[preamp] Tech21 SansAmp Bass Driver DI
Teoria, technika, dzia艂anie.
Sprz臋t jest produkowany w Ameryce przez firm臋 Tech 21 NYC. Przedwzmacniacz
jest wielko艣ci 2-3 efekt贸w w kostce. Obudowa jest wykonana z metalu, ga艂ki z
mocnego plastiku. Wszystkie gniazda (1/4″ input oraz output, XLR output) s膮
zamocowane porz膮dnie, nic nie trzeba poprawia膰 czy dokr臋ca膰. Konstrukcja
jest w pe艂ni analogowa, jedynie zapami臋tywanie ustawie艅 odbywa si臋 cyfrowo
(o tym za chwil臋). Efekt mo偶e by膰 zasilany bateri膮 9V (jest cholernie
艂akomy!) lub zasilaczem. Zwolennicy kr臋cenia b臋d膮 zadowoleni – preamp
dysponuje 6 ga艂kami:
www.img516.imageshack.us/img516/2668/sansamp1uq9.jpg
Drive – wzmacnia sygna艂 (gain), nic innego jak overdrive*,
Bass – regulacja niskich ton贸w (+/- 12 dB),
Treble – regulacja wysokich ton贸w (+/- 12 dB),
Presence – rozja艣nia brzmienie instrumentu
Blend – balans mi臋dzy brzmieniem naturalnym (gitary + korektora) a brzmieniem
Sansampa*,
Level – wzmocnienie sygna艂u wyj艣ciowego w 1/4″ i XLR .
* Ustawienie naturalne wynosi 0. Odpowiednio odkr臋caj膮c ga艂k臋 Blend
zyskujemy na brzmieniu Sansampa (symulacja brzmienia wzmacniaczy
lampowych).
Regulacja Drive owocuje uzyskaniem przesteru jedynie przy odpowiednio wysokim
ustawieniu ga艂ki Blend. Przy niskim odkr臋ceniu Blend przester stanowi jakby
t艂o brzmienia, w kt贸rym dominuje charakterystyka gitary. Dla przyk艂adu:
1. Przy ustawieniu Drive 100% Blend 0 - nic si臋 nie zmienia.
2. Przy ustawieniu Drive 100% Blend 100% - pe艂ny przester, jaki mo偶e nam zaoferowa膰 Sansamp.
3. Przy ustawieniu Drive 0 Blend 100% - pe艂ne, czyste brzmienie Sansampa.
4. Przy ustawieniu Drive 50% Blend 100% - brzmienie Sansampa z zauwa偶alnym przesterem.
5. Przy ustawieniu Drive 100% Blend 50% - zmiksowane brzmienie gitary z dodatkiem przesteru.
Ponadto do dyspozycji mamy 3 przyciski:
Phantom & ground connect – mo偶liwo艣膰 pod艂膮czenia urz膮dzenia do miksera z
zasilaniem fantomowym,
XLR out pad – obni偶a poziom sygna艂u w XLR output o 20 dB,
Outputs boost – wzmacnia poziom sygna艂u w 1/4″ output o 10 dB.
W wersji trzykana艂owej mo偶na zapami臋ta膰 trzy ustawienia. Jest to przydatne,
je艣li kto艣 ma zamiar zmienia膰 na koncertach/pr贸bach swoje brzmienie.
Zapisywanie ustawie艅 odbywa si臋 poprzez dwukrotne wci艣ni臋cie przycisku
danego kana艂u, 偶adnej filozofii. Do przedwzmacniacza do艂膮czona jest
instrukcja, w kt贸rej znajdziemy 16 gotowych ustawie艅 (np. fat tube, bassman
style, SVT style, crimson style, slap, distorted bass…). Dobre na pocz膮tek
u偶ytkowania, bo z czasem na pewno ka偶dy znajdzie „to w艂asne”. Wersja
jednokana艂owa dodatkowo r贸偶ni si臋 tym od trzykana艂owej, 偶e ma jedno
dodatkowe wyj艣cie 1/4″: sygna艂 gitary z pomini臋ciem korekcji z Sansampa.
Dzi臋ki temu mo偶na pod艂膮czy膰 instrument do dw贸ch wzmacniaczy, na przyk艂ad
jeden z kana艂em czystym (sygna艂 z gitary), drugi z przesterowanym (sygna艂 z
pud艂a).
W Polsce cena obu oscyluje w okolicach 1000z艂, w Ameryce 200$.
Brzmienie.
