Ćwiczonko- Klang + parowanie palców

Prezentuję swoje ćwiczenie, które jest elementem mojej rozgrzewki przed koncertami. Pomaga ono w rozciągnięciu palców, technice legato oraz w parowaniu palców.

Witam, jako że jestem tu nowy, chciałbym zaprezentować moje ćwiczenie
które jest elementem mojej rozgrzewki przed koncertami.

Nie chce wam wmówić że ono daje niewiadomo co… ot takie po prostu
ćwiczenie, które jak się komuś spodoba to może być fajnym uzupełnieniem
rozgrzewki.

Na pewno pomaga w przed-koncertowym rozciągnięciu palców, pomaga też w
technice legato oraz w parowaniu palców.

www.img196.imageshack.us/img196/6125/exi.jpg

Tempo ok 70-80 na początek, dla kogoś bardziej zaawansowanego nawet do 200
;D

Pamiętajmy tylko o tym żeby grać z metronomem i dokładnie.

Jeśli będą chętni- mogę zrobić podkład w midi oraz więcej podobnych,
lub bardziej zaawansowanych ćwiczeń umieścić. Mogę też zapisać w postaci
nutowej. Miłej gry!

Legenda:

1, 2, 3, 4- palce lewej ręki, kolejno wskaz, f*ck, serd, mały

s/p- slap/pop

poziomy nawias- pull off/hammer on

Czy mogę wykorzystać ćwiczenie Klang + Parowanie Palców jako element swojej rozgrzewki przed koncertem?
Jakie są korzyści płynące z ćwiczenia Klang + Parowanie Palców?
Jaki powinien być przynajmniej początkowy tempo ćwiczenia Klang + Parowanie Palców?
Co należy robić, aby poprawić swoją technikę legato i parowanie palców podczas ćwiczeń Klang + Parowanie Palców?
Czy warto ćwiczyć Klang + Parowanie Palców przed każdym koncertem?
Czy powinienem grać z metronomem podczas ćwiczeń Klang + Parowanie Palców?
Czy mogę uzyskać podkład w midi i więcej ćwiczeń podobnych lub bardziej zaawansowanych?
Dla kogoś bardziej zaawansowanego, jakie powinno być tempo ćwiczeń Klang + Parowanie Palców?
Czy istnieją inne ćwiczenia, które powinienem wykonywać przed koncertem?
Czy możesz mi przesłać notowanie ćwiczeń Klang + Parowanie Palców?

Podziel się swoją opinią
WolvesPrayer
WolvesPrayer
Artykuły: 2

24 komentarze

  1. Ja bym proponował wszystko ćwierćnutami – bez tych ósemek legato. Bardziej
    się trzeba wtedy przyłożyć do tego żeby drugi dźwięk był „porządny” 🙂

  2. hmm… w sumie racja 😀 proponuje dowolność w interpretacji ćwiczonka:D

    Ja robię w taki sposób, ponieważ swego czasu miałem problem z podziałami
    właśnie… z przeskoczeniem na wyższą wartość zwłaszcza… i tak już od
    paru lat urozmaicam w ten sposób ćwiczenia 😉

    Traktujmy moje wypociny jako przykład ćwiczenia… każdemu polecam jednak
    kreowanie własnych ćwiczeń, gdyż każdy sam widzi nad czym musi w pierwszej
    kolejności popracować 😉

  3. Pewnie brzmi to głupio ale moje pytanie będzie dotyczyło parowania palców –
    co to znaczy?

    Wiem, że pewnie każdy wie no ale ja nie wiem, więc pytam 😉

    Pozdrawiam;]

  4. @Killer: Pewnie brzmi to głupio ale moje pytanie będzie dotyczyło parowania palców – co to znaczy?
    Wiem, że pewnie każdy wie no ale ja nie wiem, więc pytam 😉

    Pozdrawiam;]

    Parowanie, czyli na chłopski rozum- spasowanie i płynne używanie
    naprzemiennie palców 1 i 3 oraz 2 i 4. Wielu młodych basistów ma z tym
    problem: „plączą” im się przy tym palce.



  5. Utw 1
    S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P

    G||------------------------------------|------------------5--x--|
    D||--------------3-5-x-------3s-5------|-------5--x-------------|
    A||--------3-5-x-------3-5-x------3s-5-|-------------3----------|
    E||--3-5-x-----------------------------|--3---------------------|

    S S S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P
    ------------------------------------|------------------7--x--|
    --------------5-7-x-------5s-7------|-------7--x-------------|
    --------5-7-x-------5-7-x------5s-7-|-------------5----------|
    --5-7-x-----------------------------|--5---------------------|

    S S S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P
    ------------------------------------|------------------5--x--|
    --------------3-5-x-------3s-5------|-------5--x-------------|
    --------3-5-x-------3-5-x------3s-5-|-------------3----------|
    --3-5-x-----------------------------|--3---------------------|

    S S S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P
    ------------------------------------|------------------7--x--||
    --------------5-7-x-------5s-7------|-------7--x-------------||
    --------5-7-x-------5-7-x------5s-7-|-------------5----------||
    --5-7-x-----------------------------|--5---------------------||

    s - legato slide

    S - slap
    P - pop

    To co wyżej, tyle, że ładniej.

