Budowa akord贸w program – premiera programu + troch臋 teorii
Witajcie. Jak obieca艂em przedstawiam wam w miar臋 dzia艂aj膮c膮 wersj臋
programu. Jest to naprawd臋 wersja wczesnorozwojowa, wi臋c si艂膮 rzeczy nie
wszystko dzia艂a jak powinno, a i mog膮 si臋 zdarzy膰 b艂臋dy merytoryczne.
tutaj mo偶na艣ci膮gn膮膰 plik
Uwaga – plik jest spakowany zipem, ale poniewa偶 basoofka nie przyjmuje takich
plik贸w zrobi艂em ma艂y wybieg i nada艂em mu rozszerzenie akceptowane przez
basoofk臋. 呕eby rozpakowa膰 plik usu艅cie k贸艅c贸wk臋 rozszerzenia.
Edit – uwaga poni偶ej jest link bezpo艣redni do pliku z rozszerzeniem
zip wi臋c nie b臋dzie problemu ze zmian膮 rozszerzenia, zamieszczony
na serwerze u偶ytkownika bas贸wki void.
plik zip na serwerze
voida (www.79.190.236.11/basschords.zip)
Aktualnie program wygl膮da tak:
[inline:1-01.jpg#og贸lny wygl膮d programu]
Zrezygnowa艂em z obrazka – zdj臋cia gryfu na rzecz uproszczonego –
schematycznego kilkukolorowego obrazu generowanego przez program. Nie s膮 tu
zachowane takie niuanse jak zmienne szeroko艣ci prog贸w czy zw臋偶aj膮ca si臋
geometria gryfu, ale na pewno na potrzeby programu wystarczy. Ma to jednak
tak膮 zalet臋, 偶e teraz, dzi臋ki sta艂ej odleg艂o艣ci prog贸w mog臋 艂atwo
przeliczy膰 pozycj臋 d藕wi臋k贸w w dowolnym uk艂adzie.
Teraz mo偶na sobie wybra膰 w jakim uk艂adzie gryfu maj膮 by膰 prezentowane
d藕wi臋ki. Odpowiadaj膮 za to przyciski na g贸rnym panelu, przedstawiaj膮ce
fenderowsk膮 g艂贸wk臋 w r贸偶nych pozycjach.
Dodatkowo pojawi艂a si臋 taka ikonka przypominaj膮ca rolk臋 papieru toaletowego
(efekt niezamierzony – mia艂a to by膰 ikonka 艣ci膮gi). W艂膮cza i wy艂膮cza
ona 艣ci膮g臋 z d藕wi臋kami.
Reszt臋 sobie rozgryziecie sami – nie dziwcie si臋 jednak, 偶e nie zawsze
wszystko b臋dzie dzia艂a艂o zgodnie z waszym oczekiwaniem. Do tego dojdziemy
p贸藕niej.
TERAZ TROCH臉 TEORII
W tym momencie musz臋 nieco ponudzi膰, po to, 偶eby pocz膮tkuj膮cy wiedzieli o
co w programie chodzi, a bardziej zaawansowani wiedzieli do czego si臋
przyczepi膰. Wybaczcie, 偶e powt贸rz臋 to co ju偶 napisa艂 w swoim blogu
futrzak, i znajduje si臋 na 艂amach basoofki wielokrotnie, ale chc臋 偶eby ten
przewodnik po programie by艂 w miar臋 kompletny.
Zacznijmy od tego, 偶e tak naprawd臋 na gryfie basu (progowego), niezale偶nie
od ilo艣ci strun mo偶emy odnale藕膰 tylko 12 d藕wi臋k贸w. S膮 to d藕wi臋ki
podstawowe A,B, C, D, E, F, G oraz d藕wi臋ki po艣rednie – polegaj膮ce na
obni偶eniu lub podwy偶szeniu kt贸rego艣 z tych podstawowych. Obni偶enie
d藕wi臋ku o jeden p贸艂ton (czyli jeden pr贸g) oznaczamy literk膮 b (bemol)
natomiast podwy偶szenie znaczkiem #.
