Konkurs – wymy艣lenie linii basu do utworu !!!

Autor wpad艂 na pomys艂 zorganizowania konkursu na najlepsz膮 lini臋 basu do oryginalnego podk艂adu muzycznego, otwartego dla ka偶dego - bez wzgl臋du na umiej臋tno艣ci czy sprz臋t. Konkurs mia艂by na celu promowanie kreatywno艣ci i r贸wnych szans, przy minimalnej roli umiej臋tno艣ci technicznych i jako艣ci sprz臋tu.

W my艣l powiedzenia, 偶e ka偶dy utw贸r mo偶na zagra膰 na wiele sposb贸w
wpad艂em na pewien pomys艂, kt贸ry zarazem jest odzwierciedleniem tego, czego
brakuje mi na basoofce.

Mianowicie owego tytu艂owego konkursu, w kt贸rym wzi膮膰 udzia艂 m贸g艂by
ka偶dy bez wzgl臋du na umiej臋tno艣ci techniczne czy poziom sprz臋tu jakim
dysponuje. Z pewno艣ci膮 wielu z Was gra w profesjonalnych zespo艂ach i
potrzeb臋 pochwalenia si臋 swoim stylem zaspokaja na bie偶膮co. Ilu jednak jest
takich, kt贸rzy 膰wicz膮 w domowym zaciszu, takich dla kt贸rych plumkanie na
basie to tylko hobby, takich kt贸rzy dopiero stawiaj膮 pierwsze kroki czekaj膮c
na anga偶 lub nawet takich, kt贸rzy graj膮 ale np na weselach nie realizuj膮c
si臋 zupe艂nie.

Poni偶ej przedstawi臋 swoj膮 wizj臋 robocz膮 takiego konkursu. Podstawowym
zagadnieniem jest jednak techniczna organizacja takiego przedsi臋wzi臋cia, czy
w og贸le jest ono mo偶liwe do zrealizowania w ramach basoofki. Tu trzeba by
zasiegn膮膰 opinii Palika ale s膮dz臋, 偶e zrobienie osobnej zak艂adki
konkursowej nie stanowi艂oby jakiego艣 problemu.

Do rzeczy. Podstawow膮 jest znalezienie oryginalnego podk艂adu bez nagranej
linii basu. Powinien to by膰 艣wie偶y materia艂, nikomu bli偶ej nie znany. W
tym miejscu pole do popisu maj膮 wszyscy graj膮cy na codzie艅 w zespo艂ach a
gdyby kto艣 mia艂 jeszcze dost臋p do cho膰by prowizorycznego studia to by艂oby
pysznie. W ostateczno艣ci wszystko mo偶na zrobi膰 na komputerze odpowiednim
programem. Chodzi tylko o to, 偶eby mie膰 gotowy podk艂ad (gitara, perka,
klawisze) bez basu.

Wiem, 偶e to mo偶liwe i przy odrobinie ch臋ci i pracy w艂asnej kogo艣 st膮d nie
stanowi艂oby problemu. Gdyby jednak nie znalaz艂 si臋 偶aden zainteresowany
podj臋ciem si臋 takiej spo艂ecznej pracy, zawsze mo偶na wzi膮膰 na warsztat
utw贸r ju偶 istniej膮cy. Warunek – do艣膰 sp贸jny, kr贸tki i obowi膮zkowo ze
sk膮p膮 lini膮 basu a wi臋c taki daj膮cy pole do popisu. Takich kawa艂k贸w s膮
tysi膮ce – cho膰by ten:

www.unnami.wrzuta.pl/audio/6MRLJJd6a0G/radiohead_-_creep

Sam gram ten utw贸r na 10 r贸znych sposob贸w i nie chwal膮c si臋 uwa偶am, 偶e
ka偶dy ciekawszy od orygina艂u.

W konkursie nacisk po艂o偶ony by艂by g艂贸wnie na lini臋 melodyczn膮, w
mniejszym za艣 stopniu na zastosowan膮 technik臋, uzyskane brzmienie czy
umiej臋tno艣ci techniczne a ju偶 jako艣膰 zapisu w og贸le. Wszystko to ma na
celu wyr贸wna膰 szanse, 偶eby furor臋 m贸g艂 zrobi膰 nawet kto艣, kto dopiero
zaczyna, technika niedomaga, sprz臋t nie ten ale drzemi膮 w nim ogromne
mo偶liwo艣ci tw贸rcze ( w skr贸cie MA TALENT).

