tubas – tajming… [Uwaga! To nie jest po chi艅sku!]

Autor podziela swoje zdumienie, gdy dowiaduje si臋, 偶e wielu basist贸w twierdzi, 偶e graj膮 r贸wno bez 膰wicze艅 z metronomem. Podkre艣la trudno艣膰 w utrzymaniu sta艂ego tempa i dzieli si臋 w艂asnymi do艣wiadczeniami z trudno艣ciami w graniu na czas.

Przegl膮daj膮c r贸偶ne dawniejsze wpisy na forum natrafi艂em na dyskusj臋 o
u偶yteczno艣ci 膰wiczenia z metronomem.

Zadziwi艂o mnie, 偶e wi臋kszo艣膰 jej uczestnik贸w by艂a zdania, 偶e graj膮
r贸wniutko, chocia偶 nigdy nie 膰wiczyli z metronomem.

Jeszcze bardziej zadziwiaj膮ce, 偶e tak twierdzili „basoofkowicze” maj膮cy za
sob膮 tylko kilka lub kilkana艣cie miesi臋cy grania na instrumencie!

Wstyd si臋 przyzna膰 ile lat gram na basi贸rce i tubie, a wcze艣niej na klasyku
– bo mnie to bardzo postarza, ale nigdy (nigdy!!!) nie uda艂o mi si臋 utrzyma膰
tempa tak, aby np. zacz膮膰 z metronomem kilka takt贸w – wyciszy膰 go – a po
ponownym nag艂o艣nieniu by膰 dalej w „tajmie” i „na raz”… : (

Powiem wi臋cej:

Je偶eli metronom klika艂 cichutko, to ju偶 po kilku – g贸ra kilkunastu –
taktach, by艂em „do ty艂u” lub „do przodu”.

Jedn膮 z trudniejszych rzeczy, jakie musia艂em opanowa膰 w graniu, by艂o
w艂a艣nie „trzymanie tempa” i nieraz obrywa艂em za m艂odu od starych klezmer贸w
za „obci膮ganie tempa” w balladach czy slow rocku oraz za „wyrywanie przed
gospodarza” w swingu.

Zazdroszcz臋 dzisiejszej m艂odzie偶y, kt贸ra potrafi trzyma膰 r贸wne tempo bez
膰wiczenia!(?)

PS. Nie 艣miem przypuszcza膰, 偶e mo偶e nie maj膮 po prostu poj臋cia o co
naprawd臋 idzie…

PPS. Widzia艂em na w艂asne oczy, s艂ysza艂em na w艂asne uszy, jak kontrabasista
z ponad czterdziestoletni膮 praktyk膮 膰wiczy艂 wprawki, arpeggia i
„palcowania” z akompaniamentem klasycznego, skrzynkowego metronomu.

Musia艂 by膰 chyba mniej zdolny od naszego „basoofkowego” narybku… ;
)

Podziel si臋 swoj膮 opini膮

34 komentarze

  1. No, tajming generalnie to nie jest taka prosta sprawa (niestety).

    Wszystko co tubas napisa艂 to czysta prawda, KA呕DY powinien 膰wiczy膰 z
    metronomem.Intensywno艣膰 pracy z sier偶antem klik zale偶y od stopnia
    wtajemniczenia i ilo艣ci grania a 膰wiczenia na dobry czas ju偶 gdzie艣 kiedy艣
    podawa艂em kilkakrotnie 馃檪

  2. klik .. klik .. klik .. klikanie czas zacz膮膰 馃槈 a偶 wstyd si臋 przyzna膰, 偶e
    na 3 lata gry na basie, cz艂owiek ledwo par臋 minut przeznaczy艂 na 膰wiczenia
    z metronomem.. 馃槈 ale to wszystko wychodzi podczas nagrywania..