Poni偶ej wszystkie mo偶liwe d藕wi臋ki do zagrania na strunie A, poczynaj膮c od
struny pustej do 11stego progu (numer progu w nawiasie).
A(0) – A#/Bb(1) – B(2) – C(3) – C#/Db(4) – D(5) – D#/Eb(6) – E(7) – F(8) –
F#/Gb(9) – G(10) – G#/Ab(11)
Na dwunastym progu wyst臋puje ponownie d藕wi臋k A ale o oktaw臋 wy偶ej. I tak w
k贸艂ko – na gryfie mamy te 12 d藕wi臋k贸w w kilku oktawach (w zale偶no艣ci od
ilo艣ci strun i progu basu).
Zauwa偶cie, 偶e na niekt贸rych progach d藕wi臋k mo偶na okre艣li膰 na dwa
sposoby np 1 pr贸g struny A to b膮d藕 podwy偶szone A (A#) lub obni偶one B (Bb).
Dla budowy akord贸w jest istotne, kt贸rej z tych nazw u偶yjemy, ale poniewa偶
jeszcze do ko艅ca nie wiem dlaczego tak jest i nie wiem jak nauczy膰 program
dobierania tych nazw (ci臋偶ko nauczy膰 kogo艣 czego艣 czego si臋 samemu nie
wie) pozostan臋 przy tym uproszczonym podw贸jnym nazewnictwie.
Interwa艂y – kolejna wa偶na rzecz. Interwa艂y to odleg艂o艣ci
pomi臋dzy poszczeg贸lnymi d藕wi臋kami, mierzone w p贸艂tonach. Mo偶emy w
uproszczeniu uzna膰, 偶e to jest odleg艂o艣膰 prog贸w dziel膮cych poszczeg贸lne
d藕wi臋ki – mierzone od g艂贸wki do korpusu.
Jak wida膰 na naszym przyk艂adzie pomi臋dzy d藕wi臋kiem A a D jest r贸偶nica 5
prog贸w.
Interwa艂y maj膮 swoje nazwy, przy kt贸rych mo偶na si臋 pogubi膰. Nale偶y
jednak zapami臋ta膰 偶e:
- interwa艂 0 prog贸w to pryma. Jakkolwiek g艂upio by to nie brzmia艂o jest to bardzo wa偶ne.
- w odleg艂o艣ci 3 prog贸w od prymy le偶y sobie tercja ma艂a a w odleg艂o艣ci 4 prog贸w tercja wielka
- odleg艂o艣膰 pi臋ciu prog贸w od prymy to kwarta
To na pocz膮tek najwa偶niejsze interwa艂y. Wszystkie nazwy interwa艂贸w macie
na poni偶szym zrzucie ekranu:
[inline:1-02-kolory.jpg#interwa艂y]
//Cholera jasna w艂a艣nie wci臋艂o mi jakie艣 p贸艂 godziny pisania tekstu
wi臋c b臋d臋 co jaki艣 czas aktualizowa艂 to co pisz臋
Generalnie interwa艂贸w jest 24 – 12 w dw贸ch oktawach (pewnie jest ich
wi臋cej, ale tego nie doczyta艂em). Poniewa偶 jednak d藕wi臋k powtarzaj膮 si臋
w oktawach mo偶na uzna膰 偶e interwa艂 1 progu (p贸艂d藕wi臋ku) zwany sekund膮
ma艂膮 jest r贸wny interwa艂owy 13 prog贸w czyli nonie ma艂ej.
Uwaga – kolejne uproszczenie programu polega na nierozr贸偶nianiu
interwa艂贸w z poszczeg贸lnych oktaw
Nale偶y o tym pami臋ta膰. Mam jednak nadziej臋, 偶e to nieco u艂atwi nauk臋
akord贸w.
