głowicy Bergantino Forté oraz kolumn HDN-210 i HDN-112
Recenzja głowicy Bergantino Forté oraz kolumn HDN-210 i HDN-112
W naszym niedawnym wywiadzie z Jimem Bergantino wspomniał on o uruchomieniu B|amp, 800-watowej głowicy klasy D z funkcjami cyfrowej obróbki sygnału (DSP), pozwalającymi na dopasowanie wzmacniacza do różnych kolumn firmy Bergantino.
A teraz Bergantino prezentuje Forté, głowicę o tej samej mocy co B|amp, ale z mniej funkcji i w niższej cenie. Jak wypada ona w połączeniu z kolumnami firmy, HDN-112 i 210?
Budowa
Obudowa Forté jest stalowa, a dzięki lekkości cyfrowego wzmacniacza całość waży zaledwie 2,7 kg. Jest nieco większa niż niektóre mikrowzmacniacze klasy D dostępne obecnie na rynku, ale i tak można ją łatwo nosić w torbie na koncert i niemal nie odczuwać jej ciężaru.
Stonowany, czarny panel przedni ze swoimi przejrzystymi, dobrze rozmieszczonymi funkcjami emanuje chłodną efektywnością. Na przykład, duży potencjometr główny przypomina doskonale wyważony regulator głośności, który można obsługiwać dotykiem, nawet na niedoświetlonej scenie. Centra częstotliwości czteropasmowego korektora zostały specjalnie dobrane i skalowane dla basu, a dodatkowy regulowany kompresor, przełącznik Bright i wejście Aux na próby są przydatnymi dodatkami.
Kolumny Bergantino słyną z jakości konstrukcji. Tak jak wszystkie modele z serii HDN, wykonane są z najlepszej jakości, lekkiej włoskiej sklejki topolowej i pokryte są twardym czarnym tolexem. Naszym jedynym zmartwieniem jest to, że stosunkowo lekkie stalowe osłony głośników mogą być wrażliwe na uszkodzenia, jeśli kolumny będą narażone na poważne przemoczenie. W rzeczywistości jednak większość właścicieli trzyma je w pokrowcach aż do użycia; musimy przyznać, że nasza kolumna HDN-212, która była intensywnie użytkowana przez kilka lat, wciąż wygląda prawie tak dobrze jak w dniu zakupu.
Brzmienie
Podłączenie Forté do kolumny HDN-210 daje kompaktowy, lekki zestaw, który przewyższa wiele innych, w tym niektóre większe. Kolumna 8-omowa pobiera około 400 watów z wzmacniacza, co nie jest dużą wartością według obecnych standardów, ale wysoka efektywność i wrażliwość 99db kolumny oznaczają, że nie brakuje im głośności ani rezerwy mocy.
Odkryliśmy, że dla nas korektor Forté był w dużej mierze zbędny. Początkowo, ze wszystkim ustawionym na płasko i wyłączonymi funkcjami Bright i Compressor, dźwięk z mojego basu Fender Jazz Elite był prawie idealny. Choć okazało się, że manipulowanie korektorem i przełączanie przycisku Bright było przydatne do regulacji tonu, większość czasu kontrolki korektora nie odbiegały daleko od ich pozycji 12:00. Ostatecznie zdecydowaliśmy się na naturalne brzmienie wzmacniacza, czystą i szczegółową kopię naturalnego tonu basu.
Jest w tym zestawie słodka, muzyczna jakość, która jest niemal w sprzeczności z grzmotem dostępnej głośności i rezerwy mocy. Gdy grałem z maksymalnym gainem i głośnością, wciąż mogłem niemal wyczuć obecność kompresora. Nawet ustawiony na minimum, jest bardzo wysokiej jakości i całkowicie bezszumny – zdecydowanie cenna dodatek.
Chociaż zestaw Forté z kolumną HDN210 jest znakomity, naszym ulubionym układem była głowica z małą kolumną 112. Za tak niewielką wagę i rozmiar, otrzymujesz znakomicie zdefiniowane brzmienie basu z wystarczającą ilością niskich tonów i głośności na małe i średnie koncerty, lub do użytku jako monitor na większej scenie. Dla graczy na kontrabasie lub EUB, precyzja monitora studyjnego i szeroka, płaska charakterystyka częstotliwościowa sprawiają, że ten mały zestaw jest prawie bezkonkurencyjny.
Czym różni się Bergantino Forté od B|amp?, Jak Bergantino Forté sprawdza się na scenie?, Jakie są cechy konstrukcyjne kolumn Bergantino HDN?, Czy zestaw Bergantino Forté i kolumny HDN jest łatwy w transporcie?, Jakie są wrażenia z użytkowania Bergantino Forté i kolumn HDN na koncertach?