  3. Groove Workshop Wootena pokazuje 艣wietne sposoby na 膰wiczenie z
    metronomem.

    A sam Victor, skubaniec, potrafi ugra膰 kilka takt贸w sol贸wki, wsadzi膰 do
    tego par臋 triol, kup臋 pauz i przesuni臋膰 akcent贸w i by膰 w kliku… :/

  4. No mi ju偶 prawie rok z basem pstrykn膮艂 i gdyby nie to forum to
    najprawdopodobniej w og贸le nie u偶y艂bym metronomu. I tak na metronomie b臋d臋
    mia艂 mo偶e maksymalnie 20 roboczogodzin. Ostatnio jako艣 nie mam ani si艂 ani
    ochoty na 膰wiczenia.

  5. Ja te偶 z metronomem to prawie tyle co nic przepracowa艂em. Uwa偶am, 偶e ka偶dy
    basista to powinien tylko z metronomem 膰wiczy膰, bo inaczej to d*pa.

  6. pierwsze p贸艂 roku 膰wiczy艂em bez metronomu. poszed艂em na pierwsz膮 pr贸b臋
    i si臋 lekko m贸wi膮c obsra艂em na mi臋towo. od tamtej pory staram si臋 cz臋sto
    gra膰 z klikaniem, ale pozwalam sobie te偶 na pokwaszenie bez metronomu 馃榾
    dzi臋kuj臋 Opatrzno艣ci, 偶e nie mam przypad艂o艣ci typu „metronom mnie
    denerwuje i dekoncentruje”.

  7. M贸wi艂 mi o tym m贸j pierwszy nauczyciel (bywa艂 tu kiedy艣 pod pseudonimem
    perz_86) ju偶 na pierwszym spotkaniu. Wydaje si臋 wszystkim, 偶e graj膮 r贸wno,
    a jak usi膮d膮 w studio w s艂uchawkach w kt贸rych leci metronom to jest d*pa i
    graj膮 krzywo. U mnie metronom zast臋puje cz臋sto perkusja puszczona z
    keyboarda. O dziwo podczas grania z perk膮 rzadko wypadam z rytmu, kontroluj臋
    to co jaki艣 czas.

    @zakwas: A sam Victor, skubaniec, potrafi ugra膰 kilka takt贸w sol贸wki, wsadzi膰 do tego par臋 triol, kup臋 pauz i przesuni臋膰 akcent贸w i by膰 w kliku… :/

    On jest czarny, to wiele wyja艣nia. Czarni maj膮 rytm we krwi.

    Zupe艂nie inn膮 kwesti膮 s膮 leniwi wsp贸艂cze艣ni perkusi艣ci, kt贸rzy nie
    potrafi膮 zagra膰 r贸wno bez metronomu w s艂uchawkach :/

  8. @Drooper:

    @zakwas: A sam Victor, skubaniec, potrafi ugra膰 kilka takt贸w sol贸wki, wsadzi膰 do tego par臋 triol, kup臋 pauz i przesuni臋膰 akcent贸w i by膰 w kliku… :/

    On jest czarny, to wiele wyja艣nia. Czarni maj膮 rytm we krwi.

    Pokazywa艂 bia艂ym jak to zrobi膰 i te偶 dawali rad臋 przy pierwszych
    podej艣ciach nawet. 馃槈

    Odsy艂am do DVD jednak. 馃檪

  9. Biali tego tak nie czuj膮, nie mieli przodk贸w, kt贸rzy przez wiele stuleci
    wstecz ca艂e dnie nawalali w b臋bny :]

  10. Z tym, 偶e czarni maj膮 lepsze poczucie rytmu i koordynacje, to jednak co艣 w
    tym jest.

  11. Panowie, nie przesadzajmy z tym co „maja we krwi” czarni!

    My s艂uchamy tych, kt贸rzy si臋 wybili z czarnej masy dzi臋ki
    niezwyk艂emu talentowi.

    Przewag膮 ameryka艅skich muzyk贸w nie jest kolor sk贸ry, tylko wi臋ksze
    mo偶liwo艣ci i 艂atwy dost臋p do nich.