Budowa akord贸w
Akord sk艂ada si臋 z co najmniej trzech d藕wi臋k贸w, kt贸re mo偶emy okre艣la膰
interwa艂ami dziel膮cymi te d藕wi臋ki. Ja na potrzeby programu skupi艂em si臋
na okre艣leniu odleg艂o艣ci kolejnych sk艂adowych akordu od prymy. Tak wi臋c
interwa艂y u偶ywane w tym programie b臋d膮 dotyczy艂y kolejno odleg艂o艣ci
pomi臋dzy pierwszym a drugim sk艂adnikiem, pierwszym a trzecim i tak dalej.
Podstawowym d藕wi臋kiem akordu jest pryma – od kt贸rej akord bierze nazw臋.
Dalej jest r贸偶nie. Na razie zajmiemy si臋 podstawowymi typami akord贸w: dur i
mol (przyj膮艂em w programie zasad臋 angielskiego nazywania akord贸w czyli
major i minor).
Tak wi臋c akord dur (major) sk艂ada si臋 z trzech nast臋puj膮cych d藕wi臋k贸w
okre艣lonych interwa艂ami od prymy:
- pryma
- tercja wielka
- kwarta
Zobaczcie jak to wygl膮da na przyk艂adzie akordu C dur(major, C):
Wystarczy zapami臋ta膰 uk艂ad poszczeg贸lnych interwa艂贸w, 偶eby bez problemu
okre艣li膰 jak to wygl膮da w przypadku Amajor, czy F major.
Akordy molowe (minor) r贸偶ni膮 si臋 tylko tym, 偶e zamiast tercji
wielkiej wyst臋puje w nich tercja ma艂a. A wygl膮daj膮 tak (Cminor,
Cmol, Cm, c):
Jak wida膰 r贸偶nica jest do艣膰 艂atwa do uchwycenia.
Kolejnym wa偶nym d藕wi臋kiem jest septyma.
Septyma czyli siedem d藕wi臋k贸w od prymy. Na progi prze艂o偶y si臋 to tak, 偶e
jes to odleg艂o艣膰 11 prog贸w. St膮d wniosek, 偶e do tej septymy naj艂atwiej
doliczy膰 si臋 od ko艅ca czyli (12sty d藕wi臋k to oktawa) odejmuj膮c 1 pr贸g od
prymy.
Z t膮 septym膮 sytuacja jest nieco dziwna, bo z jakiego艣 wzgl臋du, kt贸rego
nie rozumiem, do budowy d藕wi臋ku septymowego czyli np C7 dok艂adamy septym臋
ma艂膮, zamiast wielkiej czyli 10 d藕wi臋k od prymy.
Wygl膮da to tak:
jak zamiast ma艂ej septymy dodamy du偶膮 otrzymamy Cmaj7. Jest to o tyle
myl膮ce, 偶e ten maj odnosi si臋 nie do d藕wi臋ku podstawowego (dur, major) ale
do septymy wielkiej. Popr贸bujcie sobie z programem to zobaczycie jak to
dzia艂a.
Je偶eli do podstawowego akordu Cm (minor, mol) dodamy septym臋 ma艂膮
otrzymamay Cm7, septym臋 du偶膮 Cmmaj7 itd. My艣l臋, 偶e zasada ta nie jest
trudna do zjarzenia.
Ostatnim interwa艂em, kt贸ry chcia艂em przedstawi膰 w tym przewodniku jest
nona. Nona – nazwa kojarzy si臋 z dziewi膮tk膮 i s艂usznie bo to odleg艂o艣膰 9
d偶wi臋k贸w (chyba 偶e si臋 myl臋) od prymy czyli 13 prog贸w dla nony ma艂ej i
14 prog贸w dla nony du偶ej. W programie zr贸wna艂em odleg艂o艣膰 13 prog贸w z
odleg艂o艣ci膮 1 progu, czyli nona ma艂a jest r贸wna sekundzie ma艂ej,
natomiast nona du偶a sekundzie du偶ej. Pami臋tajcie 偶e jest to uproszczenie
my艣lowe, ale jak mi si臋 wydaje ca艂kiem poprawne je艣li chodzi o nauk臋
akord贸w.