Wyb贸r konkursowego podk艂adu lub utworu odbywa艂 by si臋 w spos贸b
demokratyczny na zasadzie g艂osowania, ewentualnie by艂by narzucany z g贸ry
przez administracj臋. Plik zostawa艂by zamieszczony tutaj, ka偶dy go sobie
艣ci膮ga i jazda. W tak przyj臋tej formie konkursu wa偶na by by艂a szybko艣膰
zamieszczenia w艂asnej oryginalnej wersji, chodzi o unikni臋cie bli藕niaczo
podobnych klon贸w i k艂贸tni kto od kogo zer偶n膮艂. My艣l臋, 偶e powo艂anie
stosownego jury spe艂ni艂oby swoj膮 rol臋. Np utw贸r zamieszczany by艂by
dopiero po wcze艣niejszej moderacji i w przypadku wersji podejrzanie podobnej
do ju偶 istniej膮cej – zosta艂aby odrzucana. Czyli wa偶na by艂aby te偶
szybko艣膰, dzi臋ki kt贸rej konkurs nie trwa艂by w niesko艅czono艣膰 bo po
jakim艣 czasie utw贸r bazowy by艂by wyci艣ni臋ty do ostatniej kropli.

Kolejny wa偶ny element – g艂osowanie. Idea艂em by艂aby tutaj pe艂na
anonimowo艣膰, wersje zamieszczane by艂by tylko jako numerki bez nazwy autora
(ta znana by艂aby jedynie moderacji lub jury). Dzi臋ki temu zlikwidowano by
wszelkie konotacje, powi膮zania i lizusostwo w trakcie g艂osowania, 偶eby
ka偶dego konkursu nie wygrywa艂 Zakwas a m艂ody nieznany u偶ytkownik nie mia艂
偶adnych szans tylko ze wzgl臋du na sw贸j kr贸tki sta偶 na forum. Mo偶na by
te偶 pomy艣le膰 o podziale na dwie grupy: amatorzy & profesjonali艣ci i
ustanowi膰 jakie艣 nagrody – oczywi艣cie nie materialne. Np zwyci臋stwo w
grupie profesjonalej by艂oby nagradzane umieszczeniem jego wersji jako intro
(t艂o) przy wchodzeniu na bas贸wk臋 i tkwi艂oby tam do czasu og艂oszenia
wynik贸w nast臋pnego konkursu (tak, tak – nie jeden konkurs a konkursy
trwaj膮ce w niesko艅czono艣膰). Natomiast zwyci臋zca z grupy amator贸w
wskazywa艂by moderatora, kt贸remu do czasu og艂oszenia wynik贸w nast臋pnego
konkursu administracja zobowi膮zana by艂aby odebra膰 prawa do moderacji…
馃檪

No chyba by si臋 偶aden z mod贸w nie powiesi艂 gdyby przez tydzie艅 czy dwa nie
m贸g艂 kasowa膰 post贸w, a je艣li si臋 myl臋 trzeba by wymy艣li膰 inn膮
nagrod臋.

I w艂a艣nie temu s艂u偶y ten w膮tek. Chcia艂bym 偶eby w nim zamieszcza膰 przede
wszystkim stosunek do tego pomys艂u, czy takie co艣 jest potrzebne i czy wielu
wzi臋艂oby w konkursie udzia艂. A w razie przychylnej, twierdz膮cej opinii:

– oferty skonstruowania muzycznego podk艂adu

– propozycje istniej膮cych utwor贸w spe艂niaj膮cych warunek (uboga linia
basu)

– zg艂oszenia do konkursu

– propozycje regulaminowe

– pomys艂y na nagrody dla zwyci臋zc贸w

I wszystko co tylko komu przyjdzie do g艂owy a jest zwi膮zane z tematem.

Jakie jest Twoje zdanie na temat konkursu, polegaj膮cego na wymy艣leniu linii basu do utworu?
Czy chcia艂by艣 wzi膮膰 udzia艂 w konkursie basistycznym?
Jakie wymagania s膮 potrzebne, aby wzi膮膰 udzia艂 w konkursie?
Jakie techniczne umiej臋tno艣ci s膮 najwa偶niejsze w konkursie, w kt贸rym trzeba wymy艣li膰 oryginaln膮 lini臋 basu?
Czy uwa偶asz, 偶e konkurs basistyczny jest dobrym sposobem na poprawienie swoich umiej臋tno艣ci w grze na basie?
Jakie s膮 Twoje najlepsze sposoby na wymy艣lenie oryginalnej linii basu?
Czy konkurs wymy艣lenia linii basu do utworu jest bardziej skierowany do profesjonalnych basist贸w czy pocz膮tkuj膮cych?
Czy uwa偶asz, 偶e konkurs basistyczny powinien by膰 podzielony na grupy, takie jak amatorzy i profesjonali艣ci?
Czy s膮 nagrody dla zwyci臋zc贸w w konkursie wymy艣lenia linii basu?
Co s膮dzisz o idei konkursu basistycznego, w kt贸rym nacisk k艂adziony jest g艂贸wnie na oryginalno艣膰 linii melodycznej?