Brzmienie mo偶emy uzyska膰, w sumie, dowolne. Od delikatnego i czystego, po
agresywne i dra偶ni膮ce uszy. Mo偶na ukr臋ci膰 co艣 do leniwej ballady, co艣 do
szybkich i czytelnych zagrywek, co艣 do szalonego slapu albo do krwio偶erczego
kostkowania z silnie zniekszta艂conym brzmieniem. Efekt mo偶e albo wzbogaci膰
brzmienie instrumentu, albo nada膰 sw贸j charakter, ukry膰 wady gitary. Jak na
m贸j gust jest to sprz臋t bardzo rockowy, ale liczy si臋 zamys艂 brzmienia
ca艂o艣ci, w艂asne preferencje i wyobra藕nia, a ponadto charakterystyka
instrumentu oraz umiej臋tno艣ci grajka. W graniu l偶ejszej muzyki mo偶e
przeszkadza膰 brak regulacji 艣rednich cz臋stotliwo艣ci – je艣li ma si臋
takow膮 w gitarze lub wzmacniaczu, nie widz臋 problemu. To cacko doskonale
od艣wie偶a struny – ga艂ka Presence dzia艂a na innej zasadzie ni偶 podbicie
g贸ry, dzi臋ki czemu mo偶na uzyska膰 na prawd臋 ciekawe efekty (wsp贸艂pracuje
z Blend podobnie jak Drive ). Kr臋cenie blenderem poza wyci臋ciem 艣rodka daje
efekt delikatnej kompresji, dodaje charakterystycznego ciep艂a, d贸艂 staje
si臋 masywniejszy, a g贸ra dzwoni膮ca i przejrzysta.
Przester jest bardzo charakterystyczny. Na niskich warto艣ciach rozkr臋cenia
Drive w brzmieniu pojawia si臋 pazur, warkot jak w lampowych wzmacniaczach.
Wiadomo, 偶e im bardziej pierdziga艂k臋 rozkr臋cimy, tym wi臋cej pierdzenia
do艣wiadczymy. Przy jasnym brzmieniu drive jest dosy膰 zgrzytliwy, ci臋偶ki,
doskonale przebija si臋 w zespole – jednym s艂owem gruz. Przy ciemnym,
zamulonym brzmieniu s艂ycha膰 charakterystyczn膮, g臋st膮 siar臋 – jednak
zupe艂nie inn膮 ni偶 w np. Big Muffie. Doskonale przedstawia to brzmienie na
p艂ycie Healing Through Fire zespo艂u Orange Goblin (basista w艂a艣nie u偶ywa艂
Sansampa). W zespo艂owym graniu silnie rozkr臋cony drive i basowe brzmienie z
du偶膮 ilo艣ci膮 艣rodka jest niezwykle ciekawe – zagrywki basu pozostaj膮
czytelne, przester wydaje si臋 bardziej zwarty i wyrazisty ni偶 przy grze solo.
Charakterystyka przesterowania bardzo mocno zwi膮zana jest z u偶ywan膮
bas贸wk膮, to ona jest kr臋gos艂upem brzmienia i od si艂y sygna艂u
wychodz膮cego z gitary zale偶y si艂a przesterowania (gitary z bardzo mocnym
sygna艂em – chocia偶by Ibanezy BTB – przy maksymalnie rozkr臋conych Blend ,
Drive i g艂o艣no艣ci w gitarze brzmi膮… nie brzmi膮). Przy niskim strojeniu i
zamulonym brzmieniu efekt pracuje nadal znakomicie.
Zako艅czenie.
Sansamp to urz膮dzenie o konkretnym, charakterystycznym i wyrazistym brzmieniu.
Przed jego zakupem warto si臋 d艂u偶szy czas pobawi膰, szczeg贸lnie je偶eli
jest mo偶liwo艣膰 przetestowania w zespole. W tej p贸艂ce cenowej powinno si臋
doskonale wiedzie膰, czego si臋 oczekuje od efektu, tym bardziej, 偶e
konkurencja nie jest licha – mo偶na wybra膰 to, co najbardziej odpowiada.
Zakup Sansampa jest znakomit膮 alternatyw膮 dla kupowania wzmacniacza ze
wzgl臋du na brzmienie. A i nie musi by膰 traktowany jako zamiennik dla czego艣,
a dodatek znacznie zwi臋kszaj膮cy mo偶liwo艣ci. To cacko potrafi wiele wydusi膰
nawet ze s艂abego piecyka i gitary. Pierdzipude艂ko jest 艣wietnym DI-boxem,
wystarczy do nagrywania lub koncertowania. Nic tylko bra膰 i gra膰.
53 komentarze
Mo偶liwo艣膰 komentowania zosta艂a wy艂膮czona.
W sumie ciekawe jaka b臋dzie r贸偶nica w cenie. W Polsce wi臋kszo艣膰 kupuje
u偶ywki, wi臋c pewnie niepr臋dko stanie si臋 u nas popularny.
Jest ju偶 na popularnym serwisie aukcyjnym. Sprzedaje u偶ytkownik BASSWORLD. Z
tego co pami臋tam, nieca艂e 1 000z艂… Chyba 965z艂. Z opisu efektu wynika,
偶e pochylili si臋 nad coraz bardziej popularnymi basami 5-cio i 6-cio
strunowymi. Ciekawe co z tego wysz艂o.
„Bsasworld” to nasz Kolega – Marcin „Draken” Niezna艅ski. Mam go w znajomych na
fejsbuku, pewnie jest te偶 w grupie Basoofkowej – mo偶na do niego uderzy膰,
mi艂y cz艂owiek – wypyta膰 co i jak.