    Wi臋kszo艣膰 czarnych to mato艂y niezdolne do czegokolwiek – potomkowie tych co
    byli tak durni, 偶e dali si臋 z艂apa膰 arabskim 艂owcom niewolnik贸w, kt贸rzy
    ich sprzedali do Ameryki. Jakby nie zasi艂ki dla bezrobotnych to z g艂odu by
    poumierali…

    Micha艂 Urbaniak wspomina艂, 偶e jak szuka艂 sk艂adu do klubowych koncert贸w po
    pierwszych ameryka艅skich nagraniach, to czarni basi艣ci zg艂aszaj膮cy si臋 na
    casting nie nadaliby si臋 nawet do podrz臋dnej knajpy w Polsce. My艣la艂, 偶e z
    kraju b臋dzie musia艂 kogo艣 艣ci膮gn膮膰!

    PS. Zaznaczam, 偶e absolutnie nie jestem rasist膮 i podobn膮 opinii臋 co o
    „wrodzonych” zdolno艣ciach czarnych mam te偶 np. o kulturze, inteligencji i
    uroku Francuz贸w czy Francuzek. To s膮 szowinistyczne g艂膮by o za艣ciankowej
    umys艂owo艣ci!…

    EDIT:

    No i znowu si臋 wyda艂o, 偶e nie jestem dobrym cz艂owiekiem…

  12. Jak s艂ysz臋 od jakiego艣 m艂odziaka (najcz臋艣ciej od gitarzysty), 偶e on nie
    ma problem贸w z rytmem, to wybucham gromkim 艣miechem. Tak jak piszesz Tubasie,
    to jest ci臋偶ka har贸wka, jest kilku ludzi, kt贸rzy maj膮 ten time
    doprowadzony do perfekcji, ale albo maj膮 dar albo 膰wiczyli 10 lat po 10
    godzin (przesadzam, ale chodzi o zobrazowanie).

    Sam te偶 ostro 膰wicz臋 (znaczy teraz mniej, wakacje to i cz艂owiek wi臋cej
    dupsko poci膮gami wozi, ale jak ju偶 osi膮d臋 z powrotem…).Ostatnio kupi艂em
    sobie nowy, 艂adny automat BOSSa z pe艂n膮 regulacj膮 beat贸w. Zda艂em sobie
    wtedy spraw臋, 偶e taki zakup a偶 uprzyjemnia 膰wiczenie. Czasem zamiast kupi膰
    dwie, trzy flaszki 偶ubr贸wki czy innych napoj贸w wyskokowych, mo偶e lepiej
    zaopatrzy膰 si臋 w automat? (pytanie do m艂odych, nie do Ciebie Tubasku 馃槈
    )

    @tubas:
    Micha艂 Urbaniak wspomina艂, 偶e jak szuka艂 sk艂adu do klubowych koncert贸w po pierwszych ameryka艅skich nagraniach, to czarni basi艣ci zg艂aszaj膮cy si臋 na casting nie nadaliby si臋 nawet do podrz臋dnej knajpy w Polsce. My艣la艂, 偶e z kraju b臋dzie musia艂 kogo艣 艣ci膮gn膮膰!

    Podaj 藕r贸d艂o, je艣li mo偶na, te偶 bym poczyta艂/pos艂ucha艂 (niepotrzebne
    skre艣li膰).

  13. Tak si臋 sk艂ada, 偶e teraz na woodstocku przypadkiem trafi艂em na warsztaty
    Adama Palmy (zawodowy gitarzysta) i on r贸wnie偶 podkre艣la艂, 偶e granie w
    tempie jest najwa偶niejsz膮 rzecz膮, kt贸ra determinuje Tw贸j sukces jako
    muzyka. 呕e nawet proste motywy, ale zagrane z czuciem s膮 1000x lepiej
    odbierane, ni偶 solowe popisy poza pulsem utworu.

    Przy czym poda艂 ciekaw膮 definicj臋 groovu, 偶e groove jest wtedy, kiedy w
    czasie s艂uchania, noga sama zaczyna cz艂owiekowi chodzi膰.

