Cześć Wam!
Lada moment będę zamawiał jazz bass, do którego chciałbym wsadzić
elektronikę Tone Capsule. Pickupy 2x Delano JC5HE.
Komplet Darkglass składa się z układu i trzech potencjometrów.
Gitara może mieć 4 otwory na potencjometry i zastanawiam się jak je
wykorzystać, ażeby zmieścić bass, low mid, hi mid, blend, master volume
(lub dwa volume do pickapów) i przełącznik active/passive. Być może
muszę zrezygnować z potencjometrów z zestawu i zastosować jakieś
podwójne, żeby podołać wyzwaniu?
Znalazłem w internecie takie zdjęcie
Opis w jednym zdaniu brzmiał: podwójny volume, bass i dwa midy oraz
przełącznik active/passive.
Wg schematu, Tone Caspule działa na jednej lub dwóch bateriach
www.darkglass.com/app/uploads/2015/08/Tone-Capsule-Manual.pdf
1) Czy z przełącznikiem active/passive musi już grać na dwóch, czy dalej
może na jednej i jaka to różnica?
2) Czy jest szansa na taki dobór potencjometrów, żeby zrezygnować z
przełącznika takiego jak na zdjęciu a zamiast niego użyć potencjometru
push/pull i zmieścić się w 4 otworach?
Ogólnie rzecz biorąc, muszę wymyślić tak, żeby zmieścić się w tych 4
otworach, wyjście jack na rogu gitary wiadomo, baterie nie wiem jeszcze.
Jeśli ma ktoś z Was jakiś pomysł, to proszę powiedzieć wtedy jakie
konkretnie powinny to być potencjometry, gdyż nie znam się na oznaczeniach.
Mogą to być linki czy konkretne nazwy, które skierują mnie do sklepów.
Jeśli nie da rady z potencjometrem push/pull, będę musiał też kupić
przełącznik (proszę podpowiedzcie jaki dokładnie), klipsy do baterii. Coś
jeszcze?
Dziękuję najmocniej
Piotr
Czy powinienem grać na jednej czy dwóch bateriach z przełącznikiem active/passive w Darkglass Tone Capsule i jazz bass?
Jakie potencjometry najlepiej wykorzystać, aby zastąpić przełącznik active/passive i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie potencjometry powinienem wybrać, jeśli chcę zmieścić bass, low mid, hi mid, blend, master volume (lub dwa volume do pickupów) w 4 otworach gitary?
Czy ktoś ma pomysł na to, jakie potencjometry wykorzystać, aby zastąpić przełącznik na zdjęciu i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Czy potencjometr push/pull może zastąpić przełącznik na zdjęciu i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie konkretne potencjometry powinienem kupić, aby zmieścić bass, low mid, hi mid, blend, master volume (lub dwa volume do pickupów) w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie potencjometry najlepiej wykorzystać, aby zrezygnować z przełącznika active/passive i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Czy potencjometr push/pull jest dobrym wyborem, aby zastąpić przełącznik active/passive i zmieścić się w 4 otworach w jazz bassie?
Jakie są najlepsze potencjometry, aby wykończyć Darkglass Tone Capsule i jazz bass?
Czy muszę również kupić klipsy do baterii i jaki dokładnie przełącznik wykorzystać w celu zakończenia modyfikacji Darkglass Tone Capsule i jazz bass?
1) Czy z przełącznikiem active/passive musi już grać na dwóch, czy dalej
może na jednej i jaka to różnica?
A powiedz mi na chlopski rozum po co Ci bateria do grania w trybie passive ??
tryb active passive nie ma nic wspolnego z baterią.Zagra na jednej i na dwóch
– to nie ma żadnego znaczenia.
2) Czy jest szansa na taki dobór potencjometrów, żeby zrezygnować z
przełącznika takiego jak na zdjęciu a zamiast niego użyć potencjometru
push/pull i zmieścić się w 4 otworach?
Nie znam się aż tak , ale wydaje mi się to do zrobienia.
EDYTA: Tak czy siak braknie Ci otworów…..Masz 4 , a tu Masz nawqet przy push
pull , 5 -> 2 xvol, 2x mid , 1 x bass.Wiec jak nie chcesz nic kombinwac z
otworami , musisz mieć tylko ->1xvol , 2xmid , 1xbass.
Ewentualnie opcją jest podwójny potencjomentr , i wtedy dać go na np. MID
LOW , MID HIGH ablo ewentualnie na VOL1 i VOL2 do wyboru i Masz 4 potki.