  6. Utw 1

    S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P

    G||————————————|——————5–x–|

    D||————–3-5-x——-3s-5——|——-5–x————-|

    A||——–3-5-x——-3-5-x——3s-5-|————-3———-|

    E||–3-5-x—————————–|–3———————|

    S S S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P

    ————————————|——————7–x–|

    ————–5-7-x——-5s-7——|——-7–x————-|

    ——–5-7-x——-5-7-x——5s-7-|————-5———-|

    –5-7-x—————————–|–5———————|

    S S S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P

    ————————————|——————5–x–|

    ————–3-5-x——-3s-5——|——-5–x————-|

    ——–3-5-x——-3-5-x——3s-5-|————-3———-|

    –3-5-x—————————–|–3———————|

    S S S S S S S S S S S S S S S S S P P S P P

    ————————————|——————7–x–||

    ————–5-7-x——-5s-7——|——-7–x————-||

    ——–5-7-x——-5-7-x——5s-7-|————-5———-||

    –5-7-x—————————–|–5———————||

    s – legato slide

    S – slap

    P – pop

    Proponuje zacząć od tępa 60, dla mnie wprawnych nawet 50, stopniowo można
    zwiększać prędkość, oczywiście z metronomem!!! Można je grać w zasadzie
    z każdej pozycji na strunie E i A, ja czasem jadę od początku do końca
    gryfu i potem wracam się.

    Miłej zabawy.

  7. Nie wiem jakie kolega przewidział wartości nutowe, ale takie rzeczy to sobie
    sam rozkmiń.

    W zależności czy ma to być ćwiczenie czy szybka rozgrzewka (w domu ćwicz
    jak najwolniej 70-90 bpm, ale jak masz mało czasu przed gigiem, to już raczej
    wyższe tempa żeby palcuhy rozgrzane były).

    Ja to bym grał ćwiartkami w tempie (tak jak pisał Paweł) 60, w porywach do
    80. Ale jak ktoś gra już fajnie to nie widzę przeszkód żeby grać to w tym
    tempie ósemkami.

    Wszystko zależy od tego jaki skill posiadacie.

    Grajcie tak szybko jak to możliwe pamiętając o zachowaniu maksymalnej
    dokładności i czystości dźwięku.

    I jeszcze jedna wskazówka- im grasz wolniej tym masz więcej możliwości na
    wsłuchanie się w prawą rękę… grajcie z punktem, mocno, dynamicznie… to
    ma być granie a nie plumkanie.

    PS jak ktoś jest chętny to służę darmowymi wskazówkami i poradami. nie
    musimy zaśmiecać forum różnymi bzdurami, jak coś to priv.

  8. metrum jest 4/4 ćwiczenie przewidziane jest na 16stki w tempie dowolnym na
    początek proponuje 60, albo jeszcze wolniej, takty macie wyraźnie oddzielone,
    więc wartości można się domyśleć;D oczywiście można kombinować grać
    8kami to już dowolność, ćwiczenie jest dobre nie tylko na rozgrzewkę, ale
    także poprawia technikę slapu;)

  9. W poprzednim poście może trochę przegiąłem z wolnym tempem, ale wydaje mi
    się że 16stkami w tempie 60 to już jest szybkość dla zawodowca.

    Młodzi basiści, pamiętajcie żeby grać wolno!! Paweł jest już pewnie pro
    więc takie tempa to dla Niego żółwik. Przy tempie 60 proponuję (dla
    początkujących) grać to 8kami, bo tylko grając wolno można się czegoś
    nauczyć.

    Widzę na różnych koncertach mnóstwo basistów którzy ewidentnie chcieli
    „od razu i szybko” i tak na prawdę to nic nie potrafią… wszystko miałkie,
    niewyraźne, pełno pomyłek, każda nuta brzmi inaczej… WOLNO I Z
    METRONOMEM!! pozdrawiam.

  10. WolvesPrayer ma rację, podstawą do dobrego grania to wolne i skrupulatne
    ćwiczenia!!!

    Koniecznie z metronomem! Inaczej zapomnijcie o lepszych wynikach 😉

    Jak napiszę jeszcze jakieś ćwiczenie to wrzucę.

    Może wolicie w GP?

  11. x to tłumienie struny w kilku miejscach (aby uniknąć flażoletu) i
    slapowanie/popowanie jej.

  12. z tego co mi wiadomo tłumienie struny w zapisie nutowym też oznacza się
    przez „x”

  13. @mihal277: W nutach masz, bo nie rozkminiam tych iksów?

    Tak, właśnie. Ma ktoś jakieś ćwiczenia zapisane w nutach?

Możliwość komentowania została wyłączona.