Akord oznaczony jako C9 to po prostu C7 z dodan膮 non膮. Z tym, 偶e je艣li w
przypadku C7 ta si贸demka oznacza艂a septym臋 ma艂膮, w C9 ta dziewi膮tka
oznacza non臋 du偶膮. Troch臋 to p*ierdolone, ale tak ju偶 jest. Tak wygl膮da
nasz akord C9:
Je艣li do Cm7 dodamy none otrzymamy Cm9, je艣li do Cmaj7 otrzymamy Cmaj9 i tak
dalej.
No dobra, ale je艣li dodamy do zwyk艂ego Cmajor tylko non臋, ale bez septymy to
co? Ano nic otrzymamy akord Cadd9 (to add pochodzi od angielskiego dodany).
Wygl膮da to tak:
I tak dalej i tak dalej. Tych akord贸w jest od grzyba. Najwa偶niejsze 偶eby
zapami臋ta膰 gdzie znajduj膮 si臋 nast臋puj膮ce interwa艂y:
- pryma
- tercja wielka (dur, major) tercja ma艂a (mol, minor)
- kwinta
- septyma
- nona czyli sekunda
i powinno to wystarczy膰 do z艂o偶enia sobie napr臋dce d藕wi臋k贸w akord贸w
molowych, durowych, septymowych, nonowych (analogicznie 11 i 13) i dodanych
(mo偶na analogicznie mie膰 add11, add13). Reszt膮 proponuje sobie g艂owy nie
za艣mieca膰, jak dojdzie co do czego to b臋dzie mo偶na sobie sprawdzi膰 w
programie albo i nawet policzy膰 sobie interwa艂y na szybko.
Acha – wa偶ne jest to, 偶e akordy maj膮 kilka nazw, kt贸re chcia艂bym w dalszym
etapie rozwoju programu r贸wnie偶 przedstawia膰.
Na tym na razie zako艅cz臋, bo i tak powsta艂a z tego taka koby艂a, 偶e pewnie
nikt jej nie przeczyta.
16 komentarzy
Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.
Dobra – zako艅czy艂em ten strasznie przyd艂ugi wst臋p. Licz臋 si臋 z tym, 偶e
gdzie艣 si臋 pier*oln膮艂em w opisie. Licz臋 na to, 偶e pomo偶ecie mi znale藕膰
b艂臋dy, no i 偶e znajd膮 si臋 ch臋tni do weryfikacji programu (pod wzgl臋dem
technicznym i merytorycznym) i na co licz臋 najbardziej – ch臋tni do tworzenia
opis贸w akord贸w.
Dla porz膮dku: nie tryton, tylko kwarta zwi臋kszona. Zw艂aszcza w kontek艣cie
reszty nazewnictwa 馃檪
To pierwsze co mi si臋 rzuci艂o w oczy.
Mo偶e si臋 pobawi臋 wi臋cej i wytkn臋 jeszcze jakie艣 b艂臋dy (o ile jakie艣
znajd臋)
EDIT: no i za艂膮cznik ma rozszerzenie prezentacji powerpointa, zamiast
archiwum .zip. Niekt贸rzy mog膮 mie膰 problem z domy艣leniem si臋 jak to
rozpakowa膰 馃槈 (a wystarczy klikn膮膰 prawym i zrobi膰 “otw贸rz za pomoc膮” i
wybra膰 u偶ywany archiwizer – winrar, czy czego tam u偶ywacie)
Za艂膮cznik ma rozszerzenie powerpointa bo poniewa偶 (cytuj臋 instrukcj臋
za艂膮czania z basoofki)
” Wysy艂ane mog膮 by膰 tylko pliki o nast臋puj膮cych rozszerzeniach: jpg jpeg
gif png txt doc xls pdf ppt pps odt ods odp.”