Ad. 1
Zasugerowałem się schematami, a przyglądałem się głównie tym z
przełącznikiem. Na nich są dwie baterie. Niemniej – szeregowo, zatem nie
żebym myślał, że jedna z nich jest dla trybu pasywnego. Skoro mogę też na
jednej i będzie to samo, to dla mnie lepiej. Dzięki za rozwianie
wątpliwości.
Ad. 2
Szukając w internecie różnych potencjometrów, znalazłem takie, które
mogłyby rozwiązać sprawę. Będę jednak prosił o ich weryfikacje,
podpowiedzi, bo jak mówię – nie znam się.
1) „Volume – push/pull” 250KB
http://www.noll-electronic.de/potentiometer/
– jako przełącznik active/passive oraz volume dla obu pickupów
(master)
2) „Balance (Blend) Control”
http://www.noll-electronic.de/potentiometer/
– proporcje pickupów
3) Potencjometr z zestawu Tone Capsule np. dla hi mid
4) Podwójny do regulacji barwy 50kOhm np. bass i low mid
– na potencjometrach Tone Capsule widnieją znaczniki 50k lin, przypuszczam
zatem, że taki będzie dobry. Czy może wzmianka „służy do regulacji pasma
dolnego i górnego” oznacza jednak, że nie mogę go użyć do 70Hz i
2,8kHz?
Oraz czy potencjometr ten jest kompatybilnym zamiennikiem dla dwóch
oryginalnych z kompletu Tone Capsule, które mają regulację +/- 12dB.
Takie będą odpowiednie? Gorzej z dostępnością noll electronics, tzn nie
wiem czy prowadzą sprzedaż detaliczną. Napiszę do nich, gdy już ustalę
czy są okay. Ciężko mi było znaleźć takie potencjometry w zwykłych
sklepach, najlepiej nieco tańsze, niż np. Aguilar.
Na koniec, czy potrzebuję czegoś jeszcze (poza klipsem do baterii). Czy nawet
jeśli potencjometry te są odpowiednie, to czy 13 żył wychodzących z Tone
Capsule wystarczy do połączenia wszystkiego w spójną całość?
Dziękuję
1. Przy dwóch bateriach masz dwa razy większe napięcie. W większości
urządzeń potrafiących działać przy 9V i 18V na większym napięciu jest
większy headroom, co na ogół przekłada się na lepszą dynamikę.
2. Jeśli chodzi o koncepcję i wartości to potki dobrałeś sobie spoko.
Powinno zabanglać. Weź jeszcze pod uwagę, że potki push-pull, podwójne
oraz balansu zajmują więcej miejsca wewnątrz komory elektroniki od
standardowych. Jeśli nie masz osobnego miejsca w korpusie na baterie może
się okazać, że przy takiej konfiguracji nie będziesz miał gdzie upchnąć
baterii. Lepiej sprawdź to zanim zaczniesz zamawiać – jakbym kupił potków
za 200zł i potem nie mógł tego złożyć to bym się delikatnie wnerwił
😉
Potków nie musisz kupować nolla. Poszukaj na
http://www.guitarproject.pl/ albo w
mayshopie, prawie na pewno są tam bardziej dostępne alternatywy.
W jazz basach tradycyjnie stosuje się dwa vol zamiast vol+bal ale jeśli sam
sobie składasz bebchy to jest tylko kwestią preferencji, w obu przypadkach
będzie to działać poprawnie.
Impedancji potencjometrów nie sumuje się ani nie dzieli na ilość
pickupów. Układ pasywny jako całość „wybiera sobie” najniższą
impedancję jaką ma na drodze sygnału. Im większa impedancja tym więcej
góry przepuszcza układ. Do singli stosuje się 250k bo single mają bardzo
dużo góry względem reszty pasma. Do humbuckerów 500k bo mają jej względnie
mało. Siła sygnału nie gra tu roli.
Najlepiej sprawdzić na stronie producenta jakie potki polecają do tych
pickupów. Są różne typy humbuckerów, niektóre udają brzmienie singli i
może być tak, że przy 500k będziesz miał za dużo góry. Z tego co widzę
te pickupy to split inline, czyli tak jakby precel w obudowie singla a nie
klasyczny humb. Spodziewałbym się raczej charakteru singli niż humbuckerów po
tych pickupach. Nie widzę na stronie producenta zalecanej impedancji
potków, może warto by do nich napisać z pytaniem.
Zatem jeden pot 500K na dwa pickupy nie zadziała przypadkiem jak 250K na
jeden hambucker?