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
Steve Rondel
Steve Rondel
Artyku艂y: 6

77 komentarzy

  1. 呕e艣 si臋 schowa艂 za tym motywem troch臋, ale mnie si臋 podobie 馃檪

  2. jak dla mnie Zakwas zowni艂 tym walkingiem. RESPECT!!! 馃榾

    EDIT: ale wersja Dantego te偶 bardzo fajna 馃檪

  3. Muzz, mistrzostwo!

    Dante Morius, nie b贸j si臋 da膰 g艂o艣niej basu ;] jest par臋 艣wietnych
    moment贸w, ale opr贸cz nich mam wra偶enie 偶e nie grasz wcale, jako艣 si臋
    chowa bas.

  4. najbardziej to by mi tu kontrabas pasowal, a twoj bas udaje go zawodowo.
    pieknie brzmi! p艂ynie muli zlewa si臋…tak ma brzmie膰 oldskulowy bas! powiem
    szczerze ze nawet si臋 nie wsluchalem w to co grasz tylko wylapywalem niuanse
    brzmieniowe;d

  5. Kurde. Typowe boogie w zasadzie ten kawa艂ek. No – mo偶e nietypowe, ale bas jak
    w boogie mo偶e chodzi膰. I ku藕wa nie nad膮偶am. 呕e艣 Mroku tempo zasadzi艂.
    Musz臋 po膰wiczy膰 jeszcze. D艂ugo konkurs trwa? 馃榾 Pierdziel膮 mi si臋 palce w
    walkingu 馃榾

  6. No i sko艅czy艂o si臋 walkingowanie 馃榾

    Zajebiste Muzz – szacun ludzi ulicy. Powt贸rzenie „tematu” na koniec to
    zajebisty patent.

    BTW: Od razu s艂ycha膰 przy ka偶dym utworze, kto czego s艂ucha i w jakich
    klimatach siedzi…

  7. Nie s艂ucha艂em jeszcze dzisiejszych dokona艅, ale z tego, co piszecie, to ju偶
    nie mam si臋 co wysila膰 馃榾 No nic. Arpeggia sobie po膰wicz臋. Za p贸艂 roku
    takie tempa panowie 馃槈

  8. Hmm… Pope艂ni艂em co艣 takiego:

    http://www.quniq.wrzuta.pl/audio/6nH3whgpzEY/parara_quniq

    Nie wiem czemu, ale audacity dziwnie nagrywa. Albo ja nie trafiam w metrum. No
    nic, lepiej dzisiaj nie nagram. Kiepskie to, kiepsko brzmi, ale co mi tam. W
    ko艅cu to competition dla wszystkich, wi臋c i kto艣 s艂aby musi co艣
    pokaza膰.

    Kwiestie techniczne: basik Peavey Zephyr V (internet nic o nim nie wie – tu
    macie pr贸bki), piecyk Peavey Basic 60 (starszy ode mnie), kabel typu noname i
    karta d藕wi臋kowa realtek co艣tam co艣tam. Eq na u艣miech romana.

    Dobra, mo偶ecie mnie zje艣膰 馃榾

  9. Quniq, musisz jeszcze po膰wiczy膰! 馃榾

    Tajming i artykulacja i b臋dzie dobrze :p

  10. Ta, wiem 馃槈 Na tym basie ci臋偶ko o artykulacj臋. A z timingiem najwi臋ksze
    problemy wynikaj膮 z procesu nagrywania, nie mam poj臋cia czemu.

  11. W Audacity wciskasz F5 i przesuwasz scie偶k臋 basu lekko do ty艂u. Jeszcze mi
    si臋 zdarzy艂o 偶eby program sam ustawi艂 艣cie偶k臋 tak jak nale偶y.

  12. Wiem, znam to narz臋dzie. Oj co ja si臋 b臋d臋 t艂umaczy艂 – slaby jestem i
    tyle. Ale spr贸bowa膰 chyba warto. 馃槈

  13. Ja raczej nie dam rady.

    Pomys艂 dobry wi臋c mam nadzieje, 偶e na tym i nast臋pnym si臋 nie sko艅czy .)

  14. A poprawi膰 si臋 mo偶na? :p mo偶e dzisiaj uda si臋 lepiej nagra膰

    oprocz artykulacji i nierownego grania, to mo偶e by膰?

  15. Mi si臋 podoba, w sumie to nawet r贸wno jest chyba (nie licz膮c tego
    przesuni臋cia zwi膮zanego z latencj膮).

    Ale artykulacyjnie to jeszcze jest roboty, oj jest…

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.