Z tego powodu zmieni艂em na akceptowane ppt, i da艂em informacje o tym w jednym
z pierwszych zda艅 tekstu, 艂膮cznie z informacj膮 co z tym zrobi膰.
Z tym trytonem to szkoda – bo bardzo mi si臋 ta nazwa podoba 馃槈
//edit – spr贸bowa艂em wbrew zaleceniom za艂膮czy膰 tego zipa i niestety:
“Pr贸ba wys艂ania pliku basschords.zip nie powiod艂a si臋. Dozwolone s膮
jedynie pliki o nast臋puj膮cych rozszerzeniach: jpg jpeg gif png txt doc xls
pdf ppt pps odt ods odp.”
Na razie wi臋c trzeba si臋 b臋dzie m臋czy膰 z tym ppt – zapisa膰 na dysku i
zmieni膰 ro偶szerzenie na zip, chyba 偶e wykorzystam jaki艣 serwer zewn臋trzny.
jestem za trytonem 馃檪
ponadto
gratuluj臋 pomys艂u z interwa艂ami
ponadto
http://www.4stringchords.com/
jest git, ale nie ma tej fajnej funkcji z kolorowymi k贸艂eczkami
polecam r贸wnie偶
http://www.hotfrets.com/songanator.asp
kt贸ry pokazuje progresj臋 akord贸w wprawdzie w podstawowych kombinacjach
ale bardzo pomocne dla pocz膮tkuj膮cych tw贸rc贸w piosenek
takich jak ja.
Haj
brakuje akord贸w zwi臋kszonych/zmniejszonych? tzn pokazuje, 偶e nie ma ich w
bazie.
Plus czasami pokazuje d藕wi臋ki z艂o偶onych akord贸w, a w opisie wci膮偶 pisze,
偶e nie ma go w bazie ;>
No tak, bo cz臋艣膰 algorytm贸w nie dzia艂a jak trzeba. Program ma obecnie ze 2
tysi膮czki linii kodu, wi臋c to oczywiste, 偶e si臋 gdzie艣 pomyli艂em.
Wystarczy, 偶e gdzie艣 mi si臋 zamiast plusika minus wpisa艂 i … dupsko.
W艂a艣nie na takie zg艂oszenia czekam, 偶eby powoli je eliminowa膰.
Generalnie te akordy, kt贸re s膮 na zak艂adce “Akordy” dzia艂aj膮 prawid艂owo
jak mi si臋 wydaje. Natomiast tymi z konstruktora akord贸w steruje zupe艂nie
inny algorytm. W pierwszym wypadku wybierany jest akord “na sztywno”, w drugim
program musi si臋 domy艣li膰 co z艂o偶y膰 z wybranych element贸w. Mam nadzieje,
偶e powoli to zacznie dzia艂a膰.
Edit – Hajaszek – istota tego programu, kt贸ry roboczo si臋 nazywa bardzo
oryginalnie basschords 馃槈 jest taka, 偶eby pokazywa艂 sk艂adniki akordu nie
tylko w jednej – nazwijmy to pierwszej, g艂贸wnej pozycji, ale ich
rozmieszczenie na ca艂ym gryfie – mo偶na ustawi膰 progi od 0 do 17. To daje
ju偶 ca艂kiem ciekaw膮 konfiguracj臋 do tworzenia walking贸w.
– jakby da艂o si臋 zmieni膰 kolor nazewnictwa na ciemniejszy? bo ta 偶贸艂膰
strasznie utrudnia odczytywanie
– w zak艂adce “teoria” jest przycisk “Button1”, kt贸ry co艣 miesza w li艣cie
obok, w艂a艣ciwie nie mam poj臋cia co on robi
Albo sprawi膰, 偶eby dzia艂a艂o dla tego 偶贸艂tego napisu te偶 to granatowe
t艂o.