    A skoro na艣wietla to nie pierwsza osoba to chyba co艣 w tym jest i spr贸bowa膰
    by膰 tak dobrym, jak wielki mistrz Taj-Ming 馃槈

  14. Opis numeru (cytuj臋):

    „…na pocz膮tku (tempo) wynosi 116 – 118 BPM, w zwrotkach przekracza 120 BPM, w
    refrenach i 艂aczniku wraca do o. 118 BPM, natomiast w sol贸wce zbli偶a si臋 do
    128 BPM…”

    czy to 藕le?

  15. Nie widz臋 sensu w 膰wiczeniu bez klika. Chyba, 偶e mowa o samym pocz膮tku pt.
    „Kt贸ry to by艂 czwarty pr贸g?”, czy te偶 start walki z czytaniem nut. Ale do
    samego grania albo jaki艣 backtrack, drum maszyna albo w艂a艣nie klik (klik
    zreszt膮 chyba najlepiej), inaczej sobie p艂yniemy z rytmem i tracimy 2/3 tego,
    co z czasu 膰wiczenia mo偶na wycisn膮膰.

    Idealnie osadzone w tajmie 贸semki potrafi膮 lepiej zagroovi膰 ni偶 kosmiczny
    slap-kop turbo solo wyjechane raz przed raz za swoje w艂a艣ciwe
    po艂o偶enie.

    Nie wspominaj膮c o tym, 偶e ca艂a gra slapem ma sens tylko przy graniu r贸wno,
    wtedy zaczyna brzmie膰!

    To cholerstwo trwa i nadal mam z tym kosmiczne problemy, ale cholera, jak ju偶
    co艣 wejdzie r贸wno to to naprawd臋 s艂ycha膰.

  16. @glatzman: Opis numeru (cytuj臋):
    „…na pocz膮tku (tempo) wynosi 116 – 118 BPM, w zwrotkach przekracza 120 BPM, w refrenach i 艂aczniku wraca do o. 118 BPM, natomiast w sol贸wce zbli偶a si臋 do 128 BPM…”

    czy to 藕le?

    jak siedzi i 偶re to dobrze

  17. C贸偶, jestem m艂odym i my艣l臋 偶e ma艂o do艣wiadczonym basista (gram od czasu
    za艂o偶enia konta na basoofce)- lecz „m贸j przyjaciel” metronom mnie nie
    odst臋puje. Bardzo pomaga i efekty wida膰 dopiero po regularnym 膰wiczeniu 馃檪

  18. Jako艣 nigdy nie lubi艂em suchego klikania…

    Wol臋 co艣 z ZooMa pu艣ci膰 albo na mp3 we fruity loop co艣 z艂o偶y膰… Wtedy
    te granie w pojedynk臋 nie jest takie „suche”.

    Ale metronom te偶 mo偶e by膰. Koniecznie mechaniczny 馃槈

  19. @Magic:

    @glatzman: Opis numeru (cytuj臋):
    „…na pocz膮tku (tempo) wynosi 116 – 118 BPM, w zwrotkach przekracza 120 BPM, w refrenach i 艂aczniku wraca do o. 118 BPM, natomiast w sol贸wce zbli偶a si臋 do 128 BPM…”

    czy to 藕le?

    jak siedzi i 偶re to dobrze

    To po co „pilnowa膰” tempa jak „偶re”?

    :D:D:D

  20. Do niedawna gra艂 z nasz膮 „wintyd偶ow膮” ekip膮 „smutd偶ezow膮” znakomity
    perkusista metalowy – 艁ukasz Krzesiewicz. 艁ukasz pracuje jak maszyna – r贸wno
    i w sta艂ym tempie!

    Mamy ponotowane przy prymkach orientacyjne tempa, poniewa偶 niekt贸re standardy
    gralismy w nietypowych interpretacjach. 艁ukasz pr贸bowa艂 gra膰 z „klikiem” w
    uchu, tak jak to robi zawsze z kapelami metalowymi.

