Witam!
Mam pytanie odno艣nie ustawiania EQ. Kr贸tka pi艂ka – mam aktywne wios艂o z 3
pasmowym EQ, preamp z 3 pasmowym EQ i wzmacniacz z 4 pasmowym EQ. Umiem to
ustawi膰 偶eby brzmia艂o wzgl臋dnie OKEJ, ale mo偶e da si臋 wycisn膮膰 z tego
jeszcze lepsze brzmienie?
S膮 jakie艣 zasady pomagaj膮ce ustawi膰 te wszystkie equilizery, aby efekt
ko艅cowy by艂 najlepszy? W tej chwili wzmacniacz mam skr臋cony tak, ze
praktycznie wszystko jest na godzin臋 12 ustawione. Najwi臋cej zmieniam w
gitarze (nie wiem czy to poprawne stwierdzenie, ale z ca艂ego mojego sprz臋tu
chyba gitara jest najwy偶szej klasy, i najlepiej brzmi wg mnie podbijanie
w艂a艣nie w niej r贸偶nych cz臋stotliwo艣ci). Nieco bawi臋 si臋 te偶 EQ w
preampie (MXR),wzmacniacza nie dotykam, wszystko na godzin臋 12.
Do tego dochodz膮 funkcje koloryzuj膮ce brzmienie w preampie i wzmacniaczu, we
wzmaku mam takze ga艂k臋 CONTOUR. Mog臋 si臋 myli膰, bo jednak du偶o si臋
bawi艂em przer贸偶nymi ustawieniami, ale by膰 mo偶e mo偶na wycisn膮膰 wi臋cej z
potencja艂u tych wszystkich ustawie艅? 馃榾
Problemem jest te偶 u mnie g贸ra – lubi臋 jej du偶o doda膰 i brzmi to okej gdy
gram kostk膮. Graj膮c palcami niekiedy zdarzy mi si臋 tr膮ci膰 strun臋 za mocno
i z kolumny wydobywa si臋 strasznie g艂o艣ne brzd臋kni臋cie – to mog膮 by膰
braki w technice gry czy wina zbyt du偶ego podbicia g贸ry? 馃榾 Wycinanie g贸ry
za du偶o nie daje, bo ta cz臋stotliwo艣膰 brzmi wtedy nie tak jak bym
oczekiwa艂 podczas normalnego grania, a te “brzd臋kni臋cia” i tak s膮 bardzo
wyra藕nie s艂yszalne.
Pomijam ju偶 takie pytania jak dostosowanie EQ do pomieszczenia w kt贸rym gram,
u kumpla na strychu nieocieplony dach strasznie brz臋czy, wi臋c mam do wyboru
brz臋czenie nad g艂ow膮 albo radykalne wycinanie do艂u – wybieram pierwsz膮
opcj臋 z tych dw贸ch 馃槢 Chyba ze i tu da si臋 co艣 zaradzi膰.
Ok, koniec moich wywod贸w 馃榾 licz臋 na ciekaw膮 dyskusj臋 馃檪
Jak mam ustawi膰 EQ w mojej aktywnej gitary basowej, preampie i wzmacniaczu, aby uzyska膰 najlepsze brzmienie?
Czy istniej膮 jakie艣 zasady, kt贸re mog膮 mi pom贸c w ustaleniu najlepszych ustawie艅 EQ dla mojego sprz臋tu?
Jakie s膮 najlepsze ustawienia EQ dla gitary basowej, preampa i wzmacniacza, aby otrzyma膰 najlepsze brzmienie?
W jaki spos贸b mog臋 dok艂adniej ustawi膰 EQ w moim sprz臋cie, aby uzyska膰 lepsze brzmienie?
Czy istniej膮 jakie艣 funkcje w preampie lub wzmacniaczu, kt贸re mog膮 mi pom贸c w dostrojeniu EQ dla mojego sprz臋tu?
Co mog臋 zrobi膰, aby uzyska膰 lepsze brzmienie z mojego sprz臋tu za pomoc膮 ustawie艅 EQ?
Jakie ustawienia EQ s膮 najlepsze dla g贸ry, je艣li gram kostk膮, a jakie, gdy gram palcami?
Czy moje brzd臋kni臋cia wynikaj膮 z wad techniki, czy zbyt du偶ego podbicia g贸ry?