Po co przycisk poka偶 akord? Mog艂oby si臋 na bie偶膮co zmienia膰. No i zmie艅
to Form1 馃檪
Hmm – Dante, Shampan – to granatowe t艂o widocznie jest uzale偶nione od
ustawie艅 windowsa. Na moich trzech testowych komputerach wygl膮da tak jak na
obrazkach. W nast臋pnej wersji zrobi臋 po prostu czarne, wyt艂uszczone na
normalnym tle.
Zak艂adka “teoria” – na razie jest pusta. Docelowo ma si臋 tam znale藕膰 kilka
s艂贸w wprowadzenia o interwa艂ach i akordach. Ten button1 i okienko z
cyferkami to takie moje robocze okno w kt贸rym sprawdzam kilka rzeczy
zwi膮zanych z dzia艂aniem algorytm贸w. Traktujcie je tak jakby ich nie by艂o, a
ja postaram si臋 ju偶 wi臋cej nie przepuszcza膰 w publikowanych wersjach takich
kwiatk贸w.
Aha – w tek艣cie zamie艣ci艂em te偶 link do pliku z rozszerzeniem zip, kt贸ry
zamie艣ci艂 na swoim serwerze Void.
Puciak – zawsze zapominam o takich niuansach jak ten Form1 – si臋 zaraz zrobi.
Natomiast nad p艂ynn膮 zmian膮 akord贸w popracuj臋 na pewno.
Mnie te偶 si臋 podoba. Ale nic straconego. Zawsze mo偶na j膮 zachowa膰, np. w
nazwie programu 馃槈
a obiecane uwagi – pojutrze wieczorem. Przez m贸j膮 w艂asn膮 g艂upot臋 (czytaj:
zbytnie zaufanie do ludzi) – dzi艣, jutro i pojutrze nie wiem za co si臋
najpierw z艂apa膰, aby poodkr臋ca膰 pewne sprawy ;(
Tryton tryton poka偶 rogi!
Bardzo mi si臋 podoba, kocham Polskie produkty.
Zagraniczna w贸dka mi szkodzi.
a tymczasem polecam sprawdzenie jak inni podeszli do problemu.
http://www.studybass.com/tools/chord-scale-note-printer/
Haj
z okazji 9 Marca
“…Ona ma z艂ote serce, ce
kt贸re ma logo na metce, ce
imitacji ona nie zechce, ce
ona ma z艂ote serce
trzyma je w portmonetce.
Ona ma z艂ote serce….”
da capo al fine
Podoba mi si臋 idea trytona w nazwie programu ;
Z uwagi na jego diaboliczno艣膰 przewidzia艂em w programie dla niego kolor
czarny, jakbym wiedzia艂 jak do k贸艂eczka dorobi膰 rogi to bym je doda艂.
Polecam definicj臋 trytona z wikipedii:
http://www.pl.wikipedia.org/wiki/Tryton_(muzyka)
od razu wzbudza zaufanie ;), ale faktycznie brzmi nieco diabolicznie.
//edit – co艣 si臋 nie chce link do wikipedii poprawnie zapisa膰 – pewnie przez
ten nawias w adresie
to nie kombinuj 馃槈
zakwas
Dzia艂aj.
Je艣li pytasz czy mo偶na ja Ci m贸wi臋 mo偶na.
Haj
Program pozwala ogarn膮膰 ca艂kiem zgrabnie polityk臋 budowy akord贸w.
Dla mnie rewelacja.
Te kolorowe k贸艂eczka 馃槈 daj膮 艣wietn膮 orientacje wzrokow膮 co gdzie le偶y
na gryfie.
Ca艂kiem zdolny majster jeste艣
Pozdrawiam
Fajny programik mo偶na 艂atwo pozna膰 budow臋 akord贸w i jest pomocny w nauce.
Dzi臋ki Pozdrawiam.