Kszta艂cenie muzyczne a poszukiwania w艂asne.

Autor dzieli si臋 swoj膮 podr贸偶膮 muzyczn膮, rozpoczynaj膮c od gry na gitarze, przez porzucenie instrumentu, a偶 do odkrycia pasji do kontrabasu. Podkre艣la r贸wnie偶 problemy zwi膮zane z kszta艂ceniem muzycznym, takie jak brak umiej臋tno艣ci gry w zespole i ograniczone podej艣cie do muzyki.

Zainspirowany blogiem tubasa i dywagacjami o kszta艂ceniu muzycznym
postanowi艂em si臋 wy艂uszczy膰.

Sko艅czy艂em I st. na gitarze w 2001 roku, rzuci艂em gitar臋 do szafy, jako 偶e
nie mog艂em na ni膮 patrze膰 nie dostaj膮c torsji i spazm贸w. Po 7 latach
postanowi艂em ola膰 techniczne, przysz艂o艣ciowe studia i p贸j艣膰 do II st. Na
gitar臋 by艂em niestety za s艂aby, dosta艂em si臋 na kontrabas. Na dobre
wysz艂o, ale nie o tem mowa. Dok艂adnie tak samo rodzicom p艂aka艂em, 偶e mnie
nie pos艂ali od razu do II st. i zarazem dzi臋kowa艂em 偶e w 5 klasie I st.
mnie praktycznie przymuszali do doko艅czenia szko艂y.

Ale?

Mo偶e to lepiej 偶e da艂em sobie czas, by do pewnych spraw dojrze膰 i je
zrozumie膰? Co by to da艂o gdybym mia艂 ju偶 w szafie dyplom gitarzysty
klasycznego? Ot贸偶 da艂oby to to, ze mia艂bym dyplom gitarzysty klasycznego.
Nic wi臋cej. Nie popadajmy w skrajno艣ci, nie wszystko da si臋 przewidzie膰.
Zmuszanie nic by nie da艂o, nie da te偶 plucie sobie i innym w brod臋 偶e si臋
nie zrobi艂o tego, tamtego. Sam ciesz臋 si臋 偶e nie kontynuowa艂em gitary ani
偶e teraz nie dosta艂em si臋 na gitar臋. Omin臋艂a by mnie w贸wczas
sposobno艣膰 bycia cz艂onkiem bardzo po偶膮danej kasty obs艂ugiwacza dolnych
rejestr贸w. Nie dorabia艂bym w zespole ludowym, nie gra艂bym w szerokim
艣wiecie z zespo艂em szantowym, nie gra艂bym w ca艂ej gamie zespo艂贸w w
kt贸rych gra艂em. Wielu rzeczy bym nie zobaczy艂 i wielu ludzi nie pozna艂.

Co do wykszta艂cenia – opr贸cz poruszanej w inszym temacie kwestii
nieumiej臋tno艣ci improwizacji oraz zaw臋偶ania horyzont贸w doda艂bym jeszcze
nieumiej臋tno艣膰 gry w zespole.

Najlepiej dostrzegam to na swoim instrumencie. Stworzony zosta艂 by nadawa膰
moc orkiestrze czy zespo艂owi. A co jest w programie szko艂y? Solowe utwory z
akompaniamentem fortepianu. 呕adnych partii orkiestrowych czy czego艣 w tym
gu艣cie. Dramat. Je艣li kto艣 chc臋 omie膰 grac w zespole, musi ten zesp贸艂
sam skompletowa膰, w szkole czy poza ni膮. Ostatecznie jeden kontrabasista ze
szko艂y trafi do orkiestry. Uczni贸w szk贸艂 muzycznych dzielimy na:

-ludzi kt贸rzy s膮 tam za kar臋,

-gwiazd, kt贸re bryluj膮 na konkursach i przegl膮dach, ale do zespo艂u si臋 ni
wuja nie nadadz膮,

-tych nielicznych, kt贸rzy widz膮 wi臋cej, chc膮 czego艣 wi臋cej i to robi膮.
Szukaj膮 muzyki poza szko艂膮, s艂uchaj膮 czego艣 poza klasyk膮, organizuj膮
si臋 w zespo艂y.

Mo偶na ubolewa膰, ale mo偶na si臋 te偶 cieszy膰 – selekcja naturalna pozostawi
elastycznych i rozgarni臋tych, odkroi wieczne gwiazdy, solist贸w umys艂owych,
kujon贸w z klapkami na oczach, ale i tych kt贸rzy uznaj膮 teori臋 i nuty za
niepotrzebne trociny w g艂owie. Nie ma co nikogo zmusza膰, ka偶dy czyni jak
chce, a gdzie z tym wyl膮duje to jego sprawa 馃槢

Podziel si臋 swoj膮 opini膮
Don Chezare
Don Chezare
Artyku艂y: 37

3 komentarze

  1. nigdy tam nie mia艂e艣 呕ADNYCH zaj臋膰 gdzie gra艂by艣 z zespo艂em? 馃槷

  2. pewnie nie. Kolega wiolonczelista o kt贸rym pisa艂em w blogu tubasa mia艂 takie
    problemy jak mieli艣my zagra膰 razem kawa艂ek, 偶e odpu艣ci艂em sobie od razu.

  3. Taaaa znam takiego klawiszowca. Naprawd臋 艣wietnie gra klasyk臋, jak
    zobaczy艂em go przy fortepianie to mnie zatka艂o na chwil臋. A w 偶adnym
    zespole nie zagra cho膰 bardzo by chcia艂 bo nawet regowcy si臋 na jego
    trzymanie tempa wypi臋li. Nie potrafi zagra膰 r贸wno kilku d藕wi臋k贸w z
    zespo艂em a i jak gra z jakim艣 wyuczonym kawa艂kiem w tle to kaleczy.

Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.