Siedem Płaszczyzn Ruchu Smyczka – klucz do mistrzowskiej techniki na kontrabasie
Siedem Płaszczyzn Ruchu Smyczka – klucz do mistrzowskiej techniki na kontrabasie
Aby osiągnąć jednolite i czyste brzmienie na kontrabasie, niezbędne jest utrzymanie odpowiedniego kształtu ręki, niezależnie od tego, na której strunie lub kombinacji strun gramy. Kluczowym elementem jest tu zdolność do odpowiedniego pozycjonowania naszego smyczka – a właściwie całego ramienia – względem korpusu instrumentu, co jest zależne od gry na konkretnej strunie.
Do precyzji tego zadania przyczynia się znajomość i praktyka siedmiu podstawowych płaszczyzn geometrycznych, na których operuje nasze ramię podczas gry. Każda z tych płaszczyzn odpowiada jednej z czterech strun kontrabasu oraz trzem kombinacjom dwóch strun: E-A, A-D, D-G. Jest to fundament techniki smyczkowania, który warto regularnie powtarzać i doskonalić podczas każdej sesji ćwiczeń.
Sugeruję wykonanie serii ćwiczeń na otwartych strunach. Mogą być one dowolnie skomplikowane lub proste, w zależności od preferencji. Ja osobiście stosuję ćwiczenie z 7. strony metody Simandla „Nowa Metoda Księga 1”. Ostatnio uprościłem je do poniższego ćwiczenia, na którym koncentruję się podczas pracy nad siedmioma płaszczyznami ruchu mojego ramienia:
Za pomocą pełnych smyczkowań na każdej nutie, wykonuję to ćwiczenie przynajmniej raz na początku moich sesji ćwiczeniowych.
Kluczem do skorzystania z tego prostego ćwiczenia jest skupienie się na:
- Płaszczyźnie, na której umieszczamy nasze ramię
- Utrzymywaniu stałego kształtu ramienia dla każdej płaszczyzny
- Odczuciach naszego ramienia w każdej płaszczyźnie
- Oddaleniu naszego łokcia od torsu dla każdej płaszczyzny
- Odczuciach naszego ramienia w różnych punktach smyczka (np. przy żabce, w środku i na końcówce)
- Minimalizowaniu wysiłku potrzebnego do przejścia ramienia z jednej płaszczyzny na drugą
- Unikaniu przesadzenia lub niedociągnięcia odległości między płaszczyznami
- Płynnym i odpowiednio szybkim przesuwaniu ramienia między zmianami strun, tak aby nie było „luki” w tonie między zmianami strun, a atak był kontrolowany i natychmiastowy
- Dokonywaniu niezbędnych dostosowań w ciężarze, a także ruchach nadgarstka i palców, aby dźwięk był jednolity na całej długości smyczka
Spędzenie kilku minut na tym ćwiczeniu powinno pozwolić na osiągnięcie bardziej zniuansowanej kontroli smyczka na resztę sesji. Kiedy opanujesz podstawy, nie jest generalnie konieczne spędzanie dużo czasu każdego dnia na takich ćwiczeniach, kilka minut w każdej sesji powinno wystarczyć, aby utrzymać technikę na odpowiednim poziomie.
Jak osiągnąć jednolite brzmienie na kontrabasie?, Jaka jest rola siedmiu płaszczyzn ruchu smyczka?, Jakie ćwiczenia pomagają w doskonaleniu techniki smyczkowania?, Jak często należy wykonywać ćwiczenia na otwartych strunach?, Na czym skupić się podczas ćwiczeń na siedmiu płaszczyznach?