    Nic z tego nie wysz艂o. U nas tempo „p艂ywa艂o” oscyluj膮c tylko w okolicach
    za艂o偶e艅, a pr贸buj膮c si臋 ich trzyma膰 sztywno, m臋czyli艣my si臋
    strasznie.

    Na szcz臋艣cie 艁ukasz da艂 si臋 „zepsu膰” i „wzi膮艂 na luz” graj膮c
    swinguj膮ce standardy…

    Czym innym jest nie trafianie na „raz” i systematyczne zwalnianie lub
    przy艣pieszanie tempa ca艂ego utworu, a czym innym dopuszczalne r贸偶nice w
    jego trakcie, podyktowane dramaturgi膮 oraz emocjami ca艂ego sk艂adu.

    M贸wi臋 oczywi艣cie o „d偶eziku”, bluesie, bluegrass, poezji 艣piewanej
    itp…

    艢wietny przyk艂ad muzyczny da艂 „Muzz” i muzykologiczny „glatzman”.

    Wa偶ne natomiast i nie podlegaj膮ce dyskusji jest utrzymywanie si臋 ca艂ej
    ekipy w bicie, akcentowaniu i podzia艂ach.

    Tego w艂a艣nie ucz膮 膰wiczenia z metronomem. Basista musi zmie艣ci膰
    si臋 w takcie czy frazie bez „potykania si臋” w figurach rytmicznych. Niestety,
    sk艂onno艣膰 grania triol, pentol lub synkop poza tajmem jest nagminn膮 wad膮 –
    s艂yszaln膮 nawet na nagraniach znanych zespo艂贸w.

    Inn膮 cz臋st膮 wad膮 jest oczekiwanie na „raz” i op贸藕nianie zabrzmienia
    d藕wi臋ku.

    Nie mo偶e np. basista akcentowa膰 „obok” stopy perkusji!!!

    Muzyka to melodia i rytm!

  21. W sumie anegdota na czasie, a szkoda, 偶eby przepad艂a, wi臋c napisz臋 j膮
    tutaj:

    W tym rocku w Namiocie Akademii Sztuk Przepi臋knych na Przystanku Woodstock
    odby艂 si臋 d艂ugi i porz膮dny wywiad z Titusem z Acid Drinkers.

    Temat nie do omini臋cia – Opole:

    „No wi臋c przychodzimy, pytamy o czas, a tu m贸wi膮 nam, 偶e mamy si臋
    zmie艣ci膰 od 3:15 do 3:25. Ambitnie.

    Pierwszy dzie艅 pr贸b, 艢limak nabija tempo z r臋ki, bez klika, niczego. Gramy
    Hit The Road Jack z wplecionym (chyba) Jokerem. Ko艅czymy, zatrzymuje nog膮
    stoper – 3:17. Super. Nast臋pnego dnia powtarzamy na pr贸bie, 艢limak ponownie
    nabija z r臋ki, gramy, koniec, zatrzymanie stopera – 3:18…. ten facet to
    maszyna!”

  22. Dobrze, 偶e poruszy艂e艣 ten temat, Tubasie. Z punktu widzenia odbiorcy,
    melodia zagrana nierytmicznie, nie przyci膮ga uwagi. Przyk艂adem m贸j dobry
    kolega, kt贸ry w dawnych czasach, niewiele umiej膮c, 艂apa艂 gitar臋 przy
    ka偶dej okazji i czterema akordami przyci膮ga艂 „publik臋”. Kolega ma takie
    wyczucie rytmu, 偶e a偶 偶al, 偶e nie jest basist膮 馃槈

    Ja nad swoim timingiem pracuj臋 ci臋偶ko od ponad 2 lat. Z metronomem, rzecz
    jasna, chocia偶 nie zawsze. M贸j przyjaciel-nauczyciel mawia艂, 偶e tempo musi
    by膰 w g艂owie, a dopiero potem mo偶na je zagra膰 palcami. Trenowa膰 mo偶na
    nawet jad膮c samochodem i stukaj膮c w kierownic臋 w rytm melodii z radia. To
    naprawd臋 pomaga i uczy m贸zg, jak si臋 trzyma膰 rytmu.