Nie wiem czy to tak do końca działa 😀 ale nie wypowiem się bo się nie znam
aż tak na elektronice.
czy stosuje się w ogóle rozwiązanie jakie tu proponuje, czyli coś co
nazwałem sobie master volume (jeden pot dla obu pickupów)?
No niestety kupuiłeś taki a nie inny preamp , wiec jakoś musisz z tego
wyjść.Raczej się nie stosuje , ale jak nie Masz innego wyjscia to czemu nie
?? Ja po prostu na Twoim miejscu kupiłbym preamp taki jak trzeba jeśli chodzi o
ilosć potencjomentrów i nie byloby kombinacji.Dwa razy zmieniałem już
preampy i zawsze to było moim proirytetem.
2x Volume 500K wraz z push-pull. Potrzebne aż 2,7cm w głąb. Do tego
potencjometry z Tone Capsule i… to wszystko.
Ponownie proszę o weryfikację.
Powinno działać , pulll push jako switch (jeśli ten pot ma taka opcję).I
volume jak volume.
U ciebie układ jest pasywny dopóki nie trafia do darkglassa, dopiero tam jest
aktywnie. Wszystko co jest przed darkglassem traktuj tak, jakbyś normalną
pasywną elektronikę składał. Bierz 250k.
Twoja obserwacja odnośnie zachowania singli na 250k i 500k nie pokrywa się z
teorią ani tym, co sam znam z autopsji. Zamontowanie potków o wyższej
impedancji zawsze otwiera górę, niezależnie od konstrukcji
pickupów.
Jeśli podmiana potków w twoim eksperymencie była jedyną zmienną (ten sam
wzmacniacz, paczka, gitara, pomieszczenie, okablowanie, ustawienia brzmienia,
struny itd.) to jedyne uzasadnienie takiego stanu rzeczy jakie mi przychodzi do
głowy, to że potki 500k miałeś słabszej jakości od tych 250k, może nawet
uszkodzone. Albo niechcący wsadziłeś tam 50k zamiast 500k – wtedy faktycznie
góra by znikła i wylazłby brzydki, nosowy środek.
250k do singli stosuje się właśnie po to, żeby trochę im podciąć górę
bo na 500k dla „normalnego” grania mają jej za dużo.
A nie lepiej coś z takiego kompletu?
http://www.audereaudio.com/
http://www.nordstrandpickups.com/product-categories/bass-pickups-traditional-5string/
@tapchan
Oceniałem na przykładzie nagranego przez kogoś porównania
https://www.youtube.com/watch?v=1Orw-fRRhnE
500K ma lekko więcej dołu, znacznie więcej ~700Hz-1kHz i trochę mniej
błyszczącej górki. Z jakiegoś powodu 1M jest bliższe 250K. Może źle
zostało oznaczone przez autora. Niemniej, ufam że zasadniczo jest jak
mówisz.
Jeszcze co do Delano Jc5He – faktycznie, bardziej ich słuchałem, niż
przyglądałem konstrukcji. W żadnym wypadku nie są to humbuckery, tylko
single w konstrukcji redukującej szum. W ciągu ostatnich dni zdecydowałem
się na Aguilar AG-5J-HC (też taka konstrukcja tylko nieco inaczej
brzmią)
Dzięki
@OMSON
I to jest to. Nie słyszałem o Audere, ale gdy się temu przyjrzałem, szybko
zdałem sobie sprawę, że nadszedł koniec poszukiwań dalszych rozwiązań.
Banalny montaż i uniwersalny układ. Niemniej, czytając o tym, przypadkiem
natknąłem się jeszcze na East West J Retro Deluxe i ostatecznie wybrałem
właśnie tę elektronikę. Dodatkowy filtr parametryczny, więc jeszcze
lepiej. Trafiłem na opiniię jednego gościa, który twierdzi, że Audere syczy
w wysokim rejestrze. Pisał, że dostał od producenta drugi egzemplarz,
zmieniał gitarę i to samo. Może miał pecha lub bardziej, niż inni zwracał
na to uwagę? W końcu wziął też coś od John East i ma ciszę.
Uff, dwa linki, a sporo zmieniły. Nareszcie zamówiłem gitarę:)
Dzięki wszystkim, pozdrawiam
Dzięki za wyjaśnienie kwestii baterii. Będę starał się o miejsce na dwie
baterie.
Co do punktu drugiego. Przeczytałem, że pot vol 250K stosuje się z reguły
dla singli, a 500K do humbuckerów.
