~5 st贸wek i daje mi wi臋cej frajdy ni偶 precel
Fendera 馃檪
Bas drogi nie jest, mo偶esz grzeba膰. Ale zacznij od prostszych rzeczy – dobre
struny mog膮 wiele zmieni膰. Do takiego basu zainteresuj si臋 dobrymi
tapewoundami, np. Rotosound 88. Rewelacyjnie brzmi膮 z mudbackerami,
kieszonkowy kontrabas jako 偶ywo. Zmulaj膮 gdy grasz przy gryfie, maj膮 mas臋
pi臋knego 艣rodka gdy szarpiesz przy mostku. A mam je za艂o偶one na takim
basie:
Chodzi o to, 偶e EB-0 ma sw贸j charakter, wynikaj膮cy z jego konstrukcji, i
tego si臋 nie przeskoczy.
Mo偶e problem twojego basu polega na tym, 偶e nie pod艂膮czasz go do
prawdziwego (lampowego) wzmacniacza?
Immo, jeszcze Ci ten statek matka w futerale lata? 馃榾
StaryGromie, nie wiem czy nie warto by艂oby Ci poszuka膰 japo艅skiej kopii EB0,
mia艂aby chyba najwi臋cej sensu bior膮c pod uwag臋 ceny Epiphon贸w i Gibon贸w,
przyk艂adowo Greco EB,kt贸rych s膮 obecnie a偶 3 sztuki na allegro. B臋dzie
mia艂o zar贸wno sensowniejszy mostek, minihumba pod mostkiem, i zachowasz
warto艣ci manualne, ale wg tej sytuacji o kt贸rej m贸wisz, pomy艣la艂bym
jeszcze nad zmian膮 pieca.
Lata i lata膰 b臋dzie.
Na pewno znajd臋 dla niego zastosowanie! 馃榾
Moim pierwszym basem by艂 Gibson EB-O. Mial pod mostkiem dolozony przez
poprzedniego wlasciciela przetwornik typu P-bass. Gitara dawala rade zarowno na
probach jak i w boju. Brzmienie raczej z epoki, ale przebijala si臋 bez
problemu.
Znalazlem nawet zdjecie sprzed lat, ale co艣 nie mog臋 wstawic…
edit:wstawilem!
Immo – masz Pigtronix Mothership!!! wow ale ekstra, jak dzia艂a z basem?
zazdroszcz臋 Ci tego pude艂eczka
My艣la艂em nad pisaniem recenzji, ale nie bardzo jestem w stanie
„profesjonalnie” si臋 wypowiedzie膰 o tym cude艅ku. C贸偶, tworzy fajne efekty,
cho膰 u偶yta samodzielnie wi臋kszo艣膰 nie znajdzie zastosowania w codziennym
graniu i mimo wszystko wy偶sze cz臋stotliwo艣ci daj膮 rad臋 lepiej; najlepsze
okre艣lenie tego efektu to „Dr Dre ft. Snoop Dogg in a stompbox”.
Natomiast nawet malutkim efekt envelope filter pomi臋dzy basem a Mothershipem
tworzy bardzo fajne mo偶liwo艣ci.
Je艣li o Pigtronix chodzi, jestem strasznie napalony na Tremvelope i Envelope
Phaser – oba daj膮 cudne, oldschoolowe efekty, szczeg贸lnie gdy podpi膮膰 pod
stary wzmacniacz z ciep艂ym brzmieniem.
mo偶e nagrasz jaki艣 filmik? 馃槢
a ja z Pigtronix bardzo chcia艂bym: Bass Fat overdrive, oraz Bass Envelope
Filter – solo brzmi膮 super, ale pod艂膮czone razem, daj膮 taki dynyamiczny,
soczysty energetyczny sound, 偶e koniecznie MUSZ臉 je mie膰.
Mothership s艂ysza艂em z gitar膮, i zwali艂 mnie z krzes艂a –
najoryginalniejszy efekt jaki s艂ysz艂em, szok!
Nie mam warunk贸w 馃檪
Bas jest nieco mniej elastyczny z tym efektem, ale da si臋 osi膮gn膮膰 m.in
fajny synthowy fuzz, klimaty „Cars” Gary’ego Numana czy nawet wysokie gwizdy
a’la Dr Dre/Snoop Dogg w typie „Nuthin’ but a G thang”. Musz臋 kupi膰 do tego
peda艂 ekspresji 馃檪
Super 馃榾 mo偶e source audio hot hand, si臋 sprawdzi zamiast peda艂u ekspresji?
馃槈
W EB-0?
Tak wracaj膮c do tematu …..
Niestety, nie mam ju偶 mo偶liwo艣ci przeniesienia tego offtopa do osobnego
tematu, a uwierz, pr贸bowa艂em. Po zmianach na Basoofce chyba tylko Admin mo偶e
to zrobi膰. Kapralu?
Nie da si臋 tego zrobi膰, po prostu wr贸膰my do tematu :D.
Ja bym wstawi艂 przetwornik pod most :D.
Dok艂adnie, zrobi膰 z eb0 eb3 i po sprawie
Ale jest jeden problem.