  23. @glatzman:

    @Magic:

    @glatzman: Opis numeru (cytuj臋):
    „…na pocz膮tku (tempo) wynosi 116 – 118 BPM, w zwrotkach przekracza 120 BPM, w refrenach i 艂aczniku wraca do o. 118 BPM, natomiast w sol贸wce zbli偶a si臋 do 128 BPM…”

    czy to 藕le?

    jak siedzi i 偶re to dobrze

    To po co „pilnowa膰” tempa jak „偶re”?
    :D:D:D

    a 偶re? na pewno? poka poka

  24. nie za wiele z metrem 膰wicz臋, ale jak ju偶 zaczn臋, to lepiej mi si臋 gra
    ni偶 z jakimkolwiek akompaniamentem. W g艂owie sobie do艂o偶臋 bit (stopka +
    werbel) i ju偶 mog臋 si臋 na parena艣cie minut wy艂aczy膰 i 膰wiczy膰 馃檪

    Wi臋kszo艣膰 czarnych to mato艂y niezdolne do czegokolwiek – a co do tego, to
    powiem tak:

    wi臋kszo艣膰 ludzi to mato艂y niezdolne do czegokolwiek.

  25. M贸j cytat to kawa艂ek opisu transkrypcji z ostatniego gitarzysty.

    Chodzi o numer Ten Years After.

    A tak na marginesie.

    Ani ja ani m贸j perkusista nie u偶ywamy metronomu.

    I nie u偶ywali艣my.

    I nie mamy problemu ze zmieszczeniem si臋 w rytmie.

    Reszta zespo艂u te偶.

  26. @glatzman: M贸j cytat to kawa艂ek opisu transkrypcji z ostatniego gitarzysty.
    Chodzi o numer Ten Years After.

    A tak na marginesie.
    Ani ja ani m贸j perkusista nie u偶ywamy metronomu.
    I nie u偶ywali艣my.
    I nie mamy problemu ze zmieszczeniem si臋 w rytmie.
    Reszta zespo艂u te偶.

    a偶 z ciekawo艣ci p贸jd臋 poczyta膰 do empiku, maj膮 tam w redakcji fantazj臋
    馃榾

  27. Ostatnio na pr贸bie z zespo艂em uruchomili艣my metronom… ledwo za niezbyt
    skomplikowane intro wyszli艣my. Gdy perkusista doda艂, 偶e nigdy z metronomem
    w艂a艣ciwie nie gra艂 to od tego czasu ju偶 nie gramy 偶adnego kawa艂ka bez
    niego i czekamy na dobre s艂uchawki u perkusisty, kt贸ry zreszt膮 膰wiczy ju偶
    tylko z clickiem.

    Zmiany tempa zagrane dobrze i nomen omen „r贸wno” s膮 ciekawe i przykuwaj膮
    troch臋 uwagi.

  28. A ja swojemu zakaza艂em s艂uchawek i metronomu.

    Mo偶na by wysnu膰 tak膮 teori臋, 偶e jak perkusista „nie czuje/musi si臋 uczy膰”
    (niepotrzebne skre艣li膰) rytmu to czy….. powinien by膰 perkusist膮?

    馃榾

  29. Glatzman – co艣 w tym jest, zawsze twierdzi艂em, 偶e poczucia
    rytmu si臋 nie 膰wiczy, 膰wiczy si臋 panowanie nad instrumentem w ramach
    tego偶.

    A 膰wiczy si臋 z metronomem. 馃檪

  30. A tak to powinno by膰 napisane na pocz膮tku ka偶dego postu poruszaj膮cego temat
    膰wiczen z metronomem.

    S膮 ludzie, kt贸rzy metronom, czy potrzeba czy nie, stawiaj膮 na pierwszym
    miejscu.

