Dane techniczne:
Szyjka: bolt on klonowa,
Menzura: 864 mm,
Podstrunnica: Palisander, Promie艅: 250 mm,
Progi: 24,
Korpus: Olcha,
Mostek: Odlewany,
Pickups: Nowy Hum-Cancelled x 2,
Prze艂膮cznik pickup: Niedost臋pny,
Korektory: Regulator g艂o艣no艣ci, Pan-Pot i 2-zakresowy EQ,
Wyko艅czenia: Black, Flat Silver, Red Metallic
Kupi艂em RBX’a 374 oko艂o 20 grudnia 2007, a wi臋c ju偶 najwy偶szy czas by co艣
o niej napisa膰 bo sam dobrze nie wiedzia艂em co kupi膰 maj膮c do wydania
maxymalnie 1500z艂. Na swoj膮 bas贸wk臋 wyda艂em 1100z艂 w „Music Store” w
Poznaniu (p艂ac膮c got贸wk膮 mo偶na si臋 nie藕le dogada膰!) no i
wynegocjowa艂em jeszcze pokrowiec GEWA w gratisie. Moim zdaniem to bardzo dobra
cena. Co do jako艣ci gitary wyprodukowanej w Chinach mo偶na by mie膰 pewne
zastrze偶enia, natomiast nie do RBX. Co tu du偶o pisa膰, jako艣 jest dla mnie
rewelacyjna. Je艣li chodzi o brzmienie to tutaj musz臋 to zaznaczy膰, 偶e jest
ono po prostu 艣wietne, g艂臋bokie, ciep艂e i dynamiczne. Je艣li chodzi o
elektrowni臋 to sza艂u nie ma… Po prostu przy aktywnej elektronice, mocno
rozkr臋conych basach i treblach gitara mo偶e sycze膰, a i nawet czasami
trzasn膮膰. Podobno to normalne przy aktywnych gitarach – nie ma rozwi膮za艅
idealnych. Na pewno aktywna elektronika sprawia, 偶e gitara mo偶e gra膰 o wiele
g艂o艣niej, ale niejednokrotnie tracimy na czysto艣ci i jako艣ci d藕wi臋ku.
Wszystko mo偶na sobie 艂adnie wyregulowa膰 aby brzmia艂o tak, jak tego chcemy.
I gdybym zn贸w kupowa艂 gitar臋 – bardzo mo偶liwe, 偶e kupi艂bym co艣
pasywnego, no ale nie mia艂 bym w tedy RBX’a 374. A i jeszcze musz臋 wspomnie膰
o bardzo bardzo wygodnej szyjce (ergonomiczy kszta艂t gryfu). D藕wi臋k wydobywa
si臋 z RBX’a w spos贸b lekki, 艂atwy i przyjemny, ale to w du偶ej mierze
zas艂uga strun regulacji. Gitara wr臋cz domaga si臋 by na niej klangowa膰. Jest
stworzona do grania czego艣 mocniejszego (gdybym mia艂 gra膰 na niej JAZZ to
brzmia艂o by to co najmniej nie藕le, ale bym si臋 wkurza艂, 偶e nie
do艂膮czy艂em do kapeli rockowej). Na koniec napisz臋 jeszcze o jednym
mankamencie. Mianowicie przy grze na siedz膮co dolna cz臋艣膰 korpusu
(zaokr膮glona w d贸艂) wbija mi si臋 w nog臋, na kt贸rej j膮 podpieram i po
pewnym czasie a偶 boli. No c贸偶, jak ju偶 raz napisa艂em – nie ma rozwi膮za艅
idealnych: gitara ma 艣wietny wygl膮d (w mojej opinii) ale na siedz膮co ju偶 za
bardzo nie lubi臋 gra膰. Bas bardzo 艂adnie stroi! Wr臋cz wzorowo. Wcze艣niej
gra艂em na starym 15latnim ZAK’u made in Polska. Przesiadka na RBX’a to jak
przej艣cie przez zaczarowane lustro w krain臋 marze艅…
Podsumowanie:
Plusy:
-艣wietne brzmienie z du偶膮 mo偶liwo艣ci膮 regulacji
-rewelacyjny stosunek jako艣膰/cena
-wygodny gryf
-dobrze trzyma str贸j
-aktywna elektronika (mocny sygna艂)
-wygl膮d (kwestia gustu)
Minusy:
-aktywna elektronika (szumy)
-kszta艂t korpusu (dolna cz臋艣膰 nie pozwala mi na wygodn膮 gr臋 siedz膮c)
POZDRAWIAM
zgadzam si臋 z Siat膮 馃榾
Mnie wszystkie egzemplarze z serii bas贸w RBX poza tzw. iPodem (czyli RBX4 A2,
bia艂膮, wygl膮daj膮c膮 jak z fabryki Apple’a wersj膮 z dwoma railowymi
singlami o wzgl臋dnym brzmieniu) by艂y nie tylko wizualnie ohydne, ale i
brzmia艂y jak ordynarny plastik, nie drewno. Sustain mo偶e i jaki艣 by艂, ale
ni cholery nie czu艂o si臋 w nim pracy drewna. Oczywi艣cie mog艂em mie膰 pecha,
ale 偶e wygl膮d tych bas贸w mnie odpycha, nie pali艂em si臋 do poszukiwa艅
艢wi臋tego Graala w艣r贸d RBX贸w, tylko zwyczajnie odwraca艂em wzrok 馃榾
Poniewa偶 u偶ytkownik Bull napisa艂 do mnie wiadomo艣膰 prywatn膮, zgodnie z
obietnic膮 mu z艂o偶on膮 publicznie podam argumenty (mam zreszt膮 wra偶enie,
偶e nie pierwszy raz na tym forum) na kt贸rych opieram sw膮 opinii臋 dot. tego
sprz臋tu. Kolega posiada (posiada艂?) model 375: ni cholery nigdy nie by艂em w
stanie z jego brzmienia wy艂apa膰 co gra, bo to by艂 dramatyczny bulgot,
niezale偶nie od nag艂o艣nienia kt贸rego w danym momencie u偶ywa艂. Ponadto raz
przysz艂o mi zagra膰 na jego gitarze koncert (w trakcie pierwszego numeru
posz艂a mi struna). Manualnie moim zdaniem to jeden z najbardziej niewygodnych
bas贸w, kt贸re mia艂em w d艂oniach, za艣 co do brzmienia, to nie by艂em w
stanie wykr臋ci膰 z elektroniki niczego (EQ na wzmaku ustawione w miar臋
neutralnie), w czym us艂ysza艂bym drewno, tak, jak pisa艂 wy偶ej Immo. Moc to
niby jak膮艣 mia艂o w ustawieniu kolegi, tj. tony niskie i wysokie w gitarze
podbite maksymalnie, ale to tak czy inaczej by艂 bulgot, a nie brzmienie.
Pr贸by zrobienia czegokolwiek m膮drzejszego spe艂za艂y zreszt膮 na niczym. Tak
czy inaczej, w 偶yciu nie s艂ysza艂em bardziej plastikowego preampu. Przy
odrobinie szcz臋艣cia mo偶na wyrwa膰 w podobnej cenie np. Squiera VM, kt贸ry
zdecydowanie bardziej 偶re.
Nailed it!