呕eby to jako艣 wygl膮da艂o, to wypada艂o by wsadzi膰 jaki艣 taki, z wygl膮du
chociarz, gibsonowski. A takich jak na lekarstwo.
Na forum Gibsona znalaz艂em to:
http://www.forum.gibson.com/index.php?/topic/80739-bass-mini-humbucker-eb-3/
Mo偶na spr贸bowa膰 jeszcze Duncana zamiennik do Ricka :d.
Troch臋 poszuka艂em i wiem 偶e pasuj膮 oryginalne pickupy od Gibsona jak
znajdziesz, tudzie偶 zamienniki [DiMarzio, Seymour itd.] og贸lnie cz臋艣ci jest
sporo na thomannie i guitarproject, widzia艂em przer贸bki [on YT] z Dimarzio
Model One i to polecam
A mo偶e wystarczy dobry preamp w kostce? Najlepiej taki z regulacj膮 艣rodka.
Dodasz troch臋 drajwu, podetniesz lekko d贸艂 i b臋dziesz mia艂 akurat
brzmienie w gu艣cie twoich idoli. No i zawsze preamp b臋dzie do wykorzystania
jak zmienisz bas na inny.
Nie- zgodnie z zasad膮, 偶e zamuli膰 si臋 da a odmuli膰 nie. 呕adnym eq czy
preampem nie zrobisz z poduchy przecinaka.
Nie m贸wi艂em o robieniu przecinaka. Kolega poda艂 w pierwszym po艣cie, 偶e
jego inspiracj膮 s膮 basi艣ci Balck Sabbath oraz Sleep/Om, kt贸rzy jakby nie
patrze膰 graj膮 w艂a艣nie zmulonym brzmieniem. Kolega b臋dzie m贸g艂 preampem
lekko podci膮膰 (nie wyci膮膰, taka opcja wiadomo nie zadzia艂a) dolne pasmo,
tak aby w graniu zespo艂owym barwa by艂a czytelniejsza.
Dobr膮 opcj膮 mo偶e by膰 Sansamp VT. Ga艂k膮 „Character” mo偶na fajnie zamuli膰
b膮d藕 wyostrzy膰 brzmienie.
Do tego proponuj臋 zainstalowa膰 thumbresta bli偶ej mostka, szarpane w tamtym
miejscu struny b臋d膮 gada膰 bardziej 艣rodkiem ni偶 do艂em.
https://www.youtube.com/watch?v=0F7KaSGy0mU je艣li to jest zmulone brzmienie to
chyba inaczej pojmujemy s艂owo „zmulone”. Ma艂o tego je艣li chce brzmie膰 jak
Al musi mie膰 lamp臋 albo i 3 a nie kosteczk臋-zabaweczk臋.
Tak samo geezer, pos艂uchaj sobie Jamersona
https://www.youtube.com/watch?v=KqtELR5GyfI i pomy艣l raz jeszcze czy Geezer ma
zmulone brzmienie.
Sleep to Rick 4003 z tego co pami臋tam, a Black Sabbath to precle wszelkiej
ma艣ci. Wi臋c mo偶e pomodzi膰 przy pikapach i wstawi膰 jeden preclowy lub
preclowo brzmi膮cy oraz jeden rickenbackerowy lub brzmi膮cy podobnie?
Zmulenie zmuleniu nier贸wne 馃槢
Brzmienie Ala kojarz臋 g艂贸wnie z jego dzia艂alno艣ci w Sleep, kiedy te偶
gra艂 z przesterem, ale jego brzmienie by艂o obiektywnie ciemne.
Geezer gra z paluchami na wysoko艣ci podstrunnicy wi臋c nie ma bata 偶eby jego
brzmienie by艂o punktowe i jasne. Taka pozycja nadaj charakterystycznego
zamulenia dolnych cz臋stotliwo艣ci.
Poza tym nie zapominajmy, 偶e Jamerson nie gra艂 rocka ani pochodnych, a o
takiej muzyce teraz rozmawiamy. Tutaj kategorie klarownego lub zmulonego
brzmienia wygl膮daj膮 nieco inaczej.
Kupowanie pickup贸w to IMO kosztowna i ryzykowna decyzja. Koszty razem z
frezowaniem i innymi czynno艣ciami b臋d膮 wysokie, a nie ma pewno艣ci czy jako
tako to b臋dzie brzmie膰. Osobi艣cie bym czego艣 takiego nie zrobi艂, gdy偶 nie
lubi臋 brzmienia p艂yn膮cego z dw贸ch pickup贸w bo to podcina 艣rodek. Nie
wiadomo czy koledze taka konfiguracja by pasowa艂a.
Preamp natomiast mo偶na przetestowa膰, a jak si臋 nie sprawdzi to sprzeda膰.
Jest si臋 wtedy na zero, a 艂aduj膮c kas臋 w pickupy jest ryzyko 偶e kasa
p贸jdzie w b艂oto.