Czy wycinanie g贸ry mo偶e pom贸c w rozwi膮zaniu problemu z brzd臋kami, czy powinienem zastosowa膰 inn膮 strategi臋?
Jak dopasowa膰 EQ do pomieszczenia, w kt贸rym gram, aby uzyska膰 jak najlepsze brzmienie?
Ustaw wszystko na godzin臋 12. Je偶eli co艣 jest nie tak, np. za du偶o / za
ma艂o do艂u, sprawd藕 jak reaguje zmienianie go we wszystkich trzech
urz膮dzeniach i wybierz kt贸ra ze zmian jest najfajniejsza. Potw贸rz dla
wszystkich cz臋stotliwo艣ci / problem贸w.
Warto te偶 sprawdzi膰 w instrukcjach (albo eksperymentalnie) jakie
cz臋stotliwo艣ci koryguj膮 poszczeg贸lne urz膮dzenia, np. we wzmaku ga艂ka bass
steruje u mnie czystym niemul膮cym low endem, a w gitarze jak膮艣
cz臋stotliwo艣ci膮, kt贸ra muli i dominuje nad d藕wi臋kiem kiedy j膮 podbijam.
Za to treble w gitarze daje fajn膮 wyrazisto艣膰, ale we wzmaku generuje za
du偶o pisku.
Wszystko trzeba robi膰 eksperymentalnie i ustawia膰 tak 偶eby pasowa艂o 馃檪
U mnie najbardziej na “brz臋czenie” czy raczej “strza艂y” wysokich ton贸w ma
wp艂yw ga艂a od ton贸w w gitarze.
Ale co tak naprawd臋 chcesz ustawi膰? Obawiam si臋, 偶e nie ma czego艣 takiego,
jak definicja “dobrego” czy te偶 “jeszcze lepszego” brzmienia. Brzmienie,
kt贸re np. wg Ciebie jest dobre, w opinii kogo艣 innego b臋dzie ledwie
przeci臋tne albo wr臋cz s艂abe i odwrotnie. Nie istnieje moim zdaniem 偶aden
wzorzec z Sevres, je艣li chodzi o brzmienie. Ka偶dy pewne rzeczy s艂yszy
inaczej, i dotyczy to zar贸wno graj膮cych, jak i s艂uchaj膮cych. Oczywi艣cie
jedne brzmienia daj膮 si臋 obiektywnie oceni膰 jako lepsze od innych, my艣l臋,
偶e to potrafi ka偶dy. Ale tutaj im dalej w las, tym wi臋cej drzew, bo ka偶dy
ma w g艂owie w艂asn膮 definicj臋 “dobrego” brzmienia.
Ja sam zaprz臋gam na koncerty czy te偶 do nagra艅 instrumenty przyzwoitej klasy
(nie najwy偶sza p贸艂ka, ale zupe艂nie daj膮ce rad臋) i opinie, jakie s艂ysz臋
na temat ich brzmienia, bywaj膮 bardzo zr贸偶nicowane. Tak jak zr贸偶nicowana
jest percepcja ka偶dego, kto w danej chwili s艂ucha naszego grania. Kiedy艣
te偶 pr贸bowa艂em kr臋ci膰 ga艂ami, sp臋dza艂em przy tym ile艣 czasu, nawet
kupi艂em sobie piec z graficznym EQ, 偶ebym widzia艂, kt贸re cz臋stotliwo艣ci
wycinam, kt贸re nie itd., ale wiesz, jaki by艂 efekt? Nie, nie by艂 z艂y ani
dobry. By艂 inny od pierwotnego – i tyle. Tylko tyle i a偶 tyle.
呕ycz臋 Ci, 偶eby brzmienie, kt贸re finalnie ukr臋cisz (bo wiadomo, 偶e
poszuka膰 warto), sprawia艂o frajd臋 przede wszystkim Tobie. Rzecz jasna, gdy
spytasz o jego jako艣膰 dziesi臋ciu koleg贸w i wszyscy powiedz膮, 偶e jest do
kitu, wtedy trzeba b臋dzie pomy艣le膰;-) Ale zacznij od siebie. Wybierz to,
kt贸re Tobie si臋 podoba. To ono jest tym “dobrym”. Mo偶e kiedy艣 uda si臋
znale藕膰 “lepsze” – ale czy偶 nie bywa tak, 偶e lepsze jest wrogiem
dobrego?…