Wytłumaczone zostało to tym, że hum ma większy sygnał wyjściowy i 250K
ściełoby górę pasma.
Delano JC5HE to humbucker (będę miał dwa) o rozmiarze singla standard.
Zatem jeden pot 500K na dwa pickupy nie zadziała przypadkiem jak 250K na
jeden humbucker?
I czy stosuje się w ogóle rozwiązanie jakie tu proponuje, czyli coś co
nazwałem sobie master volume (jeden pot dla obu pickupów)?
Szukałem na guitarproject oraz w mayshopie i wciąż czegoś brakuje lub
martwię się, że przekombinuje.
Trafiłem jeszcze na jeden i niestety bardzo drogi (66$) potencjometr, który
zarazem może być strzałem w 10. Ponownie noll, bo zamiennika nie
znalazłem.
„Double Shaft (stacked) – Push/Pull”
http://www.noll-electronic.de/potentiometer/
– 2x Volume 500K wraz z push-pull. Potrzebne aż 2,7cm w głąb. Do tego
potencjometry z Tone Capsule i… to wszystko.
Ponownie proszę o weryfikację.
Schemat oryginalny
Schemat zmodyfikowany
– wiem, że średnio wyraźny, ale z grubsza przeniosłem się z dwóch volume
i przełącznika na potencjometr o którym mowa
@szczota,
jeszcze nie kupiłem, ale się uwziąłem na Tone Capsule.
Ten z kolei istnieje wyłącznie w wersji 3-pasmowej, a dostępnych miejsc mam
4.
Dzięki
@tapchan,
dzięki za odpowiedź. Napisałem krótko do Delano z pytaniem czy dla JC5HE
lepiej zastosować 250k czy 500k. Bez szczegółów.
Odpisali, że 250k będą dobre dla instalacji pasywnej.
Czy w kontekście mojej pasywno-aktywnej elektroniki zmienia to postać rzeczy,
czy mam wziąć ten potencjometr w wersji 250k?
Słuchając porównań pomiędzy 250k a 500k na przykładzie gitary
elektrycznej, zauważyłem że:
– single gra jaśniej na 250k, natomiast 500k ma ściętą górę i
wyeksponowany środek (dla mnie nieprzyjemne)
– humbucker na odwrót, im wyższa impedancja tym bardziej otwarte pasmo
w związku z czym, zdanie:
rozumiem, ze 250k dla singla jest po to, aby tej góry nie stracić. Wcześniej
myślałem, że dzięki 250k nie brzmi w sposób przejaskrawiony a 500k
przejaskrawiłoby brzmienie.
Powiem tylko, że nie chciałbym zamulić góry pasma w basie. Lubię brzmienie
np. Pastoriusa grającego przede wszystkim środkiem, ale nie jest to moim
celem dla tej gitary
Pozdrawiam
Zamówiłeś już tego Johna Easta ? Jeśli mógłbym Ci coś doradzić to
spróbuj za pośrednictwem p. Romka Koca z firmy GMR. On montuje te preampy w
swoich gitarach i u Easta ma prawdopodobnie spore rabaty. Jak kupowałem swój
J-RETRO 01 to kontaktowałem się telefonicznie z Johnem, aby ustalić pewne
niuanse związane z moim „left-handed”. Jak już uzgodniliśmy szczegóły
techniczne odnośnie kierunku obracania się potencjometrów na moim preampie
to sam zaproponował, aby zakup zrealizować poprzez GMR, bo będzie
korzystniej. I rzeczywiście – Roman Koc (nawiasem mówiąc – bardzo
sympatyczny facet) ściągnął i sprzedał mi ten preamp za 1000zł (był rok
2014 lub 2015). Cena w funtach była podobna jak teraz,ale kurs do złotego
był chyba mniej korzystny niż obecnie.
Dokładnie tak się stało. Gość przez pomyłkę wrzucił dwa razy próbkę z
humbuckera wpiętego w pot 500k.
Humb 500k:
https://www.youtube.com/watch?v=1Orw-fRRhnE
Pomylony singiel 500k:
https://www.youtube.com/watch?v=1Orw-fRRhnE
@zbikra
Gitarę zamówiłem u Maruszczyka, który również montuje w swoich gitarach
tę elektronikę. Tak do końca nie zwracałem uwagi ile za nią policzył, bo
bardziej mnie interesował całościowy koszt gitary. Pomimo tej elektroniki,
nie poczułem, żeby wyszło jakoś bardzo drogo. Raczej na pewno nie tyle ile
było podane detalicznie, czyli €350
Dzięki, doceniam chęci pomocy!