Co do pickup贸w, starczy pickup Arteca. Spokojnie do znalezienie w odm臋tach
sieci, najpewniej na eBayu. 馃檪
Po dodaniu pickupa pod moskiem, wis艂o b臋dzie brzmia艂o klarowniej (mniejszy
mu艂), a dodaj膮c tam „wintyd偶owego” singla dobrej klasy (o charakterystyce P)
wios艂o zar贸wno by brzmia艂o jak i „wygl膮da艂o”. Tu fajny pickup: SD SCPB-3.
Co do drugiej cz臋艣ci cytowanego postu – wystarczy tr贸jpozycyjny
prze艂膮cznik, kt贸ry rozwi膮偶e problem:)
Wtedy na jednym pickupie pozostaje obecne brzmienie, a na nowym uzyskamy
bardziej wszechstronne – pod k膮tem grania „oko艂orockowego”.
+100
Dzi臋ki wszystkim za odpowiedzi, troszk臋 nieobecny teraz by艂em ;). Pokr贸tce,
bo czas nie jest dla mnie teraz 艂askawy:
Pisz膮c o brzmieniu Oma mia艂em na my艣li g艂贸wnie to, co Al robi bez
przesteru – jak cho膰by 'At Giza’, czy 'Cremation Ghat I’.
Nie no, oczywi艣cie jestem 艣wiadomy, 偶e dok艂adnie takiego brzmienia nie
osi膮gn臋, zreszt膮 nawet nie chodzi mi o kopiowanie czyjego艣 soundu – Om
poda艂em raczej jako punkt wyj艣cia, og贸lny klimat, szkic, zarys, zwa艂, jak
zwa艂. My艣l臋, 偶e tu wi臋cej do powiedzenia ma trenowanie techniki gry i
stylu, albo to ja wci膮偶 jestem idealist膮 w tym temacie.
Inspiracje inspiracjami, tu raczej chodzi o wypracowanie „kompromisowego”
brzmienia mi臋dzy tym, co lubi臋, a tym, co brzmi w kapeli
alternatywno-rockowej. Mul臋 sobie na poboczu, ze znajomym perkmanem lubi膮cym
psychodel臋. I stukam tamburynem no偶nym :).
Troszeczk臋 si臋 zagubili艣my :). „Moje” brzmienie, takie, jakie lubi臋, w
zasadzie ju偶 mam, mu艂a mam pod dostatkiem z sam膮 gitar膮 i wzmakiem,
natomiast nie wsp贸艂pracuje ono z kapel膮, gdzie przyda艂oby si臋 wi臋cej
selektywno艣ci, ale w tym przypadku my艣l臋, 偶e preamp r贸wnie偶 spokojnie
mo偶e si臋 sprawdzi膰, spr贸buj臋 po偶yczy膰 od jakiego艣 znajomego basisty i
przetestowa膰, czy si臋 sprawdzi.
O, o, o… 馃檪
Poza tym rzeczywi艣cie coraz bardziej my艣l臋 o tych Tapewoundach.
Generalnie do艣膰 cz臋sto zmieniam pozycj臋 艂apy, od grania wolnych, ospa艂ych
partii praktycznie na gryfie do mocnego szarpania pod mostkiem – tam maj膮c
r臋k臋 zawieszon膮 w powietrzu lub na strunie E. Z pocz膮tku rzeczywi艣cie
chcia艂em zainstalowa膰 tam thumbresta, ale z czasem jako艣 przesta艂o mi to
robi膰 r贸偶nic臋 szczerze m贸wi膮c.
Ten m贸j bas, kt贸ry wrzuci艂em na pocz膮tku, razem z tapewoundami daje bardzo
fajny sound, od kontrabasu po doom/drone wi臋c jak najbardziej warto i艣膰 w
stron臋 tapewound贸w. 馃檪
Witam,
Chcia艂bym pod艂膮czy膰 si臋 do tematu i spyta膰 czy warto pakowa膰 kas臋 w
mojego Corta Artisan Viva (neck-thru, lipa/palisander chyba, aktywny, aktualnie
przystawki Select by EMG, pogl膮dowo:
http://www.eshop.radionasillo.it/images/product/Cort%20Artisan%20Viva%20grande.jpg
), czy poszuka膰 sobie co艣 w rodzaju Fendera JB MIM?
Mam oko艂o 1k od艂o偶one i tak: aktualne przystawki nie brzmi膮 najlepiej, za
wysoko i maj膮 luk臋 na pustej strunie A (A na strunie E brzmi mocniej O.o). Do
tego w perspektywie trzeba b臋dzie wymieni膰 progi, by艂y ju偶 raz
szlifowane.
Gryf jest spoko, z rodzaju tych wy艣cigowych, sam bas przyci臋偶ki, ale da si臋
偶y膰. Wrzuci艂em go jaki艣 czas temu do komisu w Rzeszowie, gdzie wisia艂 za
1200, ale nie by艂o szczeg贸lnego zainteresowania. Mo偶e da艂oby si臋 go
spyli膰 za 1k.
Docelowe brzmienie b臋dzie oscylowa艂o w stronach P-Funk/RHCP 馃槈
I co o tym my艣licie?
BTW: Ten Pigtronix Mothership… damn brzmi nie藕le.