    Przyklad:

    Znam perkusist臋, swoj膮 drog膮 ca艂kiem dobrego, kt贸ry od pewnego czasu gra w
    s艂uchawkach nie dlatego, 偶e mu s膮 bezwzgl臋dnie potrzebne, ale dlatego bo
    „tak si臋 teraz gra”.

  31. @zakwas: Glatzman – co艣 w tym jest, zawsze twierdzi艂em, 偶e poczucia rytmu si臋 nie 膰wiczy, 膰wiczy si臋 panowanie nad instrumentem w ramach tego偶.
    A 膰wiczy si臋 z metronomem. 馃檪

    Dok艂adnie o to chodzi!

    „Potykanie si臋” przy graniu figur rytmicznych i r贸藕nistych groovowych
    riff贸w jest dla basisty kompromituj膮ce i – niestety – 膰wiczenie bez
    dyscypliny rytmicznej jak膮 narzuca metronom, automat perkusyjny czy podk艂ad,
    powoduje u wi臋kszo艣ci rozpoczynaj膮cych muzykowanie z艂udzenie, 偶e oto
    graj膮 jak Flea czy Wooten, bo odegrali wszystkie d藕wi臋ki.

    Chwila prawdy nast臋puje jak trzeba to samo zagra膰 z zespo艂em, czy cho膰by
    sekcj膮 rytmiczn膮, kt贸ra nie poczeka a偶 „wirtuoz” wygra wszystkie nutki,
    tylko leci ju偶 nast臋pny takt…

    Na egzaminie do szko艂y muzycznej I st. sprawdza si臋 u dzieci poczucie rytmu
    ka偶膮c im powt贸rzy膰 jakie艣 podane rytmy (podzia艂y rytmiczne).

    Utrzymywania tempa i jego zmian naucz膮 si臋 p贸藕niej …z metronomem.

    Trzeba odr贸偶ni膰 poczucie rytmu od umiej臋tno艣ci utrzymywania tempa i
    mieszczenia si臋 z podzia艂ami wewn膮trz „tajmu”.

    Nieporozumienia wynikaj膮 z tego, 偶e s膮 to osobne tematy.

    Poczucia rytmu nie mo偶na si臋 nauczy膰, trzeba si臋 z nim urodzi膰 –
    dyscypliny rytmicznej, mo偶na i trzeba!

  32. -temat mnie zaciekawi艂, wi臋c co prawda ju偶 po czasie, ale pozwol臋 sobie na
    skromny g艂osik w temacie……

    Perkusista w mojej kapeli zapisuje tempo, kt贸re uznajemy

    za w艂a艣ciwedla danego kawa艂ka – i okazuje si臋, 偶e kiedy gramy go
    nast臋pnym razem wydaje nam si臋, 偶e wcze艣niej by艂o szybciej lub
    wolniej…..

    -odkryli艣my z perkusist膮, 偶e du偶o zale偶y od dyspozycji w danym dniu,
    zm臋czenia itp…… i jak jestem wypocz臋ty, to wydaje mi si臋, 偶e grali艣my
    dany kawa艂ek szybciej a teraz chyba za wolno to si臋 ci膮gnie- albo w drug膮
    stron臋:dzie艅 by艂 ci臋偶ki i cz艂owiek zm臋czony i muza tak gna z kopyta
    jako艣 i pytam kolegi od gar贸w a on mi m贸wi, 偶e tempo bez zmian 馃檨

    – s艂ysza艂em, te偶 tak膮 teori臋, 偶e my S艂owianie mamy tak膮 niespokojn膮
    dusz臋 i w zwi膮zku z tym mamy problem z trzymaniem tempa- mamy tendencje do
    p艂ywania…..

    w przeciwie艅stwie np. do Skandynaw贸w, od kt贸rych sam metronom m贸g艂by si臋
    uczy膰;-)

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.